Ikke ta bilde når du kjører!!!

De fleste av oss her på forumet har stor glede av å se fotografier av lastebiler, og kanskje like stor glede av å fotografere lastebiler. Som med alt annet her i livet, er det alltid noe nytt å lære, så også i forhold til fotografering. Dette er tråden til spørsmål, tips og svar knyttet til fotografering.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Ole-H » Fre Mai 16, 2008 19:13

...noen update på hva som skjer??
Tlf: 95 27 74 67
Brukerens avatar
Ole-H
Bileier

Innlegg uffen » Tir Jun 23, 2009 16:55

Kan jo skjønne det reageres hvis det skjer i tettbygde strøk,at det kan ta fra litt av sjåførens fokus på kjøringen.
Men det kommer vel litt an på kamera....hvor avansert det er og evt.hvor mye tukling som skal til for å ta ett bilde... :???:

De fleste tar vel bilder på landeveien hvor "forstyrrelsene"ikke er så mange.
Brukerens avatar
uffen
Distribusjonssjåfør

Innlegg royalflush » Tir Jun 23, 2009 17:39

... Men kan ikke forstå at dette gjelder når kjøretøyet står stille eller går i 20 km/t timen foran en kø ved. f.eks. en ulykke hvor da selvsagt politiet er til stedet. Men å kjøre i 90 på smale skogsbilveger (norsk definasjon av hovedveier), så kan jeg nærmest forstå at dette kan bli uaktsomt å drive med fotografering. Er vi bak et ratt, så er vårt hovedoppgave, nemlig det å kjøre og ikke ta bilder.

Nei, politiet og da spesielt politijurister er altfor glad i å beslagelegge førekort om dagen. Holder mer enn nok om asfaltkanten gir etter på en smal vei ved møte av en kollega og plutselig ligger 90 grader på siden, for at disse politi juristene sier at dette er uaktsomt kjøring og dermed "rutinemessig beslag" som dog ikke er hjemmel for slik Volcan besekriver. :-? Selv opplever til stadighet at vanlige politi folk ikke liker og rutinebeslagelegge et førerkort, men dog værre med disse politi juristene som skal vinne frem saker til enhver pris.

Og til gjenntatt orientering med referanse til Volcan: Det er ingenting som heter rutinemessig beslag av førerkort. La heller det norske rettsvesen ta seg av en slik beslutning om å frata førerkort og ikke påtale myndighetene.
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg uffen » Tir Jun 23, 2009 18:10

En får i alle fall håpe og tro at de som tar bilder mens de kjører er i stand til 2 ting samtidig.Og utifra bildene til flere av brukerne på Bergli så virker det som at det går greit.
Og vil tro at flere har avbrutt en "fotoshoot" hvis forholdene tilsa det...ingen vil vel legge bilen i grøften pga ett bilde?

Da kommer bare neste sjåfør og fotograf og tar ukens blinkskudd av deg! :mrgreen:
Brukerens avatar
uffen
Distribusjonssjåfør

Innlegg royalflush » Tir Jun 23, 2009 18:13

Hehe... Sant det du sier der uffen :mrgreen: Men for politi jurister, så kan dem faktisk se helt annerledes på ting og tang og tro meg, det gjør dem så til de grader når dem ser bilder av "åstedet" og en rapport på papir uten og ha forhørt seg om sjåføren/sjåførene. Og da mener jeg ikke selve politiet som vi ser på veien hver eneste dag utenom en eller annen rekrutt som har hele karrieren sin midt i siktet når en av oss kriminelle tar frem et foto apparat i en eller annen kø for å dokumentere vår til dels frustrasjon enkelte ganger.
Tror de fleste av oss hadde vært uten førerkort hvis en politijurist hadde vært innom Bergli en tur ;)
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg ruben_Helgeland » Lør Nov 07, 2009 20:46

Jeg ble stoppet i sommer med et Canon i dashen og en fjernkontrol med kabel til kamera. Han spurte om hvordan den fungerte og jeg sa det var bra for man bare holdt den i håden og kunne knipse "i fred". Han fortalte da at det var noe han burde skaffe seg for han tok hele tiden bilder ved å holde kamera i bilen og da måtte han være så forsiktig. Så vist de gjøre det hvorfor ikke du? Om du ligger over pasasjer stolen skjønner jeg dem men om du holder et kamera forran deg så ser du jo på veien samtidig. mener nå jeg da.. :-)

Jeg har en så liten greie som denne:
Bilde

Den koster "bare" 279 kr.
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/pr ... plid=10379
Brukerens avatar
ruben_Helgeland
Hjelpemann

Innlegg Thenavigator » Lør Mai 28, 2011 22:47

Stig-Arne skrev:Er fortsatt slik at de kan ta fra deg lappen i 3 uker på særskilt grunnlag, etter 3 uker skal det være dom i saken eller så skal du ha lappen tilbake. Er vel denne de bruker som oftest.

Men kan ikke se det å ta bilde er noe verre enn å sitte å taste på mobilen, da de fleste bare retter opp kameraet og knipser...

Hvis du nekter å singere papiret politiet gir deg, skal du ha saken avgjort innen 3 uker. Hvis du går med på å singere under og godtar det, kan de bruke så lang tid de vill på å avgjøre saken.
Brukerens avatar
Thenavigator
Hjelpemann

Innlegg un.1830 » Søn Mai 29, 2011 00:36

Thenavigator skrev:
Stig-Arne skrev:Er fortsatt slik at de kan ta fra deg lappen i 3 uker på særskilt grunnlag, etter 3 uker skal det være dom i saken eller så skal du ha lappen tilbake. Er vel denne de bruker som oftest.

Men kan ikke se det å ta bilde er noe verre enn å sitte å taste på mobilen, da de fleste bare retter opp kameraet og knipser...

Hvis du nekter å singere papiret politiet gir deg, skal du ha saken avgjort innen 3 uker. Hvis du går med på å singere under og godtar det, kan de bruke så lang tid de vill på å avgjøre saken.

Feil, og rett.
Du må ikke ha avgjort saken eller skyldsspørsmålet iløpet av tre uker, og du må heller ikke ha stilt for noen dommer før det er gått 3 uker, det holder at saken er oversendt tingretten hvor spørsmålet om beslaget skal avgjøres.
Om førerkortbeslaget blir opprettholdt vil det stå en dato i som politiet har til å gjøre ferdig saken til. Enten ved å reise en påtale eller henlegge saken. Når påtalen eventuelt kommer skal skyldsspørsmål og saken avgjøres.
Når du samtykker i beslag bruker politiet den tiden de mener er hensiktsmessig - samme tiden det tar selv om du ikke samtykker - og reiser eventuelt en påtale.
Du har en rett til "ikke å samtykke i førerkortbeslag", samtidig som du også har en "rett til å samtykke".
Uansett så kan må du skrive under for å godta din avgjørelse.

Tabbe nr 2 folk gjør er å ikke benytte seg av en annen rettighet; avstå fra å forklare seg for politiet på stedet. Også under ett avhør. Du vil derimot bli innkalt til å møte i tingretten og ha full mulighet til å legge frem saken din.
H2SO4
un.1830
Veteran

Innlegg Gabbaen » Søn Aug 21, 2011 02:50

I utgangspunktet så nekt alltid på inndraging av førerkort... Da gir du politiet bevisbyrden med en gang, og frist til å dokumentere at inndragelse er nødvendig...
Gabbaen
Sykkelbud

Innlegg SindreMollerhaug » Man Okt 01, 2012 15:37

[quote="Robban"]Jeg snakket litt med fetteren min angående dette her.
Han er politi i Fr.Stad og han syntes også dette virket ganske drøyt.
Eneste han sa var at hvis det var en reel og stor fare for medtraffikanter at det bildet ble tatt så kunne han skjønne det..

Sett bortifra det så mente han nok at du rett og slett hadde møtt feil mann på til feil tid..

Spurte også om de hadde kunnet tatt førerkortet om bildet var blitt tatt med ett vanlig fotoapparat,da ble han usikker og eneste svaret jeg fikk var at sant og si det er fare for medtraffikanter så kan de stort sett gjøre som de vil :roll:[/quote]

Det høres ikke bra ut at politiet inndrar førerkort til folk hvis de tar bilde mens de kjører. Hvis det er på noen måter trafikkfarlig, så forstår jeg at de vil gi bøter for det, men å inndra førerkortet i opptil 3 måneder høres for meg rart ut.
SindreMollerhaug
Sykkelbud

Forrige

Gå til Fotografering, råd og tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest