Vurderer nytt kamera... Tips?

De fleste av oss her på forumet har stor glede av å se fotografier av lastebiler, og kanskje like stor glede av å fotografere lastebiler. Som med alt annet her i livet, er det alltid noe nytt å lære, så også i forhold til fotografering. Dette er tråden til spørsmål, tips og svar knyttet til fotografering.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Vurderer nytt kamera... Tips?

Innlegg V8 » Tir Mai 13, 2008 20:35

Som topic sier, så vurderer jeg å gå i innkjøp av et speilreflekskamera.. Er litt lei av dårlige bilder med et tufsete digitalkamera. Mobilen min er bedre jo. :flire:
Så, hva anbefaler folket? Jeg veit jo at det er mange gode fotografer her inne, så har lyst på litt tips.
Har sett på et Nikon D40KIT, er det noe tess?
Er en fornuftig pris på det også... 3500,- på Elkjøp.
Innspill?

På forhånd takk! :D
Kjør hardt, kjør stil, kjør 50 over Lesja med mopedbil..
Brukerens avatar
V8
- Sexylubben -

Innlegg golfboy » Tir Mai 13, 2008 21:11

har brukt canon 350D endel med div linser, det er nå en eldre model og kommet endel oppgraderinger, nå heter det vel 450D tror jeg, og det er et top kamera, veldig enkelt å skjønne menyen osv, men så har jeg stort sett bare hatt canon også, prøvde nikon'n til en kompis, men syntes ikke den satt godt nok i hånda, og menye var ikke så lett å skjønne, men siden jeg var vandt med canon, så kan det hende det er derfor. men for all del, nikon er sikkert bra det også:)
fashion befour function ;)
golfboy
Hjelpemann

Innlegg Lysmester`n » Tir Mai 13, 2008 22:01

Har D80 sjøl, men en kompis har D40, det tar helt greie bilder, og i de fleste tilfeller er det fotografen og ikke kameraet som er problemet...hehe

Kjøp et D40 du, du blir garantert fornøyd med det. I hvertfall siden du ikke skal legge masse penger i det!!

Tore
Brukerens avatar
Lysmester`n
- MODERATOR -

Innlegg scaniaV8power » Ons Mai 14, 2008 15:06

Eller et canon EOS 400D... :)
Kjempe kamera :)
Intel inside, idiot outside...
Brukerens avatar
scaniaV8power
Bileier

Innlegg gasolina » Ons Mai 14, 2008 15:42

eller kjøp deg Nokia N95 ganske bra kamera på den :D :D
Mvh Gasolina :)
Brukerens avatar
gasolina
Bileier

Innlegg adri » Ons Mai 14, 2008 15:50

Nå som Canon har kommet med EOS450 går det sikkert an å få god pris på EOS400. Det er det jeg selv bruker. Det samme gjør blant annet Fence og flere andre her.
Counting all the assholes in the room. Well I'm definitely not alone.

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg mangutten » Ons Mai 14, 2008 17:25

jeg bruker nikon coolpix D200
Brukerens avatar
mangutten
Langtransportsjåfør

Innlegg Arve » Ons Mai 14, 2008 17:48

Vil hvertfall anbefale deg å teste hvordan kameraet ligger i hånden før du kjøper det. Å kjøpe et kamera som ikkje ligger godt i hånden og er enkelt å betjene for dine fingre er jo nesten som å kjøpe et billig kompaktkamera fremfor dyr speilrefleks ;)
Bilde<-- Hjemmesiden min, oppdatert 26. november 2012!!!
Arve
- Fotonerd -

Innlegg Starcraft » Ons Mai 14, 2008 18:28

gasolina skrev:eller kjøp deg Nokia N95 ganske bra kamera på den :D :D

Du glemte å si at det var i Ironi ;) Mobilkamera duger ikke til noe, i verfall ikke til de Nokiane...
\8/ Halling Frakt \8/
Brukerens avatar
Starcraft
- Halling -

Innlegg scaniaV8power » Ons Mai 14, 2008 19:11

Starcraft skrev:

Du glemte å si at det var i Ironi ;) Mobilkamera duger ikke til noe, i verfall ikke til de Nokiane...

Enig, mitt sony ericsson kamera(3,2mp) tar bedre en N95(5mp) :-?
Intel inside, idiot outside...
Brukerens avatar
scaniaV8power
Bileier

Innlegg Stig-Arne » Ons Mai 14, 2008 19:48

scaniaV8power skrev:
Starcraft skrev:

Enig, mitt sony ericsson kamera(3,2mp) tar bedre en N95(5mp) :-?

Megapiksler har egentlig nada å si når det kommer over 3 MP på mobiler, er optikken som har noe å si.. og hver enkelt mobil har sine fordeler og ulemper.. N95 tar helt kanone bilder i dagslys, men slitere mere når det blir litt skjømt.
Men skal man ha mobilkamera idag, bør man gå for en telefon med skikkelig blitz..:)
Beste kameramobilen på markedet pr dags dato er N82.

Som andre sier her, om du har mulighet til å prøve diverse kamera så er det å anbefale.. da grepet har veldig mye å si.
Jeg gikk for Nikon D40x, da dette hadde mye bedre grep for meg enn Canon E400D hadde... og det vet jeg mange andre også har opplevd.. mens noen liker canon sitt grep bedre.

:)
Brukerens avatar
Stig-Arne
- MODERATOR -

Innlegg V8 » Ons Mai 21, 2008 23:52

Takk for svar, folkens. :)
Brukerens avatar
V8
- Sexylubben -

Innlegg V8 » Tor Mai 22, 2008 22:06

Hva slags objektiv og sånt er å anbefale da?
Har ikke greie på dette her jeg.. :flire:
Hva er best for skikkelig gode nattbilder, som i Fence og Adri (med flere!) stil.. :-P
Og hva er best på dagen? Eller bruker dere det samme uansett?
Brukerens avatar
V8
- Sexylubben -

Innlegg Arve » Fre Mai 23, 2008 00:37

Kan egentlig bare si en ting her, og det er at skal du ha et godt objektiv går du ikkje for et som har et vidt brennvidde-spekter... Skal ikkje si grensene helt sikkert, men f.eks hvis du velger et objektiv på 50-200 mm så er det umulig å få like gode bilder på 50 mm som på 200 mm. Linsene blir lagd slik at objektivet fungerer mest mulig optimalt gjennom hele spekteret eller evt for et område (litt usikker på hva de forskjellige produsentene gjør her, men det varierer sikkert fra linse til linse...), og da sier det vel seg selv at du ikke får like gode bilder som dersom du har et objektiv på 50 mm hvor linsene er optimalisert mest mulig til akkurat denne brennvidden.... Eksempelvis kan du jo se at når du tar bilder med stor blenderåpning får du liten dybdeskarphet. Dette skyldes at linsene ikke bryter lyset slik at alle brutte stråler havner i samme punkt (sånn i tilfelle du ikkje vet ;) ) Dette kan kompanseres for ved å velge mindre blenderåpning og dermed ta vekk de lysstrålene som treffer ytterst på linsen hvor denne "feilbrytningen" skjer ;) Du kan jo tenke deg hvordan denne feilen kan vokse seg stor med et vidt brennviddespekter...
Nå vet eg riktignok ikkje hvor mye dette har å si for denne typen bilder, men er no et tips til et godt objektiv ;)
En annen ting som kanskje kan nevnes er en lyssterk linse. Her har prisen ekstremt mye å si.. Kopierer litt fra et fotokompendie som det ligger en link til her inne:

- Fra kjøpeguiden 1999:
28 mm med lysstyrke 2.8 (Nikon), 2.700,- kr
28 mm med lysstyrke 1.4 (Nikon), 20.200,- kr

Jo lavere tall, jo mer lyssterk som du skkert skjønner... Men så kan det egentlig heller lønne seg å kjøpe et stativ til en mye rimelig penge...
Sist endret av Arve den Lør Mai 24, 2008 09:34, endret 1 gang
Bilde<-- Hjemmesiden min, oppdatert 26. november 2012!!!
Arve
- Fotonerd -

Innlegg V8 » Lør Mai 24, 2008 02:03

Tusen takk for bra svar, Arve! :D
Lærer noe nytt hver dag.. ;)
Brukerens avatar
V8
- Sexylubben -

Neste

Gå til Fotografering, råd og tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest