Vurderer nytt kamera... Tips?

De fleste av oss her på forumet har stor glede av å se fotografier av lastebiler, og kanskje like stor glede av å fotografere lastebiler. Som med alt annet her i livet, er det alltid noe nytt å lære, så også i forhold til fotografering. Dette er tråden til spørsmål, tips og svar knyttet til fotografering.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Arve » Lør Mai 24, 2008 09:36

Bare hyggelig :D
Er nok ikkje den mest vitende innenfor fotgrafering, men har no et par ting i hodet ;) Skrev forresten en liten feil eg håper du oppdaget, skal være jo lavere tall jo mer lyssterk, ikkje omvendt ;)
Bilde<-- Hjemmesiden min, oppdatert 26. november 2012!!!
Arve
- Fotonerd -

Innlegg V8 » Lør Mai 24, 2008 21:12

Arve skrev:Bare hyggelig :D
Er nok ikkje den mest vitende innenfor fotgrafering, men har no et par ting i hodet ;) Skrev forresten en liten feil eg håper du oppdaget, skal være jo lavere tall jo mer lyssterk, ikkje omvendt ;)

Lurte litt på det...for du motsa deg selv der en gang. :-P
Men nå veit jeg jo det.. Flotters! :)
Kjør hardt, kjør stil, kjør 50 over Lesja med mopedbil..
Brukerens avatar
V8
- Sexylubben -

Innlegg Arve » Søn Jul 06, 2008 18:39

Arve skrev:Kan egentlig bare si en ting her, og det er at skal du ha et godt objektiv går du ikkje for et som har et vidt brennvidde-spekter... Skal ikkje si grensene helt sikkert, men f.eks hvis du velger et objektiv på 50-200 mm så er det umulig å få like gode bilder på 50 mm som på 200 mm.

Selv om tråden er gammel nå, så må eg nesten hive inn den lille ektstra opplysningen som eg ikkje hadde tidligere...
Før så var tommelfingerregelen maks tre ganger zoom på objektivet, altså 18-54, 70-210 osv ;) Er kanskje en anelse høyere i dag, men kan jo være greit å ha denne regelen i bakhodet!
Sist endret av Arve den Tor Jul 31, 2008 13:53, endret 1 gang
Bilde<-- Hjemmesiden min, oppdatert 26. november 2012!!!
Arve
- Fotonerd -

Innlegg V8 » Tir Jul 22, 2008 11:43

Hei igjen! Vurderer å kjøpe meg et Canon EOS450D m/18-55mm IS m/stabilisator nå. Fant ett til 7000,-. Er dette dyrt? Er den stabilisatorlinsa noen vits?

Takk for svar. :)
Brukerens avatar
V8
- Sexylubben -

Innlegg Rubber Duck » Tir Jul 22, 2008 16:05

V8 skrev:Hei igjen! Vurderer å kjøpe meg et Canon EOS450D m/18-55mm IS m/stabilisator nå. Fant ett til 7000,-. Er dette dyrt? Er den stabilisatorlinsa noen vits?

Takk for svar. :)

7000 var ganske dyrt ja, du får samme kamera med den linsen på feks Japan Photo til 5999,-

Tilsvarende kamera er det nyeste Canon EOS 1000D som du får med samme linse til 5590,- (samme prisene som på feks Elkjøp). Begge kameraene er knallgode kamera som anbefales på det varmeste, har fått svært gode kritikker i flere tester:

EOS 450D (knallgode resultater, 6/6)
EOS 1000D

Standardlinsen som følger med er også en meget god linse til prisen, betydelig bedre enn den som fulgte med på feks de første EOS 400 kameraene, så det er et meget godt kjøp/pakketilbud. Videre vil jeg så absolutt anbefale det å ha linse med bildestabilistator (IS). Med mindre du bare skal ta bilder med/fra stativ, så vil du ikke klare å holde kameraet helt i ro med bare hendene, ergo vil du ikke få de aller skarpeste bildene heller. Jeg har ikke bildestabilisator i min Tamron 17-50 linse, det vises godt når jeg tar håndholdte bilder vs stativbilder. Så gå for den 18-55 IS linsa til et av de overnevnte kameraene, du vil ikke angre!
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg V8 » Tir Jul 22, 2008 16:28

Takk for svar! Var å handlet meg det kameraet jeg nevnte i forrige post nå jeg.. Med stativ, veske og minnekort så ble det nokså dyrt til slutt. :flire: Men uansett, nå jeg er supert spent på å få testa det og lært meg hvordan det brukes. Fikk 50 gratis bilder -og et fotokurs på kjøpet da. :)
Brukerens avatar
V8
- Sexylubben -

Innlegg Rubber Duck » Tir Jul 22, 2008 18:44

Gratulerer med nytt og krute godt kamera!
Stativ og veske er veldig kjekt å ha, det samme er fotokurset, så dette er vel anvendte penger :tommel:
Så bildet av bilen din du hadde tatt også, ser meget bra ut!
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Tomas1 » Ons Jul 30, 2008 21:56

Hei :eek:

Skal kjøpe meg et nytt kamera, tenkte jeg... Tror jeg går for en EOS 450D. Hva er det beste "all around" objektivet som jeg kan ta gode bilder med og som ikke er altfor dyrt?. Jeg har egentlg ikke så god greie på kamaera. osv :-? . Er det noe mer man bør ha? (Minnekort, det har jeg)

Finnes det noen rimeligere nettbutikker enn Komplett?
Bilde

MAN, What else?
Tomas1
Veteran

Innlegg V8 » Ons Jul 30, 2008 23:17

Jeg kjøpte mitt med 18-55mm, noe jeg tror kameraene ofte blir levert med, synes det funker fint jeg så langt. :)
Brukerens avatar
V8
- Sexylubben -

Innlegg Tomas1 » Tir Aug 05, 2008 19:15

Da har jeg fått det nye Kamera mitt.. Jeg lagrer bildene i RAW format, men jeg klarer ikke åpne bildene... Hva program trenger man for å se bildene? :)
Bilde

MAN, What else?
Tomas1
Veteran

Innlegg Rubber Duck » Tir Aug 05, 2008 19:23

Tomas1 skrev:Da har jeg fått det nye Kamera mitt.. Jeg lagrer bildene i RAW format, men jeg klarer ikke åpne bildene... Hva program trenger man for å se bildene? :)

Bildene skal vel åpnes i det programmet som er innstilt for bilder på datamaskinen din, men jeg anbefaler deg å installere de programmene som følger med på cd-platene til kameraet. De heter ImageBrowse, CameraWindow og Digital Photo Professional.

Når du har installert disse programmene, så vil CameraWindow starte med en gang og spørre om du vil laste inn bildene dine på maskinen automatisk, eller du kan velge ut bilder selv. Du bestemmer også hvilke mapper bildene dine lastes og lagres til, enkelt og greit. Så kan du se alle bildene og gjøre enkle justeringer med hjelp av ImageBrowse, og enda mer i Digital Photo Professional (DPP).

Skal du justere på RAW bilder, så er du nødt til å bruke DPP, husk at disse bildefilene er veldig store og tar veldig stor plass. Har du stor hardisk, er dette greit, ellers vil jeg anbefale deg å vurdere å ta de fleste bildene dine i største oppløsning av JPEG, de tar mindre plass, er relativt like gode, og det tar mindre tid å lagre på minnekortet hvis du tar bilder i sportsmodus/serier.

Si fra hvis du ikke kommer noen vei, så skal vi nok få sett på bildene dine før eller siden :)

Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg brukar » Ons Aug 20, 2008 21:21

Har hatt skylapper siden jeg var 18 og kjøpte mitt første speilreflekskamera som dengang het Canon Felix og var ribbet for automatikk.
Siden dengang har det blitt prøvd noen "outsidere" hehe, men har alltid vendt tilbake til Canon.
Nå har også jeg digitalisert meg, og har 400 D, men jeg hører at 450 har gått over fra Compact Flash til mindre minnekort.
Ja ja, da blir det lenge til jeg skifter apparat. Til det har jeg for mange minnebrikker.
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Forrige

Gå til Fotografering, råd og tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest