Nikon D50, uklare bilder.

De fleste av oss her på forumet har stor glede av å se fotografier av lastebiler, og kanskje like stor glede av å fotografere lastebiler. Som med alt annet her i livet, er det alltid noe nytt å lære, så også i forhold til fotografering. Dette er tråden til spørsmål, tips og svar knyttet til fotografering.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Nikon D50, uklare bilder.

Innlegg kimmelim » Fre Mai 29, 2009 21:59

Hei.

Jeg har nå lest litt rundt her, og ikke kommet frem til noe konkret svar på det jeg lurer på. Så da tar jeg heller og skriver her.

Jeg har kjøpt meg Nikon D50, og bildene blir uklare og kornete. Jeg har ikke stativ, men lener hånda på låret og virker som det går fint, noe det da ikke gjør.

Bilde

Her ser dere et bilde. Noe som kunne vært et veldig fint bilde, hadde jeg bare brukt mitt kamera riktig.

Jeg har også lest i den boken som følger med kamera, og blir ikke veldig smartere av den heller.

Så jeg bare lurer, om det er noen som kunne forklart en litt halvdum 17åring om hvordan man tar pene bilder? :D

MVH Kimmelim.
Loud Pipes Save Lifes
kimmelim
Langtransportsjåfør

Innlegg adri » Fre Mai 29, 2009 22:05

Bilder av biler i fart når det begynner å bli mørkt eller dunkelt ute er ikke lett. Med mindre du er fryktelig god til å følge bilen med "siktet" når du tar bildet.
Når det ikke er godt lys ute tar det lenger tid for kameraet til å fange inn nok lys. Dermed rekker bilen å flytte seg lenger mens bildet blir tatt.
Håper det ble forstålig.
Counting all the assholes in the room. Well I'm definitely not alone.

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg kimmelim » Fre Mai 29, 2009 22:08

Det er forstålig.
Har du noe tips til hvordan jeg kan stille kamera til og ta bra bilder da? :)
Både dag og natt. :)
Loud Pipes Save Lifes
kimmelim
Langtransportsjåfør

Innlegg kimmelim » Fre Mai 29, 2009 22:10

Bilde

Her er et eks til, dette er jo tatt når det enda er ganske lyst ute, men blir forsatt uklart. :(
Loud Pipes Save Lifes
kimmelim
Langtransportsjåfør

Innlegg adri » Fre Mai 29, 2009 22:13

Kortere lukkertid jo mørkere det er (i fart) Da blir det gjerne fryktelig mørkt da men.
For å være ærlig pleier jeg å gi opp fartsbilder når det ikke går an å bruke sportfunksjonen lenger.

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg jvsandem » Fre Mai 29, 2009 22:14

Hei Kim

Jeg fikk selv følgende tips av Someone, som vel er en av de med best greie på dette her inne: (forutsetter nå at det er de samme innstillingene på Nikon som på Canon...)

Bruk innstillingen TV på kameraet. Da stiller du lukkertiden manuelt mens blenderåpningen stilles av automatikken. Still så lukkertiden på 1/400-dels sekund, og sett ISO til 400. Sjekk så hvordan bildene blir. Så lenge du står stille kan du prøve deg på lavere lukkertid, og også på ISO 200.

Husk at det er et digitalt kamera du har, så det koster ikke noe å prøve og feile. Knips i vei til du finner de rette innstillingene. Lykke til. :D
Vil du ha en større kopi av ett av mine bilder? Send meg en PM.

Dagboka mi: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=6592
Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -

Innlegg kimmelim » Fre Mai 29, 2009 22:16

Er det jeg har gjort her, brukt sportfunksjonen.

Jeg får bare surre rundt på forum på internett og se om jeg finner noe svar.

Hvis det er noen av dere, som er ganske flinke og har lyst evt må ha 30min pause på Esso E6 Jessheim, nord eller sør spiller ingen stor rolle for meg.

Kan dere enten ta kontakt her, sms eller ringe meg på 46474767.

Kimmelim.
Loud Pipes Save Lifes
kimmelim
Langtransportsjåfør

Innlegg adri » Fre Mai 29, 2009 22:22

Det siste bildet er tatt mer fra siden. I fart har jeg erfart at bildene blir mye fortere uskarpt. Det er jo igjen pga at det er vanskeligere å følge bilen med "siktet"
Det jvsandem sier høres vettugt ut. Skal prøve det en vakker dag.

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg jvsandem » Fre Mai 29, 2009 22:25

Her er et eksempel. Bildet er knipset i fart, dvs på veldig kort avstand der begge bilene beveger seg i 60-80 km/t. ISO er satt til 400 og lukkertiden er 1/640 sekund. Som du ser begynner det å bli mørkt ute. Syns selv at bilder ble ganske ok.

Bilde

Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -

Innlegg jvsandem » Fre Mai 29, 2009 22:29

adri skrev:Det jvsandem sier høres vettugt ut. Skal prøve det en vakker dag.

Vettug og jvsandem passer ikke sammen... :D

Ulempen med ISO 400 er at det blir litt mer støy i bildet enn ved ISO 200 eller lavere, men det er til å leve med.

Kim: Begynn å spare til en mer lyssterk linse, det er det mest fornuftige du kan kjøpe nå.

Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -

Innlegg kimmelim » Fre Mai 29, 2009 22:33

Takk for svar. :)

Skal være med en av bilene på mandag, da skal jeg jaggu prøve. :) Takk igjen :)

Skal kjøpe meg det så fort pengene kommer inn på kontoen. Har jobbet hver helg, 17. mai og en annen rød dag denne mnd. Er ikke lett og være ungdom heller. Hehe
Loud Pipes Save Lifes
kimmelim
Langtransportsjåfør

Innlegg Arve » Fre Mai 29, 2009 23:38

Å fyttigrisen dette ble et langt innlegg!!!!! :shock: Men du bør likevel lese det ;)

Nå skal eg stille et spørsmål som gjerne mange overser, hvilket objektiv har du???? Det har faktisk en stor rolle i denne situasjonen, tro det eller ei ;) Egentlig har objektivet mye å si i alle situasjoner! Men det er en annen diskusjon.........

Eg vil også begynne med å si at manuelle innstillinger er gjerne å foretrekke, for da kan du styre tingene litt bedre! Ikke nødvendigvis "M" programmet, men helst ikke Sportfunksjonen ;) Selv om alt eg nevner her gjør den automatisk. Men er ikke sagt at den justerer i den retningen du vil. Men er jo litt avhengig av hva du kan klare å stille inn selv på kameraet da, for er lite vits i å bruke de andre programmene hvis du ikke kan velge riktige innstillinger ellers! Men du burde klare å finne disse tingene eg nevner i menyene.......

Så skal eg komme med min kunnskap og forklaringer om hvorfor du får uskarpe bilder ;) Trikset er jo som nevnt ovenfor å få korte nok lukkertider, og ikke få bilen så mye på siden slik som på bilde nr 2. For det har seg slik at dersom lastebilen kommer i 80 km/t så er det ca 20 m/s. Du har en lukkertid på 1/250 sekund på det andre bildet, dvs at bilen beveger seg 0,08 m, eller 8 cm mens du tar bildet! :shock: Da kan du skjønne hvorfor det er så viktig å klare å følge bilen med kamera, for jo bedre du klarer å følge bilen med kamera, jo mindre vil lastebilen bevege seg relativt til bildebrikken, altså lastebilen vil bli skarp, mens bakgrunnen uskarp (under enkelte andre betingelser selvsagt, se eksempel her hvor bilen fremstår som skarp, mens bakgrunnen uskarp)

Så var det dette med å ikke ta bilder så mye fra siden, for du trenger hverken fysikk eller matematikk for å vite at jo nærmere bilen kommer, jo mer av farten går over i sidebevegelse, framfor bevegelse rett mot deg. Det er bare til å følge med en bil som kommer mot deg, og se når du synes den beveger seg raskest. Dette vil si at jo lengre du får bilen på siden, jo mer beveger den seg sideveis, i stedet for rett mot deg. Rett mot deg bevegelsen skaper relativ liten uskarphet, spesielt når lastebilen "bare" bevger seg 8 cm mens du tar bildet. Det er sideveis bevegelse som gjør bilder uskarpe i denne sammenheng.

Sånn, det var det fysiske bak dette med å ta bilder i fart. Så nå har du kanskje innsett at det som trengs er kortest mulig lukkertid! For jo kortere lukkertid, jo mindre bevgere lastebilen seg mens du tar bildet. Det finnes to måter å gjøre dette på.

Den ene er å få en mindre blender. Hvis du har mulighet å gå fra f/5.6 som du har brukt til f/4 , så har du tjent deg inn et helt steg, altså kan du halvere lukkertiden til 1/500 sekund i stedet for 1/250 sekund som du har brukt. Da beveger lastebilen seg bare 4 cm ;) MEN, og dette er et stort men; objektivet får gjerne en dårligere optisk kvalitet jo større blender (mindre blender tall, f/1.2 er den største blenderen), jo mer uskarpe bilder får du pga diverse egenskaper til linser som eg ikkje skal gå inn på i detalj her.... Og det var derfor eg spurte hvilket objektiv du har, for det varierer veldig fra objektiv til objektiv når det presterer best! Kan forøvrig nevne her at et helt blendersteg tilsvarer å gange/dele med kvadratroten av to, altså rekken går normalt fra 1.4-2.0-2.8-4-5.6-8 osv

Den andre måten er å gjøre "filmen" mer følsom for lys. Hvis du går fra ISO100 til ISO200, så har du gjort det samme som å gå fra f/5.6 til f/4: Du har doblet lysmengden, og kan dermed halvere lukkertiden igjen. Altså for hver dobling av ISO får du dobling av lysmengden (100-200-400-800 osv) MEN, desverre er det et men her og, du får mer kornete bilder og mer støy. Dette varierer sterkt fra kamera til kamera, men så lenge du lar hver å ta utsnitt av bildet, eller store utsnitt, så kan du klare deg med relativ høy ISO. Her må du nesten se hvor mye kameraet tåler. Jo mer lys det er ute, jo mer kan det tåle. Altså ISO400 kan blir ubrukelig i dårlig lys, mens i sollys så ser du kanskje nesten ikkje forskjell fra ISO100 (dette er forøvrig rene eksempler med utgangspunkt i teorien, så det kan godt tenkes du vil se stor forksjell på ISO100 og ISO400 bare så det er nevnt)

Sånn, da har eg nevnt mye angående grunnleggende lysegenskaper ved fotografering og skal komme tilbake i slutten med litt mer hva eg anbefaler av innstillinger. Men du bør nå ha skjønt at lavest mulig blender og høyest mulig ISO gir skarpest bilder FORDI lukkertiden blir kort, gitt at objektivet leverer gode bilder for den gitte blender og at ISO ikke er alt for høy! Hvis ikke, så enten spør om noe ovenfor er uklart eller les det en gang til før du går videre, må ikke få alt for mye inn på en gang, for dette innlegget er grådig langt ;) Men nå vet eg ikkje hvor mye av det som står her du kan da, men eg skriver heller for mye slik du skjønner, enn at eg utelater noe og du ikkje skjønner! :)

Så får eg gå over til neste trinn som ikke har noe med lys å gjøre, men derimot fokusering. For her er det viktig at du har riktige innstillinger. For hvis du ikke har det som kalles for kontinuerlig autofokus eller følgefokus, så vil ikke kamera klare å følge bilen mens du tar bildet, for bilen beveger seg garantert etter du har fokusert. En kontinuerlig fokus gjør nettopp det navnet sier, den endrer fokus hele tiden slik at du ikke fokuserer med feil avstand. For hvis du har vanlig singel fokus, altså at kameraet fokuserer en gang og så låser den fokus, så endres ikke fokusavstanden etter du har trykket utløseren halveis ned, mens motivet endrer avstand....

Og det hjelper ikke med bare kontinuerlig fokus, du trenger også dynamisk autofokus! For, i det du trykker ned utløseren, så vil fokus stoppe opp, og på grunn av diverse forinkelser i kameraet, vil fokusavstand nok engang endre seg. Med dynamisk fokus, så vil kameraet beregne hvor langt motivet vil bevege seg mens det tar bildet, og justerer fokus etter det. Da vil kamera fokusere litt lengre fram enn hva det har gjort når du trykker ned utløseren! Framfokusering er i dette tilfellet, i andre tilfeller så kan det fokusere litt lengre bak, altså du bør ende opp med den beste mulige valg av fokuspunkt avhengig av om motivet beveger seg mot eller fra deg!

Her bør det også nevnes at jo laver blender (høyere tall), jo større dybdeskarphet har du, altså mer i dybden er skarpt. Eks så kan f/1.2 bare gi skarp grill, mens f/8 kan gjøre hele lastebilen skarp. Så sant lastebilen beveger seg "innover/utover" i bildet, ergo dybdeskarphet!

Puh! Da tror eg at eg har nevnt det meste av innstillinger du bør bruke! Nå gjenstår det gjerne å fortelle litt om hvordan du kan bruke disse! Kontinuerlig fokus og dynamisk autofokus får du nok i den sportfunksjonen, du kan teste kontinuerlig fokus ved å fokusere på en vegg foran deg, og holde utløserknappen halveis nede mens du beveger deg mot veggen. Da skal fokus endre seg! Men i sportsfunksjonen er det ikke sagt at du får tingene helt slik som du ellers vil ha de! Så, eg vil anbefale deg å finne ut om du kan sette på disse fokus funskjonene i menyene dine.

Når det gjelder "Tv" programmet som ble nevnt ovenfor her, så tilsvarer det "S" programmet på Nikon. Her har du fordelen med at du kan sitte en høy lukkertid, og så stiller kameraet inn en blender slik at bildet blir riktig eksponert! Fordelen er at du kan sitte det på en veldig kort lukkertid slik at du fryser motivet og hindrer for mye bevegelse når du tar det, men du må selv sørge for at du har satt ISO verdien høy nok til at du ikke undereksponerer bildet. Da vil det blinke Lo der hvor blendertallet ellers ville stått! Så har vi ulempen med dette programmet: Det kan velge en blenderåpning hvor du får dårlige bilder pga objektivet ikke leverer gode resultater.

Da har man en annen mulighet, og det er "A" programmet. Her kan du sitte kameraet til en blender som gir skarpe bilder, og så finner kamera en lukkertid for deg. Hvis du får for lange lukkertider, så kan du bare justere opp ISO, evt hvis du har gått så høyt at du begynner å få korn, så kan du justere blenderen slik at du får litt mer lys inn, uten å miste altfor mye optisk kvalitet.

Auto må du overhodet ikke bruke, og "P" vil justere bildene på en dårlig måte, så den vil eg ikkje anbefale.

Det eg heller vil anbefale, er at du bruker "S" til du får øvd deg litt med å følge etter bilen, og så setter du høye lukkertider og ISO som gir deg en blender som ikke undereksponerer bildet. Når du føler du klarer å følge bilen godt, kan du bevege deg over til "A" og sette på den blenderen som gir deg beste optiske resultater, og variere ISO til du får lukkertider som du klarer å gjøre skarpe!

Når det gjelder tallverdier så vil eg si 1/500-1/600 dels sekund bør du klare å få til! Gjerne mer, men pass på ISO! ISO kan eg ikkje gi deg tallsvar på, for det varierer fra kamera til kamera, og eg kjenner ikkje til D50s ytelser.

Blender varierer fra objektiv til objektiv, så her må eg vite hva du har før eg kan si noe, men f/8 kan være et godt forslag! Du bør heller ikke presse objektivet ut på slutten av brennvidden, altså full zoom, der kan du miste mye optisk kvalitet.

Kan også nevne at eg har tatt skarpe bilder i alt fra 1/50 - 1/600 og uskarpe i samme område ;) Det som gjelder her egentlig, er å være mester i å følge bilen med kamera, og hvordan blir du det? Jo, øvelse :D Kan også nevne at uansett hvor flink du blir, så får du nok bedre resultater med stillestående biler. Spesielt hvis du bruker stativ! Men selvfølgelig litt avhengig av innstillinger her også!
Sist endret av Arve den Fre Mar 16, 2012 22:45, endret 1 gang
Bilde<-- Hjemmesiden min, oppdatert 26. november 2012!!!
Arve
- Fotonerd -

Innlegg Sola » Fre Mai 29, 2009 23:47

Å herregud Arve som du skriver, men ja det var nyttig å lese dette. :D
Brukerens avatar
Sola
Distribusjonssjåfør

Innlegg jvsandem » Fre Mai 29, 2009 23:54

Arve: Har du noen andre anbefalinger enn de jeg har fått når det gjelder å ta møtebilder i fart? Jeg må fremdeles kassere ca 75% av bildene jeg knipser...

Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -

Innlegg Arve » Lør Mai 30, 2009 00:04

Sola, ja, eg er klar over at dette ble et heise stort innlegg :flire: Men sånn går det når fotonerden er skrivesyk ;)

jvsandem, har egentlig ikke så mye mer å si enn det som er nevnt! Du tar vel mange bilder når du også beveger på deg, så da er jo dette med lukkertid veldig viktig! Og mye zoom kan hjelpe på, for da tar du bildet mens bilen er langt vekke. Dette vil jo desverre gi veldig lite av siden på bilen.... Ser jo det at på min siste ferietur når eg knipset bilder av lastebiler, så ble egentlig sånn ca 96,34% ubrukelig :roll: Mens de fleste naturbildene ble bra, da de var tatt med motiv langt vekke! Når du ser ut av vinduet så ser jo du hvordan fjellet langt der vekke er i"ro" mens åkeren rett foran deg beveger seg som bare py! VR/IS vil jo også hjelpe på, sesielt når du sitter i bil og tar bilder ;)

Er alltid positive og negative sider med innstillinger, så er om og gjøre å finne et kompromiss! Et lysstertkt normalobjektiv vil jo være brukelig på lave blenderverdier, og det er samtidig godt optisk og billig! Litt over 1000 kroner så har du deg 50mm f/1.8 som nedblendet til f/2.8 vil gi knallgode bilder, og helt strålende bilder på f/5.6 ;) Sånn sirkus hvertfall.... ;) Og 50mm med 1.5 eller 1.6 i cropfaktor gir bra zoom, som gjør at du kan ta bilder lengre vekke, og dermed gjerne få denne fordelen med at de beveger seg mindre relativt til deg...
Sist endret av Arve den Lør Mai 30, 2009 11:12, endret 2 ganger.
Bilde<-- Hjemmesiden min, oppdatert 26. november 2012!!!
Arve
- Fotonerd -

Neste

Gå til Fotografering, råd og tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest