Nikon D50, uklare bilder.

De fleste av oss her på forumet har stor glede av å se fotografier av lastebiler, og kanskje like stor glede av å fotografere lastebiler. Som med alt annet her i livet, er det alltid noe nytt å lære, så også i forhold til fotografering. Dette er tråden til spørsmål, tips og svar knyttet til fotografering.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Arve » Lør Mai 30, 2009 00:14

Kom forresten på at kanskje eg skal gi et godt eksempel på dette med lukkertid/blender/ISO.

Hvis du tar et bilde med ISO100, f/8 og 1/250 sekund og dette blir riktig eksponert, så vil du også få riktig eksponering ved å enten gjøre slik (doble ISO, halvere lukkertid):

ISO200, f/8 og 1/500

eller slik (doble ISO, gå et steg ned i blender):
ISO200, f/11 og 1/250

eller slik (gå et steg opp i blender og halvere lukkertid):
ISO100, f/5,6 og 1/500

eller slik (gå et steg ned i blender, doble lukkertid :
ISO100, f/11 og 1/125

eller slik (firedoble ISO, og firehalvere, atlså halvere to ganger lukkertid):
ISO400, f/8 og 1/1000

eller slik (firedoble ISO og halvere åtte ganger lukkertid):
ISO400, f/5.6 og 1/2000

Jeje, dette burde vel gi gode eksempler og det bør være mulig å se logikken i dette med blender, lukkertid og ISO ;)
Men nå har ikkje eg gitt noen eksempler på "uhele" blendertall, men er ikke så mye hokus pokus der. Er akkurat det samme, gang med kavadratroten av to og du har halvert lysmengden, men eg husker ikke de stegene i hodet!

Eksempel har du f/5 og 1/200, så vil f/7 og 1/100 gi samme eksponering. For kvadratroten(2)*5=7
Bilde<-- Hjemmesiden min, oppdatert 26. november 2012!!!
Arve
- Fotonerd -

Innlegg kimmelim » Lør Mai 30, 2009 00:36

Jeg skal være helt ærlig her.

Jeg ANER ikke hva blendertall er og heller ikke lukkertid.

Men jeg finner ut av det. :)
Tusen takk for bra svar Arve. Jeg skal prøve på det du sier, har tenkt meg en tur ut til e6 i morgen også, for og se om jeg kan prøve meg litt på blendertall, lukkertid og ISO. Dette er nå skrevet ut, sånn at jeg skal ha det med meg hele tiden. :)

Aldri tenkt på og søke deg som "lærer" eller lage et fotokurs for nybegynnere?
Loud Pipes Save Lifes
kimmelim
Langtransportsjåfør

Innlegg adri » Lør Mai 30, 2009 00:47

Kunne nesten droppa å svare jeg gitt. Lærte ca 300% mer enn det jeg kunne selv om fartsbilder jeg og.
Spank you, Arve
Counting all the assholes in the room. Well I'm definitely not alone.

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg kimmelim » Lør Mai 30, 2009 00:48

Før jeg leste dette Arve skrev så trudde jeg det og ta bilder var og trykke en knapp, se på bildet for og så ta et nytt. :)

Som jeg sa; Hvorfor ikke bli lærer eller holde et kurs. :)

EDIT: Objektivet jeg har heter så mye som Nikon DX AF-S NIKKOR 18-55mm1:3.5-56g ED

Vet ikke hvor mye av det du trengte å vite, men skrev ned alt. :)
Loud Pipes Save Lifes
kimmelim
Langtransportsjåfør

Innlegg Arve » Lør Mai 30, 2009 11:12

kimmelim, joda, bare hyggelig! Har ikke tenkt å bli lærer eller lage fotokurs, har lest det meste eg vet bla i et fotokompendie, som det ligger en link til her på Bergli, som forklarer ganske greit, og så kan eg anbefale Fototips, der står også mye grunnleggende ;)

Men tilbake til deg... Lukkertid er rett og slett hvor lenge bildebrikken, den digitale filmen, blir utsatt for lys! For bildebrikken er jo følsom for lys, det er det som gjør at du kan ta bilde! Den består av masse sensorer som registrer informasjon ang lyset når du tar bildet og sender dette til kameraet som gjør det om til piksler og et bilde som du kan beskue ;)

Blenderåpning er en slags dør som kan justere hvor mye lys som skal slippes fram til objektivet. f/8 tilsvarer en viss lysmengde. Så jo høyere tall du velger, jo mindre lys slippes igjennom! Det blir som å stå i et bekmørkt rom og åpne døren forsiktig opp, så ser du hvordan det påvirker hvor mye lys som slippes inn i rommet ;) Eller rett og slett pupillen din! Der har du et fullgodt eksempel på blenderåpning, for vår måte å se på er egentlig akkurat den samme måten som kameraet ser på ;)

Og når det gjelder objektiv: Dette er vel uten VR og første versjonen? Uansett, så er det ikke den største forskjellen, men hvis du har zoomet til 55 bør du ligger på f/8-f/11, på 35 kan du faktisk ligge på f/5.6 og få gode resultater, men f/8 er den som gir et jevnt godt resultat.

Det å ta bilder er fullt mulig med å trykke på en knapp, det kan fungere i mange situasjoner det, men du kan ende opp med dårlige bilder i enkelte og da er det greit å vite hva du må eller kan gjøre får å få gode bilder igjen ;)

Og bare hyggelig adri! Greit å dele litt kunnskap og ;)

jvsandem, ser at eg skrev litt feil til deg i natt.. Skylder på trøtthet...
Men meningen var å skrive at du kan jo prøve å bruke A program og så blender du et steg ned fra full åpning. Da vil du få høye lukkertider når det er mye lys, men lengre ved lite lys.. Riktignok blir ikke bildene for mørke, og du vil nok ha en god optisk kvalitet... Men det kan tenkes det du trenger er veldig korte lukkertider siden du beveger deg du også, og du har jo ikke anledning til å følge bilen hvis eg husker riktig? Kanskje lyssterk optikk er svaret ditt?
Arve
- Fotonerd -

Innlegg jvsandem » Lør Mai 30, 2009 11:32

Arve skrev:jvsandem, ser at eg skrev litt feil til deg i natt.. Skylder på trøtthet...
Men meningen var å skrive at du kan jo prøve å bruke A program og så blender du et steg ned fra full åpning. Da vil du få høye lukkertider når det er mye lys, men lengre ved lite lys.. Riktignok blir ikke bildene for mørke, og du vil nok ha en god optisk kvalitet... Men det kan tenkes det du trenger er veldig korte lukkertider siden du beveger deg du også, og du har jo ikke anledning til å følge bilen hvis eg husker riktig? Kanskje lyssterk optikk er svaret ditt?

Har kamera montert på ministativ på bordet med linsa nesten inne i vinduet, så jeg får ikke fulgt motivet nei, det er korrekt.

Har vurdert å kjøpe et av disse:
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/pr ... plid=10527
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/pr ... plid=10526
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/pr ... plid=11880

Dette er hvis jeg velger å gå for et objektiv uten zoom.

Alternativt noe ala dette, men det koster jo litt mer da..
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/pr ... plid=10482

Hva mener du at er det beste alternativet for meg her? Er selvfølgelig åpen for andre alternativer også. :D
Vil du ha en større kopi av ett av mine bilder? Send meg en PM.

Dagboka mi: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=6592
Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -

Innlegg Arve » Lør Mai 30, 2009 12:35

jvsandem, nå kjenner ikkje eg til noe av Canon sitt utstyr, men generellt så er fastoptikk veldig gode! Men du må gjerne blende de litt ned før de yter best!

Du kan jo se litt på tester+brukerkommentarer her hos SLRGear (t+b) og her hos Photozone (bare t). Dette er veldig gode sider synes eg hvertfall! Også har du jo Fred Miranda (bare b). På de to første så ser du jo hvor mye du må blende ned før du får gode resultater optisk, og det kan gi deg en pekepinn på hva du kan klare å få ut av objektivet! Prøvde eksempelvis et 85mm f/1.8 nå i påsken, og det var veldig bløtt fullt åpent, men fra f/2.8 så var det kjempebra!

Uansett, om du så må gå ned til f/2.8, så er jo det en kjempeforbedring fra f/5.6 og 1/640 eksempelvis. Det blir jo 1/2500 som er kjapt! Ser ut som du hadde f/5 på det bildet som du postet her? Og bare for å gni dette enda mer inn, om du kan gå ned til f/2 så har du jo plutselig mulighet for å knipse på 1/5000, og da er det ikke mye bevegelsesuskarphet ute og går! Det vil tilsvare at motivet beveger seg 0.8 cm når du tar bildet siden du får en relativ hastighet på 40 m/s ;) Og se på bildene dine og si meg hvor mye 8 mm utgjør :D

Altså, de f/1.8 du postet ser lovene ut når det gjelder lukkertid! Så se hvordan de klarer seg i testene, men heng deg ikke helt opp i at du må ha skarpeste mulige objektivet, for det er ting du bare ser når du blåser opp bildet i 100% ;)
Arve
- Fotonerd -

Innlegg Ole-H » Lør Mai 30, 2009 15:07

Har hørt mye bra om dette objektivet uten og ha prøvd det selv! Løp og kjøp ;)
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=10482
Tlf: 95 27 74 67
Brukerens avatar
Ole-H
Bileier

Innlegg jvsandem » Lør Mai 30, 2009 15:20

Ole-H skrev: Løp og kjøp ;)

Tja, det ligger nok noen kroner over det jeg egentlig har tenkt å bruke på optikk nå, men det er sikkert ikke noe dårlig forslag.

Men egentlig trenger jeg bare et objektiv med fast brennvidde ett sted mellom 20mm og 35mm. Kommer nok til å gå for ett av 28mm'erene.
Vil du ha en større kopi av ett av mine bilder? Send meg en PM.

Dagboka mi: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=6592
Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -

Innlegg Ole-H » Lør Mai 30, 2009 15:48

Men om du skal begynne og kjøpe objektiver nå, så tenk også på at du kanskje havner med et fullformats kamera etter hvert. Så om du bruker litt mer penger på objektiver nå, så kan du jo ha dem i lengere tid fremover. Prisen på Eos 5D begynner jo og bli ganske bra nå :D
Tlf: 95 27 74 67
Brukerens avatar
Ole-H
Bileier

Forrige

Gå til Fotografering, råd og tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest