En stadig tilbakevendende diskusjon

De fleste av oss her på forumet har stor glede av å se fotografier av lastebiler, og kanskje like stor glede av å fotografere lastebiler. Som med alt annet her i livet, er det alltid noe nytt å lære, så også i forhold til fotografering. Dette er tråden til spørsmål, tips og svar knyttet til fotografering.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

En stadig tilbakevendende diskusjon

Innlegg Jan-Helge » Tir Okt 12, 2010 19:12

Jeg ser til stadighet at det diskuteres hvilken kamera og utstyr som er best i forskjellige diskusjonsforum, i de fleste tilfeller er det i grunn det samme hvilket navn det står på kameraet, forskjellene fra eller til er ikke så store at merkenavnet utgjør den store forskjellen fra eller til...

Selvfølgelig har hvert kamera og forskjellig utstyr (som objektiver etc.) sine styrker og svakheter, men sågar dette er i mange tilfeller av mindre betydning fra eller til. Det ligger absolutt ingen automatikk i at et bilde tatt med dyrt utstyr nødvendigvis blir bedre enn et bilde tatt med billigere utstyr - her kommer alt an på hva som virkelig betyr mye, selve fotografen som utgjør den absolutt største forskjellen verdt å nevne.

Det er dog stor forskjell på kompaktkamera, systemkamera og speilreflekser, det å knipse med mobiltelefonen også. Systemkamera og speilreflekser er langt å foretrekke fremfor kompaktkamera og mobilen - grunnen er at systemkamera og speilreflekser gir mange kreative muligheter som er totalfraværende på mobilen og kompaktkameraene.

Alle vet at speilreflekser er best, og det stemmer forsåvidt, men samtidig vil jeg si at det veldig ofte er totalt feil. Veldig mange som kjøper seg speilreflekser gjør et bomkjøp, rett og slett fordi dem heller skulle kjøpt seg et systemkamera. At jeg fremmer denne påstanden er fordi et systemkamera ikke er så mye dårligere enn speilreflekser bildeteknisk sett, dessuten kan systemkameraene nærmest alt (i alle fall alt de fleste fotografer har behov for). Således fremstår systemkameraene som en "alt i ett"-kamera.

Noen handler seg speilreflekser med et kit-objektiv (normal-objektiv, typisk 18-55mm eller deromkring), så blir det med det, og dem investerer ikke ut over dette. I så fall skulle og burde dem heller kjøpt et godt systemkamera i stedet for, da hadde dem fått vesentlig mer igjen for pengene da dem f.eks. hadde fått med telezoom og ikke minst et objektiv som kunne ta bedre makro-bilder etc.

Poenget er, at skal man kjøpe seg speilrefleks så bør man også investere mer enn i bare kamerahuset og kit-objektivet. Gjør man ikke det så er alltid de gode systemkameraene med mange flere muligheter rett og slett bedre - der feiler mange.

Noen er overteknofil, dem handler seg et bedre speilreflekskamera og dyrere utstyr enn dem strengt tatt trenger. Men sannheten er, at for de aller fleste er det dem selv som er begrensningen, heller enn selve kameraet - sågar med de rimeligste speilrefleks-kameraene. Sagt med andre ord, en god fotograf tar gode bilder selv med et rimelig speilrefleks - en dårlig fotograf på den andre side, klarer ikke å ta gode bilder samme hvor høy prislappen på utstyret blir.

Det tar sin tid å vokse fra utstyret man har, noen gjør det. Erfaring er da hva alt handler om, erfaring og lidenskap, bare dette bringer enn fremover og fører til at man utvikler seg som fotograf. Da utvikler man i kjølevannet av dette nye behov, og først da synes jeg dyrere utstyr kan forsvares (eller om man har seriøst tykk lommebok, men det tror jeg ikke gjelder flesteparten som er her, da sjåfører jo som kjent ikke tjener fantasillioner).

Ville bare meddele dere dette og gi dere noe å tenke på...
Jan-Helge
Sykkelbud

Gå til Fotografering, råd og tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest