Fototråd for tips, spørsmål og svar

De fleste av oss her på forumet har stor glede av å se fotografier av lastebiler, og kanskje like stor glede av å fotografere lastebiler. Som med alt annet her i livet, er det alltid noe nytt å lære, så også i forhold til fotografering. Dette er tråden til spørsmål, tips og svar knyttet til fotografering.

Moderatorer: DeLutte, MOOY, topline164, Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem

Fototråd for tips, spørsmål og svar

Innlegg Rubber Duck » Man Sep 25, 2006 22:23

Siden de aller fleste av oss har stor glede av å ta bilder av lastebiler og annet pent som krysser våre fot- og hjulspor, oppretter jeg en egen tråd dedikert til kunsten å fotografere. Jeg synes det er veldig moro å ta bilder, men er ikke akkurat den skarpeste kniven i skuffa når det gjelder teknikk, utvelgelse av vinkel, motiv osv. På samme måte som jeg registrerer at det er en del her på forumet som tar utrolig fine bilder, så jeg går fortsatt rundt og tror det er håp for meg også :flire:

Tanken med denne tråden er at vi kan stille spørsmål, komme med tips og tilbakemeldinger til de av oss som vil lære litt mer om fotografering og enkel billedbehandling.
Sist endret av Rubber Duck den Man Okt 19, 2009 19:13, endret 1 gang
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Luremusa » Tir Sep 26, 2006 03:30

Tusen takk Rubber Duck=) Denne tråden tror jeg vil hjelpe noen ja... satt faktisk og tenkte på det her tidligere når jeg var ute å kjørte... Hvorfor alle andre greier og finne de rette plassene og vinklene? jeg har lett etter ett bra plass å ta bilde av bilen drit lenge nå, men så kommer alltid lyset eller noe ihvertfall som ødelegge bildet heilt.... det ser dere jo på de bildene jeg har =)
Brukerens avatar
Luremusa
- Naturfotografen -

Innlegg Rubber Duck » Tir Sep 26, 2006 08:28

Det er ikke ofte at en har naturkreftene på sin side når en skal ta bilder nei Luremusa. Jeg ser at bildene blir bedre når lyset er optimalt, og bilene står parkert slik at lyset faller naturlig inn på dem. Sjelden det gjør det, og iallefall at bilene står parkert på en hensiktsmessig måte.

Jeg har studert mange bilder her på forumet, og kommet frem til en del grunnprinsipper som synes å fungere, iallefall synes jeg det skaper et godt utgangspunkt. Skal skrive litt mer om det i ettermiddag/kveld, nå sitter jeg på kontoret og trollskriver i pausen mens jeg venter på ny pasient :knegg:

Ellers oppfordrer jeg alle andre medlemmer på forumet til å komme med sine tips, hvis de vil dele på dem da vel og merke :)
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg topline164 » Tir Sep 26, 2006 16:10

I tillegg til dette kunne det jo vært en tråd hvor de som vil kan poste bilder, og de andre medlemmene kan kommentere hva som er bra/ikke bra og hva som kan gjøres bedre.
Brukerens avatar
topline164
- MODERATOR -

Innlegg Rubber Duck » Tir Sep 26, 2006 17:25

Yepp, det var et godt forslag Topline :tommel:
Regner med det er unødvendig å si at kritikken bør være saklig og konstruktiv, men nå har jeg nå sagt det likevel :)

Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg gunska » Tor Des 07, 2006 19:01

For min del er jeg interessert i bilder av bergingsbiler, det jeg legger merke til er at veldig mange tar bilder av bilen skrått forran og rett forran og få ikke alltid med hele bilen, men fjell og fjorder rundt om kring (pent det også) men på en bergingsbil er bergingsutstyret bak på bilen like spennende. Så tipset mitt til de som tar bilde av sånne biler , ta noen bilder fra siden og bakfra også, bruk bliz for å unngå skygger.
Sist endret av gunska den Fre Des 08, 2006 23:53, endret 1 gang
gunska
Hjelpemann

Innlegg topline164 » Fre Des 08, 2006 23:15

Blitz er ikke noe smart. Det eneste det fører til er irriterende refleksjoner i skilt ol.
Brukerens avatar
topline164
- MODERATOR -

Innlegg gunska » Fre Des 08, 2006 23:52

Mulig det, står du midt forran får du 'n rett tilbake. Lærte noe om dette i fysikken på barne skolen, utgangsvinkel er lik inngangsvinkel. Taes bildet litt på skrå, ungrår du det. Mulig reflexen i skiltplata gjør den uleselig.
gunska
Hjelpemann

Photoshop

Innlegg Finnmark28 » Fre Feb 09, 2007 14:23

Heisann! er det noen her inne som har greie på photoshop? Skulle gjerne hatt noen enkle råd om hvordan man kan få lagret ramme med signatur. Er jo en skikkelig jobb og skal legge det inn på hbvert eneste bildet.
Finnmark28

Innlegg Rubber Duck » Fre Feb 09, 2007 18:48

Jeg har en versjon av Photoshop selv, men har ikke funnet ut av det enda. Får ikke til å sette på ramme og signatur en gang, så jeg bruker to programmer til å få til det :rødme:

Det er vel flere her som bruker Photoshop, så tips mottaes med takk :tommel:

Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Re: Photoshop

Innlegg Martin Benjamins » Fre Feb 09, 2007 19:42

Finnmark28 skrev:Heisann! er det noen her inne som har greie på photoshop? Skulle gjerne hatt noen enkle råd om hvordan man kan få lagret ramme med signatur. Er jo en skikkelig jobb og skal legge det inn på hbvert eneste bildet.

Jeg har Bordermaker...ganske greit og enkel

http://docsdb.semantica.nl/bordermaker/index_en.html
Brukerens avatar
Martin Benjamins
Langtransportsjåfør

Innlegg Arve » Fre Feb 09, 2007 22:09

Uten å ha sett veldig mye på siden, så ligger det nok sikkert en god del tips her: http://www.fotopia.no
Arve
- Fotonerd -

Re: Photoshop

Innlegg Finnmark28 » Tor Feb 15, 2007 20:36

Martin Benjamins skrev:
Finnmark28 skrev:Heisann! er det noen her inne som har greie på photoshop? Skulle gjerne hatt noen enkle råd om hvordan man kan få lagret ramme med signatur. Er jo en skikkelig jobb og skal legge det inn på hbvert eneste bildet.

Jeg har Bordermaker...ganske greit og enkel

http://docsdb.semantica.nl/bordermaker/index_en.html

Lasta den ned, men skjønte ikke plukket av den......hjeeeeeeelp
Finnmark28

Innlegg Onnaien » Søn Feb 18, 2007 18:02

Hvs er det man stiller inn for å få tatt gode nattbilder egentlig?har justert ISO på max,men blir veldig kornete... :-?
Bilde
91181198

The chicken...:D
Brukerens avatar
Onnaien
Sjefstøffel

Innlegg topline164 » Søn Feb 18, 2007 18:15

Hvis du har et stativ, så kan du bruke mye lavere ISO, egentlig stort sett den samme som når du tar bilder om dagen. Da vil du ikke få kornete bilder.
Brukerens avatar
topline164
- MODERATOR -

Neste

Gå til Fotografering, råd og tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest