Fototråd for tips, spørsmål og svar

De fleste av oss her på forumet har stor glede av å se fotografier av lastebiler, og kanskje like stor glede av å fotografere lastebiler. Som med alt annet her i livet, er det alltid noe nytt å lære, så også i forhold til fotografering. Dette er tråden til spørsmål, tips og svar knyttet til fotografering.

Moderatorer: DeLutte, MOOY, topline164, Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem

Innlegg Rubber Duck » Søn Mai 24, 2009 19:37

Canon er et svært godt valg min venn, og når du har kompiser som også har Canon, er det jo også veldig greit å kunne låne optikk av hverandre. Veldig fint å få prøvd ut før en evt. bruker masse penger og kjøper selv. Håper prisene er litt lavere i Polen enn her hjemme da, fir du kan raskt gjøre et godt kjøp der vil jeg tro.

Lykke til med eksamenslesingen så lenge, så ser jeg frem til bilder fra deg når du har fått nytt kamera :tommel:
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Singh The Road King » Søn Mai 24, 2009 19:50

takk takk, men hva synes du om bilen vår da, har ikke fått noen kommentar fra deg :-P hehehe

tjaa, det som er billig i polen er mat og drikke :-P

resten er ikke så billig, men jeg kjøper i norge, så har man garanti og man kan snakke norsk til selgeren, i polen så sier de No English, eller så ser de veldig rart på deg, hahaha

pluss så kan jeg få tilbake moms, enten hvis pappa tar det via firmaet, eller så kan jeg ta det siden jeg har utenlandsk adresse, så det er en fordel :)
Singh The Road King
Lærling

Innlegg Ole-H » Søn Mai 24, 2009 22:37

hvordan er prisene der nede på fotoutstyr?
Tlf: 95 27 74 67
Brukerens avatar
Ole-H
Bileier

Innlegg Singh The Road King » Søn Mai 24, 2009 22:45

nesten det samme som i norge, kanskje 100-200 kr billigere.
Singh The Road King
Lærling

Innlegg falck vinje » Fre Mai 29, 2009 23:57

har bestilt meg Canon EOS 450D+ Stativ. Og jeg lurer på om det er noen andre som har det og om det er et bra kamera? :D
Vinje Bilberging Tlf:90911111
Scania King Of The Road
http://www.vinjebilberging.no
http://www.kingsoftrucking.com
Brukerens avatar
falck vinje
Lærling

Innlegg adri » Lør Mai 30, 2009 00:24

Mange her som har både 400d og 450d. Tipper du skal bli knallfornøyd.
Counting all the assholes in the room. Well I'm definitely not alone.

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg falck vinje » Lør Mai 30, 2009 10:29

Ja får håpe det :D
Vinje Bilberging Tlf:90911111
Scania King Of The Road
http://www.vinjebilberging.no
http://www.kingsoftrucking.com
Brukerens avatar
falck vinje
Lærling

Innlegg Rocky » Man Aug 24, 2009 15:49

Har fått meg ett nytt kamera :) Canon EOS 500D :) Men, hvordan får jeg til og ta gode nattbilder? Har prøvd i nesten alle modusene men de reagerer så sterkt på lys.. Ser ut som alle lysene er tusenmetere :P Den beste metoden jeg har funnet ut er og holde over blitzen men det er jo litt tungvint :-P
When the dark slowly takes over, the night riders light up the world ;)
Brukerens avatar
Rocky
Distribusjonssjåfør

Innlegg adri » Man Aug 24, 2009 19:48

Ikke bruk blitz i det hele tatt, sett kameraet på et stativ og bruk selvutløser.
Counting all the assholes in the room. Well I'm definitely not alone.

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg Åtter'n » Man Aug 24, 2009 21:11

falck vinje skrev:har bestilt meg Canon EOS 450D+ Stativ. Og jeg lurer på om det er noen andre som har det og om det er et bra kamera? :D

Jeg har dette kamera. Knallkamera! Bortsett fra at jeg ikke klarer å bruke det ordentlig :D
Brukerens avatar
Åtter'n
Bileier

Innlegg Bruheimen » Man Okt 19, 2009 17:16

kan nåken hjelpe meg å legge inn bilde eg får lasta det opp på fhotobucket mn kjeme meg ikkje lengre! :-? om nåken kunne hjelpe meg so hadde det vore fint ;)
scania ;) Bruheim junjor:)
Bruheimen
Distribusjonssjåfør

Innlegg nightrider » Tor Feb 11, 2010 21:46

Heisann.

Noen som har tips til et godt og litt rimelig stativ til mitt Nikon D300s?

Det trenger ikke og være av det grommeste, men bør tåle noen harde turer til skogs og greier. Derfor bør det ikke veie all verden heller. Hadde tenkt på rundt 2000,-
Konterud Transport AS
nightrider
Langtransportsjåfør

Innlegg Arve » Tor Feb 11, 2010 23:20

Manfrotto har både jeg og han far, og vi er begge godt fornøyd med det. Selv har jeg 190XPROB med 488RC2 kulehode.

For å ta stativet først. Dette er et solid stativ, men samtidig "lett". Det er hurtigfester, og du har mulighet for å velge forskjellig maks vinkling på beina uavhengig av hverandre, et festepunkt for en pose med stein for å tynge stativet ned under vindfulle forhold, samt mulighet for å sette hodet 90 grader ut til siden (horisontalt) fremfor rett opp hvis du skjønner hva jeg mener :?: Det veier 1,9 kg og skal tåle 5kg.

Jeg synes det er veldig greit med kulehode, for da har du mulighet til å raskt endre posisjon på kameraet, og når du samtidig har panoreringslås så er kulehode helt kurrant! Kulehode uten dette vil gjerne være plagsomt, for er det en retning du vil ha individuell, så er det horisontalt. Et tre-veis hode er rimelig tungvint hvis du er av typen som endrer vinkel ofte, men bedre for en som vil finjustere (han far har tre veis, så jeg har rotet med det før jeg kjøpte mitt). Det hodet jeg har tåler vel maks 3 kg hvis jeg husker riktig. En annen ting som jeg gjerne kan nevne, er at pappas hode virker mer solid enn mitt. Men hode velger du utenom stativ uansett :)

Begge disse fikk jeg til under 2000,-. Vil hvertfall anbefale Manfrotto, da de er velkjent for kvalitet. Jeg er forøvrig ikke redd for å bruke stativet mitt, så jeg vil kalle det for solid nok til mitt bruk ;)
Bilde<-- Hjemmesiden min, oppdatert 26. november 2012!!!
Arve
- Fotonerd -

Innlegg nightrider » Fre Feb 19, 2010 09:51

Arve, tusen takk for god informasjon. Da har jeg hvertfall fått meg en pekepinn. Må vel rett og slett ta meg en tur og kikke litt tenker jeg.

Men nå ser det ut som at laderen har tatt kvelden også gitt. Det kommer hvertfall ikke noe strøm på batteriet. Og det forbanner jeg meg over i dette vakre vinterværet.
Konterud Transport AS
nightrider
Langtransportsjåfør

Innlegg runeplassen » Lør Apr 03, 2010 18:12

Er det noen her som vet ossen jeg kan få rammer rundt bilde i Adobe photoshop.
Og navn på bilder. :flire: :flire: :flire: :flire: :shock: :shock:
Scania 730
Brukerens avatar
runeplassen
Hjelpemann

ForrigeNeste

Gå til Fotografering, råd og tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest