Fototråd for tips, spørsmål og svar

De fleste av oss her på forumet har stor glede av å se fotografier av lastebiler, og kanskje like stor glede av å fotografere lastebiler. Som med alt annet her i livet, er det alltid noe nytt å lære, så også i forhold til fotografering. Dette er tråden til spørsmål, tips og svar knyttet til fotografering.

Moderatorer: DeLutte, MOOY, topline164, Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem

Innlegg Snooze » Søn Apr 11, 2010 20:15

runeplassen,

Har du den engelska versionen av PS så blir det Edit > Stroke. Och om du vill skriva ditt namn på bilden så får du använda symbolen som visar ett "T" och sedan dra lite på bilden där du vill att texten ska hamna. Förhoppningsvis hjälpte detta ;)
Old legends never die
Brukerens avatar
Snooze
Langtransportsjåfør

Innlegg Ole-H » Søn Apr 11, 2010 20:38

Søk etter noe som f.eks. "watermark photoshop tutorial automate" så finner du hvordan du legger inn navnet ditt automatisk... Så slipper du og gjøre dette manuel på hvert eneste bilde. Samme kan gjøres med ramme osv...
Tlf: 95 27 74 67
Brukerens avatar
Ole-H
Bileier

Innlegg khd magirus » Søn Jul 25, 2010 10:47

Arve skrev:Manfrotto har både jeg og han far, og vi er begge godt fornøyd med det. Selv har jeg 190XPROB med 488RC2 kulehode.

For å ta stativet først. Dette er et solid stativ, men samtidig "lett". Det er hurtigfester, og du har mulighet for å velge forskjellig maks vinkling på beina uavhengig av hverandre, et festepunkt for en pose med stein for å tynge stativet ned under vindfulle forhold, samt mulighet for å sette hodet 90 grader ut til siden (horisontalt) fremfor rett opp hvis du skjønner hva jeg mener :?: Det veier 1,9 kg og skal tåle 5kg.

Jeg synes det er veldig greit med kulehode, for da har du mulighet til å raskt endre posisjon på kameraet, og når du samtidig har panoreringslås så er kulehode helt kurrant! Kulehode uten dette vil gjerne være plagsomt, for er det en retning du vil ha individuell, så er det horisontalt. Et tre-veis hode er rimelig tungvint hvis du er av typen som endrer vinkel ofte, men bedre for en som vil finjustere (han far har tre veis, så jeg har rotet med det før jeg kjøpte mitt). Det hodet jeg har tåler vel maks 3 kg hvis jeg husker riktig. En annen ting som jeg gjerne kan nevne, er at pappas hode virker mer solid enn mitt. Men hode velger du utenom stativ uansett :)

Begge disse fikk jeg til under 2000,-. Vil hvertfall anbefale Manfrotto, da de er velkjent for kvalitet. Jeg er forøvrig ikke redd for å bruke stativet mitt, så jeg vil kalle det for solid nok til mitt bruk ;)

Hei Arve ,
Tror du dette stativet er stødig nok for et canon 5d med 35-350 objektiv , har ikke veid det men denne kombinasjonen er nokså tung
Bruker et gammelt velbon stativ nå der hodet er veldig stødig men irriterer meg på litt slakk i bena
Dont worry Be heavy :)
Brukerens avatar
khd magirus
Distribusjonssjåfør

Innlegg Arve » Søn Jul 25, 2010 14:17

Tja, utifra data på nettet veier kameraet ditt ca 810 gram, og objektivet ca 1,5 kg. Mitt kamera veier inn på 825 gram uten noe som helst av utstyr (minnekort, batteri etc), og eg har brukt det sammen med 70-300 mm på 740 gram på stativet. Med andre ord ikke helt i nærheten av din vekt, men samtidig så er det jo langt vekke ifra spesifikasjonene til stativet på 5 kg :) Eg kan ikkje si at stativet var ustødig med overnevnte kombinasjon, men siden 70-300en ikke har stativfeste på seg, ble hele greien framtung og bøyde seg litt slik at eg måtte sikte litt høyere før eg låste kulehodet. Stativet ellers var veldig solid og stødig.

Men når eg nå står med stativet fullt utslått og rister i kulehodet med litt tyngde, beveger det seg litt frem og tilbake. Tar eg ned øverste utvidelse slik at bare beina er fullt utslått, så er det mye mer stabilt. Eg kan legge relativt mye kroppsvekt på hodet uten at det beveger seg. Tar eg tak i beina derimot, så danser det litt mer, men samtidig føles det veldig stivt ;)

Så kort oppsummert: I følge teorien burde det være solid nok, og i henhold til det eg selv utfører i praksis vil eg si det er solid, men du finner nok bedre stativ hvis du vil minimalisere bevegelse, skjønt vekten og prisen blir kanskje ikke bare litt, men ganske mer solide de og ;)

Nå vet eg ikke hvor store krav du selv stiller, men dette er noe eg selv kunne brukt med tyngre utstyr på, såfremt det har stativfeste for å minimalisere moment rundt hodet, for det er der ustabiliteten oppstår :)
Bilde<-- Hjemmesiden min, oppdatert 26. november 2012!!!
Arve
- Fotonerd -

Innlegg BTH » Man Feb 07, 2011 17:57

Jeg lurer på en ting her. Er det bare noe jeg innbiler meg, eller tar
et kamera dårligere bilder etter eldre det blir? Jeg har lagt merke til det
på mine egne bilder og noen andres. Men så har jeg sett når noen får
seg ny linse, så blir brått bildene mye klarere igjen.
Brukerens avatar
BTH
Veteran

Innlegg Booster » Tir Okt 11, 2011 02:07

Det her lure eg og på bth: har et nikon d40 ca 3 år gammelt,synst bilda har vert så kornete i det siste,sjøl i dagslys,uansett ka modus eg har det i..noken som veit råd ? Kordan er det med minnekorta,blir dei aldri dårligere uansett kor mange 1000 bilder en har tatt ?
Brukerens avatar
Booster
Veteran

Innlegg Booster » Tir Okt 11, 2011 21:11

E vl så mangen dyktige fotografa her inne att noke har et tips ?
Brukerens avatar
Booster
Veteran

Innlegg Erik » Ons Okt 12, 2011 00:16

Har du den på manuell?? Da må du skjekke ISO feks.. Er den høy blir bilder kornete.. Et minnekort blir jo "slitt".. Er det 3 år, så skader det ikke med et nytt.. Men jeg tror ikke det skal vere kortet sin feil.. Jeg vet høy ISO skaper kornete bilder...
Brukerens avatar
Erik
Bileier

Innlegg Booster » Ons Okt 12, 2011 00:43

Stortsett auto el sportfunksjon,og d styre seg vel sjøl egentlig,mn ska sjå litt på ISO :d
Brukerens avatar
Booster
Veteran

Innlegg Erik » Ons Okt 12, 2011 16:41

Passe på at linsen står på autofokus, at den ikke er på manuell.. Skjekke kort kan du og gjøre, enda jeg tviler det er det som gjør det.. Prøve deg litt frem.. Gjelder det alle bilder?
Brukerens avatar
Erik
Bileier

Innlegg NikonMan » Tor Okt 13, 2011 17:20

Booster skrev:E vl så mangen dyktige fotografa her inne att noke har et tips ?

Tre år ? ,kanskje på tide med en service : http://www.camera.no/

Har brukt dette firma,Nikon service og det har vært bra.Min D300 skal inn igjen nå for en service og rens.
Ellers er det som nevnt iso og skitt på speil.
Mvh
NikonMan

Assumption is the mother of all fuckups
Brukerens avatar
NikonMan
Lærling

Innlegg Rubber Duck » Tor Okt 13, 2011 20:30

NikonMan skrev:Ellers er det som nevnt iso og skitt på speil.

Auto-iso kan være en aktuell "synder" ja, men skitt på speilet har ikke noe med bildekvaliteten å gjøre, det vil bare vises i søkeren når du komponerer bildet, speilet går jo opp for å eksponere sensoren. Det kan være støv på sensoren, men det vil dukke opp som flekker på bildene/filene, så en sensor rens vil i såfall være å anbefale.
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Erik » Tor Okt 13, 2011 21:04

NikonMan skrev:
Booster skrev:E vl så mangen dyktige fotografa her inne att noke har et tips ?

Tre år ? ,kanskje på tide med en service : http://www.camera.no/

Har brukt dette firma,Nikon service og det har vært bra.Min D300 skal inn igjen nå for en service og rens.
Ellers er det som nevnt iso og skitt på speil.

Hva betaler du for rens og service?? Tenkte å sende inn mitt utstyr og..
Brukerens avatar
Erik
Bileier

Innlegg Booster » Tor Okt 13, 2011 21:49

Erik skrev:Passe på at linsen står på autofokus, at den ikke er på manuell.. Skjekke kort kan du og gjøre, enda jeg tviler det er det som gjør det.. Prøve deg litt frem.. Gjelder det alle bilder?

Ja den står på autofokus,nei ik alle bilder,mn før va jo alle bra,sånn e det ik lenger,kansje eg sku hatt en service,det har eg ik tenkt på en gang,va foresten D60 og ik D40 eg hadde,mn det har nå ik noke å sei sånn sett..
Brukerens avatar
Booster
Veteran

Innlegg halizz » Man Aug 13, 2012 12:52

''
Sist endret av halizz den Lør Jan 19, 2013 21:43, endret 1 gang
"Gi ungdommen pils før idretten tar dei" !
Brukerens avatar
halizz
Veteran

ForrigeNeste

Gå til Fotografering, råd og tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest