Fototråd for tips, spørsmål og svar

De fleste av oss her på forumet har stor glede av å se fotografier av lastebiler, og kanskje like stor glede av å fotografere lastebiler. Som med alt annet her i livet, er det alltid noe nytt å lære, så også i forhold til fotografering. Dette er tråden til spørsmål, tips og svar knyttet til fotografering.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg adri » Søn Mar 04, 2007 14:12

Helt enig i det du sier Brukar. Med det nye kameraet mitt (som er det samme som ditt) er det rett og slett en så omfattende prosess å få klargjort kameraet, at det ikke er noe vits i å prøve å få til noe bilder i fart gjennom frontruta. Det er i å for seg helt greit for meg. Det bildet blir som regel ikke noe å spare på uansett. Eneste må være hvis jeg er passasjer og sitter fullt fokusert på kameraet. Da kan det bli ok.
Med vårt kamera kan man jo heller ikke bruke skjermen til å sikte med og det taler også mot å ta bilder mens man kjører.
Hilsen Adrian
Counting all the assholes in the room. Well I'm definitely not alone.

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg topline164 » Søn Mar 04, 2007 15:29

Luremusa skrev:ehh.. eneste jeg vet om det er det som står på :flire: :flire:
Panasonic dmc-fx2 Lumix, så mye mere enn det vet jeg ikke du

Da har jeg husket feil ;)
Brukerens avatar
topline164
- MODERATOR -

Innlegg Luremusa » Søn Mar 04, 2007 15:56

Det har du nokk da ja....

Men ser bruker kanskje har missforstått meg litt.... jeg tenkte ikke på at jeg skulle ta bilde i fart, men biler som er i fart når de kjører forbi der jeg står og slikt jeg tenkte på.....

Det er jo da en får følelse med bilde mener jeg, og derfor har jeg litt lst til å finne ur hvordan jeg skal stille inn kameraet for å greie det....
Brukerens avatar
Luremusa
- Naturfotografen -

Re: Photoshop

Innlegg King V8 » Søn Jun 24, 2007 17:26

Martin Benjamins skrev:
Jeg har Bordermaker...ganske greit og enkel

http://docsdb.semantica.nl/bordermaker/index_en.html

For dei som ikkje forstår Bordermaker..

Hjelper dette??

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Gaute Føyen
Brukerens avatar
King V8
Bileier

Innlegg Visdal » Søn Jul 15, 2007 16:21

Kan noen forklare meg hva som er forskjellen på et speilreflekskamera og et "vanlig" kamera...?? Lurer på å kjøpe meg et bedre kamera enn jeg har nå, men så har jeg sinnsykt lite peiling på dette...
Har lyst på en skikkelig kamera som tar klare og fine bilder både i lyse og mørke omgivelser...
Bilde
CB6227

Katter ville svelge Vissvass........
Brukerens avatar
Visdal
- Bleieskiftarbeider -

Innlegg Scania Dronningå » Tir Okt 30, 2007 17:12

foskjellen på speilrefleks å vanlig digitalkamera er ikke mye stor nå idag fordi de "små" har blitt mye bedre.. jeg vil si med speilreflekst har du mer muligheter med bytte av linser/objektiver, blitz og mye mer innstillinger og muligheter, og det tar bilder en smule raskere enn vanlig kamera...
viss du ikje vett ka du snakke om... bare snakk videre.. :)
Brukerens avatar
Scania Dronningå
Veteran

Innlegg vabis8 » Ons Okt 31, 2007 17:27

Noen som vet hvordan man stiller lukkert tid og sånn blender ting alle snakker om på et nikon D40 speilreleks.. finner ikke det ut jeg...
Can I Play With Madness
Brukerens avatar
vabis8
- Fløtepusen -

Innlegg Rubber Duck » Ons Okt 31, 2007 18:57

vabis8 skrev:Noen som vet hvordan man stiller lukkert tid og sånn blender ting alle snakker om på et nikon D40 speilreleks.. finner ikke det ut jeg...

Her er noen tips du kan se på, jeg har kopier og siterer det tredje innlegget fra toppen her:
http://www.diskusjon.no/lofiversion/ind ... 04008.html

Programvalg A, S, P:
Jeg foretrekker å bruke disse fremfor de øvrige "scenemodus" som du har på hjulet ditt. Det betyr kanskje at du får noen bomskudd mer enn du skulle ønske i starten, men jeg vil hevde det er viktig å lære seg disse da du raskere kommer inn i grunnleggende prinsipp for fotografering.

A: Aperature-priority (Blenderprioritet). Denne bruker jeg 90% av tiden- da jeg liker å ha full kontroll over dybdeskarphet. Aperatur og dybdeskarphet henger mye sammen- med lavt tall (typisk f2.8 og ned) har du stor åpning i lamellene på objektivet ditt og kortere dybdeskarphet- dette er ikke så lett å se på ditt kit-objektiv og uten egen nedblendingsknapp. Med høye tall (f11) vil du ha liten åpning og ha større dybdeskarphet. Slik kan du f.eks bestemme om du ønsker å ha fokus kun på et ansikt og la andre ting være mykere, eller ha full fokus over meste av bildet på f.eks et landskap. Sett modus hjulet på A og snurr ivei på kommandohjulet for å se det tallet endre seg.

S: Shutter-priority (Lukkerprioritet). Skal du ta bilder av bikkja i fart og ønsker fryse bevegelsen kan dette være riktig modus. Her gjør kamera det den kan for å tillate deg riktig eksponering med høyere lukkertider. Ikke forvent deg noe magisk- lys må du ha uansett, men her vil den typisk endre aperatur og iso for å gi deg den lukkertiden du ønsker (f.eks /500s) Dette kan selvsagt også fungere motsatt vei om du ønsker lengre lukkertider.

P: Program. Her ligger hundretusenvis av motivdata inne i kamera fra produsenten, og den vil "gjenkjenne" denne sammensetningen og foreslå en type eksponering for deg. Du kan rulle på kommandohjulet og bla gjennom alternativer om du ikke synes den gitte kombinasjonen av aperatur og lukkertid var riktig for deg.

Om du kun har kit-objektivet kan det hende du til tider har litt for lite tilgjengelig lys- og ender opp med uskarpe bilder grunnet lange lukkertider. Da vil jeg anbefale å aktivisere auto-iso med en øvre grense på f.eks iso 800. Da vil kamera automatisk trå til å skru opp iso om den registrerer for lite lys i skuddøyeblikket. Bedre med litt iso-støy enn uskarpt/null bilde.

Ellers bør du sette deg inn i lysmålingen; Matrix, Center & Spot. Noen motiver har såpass store kontraster i felt mellom lys og mørke at du ofte ønsker å forsikre deg at ET av områdene er riktig eksponert. Der kan du f.eks skru over til center eller spot- og kamera vil tvinges til å foreta en lysmåling på valgte fokuspunkt i motsetning til en evaluering av hele motivet.

D40 har uendelige muligheter, men det er disse jeg typisk involverer meg mest med i det daglige.
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg adri » Ons Okt 31, 2007 22:32

Her har jeg benyttet meg av et tips jeg fikk av en romkamerat i militæret.
Når du bruker lang lukketid ved mørkebilder, for eksempel 10 sekunder, blir ofte tåkelys/grøftelys litt for skarpe. Da kan en inngå et samarbeid med sjåføren, og få han til å slå av lysene når det har gått f.eks. 1 sekund av lukketiden.

Første gang jeg prøver, og synes det ble ganske vellykket. Griffin King var den heldige (og flinke) forsøkskaninen.
Bilde
Counting all the assholes in the room. Well I'm definitely not alone.

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg Scania Dronningå » Tor Nov 01, 2007 18:09

eg har noge på ein lapp her.. ska du ta nattbilde må du har lav ISO, lang lukker tid og lite bledertall (F) trur eg d ska ver.. :S

eks.:

ISO 200
Blender 5/6 - 8
Lukkertid 15-20 sek.

stativ e og ein flotte ting..
Brukerens avatar
Scania Dronningå
Veteran

Innlegg Gabbaen » Søn Nov 11, 2007 02:47

Scania Dronningå skrev:foskjellen på speilrefleks å vanlig digitalkamera er ikke mye stor nå idag fordi de "små" har blitt mye bedre.. jeg vil si med speilreflekst har du mer muligheter med bytte av linser/objektiver, blitz og mye mer innstillinger og muligheter, og det tar bilder en smule raskere enn vanlig kamera...

Ikke bare er det valg av linser... Speilrefleks gir ofte mye mer kontroll med bildene, enn kompakt... Men de beste kompakt ligger hakk i hel...

Oppstartstiden er noe som er bedre med speilrefleks... Mitt trenger 0,18 sekunder for å slå seg på, og være klart ti å ta bilde... Så det konkurrerer lett me kompaktkamera som snapshot kamera...

Og mitt kan ta 5 bilder i sekundet, med blitzflash på alle bildene...

Blendervalgene er og større... Ser at 5,6 er nevnt her i tråden som en stor blender, mens mine objektiver har blender 2,8, noe som gir ca 12 ganger mer lys enn 5,6... Lysmengden dobles for hvert trinn...

Lukkerhastighet er og noe annet... Mitt tar bilder på 1/4000 sekund på det raskeste...

ISO er og bedre på speilrefleks... Her kan jeg ta bilder med ISO 3200 med relativt lite korning...

Oppløsning på bildene og lagringsformat er og gjerne forskjellig... Man kan velge mellom RAW og JPG, f.eks. Ikke alle kompaktkamera kan det... Og etterhvert er vanlg oppløsning på speilrefleks på rundt 10 megapixel...

Batterikapasiet er og gjerne større på et speilrefleks... Mitt (blir mye mitt, men et det jeg kan) tar ca 150 bilder på en ladning...

Men på den annen side, kreves det gjerne litt mer kunnskap å kunne bruke et slikt kamera... Og de koster gjerne noe mer... Så velg kamera etter behov, og ikke hvilke spesifikasjoner det har... Skal bildene sees på pc, og "småformat" eller skal du lage poster av de?

Til hjemme og privatbruk ville jeg anbefalt de fleste å få seg et bra kompaktkamera, mens speilrefleks bør velges hvis man vet eller har erfart at kompakt ikke er bra nok... Kjøp heller et avansert kompaktkamera, som er enklere å ha med seg og bruke, enn et speilrefleks som ender i skuffen, fordi det er for krevende og tungvint å dra på eller å buke(utnytte)... Samme og er det hvis man kun kjører automatikkprogrammet, da gjør kompakt samme jobben ofte...
Gabbaen
Sykkelbud

Innlegg Scania Dronningå » Man Nov 12, 2007 14:11

Gabbaen skrev:
Scania Dronningå skrev:foskjellen på speilrefleks å vanlig digitalkamera er ikke mye stor nå idag fordi de "små" har blitt mye bedre.. jeg vil si med speilreflekst har du mer muligheter med bytte av linser/objektiver, blitz og mye mer innstillinger og muligheter, og det tar bilder en smule raskere enn vanlig kamera...

Ikke bare er det valg av linser... Speilrefleks gir ofte mye mer kontroll med bildene, enn kompakt... Men de beste kompakt ligger hakk i hel...

Oppstartstiden er noe som er bedre med speilrefleks... Mitt trenger 0,18 sekunder for å slå seg på, og være klart ti å ta bilde... Så det konkurrerer lett me kompaktkamera som snapshot kamera...

Og mitt kan ta 5 bilder i sekundet, med blitzflash på alle bildene...

Blendervalgene er og større... Ser at 5,6 er nevnt her i tråden som en stor blender, mens mine objektiver har blender 2,8, noe som gir ca 12 ganger mer lys enn 5,6... Lysmengden dobles for hvert trinn...

Lukkerhastighet er og noe annet... Mitt tar bilder på 1/4000 sekund på det raskeste...

ISO er og bedre på speilrefleks... Her kan jeg ta bilder med ISO 3200 med relativt lite korning...

Oppløsning på bildene og lagringsformat er og gjerne forskjellig... Man kan velge mellom RAW og JPG, f.eks. Ikke alle kompaktkamera kan det... Og etterhvert er vanlg oppløsning på speilrefleks på rundt 10 megapixel...

Batterikapasiet er og gjerne større på et speilrefleks... Mitt (blir mye mitt, men et det jeg kan) tar ca 150 bilder på en ladning...

Men på den annen side, kreves det gjerne litt mer kunnskap å kunne bruke et slikt kamera... Og de koster gjerne noe mer... Så velg kamera etter behov, og ikke hvilke spesifikasjoner det har... Skal bildene sees på pc, og "småformat" eller skal du lage poster av de?

Til hjemme og privatbruk ville jeg anbefalt de fleste å få seg et bra kompaktkamera, mens speilrefleks bør velges hvis man vet eller har erfart at kompakt ikke er bra nok... Kjøp heller et avansert kompaktkamera, som er enklere å ha med seg og bruke, enn et speilrefleks som ender i skuffen, fordi det er for krevende og tungvint å dra på eller å buke(utnytte)... Samme og er det hvis man kun kjører automatikkprogrammet, da gjør kompakt samme jobben ofte...

roen på dette du! ;)
Brukerens avatar
Scania Dronningå
Veteran

Innlegg V8 Power » Lør Nov 17, 2007 22:39

Hei,kjøpte meg akkurat nytt digitalkamera men har liten peiling på de forskjellige typene.
Canon Power Shot A550 7.1mp noen som vet om det er et bra eller dårlig kamera??

Hilsen V8 Power
Brukerens avatar
V8 Power
Langtransportsjåfør

Innlegg Scania Dronningå » Lør Nov 24, 2007 16:39

har ikje prøvd det... men det fekk terningkast 5 å møje kamera for pengane.. e vell bare å prøva d så finne du fort ud om kamera svare te bruke ditt å forventningane
Brukerens avatar
Scania Dronningå
Veteran

Innlegg Gabbaen » Lør Nov 24, 2007 17:03

Scania Dronningå skrev:

roen på dette du! ;)

Tar nå en 15-20.000 bilder i året, så det drypper jo inn litt kunnskap og... ;)
Gabbaen
Sykkelbud

ForrigeNeste

Gå til Fotografering, råd og tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest