Tilbakemeldinger på bilder som et tatt.

De fleste av oss her på forumet har stor glede av å se fotografier av lastebiler, og kanskje like stor glede av å fotografere lastebiler. Som med alt annet her i livet, er det alltid noe nytt å lære, så også i forhold til fotografering. Dette er tråden til spørsmål, tips og svar knyttet til fotografering.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Streamliner » Man Aug 31, 2009 21:45

Flotte bilder!

Prøver meg med dette - noen tilbakemeldinger? Tatt på Mantorp i helgen.

Bilde
The road goes on forever, and the party never ends...
Streamliner
Lærling

Innlegg adri » Man Aug 31, 2009 21:49

Fint bilde av en av Nordens tøffeste sett.
Ville kanskje ha vinkla det littegrann mer mot venstre. Evt. beskjære litt på høyresiden.
Counting all the assholes in the room. Well I'm definitely not alone.

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg tixen » Fre Jan 28, 2011 00:10

ser da e ein stund sio folk har brukt denne tråden.. men eg prøve meg.. ;)
Har alltid likt å ta bilder, men fekk litt "blod på tanna" når eg fekk nytt kamera te bursdagen.. Canon EOS 1000D.. Ogso har eg prøvd meg litt.. og ein ting eg har merka på alle bildene mine e at da kjem nett so eit grått jevnt lagt øve heile bilde.. so alle bildene mine har fått auto fiks av Photobucket og ramme, so veit dåke da.. men kommenter nett da dåke ser å meine.. :D

1.
Bilde

2.
Bilde

3.
Bilde

4.
Bilde

på forhånd takk.. :D
Du veit da har gått fort i svingane når alt du får servert ette 00.00 e cola!
Brukerens avatar
tixen
Lærling

Innlegg tixen » Fre Jan 28, 2011 00:13

hadde visst to te..

5.
Bilde

6.
Bilde
Du veit da har gått fort i svingane når alt du får servert ette 00.00 e cola!
Brukerens avatar
tixen
Lærling

Innlegg Robin Thømt » Man Feb 07, 2011 17:19

Hei! jeg lurte på om noen her kan hjelpe meg med og få til "stjerner"
På mange kveldsbilder ser jeg at dere greier og få stjerner i lysa men jeg får det ikke til jeg har Canon 1000D med den orginale linsa....
Her er et bilde som jeg har tatt med stativ modusen "sport" og 10 sec lukketid..
Bilde
det er noen små stjerner, kan noen hjelpe meg?
Quality Never Goes Out Of Style
Brukerens avatar
Robin Thømt
Veteran

Innlegg Snooze » Man Feb 07, 2011 17:47

Minns jag inte fel så ska man höja bländaren, f, rätt högt. Men är inte helt säker men du kan ju pröva :
Old legends never die
Brukerens avatar
Snooze
Langtransportsjåfør

Innlegg BTH » Man Feb 07, 2011 17:54

Robins, har du prøvd å ha på auto modus uten blits? Nå har jeg nikon,
men har fått noen bilder med stjerner på likevell.
Brukerens avatar
BTH
Veteran

Innlegg torsein » Man Jul 11, 2011 02:11

lurer på hva dere synest om dette bilde her. jeg er ikke en flink fotograf og burde hatt nytt kamra.
Bilde

ble egntli ganske fornøgd med disse bildene her også.
Bilde
Bilde
Brukerens avatar
torsein
Bileier

Innlegg Rubber Duck » Man Jul 11, 2011 09:44

torsein skrev:lurer på hva dere synest om dette bilde her. jeg er ikke en flink fotograf og burde hatt nytt kamra.

Det er ikke kameraet som gjør deg til en god fotograf Torstein, det er det du selv med ditt blikk for motiver, komposisjoner og kunnskap om hvordan et godt foto kan lages. Kameraet er bare et verktøy du bruker for å få til dette, hvis ikke kunne alle sammen ha kjøpt seg kjempedyre speilreflekskamera og automatisk tatt gode bilder, men så enkelt er det nok ikke. Kameraet ditt er aldri noe bedre enn hva du klarer å bruke det til.

Når det er sagt, så kan kameraet ha egenskaper og funksjoner som gjør det lettere å bruke din fotografiske kunnskap, f.eks vil gode iso-egenskaper og lyssterk optikk være til hjelp hvis du skal ta bilder av bilder i bevegelse når det er lite lys/mørkt.

Jeg ser at det er mange her som kjøper nye kamerahus relativt ofte, men jeg vil hellr anbefale å legge pengene i optikk i stede, lysterk ( f/2.8 og lavere) optikk med kvalitetsglass i stede. Det er liten vits å ha et nytt og dyrt kamerahus og sensor hvis du fortsatt bruker optikk med dårlig kvalitet på glassene, bildet skapes i stor grad gjennom optikken/linsen, og har du dårlig optikk, ja så hjelper det sjelden med godt kamerahus og sensor. Møkk inn blir møkk ut.

Du kan selvfølgelig ønske/kjøpe deg nytt kamera og få noe bedre teknisk kvalitet på bildene dine, men kameraet vil ikke ta fantastiske bilder for deg, det må du gjøre selv. Og ser du på mange flotte bilder her inne, så er det neppe kameraet som er avgjørende for at det er et bra bilde, men hvordan den som fotograferte har valgt å komponere (vinkel, høyde osv bildet er tatt fra, omgivelser i forhold til bilen osv) bildet som er avgjørende. Dette krever massse øvelse og trening, samt å tenke over på hva du liker og ikke liker når du ser på andres (og egne) bilder, dermed kan du bruke dette når du tar bilder neste gang. Lær deg også å bruke de manuelle instillingene på kameraet og ta kontrollen selv, så får du også det resultatet du ofte ønsker. Tenk også gjennom bildene dine når du skal poste de på forumet, det er ofte bedre å poste noen få gode fremfor en haug med middelmådige bilder, da drukner det gode bildet i mange som ikke er like gode - så vær din egen kritiker og plukk ut bare de bildene som du er veldig godt fornøyd med.

Her er litt tips til lesestoff som kan være greit å se litt på, tar for seg litt grunnleggende prinsipper innenfor fotografering.

Her er et gratis fotokompendium til nedlasting, det omhandler ikke digitalfotografering, men grunnprinsippene er de samme.

I tillegg anbefales en god digitalkameraguide - en grundig innføring fra nettstedet akam.no Det er lurt å følge med på slike nettsteder som f.eks akam.no og andre diskusjonsforum hvor du kan spørre og få svar og tips.

Scott Kelby har laget noen gode innføringsbøker om digitalfoto og gode øvelser for å bli en bedre fotograf, det kan være lurt å ønske seg/kjøpe f.eks Boken om digital fotografering 1-3. De selges i bokhandlere og har sett de på Narvesen også til en relativt billig penge, det er en mye bedre investering enn å brenne av penger på et nytt kamerahus først.

Kunnskap først, så nytt kamera når det gamle du har ikke klarer å henge på dine ferdigheter som fotograf - og lykke til :tommel:
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Andreaskj-94 » Tir Sep 18, 2012 01:13

Da har jeg endelig fått skaffa meg Nikon D5100 og har fått tatt bilder. Desverre ikke av noen lastebiler enda, men hva syntes dere om disse? Ble bare av Mazdaen til muttern og en lampe i vinduet..

Bilde

Bilde
Brukerens avatar
Andreaskj-94
Langtransportsjåfør

Innlegg nightrider » Søn Okt 28, 2012 13:38

Bilde
Konterud Transport AS
nightrider
Langtransportsjåfør

Innlegg Andreaskj-94 » Søn Nov 11, 2012 02:34

Kjempeflott bilde! Fikk skikkelig den 1930 følelsen, hehe