Fotoutstyr m.m.

De fleste av oss her på forumet har stor glede av å se fotografier av lastebiler, og kanskje like stor glede av å fotografere lastebiler. Som med alt annet her i livet, er det alltid noe nytt å lære, så også i forhold til fotografering. Dette er tråden til spørsmål, tips og svar knyttet til fotografering.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Fotoutstyr m.m.

Innlegg Streamliner » Ons Sep 27, 2006 07:12

Kunne vært artig å hørt litt om hva slags kamera etc. de forskjellige bruker. Selv har jeg en Canon EOS350D med 18-55 mm linse. I tillegg har jeg en 90-300 mm som fungerer brukbart når jeg vil leke "paparazzi-light". Kjøpte kameraet for et år siden, og har vært veldig fornøyd så langt.

I tillegg har jeg et polariseringsfilter som jeg er blitt nærmest avhengig av. Anbefaler dette til alle som bruker speilrefleks. Dette filteret fjerner en del refleks, f.eks i lakk og vindusruter og gjør at billedkvaliteten blir merkbart bedre.
The road goes on forever, and the party never ends...
Streamliner
Lærling

Innlegg Rubber Duck » Ons Sep 27, 2006 09:00

Jeg har et Canon PowerShot S3 IS som jeg kjøpte i sommer. Ikke speilrefleks, jeg gnager nesten av meg fingrene i irritasjon for at jeg ikke kjøpte det i stede. Kameraet er knakende godt, men utvalget av linser er begrenset. Det har mange flere gode finesser enn jeg kan å bruke foreløpig, så jeg kan overhode ikke skylde på kameraet hvis bildene blir dårlige. Så nå sparer jeg fingrene (og penger) til neste år, da blir det speilrefleks!

Dette med filter høres spennende ut Streamliner, jeg har kjøpt meg en fotobok med masse grunnleggende tips og råd i, hvor de bl.a. bruker filter på bildene, blir veldig bra!
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Emy » Ons Sep 27, 2006 12:05

Vi har en Konica Minolta Dynax 5D med en 18-70 linse, og en ekstra 75-300mm
Vi har en ekstra flash, men bruker den bare med inne fotografering.

Og så har vi en liten Nikon E4100, den bor vanligvis i Martins arbeidssekk, men det kommer ofte med meg på jobb og.

Vi har en X's drive II+ med 40GB harddisk, det er en liten bærbar harddsik spesielt for databilder.
Minne i kameraer er 1gb i KonicaMinolta og 256 i Nikon.

Vi har litt forskjellige filter, som polarisatie, softfilter, stjerne og varme fra Cokin.

Brukte å ha en vanlig speilrefleks fra Minolta fra før, så byter litt med linser av og til.

Speilrefleksen er veldig bra, men har litt for mange muligheter av og til, og vi jobber med å venne oss til dem. Den har en anti-shake innebygd, som er en veldig stor hjelp, mest med den 70-300 linse.

Martin og jeg er helt forskjellige fotografer, jeg tror at Martin er bedre med portretter (gjelder også portretter av lastebiler) og jeg er litt bedre med landskaper.
Hilsen

Emy ( http://www.hososs.net )
Brukerens avatar
Emy
Hjelpemann

Innlegg Onnaien » Ons Sep 27, 2006 12:11

Veldig så avanserte dere karer er...Jeg har et Canon Ixus 700,og et 750...Synes det er plenty bra nok.Kan ikke ta med disse dyre kameraene rundt over alt,blir jo livredd for å miste dem...hehe...
Bilde
91181198

The chicken...:D
Brukerens avatar
Onnaien
Sjefstøffel

Innlegg Rubber Duck » Ons Sep 27, 2006 12:55

Onnaien skrev:Kan ikke ta med disse dyre kameraene rundt over alt,blir jo livredd for å miste dem...hehe...

Hehe, har ordnet med forsikring på mitt iallefall. Mitt første digitalkamera klare jeg å knuse displayet på etter tre dager, så denne gangen takket jeg pent ja til forsikring :flire:
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg topline164 » Ons Sep 27, 2006 15:23

Bruker for tiden et Canon Ixus 750, men skal kjøpe meg et nytt ganske snart. Lurer på et Fujifilm Finepix 9500.
Brukerens avatar
topline164
- MODERATOR -

Innlegg Landre jr. » Ons Sep 27, 2006 22:00

Akkurat nå bruker jeg bare et Canon Ixus 40 kamera, men har planer om å kjøpe det nyeste speilreflekskameraet til Canon, D400 litt senere i høst, samt at jeg skal invistere i ei fotobok, så jeg kan suge til meg litt visdom om fotografering ;)
The show must go on..
Brukerens avatar
Landre jr.
Lensmann

Innlegg Onnaien » Fre Sep 29, 2006 16:59

Landre jr. skrev:Akkurat nå bruker jeg bare et Canon Ixus 40 kamera, men har planer om å kjøpe det nyeste speilreflekskameraet til Canon, D400 litt senere i høst, samt at jeg skal invistere i ei fotobok, så jeg kan suge til meg litt visdom om fotografering ;)

Det er utrolig gode kameraer da,hadde et slik et som jeg brukte ha med meg over alt,helt tiligere i sommer,da jeg greidde å kjøre over det med Golfen... :-? ...Å utrolig nok var det bare displayet som knuste...Snakk om solid...hehe...Funker helt bra enda,men er bakvendt uten display,ser jo lite hva man skal ta bilde av da...hehe
Bilde
91181198

The chicken...:D
Brukerens avatar
Onnaien
Sjefstøffel

Innlegg rogernordvik » Fre Sep 29, 2006 18:39

Eg har Canon EOS 350 D(iesel). Har den linsa som følger med (18-55).
Skal som sakt på fotokurs som eg fekk med i prisen på kamera, slik at eg lerer litt meir om det, og kan ta litt bedre bilder.
Liker mye av det samme som Visdal:-) han liker Jentetiss
Bilde
Brukerens avatar
rogernordvik
- Diodeminister -

Innlegg Rubber Duck » Lør Sep 30, 2006 08:43

Landre jr. skrev:[...]men har planer om å kjøpe det nyeste speilreflekskameraet til Canon, D400 litt senere i høst,

Ohhh... jeg var å siklet på det i går, meget bra kamera! Så fra i går begynte jeg å spare penger til et slikt et selv, må bare få litt grunnleggende ferdigheter innenbords først :)

Et godt boktips ang. fotografering: "Digital fotografi i praksis" av Magnar Fjørtoft. Jeg har ikke kjøpt den selv enda, men har bladd en del i den og ser at mange anbefaler den som en meget solid bok.

Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Bildemaskineri

Innlegg brukar » Lør Sep 30, 2006 11:47

Må si det er ikke noe "allmisse" blandt gutta. Skal det være, så skal det være. Og som jeg alltid har hevdet, - godt redskap gir gode resultater.

Nå har jeg alltid vært Canon-fans, - helt fra den spede begynnelse da jeg som 18-åring reiste ut til sjøs med min Canon Felix.(papirbilder dengang serru ;)
Her i forrige uke ble det invistert i et nytt, da det gamle 300 D gikk fløyten i bilkrasjet.
Så denne gangen ble det en 400 D, da den gamle 300 (gamle :shock: ) hadde gått ut. Kona "rev på seg" en Ixus 65

Da jeg hadde problemer med den innebygde blitsen på 300D´n, kjøpte jeg til en ekstern blits Speedlite 580 X (det og Canon, :flire: selvfølgelig). Så blir det ikke bilder fra - med oss i fremtiden, er det ikke utstyret det skorter på. På innflydelse fra MOOY, kjøpte jeg til et batterigrep og ekstra batteri, så heller ikke strømforsyningen skal få skylden for tapte motiv.
Vi ble 17 000 fattigere. Om vi blir 17 000 gladere vil bare tiden vise. Det koster i alle fall "å være kar"!!!

Lurer på om det er til etterslektens beste å ta alle disse bildene? JA får vi si, så vi rettferdiggjør all vår økonomiske utskeielse he he. Forsikringen er i alle fall inntakt.
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg Rubber Duck » Lør Sep 30, 2006 12:28

Ah, gratulerer med nytt kamera, Flemming! Du har nok gjort et godt kjøp der ja, har lest en rekke tester av det og de er alle særs fornøyd med kameraet. Nå er det bare å klemme til og ta bilder av alt og alle! :D

Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Streamliner » Lør Sep 30, 2006 16:47

Gratulerer med nytt kamera Flemming!

Jeg har også batterigrepet på mitt kamera, og synes det gjør at kameraet er mye enklere å hold stødig - i hvert fall med labbene mine....

Det ble nevnt filter her oppe, og jeg ser at Martin Benjamins og Emy ser ut til å sitte inne med mye kunnskap her. Selv har jeg bare et polariserings-filter. Tenkte jeg skulle legge inn en liten illustrasjon av effekten av filteret. Under er det to bilder, tatt samtidig av samme bil, men med og uten filter.

Det øverste bildet er uten filter, og her er det plenty refleks i frontrute og ellers i fronten på bilen til sammenligning med bildet under (med filter).

Bilde

Bilde

Dette var bare et eksempel, under mer vanskelige forhold som f.eks mer sol (sjelden et problem i Bergen....) vil forskjellen være enda større.

For øvrig står et stjernefilter på ønskelisten - da kan man ta kule nattbilder da :D :D
The road goes on forever, and the party never ends...
Streamliner
Lærling

Hei Streamliner

Innlegg brukar » Lør Sep 30, 2006 20:37

Takk skal du ha. Gøy med bilder og skikkelig redskap.
:flire: :flire:
Det der var et meget godt ekempel på dette filteret du nevner. Jeg liker ikke å gå rundt med linsa "helt naken" uten noen form for beskyttelse. Derfor tenkte jeg på et UV-filter, men ser sannelig at er polariseringsfilter gjør mere nytte for seg, - ser det ut for.
Dette med "filter". Jeg husker på 70-tallet, - med mitt gamle Canon Felix, - der klippet jeg til forskjellige former med saks og vanlig hvit , - litt stivt papir og la imellom linsa og dette UV-filteret. Det ble mange rare og finurlige bilder. Og i dag kan man jo bare slette om det mislykkes.
Ok, god motivjakt. Har selv bodd i Bergen, og der lærte jeg at det finnes ikke dårlig vær, kun.....
Riktig
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg Emy » Lør Sep 30, 2006 20:46

Brukar,
Jeg skulle aldri velge pola filter for å beskytte linse. Det endrer bilder litt, de blir mørkere og i mørket gjør det ikke en så veldig god jeb.
Ikke alle digitale kameraer er like flink med auto job med pola filter.

Skulle velge UV filteret, med muligheter å sette på pola filter når du trenger den!
Hilsen

Emy ( http://www.hososs.net )
Brukerens avatar
Emy
Hjelpemann

Neste

Gå til Fotografering, råd og tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest