Fotoutstyr m.m.

De fleste av oss her på forumet har stor glede av å se fotografier av lastebiler, og kanskje like stor glede av å fotografere lastebiler. Som med alt annet her i livet, er det alltid noe nytt å lære, så også i forhold til fotografering. Dette er tråden til spørsmål, tips og svar knyttet til fotografering.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Gabbaen » Søn Jan 20, 2008 21:47

Har og et lommekamera med digital zoom, men den zoomen brukes overhode ikke...

Tar heller bilder med høyest mulig oppløsning, og med optisk zoom, så blåser jeg de opp i photoshop i stedet... Forskjellen er stor!!!
Gabbaen
Sykkelbud

Innlegg Scania R620 » Fre Jan 25, 2008 19:22

Då står stativet klart og ;) Send ein PM om du skal til Haugesund :D
King of the Road er ikkje berre ett utrykk!
Brukerens avatar
Scania R620
Hjelpemann

Fotoutstyr !

Innlegg EKKILSØY » Lør Feb 09, 2008 13:49

Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg et speilreflekskamera..
Har sett litt på Nikon og canon og samsong x10 , men har ikke noe særlig peiling på dette. Er det noen som har noen råd og tips til meg ??
Hva bør jeg satse på ...., og hva bør jeg holde meg unna ....
Mobil 90 05 19 40 Per Bjørnar
Brukerens avatar
EKKILSØY
Distribusjonssjåfør

Re: Fotoutstyr !

Innlegg crazy1 » Lør Feb 09, 2008 16:02

EKKILSØY skrev:Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg et speilreflekskamera..
Har sett litt på Nikon og canon og samsong x10 , men har ikke noe særlig peiling på dette. Er det noen som har noen råd og tips til meg ??

Nikon og Cannon e jo bra merker som dei fleste fotoforetnigene fører, uten eg har erfaring med dei, eg landa på et Olympus E510, trur ikkje d e så stor forkjell egentlig, og du må spørja deg sjølv ka du behøver og ønsker. ;)
crazy1
Distribusjonssjåfør

Re: Fotoutstyr !

Innlegg Gabbaen » Lør Feb 23, 2008 20:11

EKKILSØY skrev:Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg et speilreflekskamera..

Regner med det er GX 10 du mener... ;)

Kommer litt an på hva du skal videre med fotografering, og hvilken utvikling du vil ha i utstyr osv framover... Til vanlig hjemmebruk er det stort sett det samme hva du kjøper... Velg noe som er lett å bruke og føles behagelig å jobbe med..

Men personlig ville jeg gått for canon eller nikon... En av de større fordelene til disse merkene er at skal du ha nytt kamera, så skifter du bare hus.. Alt utstyr som objektiver ogblitzer passer uanset, fra de billigste til det dyrest huset... I tillegg har begge disse merkene et solid utvalg i utstyr som passer til kameraet..

Og i den prisklassen du sikter mot, så ville jeg gått for Nikon d80... Denne har etterhvert fått veldig gunstige priser, etter at Nikon lanserte sine nye modeller...

Nikon d60 ligger vel og i samme klassen, men denne blir først lansert i mars..

Går du på www.dinpris.no så kan du bla deg fram til sammenligning mellom de forskjellige... Canon sitt alternativ blir canon eos 400 d
Gabbaen
Sykkelbud

Innlegg Starcraft » Lør Feb 23, 2008 22:35

Er ikke sånn veldig førnøyd med Nikon D40, ville nok heller satsa på de Adri har...

Men du Gabbaen, som har peiling på kamera, hva mener du om D40 og hva er bra og dårlig med det?
Sist endret av Starcraft den Tir Mar 03, 2009 23:55, endret 1 gang
\8/ Halling Frakt \8/
Brukerens avatar
Starcraft
- Halling -

Innlegg Silvercrow » Lør Mar 01, 2008 23:12

Jeg er en fersk fotograf uten erfaring og kunnskap. Jeg må bare ta av meg hatten for hva mange av forumets eminente fotografer klarer å få til. Forumet bugner av fantastiske bilder :D

Jeg kjøpte nylig et kompaktkamera, - et Canon Powershot SX100IS med 10x optisk zoom.

Bildene blir bra, - med funksjonen Auto. Jeg kan ikke den første ting om fotografering, derfor velger jeg altid denne og stoler på at kameraet justerer riktig. Det ser ut til å fungere greit. Sjøl er jeg brukbart fornøyd med bildene. De fleste ligger på "Forskjellige bilder" under tråden "Silvercrow - omreisende Yrkessjåførombud"

Men om noen kunne tipse meg om hvordan jeg bruker dette kameraets utallige innstillinger og menyer ville det vært morro.

Dessuten lurer jeg på om det ville være noe vits i for en kunnskapsløs fersking som meg å investere i et speilreflekskamera? Bør jeg lære meg masse på forhånd eller er det bare å fleske til med knalldyrt utstyr og lære underveis?
Brukerens avatar
Silvercrow
Lærling

Innlegg Starcraft » Søn Mar 02, 2008 00:09

Mitt kamera som også er ett i PowerShot serien, S3 IS er ikke speilrefleks, og jeg er mer fornøyd med det enn Nikon D40, så jeg ser ikke noe stor vits i et når du har ett brukbart kompakt kamera.
\8/ Halling Frakt \8/
Brukerens avatar
Starcraft
- Halling -

Innlegg Tomas1 » Tir Mar 03, 2009 23:21

Noen som vet om et bra videokamera HD med en grei pris?... :) Vurderer å kjøpe meg et sånt kamera...
Bilde

MAN, What else?
Tomas1
Veteran

Innlegg magneh » Ons Mar 04, 2009 00:50

Det kommer veldig an på hva du tenker er en grei pris. For det andre kommer det veldig an på hva som skal filmes. Jeg utdanner meg innen film og TV, så jeg er inne i denne bransjen. Et lite kamera kan du få for en ok penge, men jo mindre kamera, jo mer ustødig bilde. Jo større kamera, jo stødigere bilde. Billige HD-kameraer ble for litt siden testet på TV2 hjelper deg. Ta en titt på linken under.

http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/testbasen/article2555096.ece

Som du ser, er det Sony som tar teten i handycam klassen. Jeg personlig kjøpte meg et semiproft kamera i sommer kalt Sony HDR-FX7E. Dette koster rundt 25000 kr. i butikken, altså rundt 20 lapper mer enn de testede. Jeg har muligheten til HD, men bruker den ikke. For min del, er HD det samme som "å bruke plass". Et vanlig opptak i DV på mitt kamera, er ekstremt bra. Det tar ikke mer plass enn et vanlig DV-sekund. Et vanlig DV-sekund er rundt 3,6 MB i sekundet. Et HD-sekund er på over det dobbelte. Kapasiteten minker, og det krever store maskinvarer å redigere på. Igjen må du ha et stort lerret å vise HD på for at det skal gi noen effekt! Allikvel er det knallmoro å leke seg med HD mulighetene! Alle ting har gode og dårlige sider!

Bare ett tips! Ikke kjøpt det første og beste! Titt alltid rundt etter andre og kanskje bedre alternativer :)
Hilsen Magne

www.stkp.net

Besøk mitt bussbildegalleri: http://www.stkp.net/Galleri
magneh
Hjelpemann

Innlegg Tomas1 » Tir Mar 17, 2009 23:06

ok... :eek:

Er forsatt dyrt med HD kamera enda...Så tror jeg kjøper et enkelt kamera, som passer til databruk.. ikke på tv åltså...

Er litt surt å bruke 10 000kr... og så om et år koster et tilsvarende kamera bare 5000kr, som også er enda bedre...hehe... :D utvikla går så fort.. :roll:
Bilde

MAN, What else?
Tomas1
Veteran

Innlegg scandriver » Tor Mar 19, 2009 12:03

Har noen venner som driver med fotografering, en av dem er fotograf på heltid, di anbefaler alle nikon D40 det er billig og veldig bra kamera, fotografen sier vis du ikke klarer å ta kjempebra bilder med det kamera har du ikke lært deg å bruke det, da spiller det ikke noe rolle om du kjøper myyye dyrere kamera vis du ikke kan bruke det. http://www.kenrockwell.com/nikon/d40.htm
CB#6365
Brukerens avatar
scandriver
Lærling

Innlegg jaran » Fre Mai 13, 2011 13:57

hei :) eg er fersk fotograf eg og :) er det nokon som har brukertips til sony A390??? :D
.........Volvo eller ingenting :).......
live er før kort.. til å kjøyra scania!
Brukerens avatar
jaran
Langtransportsjåfør

Innlegg BjarneScaniaGutten » Man Jul 11, 2011 01:42

Er det noen som veit om noe bra Linse til Canon kamera ? Jeg bytta min men er IKKE fornøyd.... Noen som veit om noe bra under 6 Tusen? Får vell mye bra til den prisen? :) Takker i forskudd :P
BjarneScaniaGutten

Innlegg khd magirus » Man Jul 11, 2011 22:14

kommer helt an på hva du skal bruke objektivet til
Dont worry Be heavy :)
Brukerens avatar
khd magirus
Distribusjonssjåfør

ForrigeNeste

Gå til Fotografering, råd og tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest