Omformere, ett evig styr..

Vårt eget lille datahjørne hvor vi samler ulike tips, programmer og spørsmål knyttet data. GPS diskuteres også i denne tråden.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg someone » Søn Jul 06, 2008 13:46

Jeg har 2 stk. i min. Ene er 12 - 230 på 350 watt med kun et uttak og den andre er stor 24 - 230 på 1000 watt med 2 uttak. Begge er ifra Wenchi og fungerer utmerket.
Den lille fungerer fint til laptop ifra 12 volts uttaket på bilen.
Den store drar både laptop, tv`n og dilldall samtidig.

Begge er kjøpt på Clas Ohlson.
Lik de på bildene her, men den lille jeg har er på 350 watt og ikke 150 som på bilde.

Bilde

Bilde

Her er en direktelink til dem. http://www.clasohlson.no/Product/Catego ... ?id=251608
someone

Innlegg osmark » Tir Sep 16, 2008 19:25

Kjenner jeg får angst, makk, krampe, spasmer og det som værre er når jeg hører om Ohm og Watt og Wott og Ampere og Ditt og Datt.

Prøver å få min bærbare Packard Bell til å funke i bilen nå som jeg er blitt bilboer over litt tid, men det vil seg ikke. Var på Elkjøp å kjøpte en sånn derre INVERTER på 150W. Siden det står skrevet at adaptret til maskinen er på 90W regnet jeg med at det skulle være tut og kjør. Men etter kort tid lukta det ville dyr i bilen. Inverteren satte rekord for temperatur på jordoverflaten osv. Heldigvis var det noe vernegreier på den sånn at den hadde vett til å slå seg av.....

Så da har jeg holdt på å forske i dag. På supporten til Packard Bell fikk jeg beskjed om at jeg måtte være sikker på at Inverteren ga min 90W 19V og 4,7 ampere.... Noe jeg ikke var nært å skjønne....

Så jeg ringte til Dantax som har laget inverteren, og han på teknisk avdeling sa at det ikke skulle være noe problem med den inverteren. Helt til jeg sa 4,7 ampere..... Da mente han at 1 ampere var 230W og at jeg da måtte ha en inverter på 1081W!! Da fant jeg jo fort ut at det var jo faen ikke rart at den der inverteren min ikke funka, når de som jobber der ha så lite peiling.... Selv jeg, tror jeg, skjønner at her er det noe muffens....

Så da fant jeg ut at jeg bare leter etter et sånn derre strømadapter for å plugge rett i maskinen og sånn, og gir faen i hele inverteren. Men det finnes vistnok ikke så mange til Packard Bell maskiner... jeg fant en universal sak. Men den leverte bare mellom 2-3.5A.....så da ga jeg bare opp.....

Er den noen sjeler der som på et eller annet vis kan forklare hva jeg trenger og hvor jeg får tak i det fort som faen.....
Brukerens avatar
osmark
Lærling

Innlegg ScaniaV8 » Fre Okt 24, 2008 19:17

Hei her har dere misforstått hverandre. Det er omformeren til pc'en som gir ut 19v og 4.7 amp, eller 90w for å si det på en annen måte.
Men det som er relevant er hvor mange watt/ampere omformeren til pc'en trekker fra primærsiden (230v).
Vil nok tru du er i grenseland med den inverteren ja, men kjøp deg en 600w, den vil garantert være stor nok. Eller finn ut hvor mye omformeren trekker. Skal stå på undersiden på den f.eks input 230v 1.2A som er 276W.
Hvis JA, keffor ikkje då!
Brukerens avatar
ScaniaV8
Lærling

Innlegg Pelle » Søn Jan 25, 2009 11:04

Jeg kjøpte min på Clas Ohlson... Siden jeg har pc, fjernkontroll til tralla og lader til blåtann, fant jeg det mest praktisk med en omformer med 2 uttak. Slo på stortromma og kjøpte en 24volt 1000watt. Men den trenger eget ledningsnett men det er fikset på en times tid. Tok meg ca en halv dag men det var Scania-verkstedet sin feil.
Omformeren fungerer som F.. Bare at viftene lager et hel.... leven før de bli varme.
Eneste jeg savner, er spenningsvakt.... :rødme: :rødme:
Member of Team Lightforce
Brukerens avatar
Pelle
Veteran

Innlegg læregutt » Søn Jan 25, 2009 11:20

Kjøpte en 600w 24v på claes olson og den fungerer perfekt til Packard Bell maskina mi. Driver oxo fax og gsmfax modem med den.
Brukerens avatar
læregutt
Sykkelbud

Innlegg Ole-H » Søn Jan 25, 2009 12:44

Kan jo nevne at min 1000 watter fra clas ohlson kortslutet. Lukta jo jævlig brent i hytta :-? Omformeren er inne til obduksjon nå...
Tlf: 95 27 74 67
Brukerens avatar
Ole-H
Bileier

Innlegg kula og kruttet » Man Apr 20, 2009 11:15

Mascot omformer......norskprodusert kvalitet, 24 volt/600w .... det er saker det,de koster litt penger men er vel verdt det ,brukes bl.a mye i skipselektronikk ,har hatt min i mange år å den funker som ei kule,som det var skrevet litt lenger oppi her så er det viktig med sinuskurve til alt som har med pc/tv å gjøre, firkantpulser blir for hardt for sånne ting
kjør som folk,hold fartsgrensen..... å husk, det er alltid den som holder i rattet som bestemmer !
kula og kruttet
Lærling

Innlegg jvsandem » Søn Mai 03, 2009 13:43

Jeg har en 300W 12V-230V inverter fra Clas Ohlsson liggende, men såvidt jeg kan se har jeg bare 24V uttak i Actrosen. Hva gjør jeg? Får jeg tak i en billig 24V-12V omformer nå på en søndag i Oslo, eller må jeg klare meg på batteridrift en uke til her i bilen?

For jeg regner med at jeg ikke kan plugge 12V'en rett i 24V'en?
Vil du ha en større kopi av ett av mine bilder? Send meg en PM.

Dagboka mi: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=6592
Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -

Innlegg Ole-H » Man Mai 04, 2009 11:26

Kom over en annen side med billige og forhåpentligvis bra omformere.

24v til 230v
https://okelektriske.secure.flexiweb.no/productview/19439509/
Denna modell har även inbyggd batteriladdare. När ett 230V AC vägguttag finns tillgängligt kan denna omvandlare ladda upp ett 24V batteri.

24v til 12v
https://okelektriske.secure.flexiweb.no/productview/19439507/
Output Power:
20A continuous power
30A max. power
Kjøp to stk. og koble samme så¨har du nok ampere til og drive et 12v stereo anlegg
Tlf: 95 27 74 67
Brukerens avatar
Ole-H
Bileier

Forrige

Gå til Data, internett og GPS

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest