Apropos "bildebehandling" i en bredere forstand ?

Vårt eget lille datahjørne hvor vi samler ulike tips, programmer og spørsmål knyttet data. GPS diskuteres også i denne tråden.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Apropos "bildebehandling" i en bredere forstand ?

Innlegg brukar » Tor Mar 30, 2006 13:55

Denne overskriften ble litt kryptisk ( mest for å få dere interessert )
Nå som jeg begynner å få taket på dette med å fly med bilder fra den ene til den andre..
så har jeg, - til så lenge, - landet på følgende fremgangsmåte og hjelpemidler.

Før mine bilder i det hele forlater min harddisk, tar jeg og krymper de til det nesten uforsvalige. Ca. halvparten eller som programmet jeg bruker, 50%. Det stemmer ikke helt, men tilnærmet.
Det programmet som, - tru det eller ei, - de fleste greier å lære seg. Programmet finner du på CD´n som følger med bladet DIGITAL FOTO nr. 2/2006 og heter:

Visualizer Photo Resize

Når du åpner dette programmet, får du tre arkfaner når du trykker på knappen Options. Watermark Web Album og Album Skin.
Som dere ser har jeg vannmerke på noen av mine bilder, og det kan du justere til hvilke som helst hjørne. Pluss flere muligheter for å behandle bildene dine.
Et eldre bilde med et kamera som hadde maks 2 m-piksler forandra programmet et bilde fra 82,o Kb til 29,3 Kb.
Et annet bilde tatt med et mere avansert kamera forandret programmet et bilde på 125 Kb til 36,4 Kb. I begge tilfelle sto krympingen på 50% reduksjon. ( som jeg selv kan regulere)
Når jeg så har redusert bildene, ( må ta mappe for mappe, programmet greier ikke ei mappe med flere undermapper på samme tid) - må du, - som det blir sagtav flere her på forumet, - legge bildene på nett hos de som tilbyr slik lagring. Jeg prøvde også Photobuchet, men fant ut at dette stedet

http://www.applepics.com/forum/index.php

var enda lettere å bli kjent med. Bl.a. dette med å lage seg album for så lettere å finne bildene igjen senere.
Prøvde lagerbilder.no også, men der ble jeg ikke hjulpet på noe vis, da programmer enda var under utvikling.

Du må kjøpe bladet,men programmet er gratis i bruk, likeså dette lagringsstedet jeg bruker.
Kanskje du kan laste programmet ned på
www.DIGITAL-FOTO.NO
Om du ikke får det til, er det nå kun knapt en hundrings du taper på forsøket. Noe jeg ikke tror du vil gjøre. Til det er du for kjapp i hodet ;)

Lykke til uansett hvem som prøver. Husk at et bilde sier mer en tus....ja titusen av ord. Hvist der er nok bilder, he he.
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg Rubber Duck » Tor Mar 30, 2006 16:06

Flotte opplysninger dette, Flemming! :D
Jeg prøver å finne et godt billedbehandlingsprogram selv, som ikke koster skjorta. Litt "mindre" utvalg for min del, siden jeg bare bruker mac, og ikke windows PC.
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Re: Apropos "bildebehandling" i en bredere forstan

Innlegg Gjest » Tir Apr 04, 2006 18:19

brukar skrev:Denne overskriften ble litt kryptisk ( mest for å få dere interessert )
Nå som jeg begynner å få taket på dette med å fly med bilder fra den ene til den andre..
så har jeg, - til så lenge, - landet på følgende fremgangsmåte og hjelpemidler.

Før mine bilder i det hele forlater min harddisk, tar jeg og krymper de til det nesten uforsvalige. Ca. halvparten eller som programmet jeg bruker, 50%. Det stemmer ikke helt, men tilnærmet.
Det programmet som, - tru det eller ei, - de fleste greier å lære seg. Programmet finner du på CD´n som følger med bladet DIGITAL FOTO nr. 2/2006 og heter:

Visualizer Photo Resize

Når du åpner dette programmet, får du tre arkfaner når du trykker på knappen Options. Watermark Web Album og Album Skin.
Som dere ser har jeg vannmerke på noen av mine bilder, og det kan du justere til hvilke som helst hjørne. Pluss flere muligheter for å behandle bildene dine.
Et eldre bilde med et kamera som hadde maks 2 m-piksler forandra programmet et bilde fra 82,o Kb til 29,3 Kb.
Et annet bilde tatt med et mere avansert kamera forandret programmet et bilde på 125 Kb til 36,4 Kb. I begge tilfelle sto krympingen på 50% reduksjon. ( som jeg selv kan regulere)
Når jeg så har redusert bildene, ( må ta mappe for mappe, programmet greier ikke ei mappe med flere undermapper på samme tid) - må du, - som det blir sagtav flere her på forumet, - legge bildene på nett hos de som tilbyr slik lagring. Jeg prøvde også Photobuchet, men fant ut at dette stedet

[b]http://www.applepics.com/forum/index.php

OBS. Denne liken kan stå til skrekk og advarsel. Men i mitt vokabular er den slettet.[/b]

var enda lettere å bli kjent med. Bl.a. dette med å lage seg album for så lettere å finne bildene igjen senere.
Prøvde lagerbilder.no også, men der ble jeg ikke hjulpet på noe vis, da programmer enda var under utvikling.

Du må kjøpe bladet,men programmet er gratis i bruk, likeså dette lagringsstedet jeg bruker.
Kanskje du kan laste programmet ned på
www.DIGITAL-FOTO.NO
Om du ikke får det til, er det nå kun knapt en hundrings du taper på forsøket. Noe jeg ikke tror du vil gjøre. Til det er du for kjapp i hodet ;)

Lykke til uansett hvem som prøver. Husk at et bilde sier mer en tus....ja titusen av ord. Hvist der er nok bilder, he he.
Flemming
Gjest

Innlegg topline164 » Ons Apr 05, 2006 14:06

Jeg bruker Adobe photoshop. Det funker veldig bra
Brukerens avatar
topline164
- MODERATOR -

Innlegg DeadLock » Lør Apr 08, 2006 10:26

Hei.

Jeg bruker JASC Paintshop Pro... Veldig billig i forhold til Adobe Photoshop, men har masse bra funksjoner.

Du kan lese mer, og laste ned demo her.

Mvh,
Thomas.
DeadLock
Hjelpemann

Innlegg DeadLock » Fre Apr 14, 2006 09:51

Heisann..

For de som ikke vil betale penger for ett bra bildebehandlingsprogram, så anbefaler jeg dem å ta en titt på GIMP for Windows.

Gimp står for GNU Image Manipulation Program, ett 100% gratis program som er utviklet etter "free-software"-modellen.

Mvh,
Thomas
DeadLock
Hjelpemann

Innlegg sogningen » Tir Des 23, 2008 12:02

Rubber Duck skrev:Flotte opplysninger dette, Flemming! :D
Jeg prøver å finne et godt billedbehandlingsprogram selv, som ikke koster skjorta. Litt "mindre" utvalg for min del, siden jeg bare bruker mac, og ikke windows PC.

Det er å lenge siden denne tråden ble startet, jeg regner med opplysningen min er like nyttig da dette er et meget bra program som er på høyde med photoshop og kan brukes på win,mac,linux og unix operativsystemer og er helt gratis. Fås på norsk også.
http://www.gimp.org/
King of the Road
SCANIA V8
http://www.scania.no/underholdning/V8/
Om du vil laste ned gromlyden.
Brukerens avatar
sogningen
Lærling

Gå til Data, internett og GPS

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest