windows,mac eller linux?

Vårt eget lille datahjørne hvor vi samler ulike tips, programmer og spørsmål knyttet data. GPS diskuteres også i denne tråden.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

windows,mac eller linux?

Innlegg terje » Lør Jul 18, 2009 23:27

Har prøvd å fått i gang den store gamle stajonære pc`n min.
Fikk beskjed om at NTLDR manglet, plukket ut begge harddiskene å koblet de opp til en annen pc. En funka fint og en annen var død og selvfølgelig den som har mest innhold på, b.la windows.

Fikk formatert den som virker og har tenkt å instalere noe annet operativsystem på den, har hørt at linux er et gratis system men hvor finner jeg det?

Eller er det noen som har en bedre ide.

Pc skal brukes av unga til å spille litt med(på nett ala 1001spill.no) å gå litt på nett med.
Terje AKA Trønder'n
Cobra 104
I`d rather push my Chevrolet than drive a Ford.
Tlf: (+47) 41216891
Brukerens avatar
terje
Bileier

Innlegg jvsandem » Lør Jul 18, 2009 23:31

Søk på linux på google. Finnes mange versjoner der ute, men i prinsippet er de tilnærmet like alle sammen. Mac er noe helt annet, det funker såvidt meg bekjent ikke på normale PC'er, da må du kjøpe en egen macintoschcomputer.

Prøvde selv Linux for et par år siden, men havnet fort tilbake på Windows. Funker for meg, og Linux skjønte jeg ikke så mye av. :?:
Vil du ha en større kopi av ett av mine bilder? Send meg en PM.

Dagboka mi: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=6592
Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -

Innlegg Smule » Søn Jul 19, 2009 10:42

Mac OS er ikke noe og satse på en PC, og desuten er det heller ikke lov og instalere Mac Oprativsystemer på noe annet en Mac datamaskiner.. Gå for linux hvis pc'n er av den gamle sorten.. bruk UBUNTU, som er det letteste. men skal du ha det perfekt gå for Win. XP

Ubuntu: http://no.releases.ubuntu.com/jaunty/ub ... p-i386.iso
Last ned, brenn den på en tom DVD plate/evt CD hvis det er plass.. og kjør den i BOOT på den stasjonære pcn din ;)
Brukerens avatar
Smule
Veteran

Innlegg terje » Søn Jul 19, 2009 10:59

Takk for tipset.
Pc`n er fra 02 men har fått byttet enkelte deler etterhvert da.
Skal prøve tipset ditt en dag Smule, så får vi se om det funker.
Terje AKA Trønder'n
Cobra 104
Brukerens avatar
terje
Bileier

Innlegg terje » Søn Jul 19, 2009 11:24

Den kom som winrar fil. må vel pakke den ut før jeg brenner den på cd/dvd?
Terje AKA Trønder'n
Cobra 104
Brukerens avatar
terje
Bileier

Innlegg BTH » Søn Jul 19, 2009 12:29

Jeg vet ikke helt hva de andre har anbefalt osv jeg nå, men om pcn
skal brukes mest for ungene til spill og nettsurfing. Så gå for windows, jeg
mener at i hvertfall linux er for de spesielt interiserte. Linux er bl.a. bra
for server-hosting. Mens MAC, det bør du ikke se så langt i fra. Jeg ser ingen
store fordeler med dem i forhold til vanlig windows xp/w7. Fine å se på?
De er i allefall bra til designing, uten at jeg helt vet hvorfor.

terje skrev:Den kom som winrar fil. må vel pakke den ut før jeg brenner den på cd/dvd?

Ja, hvis den er .rar så må den antakeligvis det.
Brukerens avatar
BTH
Veteran

Innlegg terje » Søn Jul 19, 2009 12:35

Server-hosting??? kan den da brukes til det jeg har tenkt?
Har :
1 stk stasjonær pc
1 stk stasjonær printer
1 stk trådløs printer
3 stk bærbar pc
2 stk eksterne harddisker.

stasjonær pc, 2 stk eksterne hardisker og stasjonær printer kobles sammen og ut på nett trådløst.

3 stk bærbar pc kobles til trådløs printer og trådløst nett.

så langt så enkelt.
MEN, så til det vanskelige.
de 3 bærbare pcene skal kunne gå inn på de eksterne harddiskene via den stasjonære pc trådløst.

Er dette mulig å få til el?
Vanskelig?
Da blir det:
2 bærbare har XP
1 bæbar har Vista
og den stasjonære får da Linux.
Funker dette el er det noe bedre alt.

Var tanken da. he he he
Terje AKA Trønder'n
Cobra 104
Brukerens avatar
terje
Bileier

Innlegg terje » Søn Jul 19, 2009 14:34

Gjorde som Smule sa, lasta ned fra linken, pakket ut og brente på dvd men får ikke det til å funke.
Skulle vært inne å forandra på Bios el hva det heter slik at den starter opp dvd og ikke prøver å starte opp disketstajon men får ikke piltastene på tastaturet til å funke.
Vet tastaturet virker for det har jeg testa på denne pc-

Men viss jeg plukker ut harddisken og kobler den til denne pc, klarer jeg da å instalere linux på den andre harddisken uten at det har noen invirkning på denne maskinen?
Terje AKA Trønder'n
Cobra 104
Brukerens avatar
terje
Bileier

Innlegg BTH » Søn Jul 19, 2009 18:40

Jeg vet ikke helt hvordan du skal få til å koble de 3 bærbare til stasjonær
trådløst.

Ja, du kan koble ut hardisken fra den ene og sette på den andre, for og så
legge inn linux på den. Du må i bios og endre oppstarts rekkefølgen. Så CD-ROM står
som #1. Det er veldig lett, men du må ha piltaster :D
Brukerens avatar
BTH
Veteran

Innlegg terje » Søn Jul 19, 2009 18:50

lasta ned en winrar fil med linux på min vistamaskin.
Viss jeg da tar ut den hardisken på den stajonære pc å kobler den til min vistapc, pakker ut filene på hardisken jeg tok ut for så å instalere dem på den etterpå før jeg setter den inn i den stasjonære.
Terje AKA Trønder'n
Cobra 104
Brukerens avatar
terje
Bileier

Innlegg frodelb » Søn Jul 19, 2009 18:54

Ja terje, det du sier er mulig å få til. Men med tanke på dine spørsmål ang booting av cd, winrar, bytte av harddisker og greier, så vil jeg ikke anbefale deg å installere linux. Dette vil være opphav til enorme mengder frustrasjon :) Bør være endel over middels interessert og kompentent på data for å få noe glede av det (obs, kun min mening).

Det du er ute etter får du elegant til med Windows 98, NT, 2000, XP, Vista osv....

--
frode (linux-bruker på 10. året)
frodelb
Distribusjonssjåfør

Innlegg sogningen » Søn Apr 04, 2010 15:53

frodelb skrev:vil jeg ikke anbefale deg å installere linux. Dette vil være opphav til enorme mengder frustrasjon :) Bør være endel over middels interessert og kompentent på data for å få noe glede av det (obs, kun min mening).
--
frode (linux-bruker på 10. året)

Blir litt provosert av å høre såpass mye negativt om ubuntu av en som har brukt linux i 10 år. Du kan umulig ha slått på den linuxmaskina di mye.

Linux ubuntu er meget enkel å bruke og lett å installere , men ser at dere anbefaler å pakke ut filen osv ,men det viktigste er at den blir brent som ISO-fil og til det vil jeg anbefale å bruke "CDburnerXp" som er enkel i bruk for selv de med lite erfaring.

Etter brenning kan en teste cd/DVDn ved å boote fra den ved å sette i plata og strate opp pc,n ,dersom pc,n ikke starter må en inn i bios for å velge oppstartrekkefølge slik at cd/dvd starter først.

Det anbefales å da først kjøre en sjekk av plata (cd/dvd) for å se om den er riktig brent (står i menyen), så kan en starte fra plata for å prøvekjre først for å se om alt av drivere blir funnet. Er alt ok , kan en installerer ,men det de fleste glemmer er at du må være koblet med kabel til NETTVERKET slik at ubuntuen kan få gått på nett å finne manglende drivere.

Du må ha minst 256mb ram for å få kjørt cd og ellers bruk.

Nye ubuntu er langt enklere å bruke feks ved nedlasting av mer programvare , kun gå til "legg til og fjern" og velg program huk av og installer, angrer du kan du gå inn og fjerne avhuking og programmet fjerners .
Virus er faktisk ikke tema (finnes vel ca 50stk av de ) hvor mange finnes i windows ?

Jeg har hatt inne flere nyere bærbare pcer som ahr gått med Vista og bruker har blitt så lei av treghet og virusproblemer at de heller har ville hatt ubuntu på pc'n og skryter over mye raskere pc etterpå.

Dersom du skal bruke pc,n på nettbank som krever java , skal du gå inn på "legg til og fjern" og velge sun java 6.0. Ved bruk av Firefox vil du få spørsmål om dette mener jeg.

En pc med linux installert er noe av det sikreste du kan bruke opp mot en nettbank.
King of the Road
SCANIA V8
http://www.scania.no/underholdning/V8/
Om du vil laste ned gromlyden.
Brukerens avatar
sogningen
Lærling

Gå til Data, internett og GPS

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest