VG1 Elektro, VG2 Kjøretøy - hvordan bli lastebilsjåfør nå?

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: DeLutte, MOOY, topline164, Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem

Innlegg kjetilbm » Tor Jul 23, 2009 21:10

Sånn gutta. Da var det gjort. Har sendt mail til inntakskontoret, og bedt damen der om å prøve å søke meg inn på VG1 TIP. :)

Litt skeptisk angående å starte med 93 modeller når jeg selv er 91 modeller, men hey. Tror det blir bra jeg. Bedre å ta et skritt tilbake, og velge den retningen jeg "alltid" har hatt lyst til, enn å fortsette en retning jeg egentlig ikke tror jeg passer til.

Håper jeg kommer inn, selv om jeg allerede har takket ja til VG2 Kjøretøy.

Takker for hjelp så langt alle sammen. :)

Og etter fullført TIP er det jo mye lettere å komme inn i Transportverden :)
kjetilbm
Hjelpemann

Innlegg Åtter'n » Tor Jul 30, 2009 02:25

Får håpe du kommer inn ja. Som victima sa, du får med deg masse når du går VG1_TIP. Du lærer deg sammenføying, dreiing osv. Gikk det selv i fjor og må si det er utrolig lærerik. Første gang i mitt liv jeg faktisk har syntes det har vært morsomt å gå skole :)
Brukerens avatar
Åtter'n
Bileier

Innlegg kjetilbm » Tor Jul 30, 2009 23:11

Hehe, krysser fingra og håper på det beste.
Hvis jeg kommer inn er TIP et fag som jeg tror jeg kunne trives i. :)

Men en ting, er man borti sveising osv i TIP? Eller er det først hvis man velger å gå sveiselinje?
Og skruing på mindre motorer (type gressklipper -> moped e.l), er det noe av det?

Bare lurer :)
kjetilbm
Hjelpemann

Innlegg Starcraft » Fre Jul 31, 2009 00:17

vi sveisa, dreia, hadde elektro, hydralikk, lodding, fresing, gjenging, borring å skrudde på biler, snyskvattere, motorsykler, mopeder..alt mulig ;)
\8/ Halling Frakt \8/
Brukerens avatar
Starcraft
- Halling -

Innlegg kjetilbm » Fre Jul 31, 2009 00:54

Ah, tusen takk. NÅ gleder jeg meg :D

var det jeg trodde man dreiv med det, så fint å få det bekreftet.

Gleder meg som en unge :flire:
kjetilbm
Hjelpemann

Innlegg torivar123 » Søn Jan 17, 2010 22:12

jeg tror du kan trives med å være yrkessjåfør bare sitte og kjøre nesten hele dagen jeg går selv på mekanisk og er utplassert 1 dag i uka på scania der jeg får litt lering og om lastebil og skru når jeg skal ha bil selv da må det bli en scania
torivar123
Sykkelbud

Re: VG1 Elektro, VG2 Kjøretøy - hvordan bli lastebilsjåfør n

Innlegg kjetilbm » Ons Sep 02, 2015 20:23

Hei igjen, og takk for sist!

Nå er det gått fem år siden jeg startet denne tråden, og jeg endte aldri opp som yrkessjåfør.

Jeg kom inn på og fullførte VG1 TIP, og skulle fortsette i retning yrkessjåfør. Men før jeg visste ordet av det var jeg plutselig lærling i IKT-faget. Fullført to års læretid og fått fagbrev som IKT-servicemedarbeider, og jobbet med IKT i tre år etter det igjen. Den siste tiden har jeg kjent litt på de gamle yrkessjåfør-drømmene igjen, så nå skal jeg søke 6 mnd permisjon fra jobben, og søke meg inn på 19-ukers kurset som starter i januar. Ganske spent! :)

Går alt som det skal får dere blinke til meg på veien om et års tid! :-D
kjetilbm
Hjelpemann

Innlegg Hanzye » Søn Sep 06, 2015 22:12

Det er merkelig hvordan livet dreier. 7 år siden jeg begynte som tømrerlærling, da var ikke planen å gjøre noe annet på mange år. 3 år senere begynte jeg på ingeniørstudiene. Det gikk i dass. Så ble det en stund i pukkverk, vikariat i avfallsbransjen og et opphold som grunnarbeider i tunnel. Idag jobber jeg med veivedlikehold... Men det er vel sånn livet er :D
Inn med sperra, ut på tverra!

Det sies at tro kan flytte fjell,
personlig foretrekker jeg tungt maskineri.
www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Innlegg kjetilbm » Fre Des 11, 2015 00:27

Ja, for mange er det nok sånn, hehe! :-)

Liten oppdatering siden forrige post;
- Søkt om og fått innvilget seks måneders permisjon fra jobb. Kjekt å ha en arbeidsplass å komme tilbake til etter 19-ukers kurset.
- Fått plass på videregående skole for 19-ukers kurs, oppstart i januar

Fantastisk følelse å vite at nå går det faktisk riktig vei. Så mange år som jeg egentlig har hatt lyst til å gjøre dette... Blir så bra! :-D

Jeg søkte seks mnd permisjon og fikk dette innvilget. Søkte på Fått permisjon fra jobb, fått skoleplass for 19 ukers kurs på Sam Eyde vgs, oppstart i januar 2016. Gleder meg! 2016 blir et bra år :)
kjetilbm
Hjelpemann

Innlegg kjetilbm » Fre Des 11, 2015 00:30

Ja, for mange er det nok sånn, hehe! :)

Liten oppdatering siden forrige post;
- Søkt om og fått innvilget seks måneders permisjon fra jobb. Kjekt å ha en trygg arbeidsplass å komme tilbake til etter 19-ukers kurset, fram til jeg finner jobb i transportverdenen :)
- Fått plass på videregående skole for 19-ukers kurs, oppstart i januar

Fantastisk følelse å vite at nå går det faktisk riktig vei. Så mange år som jeg egentlig har hatt lyst til å gjøre dette... Blir så bra! :D
kjetilbm
Hjelpemann

Innlegg Rubber Duck » Fre Des 11, 2015 12:56

Gratulerer, kjekt med slik arbeidsgiver samtidig som du får mulighet til å komme nærmere drømmen om å få ha veien som arbeidsplass :)
Som Hanzy skrive, så er livet underfundig og svinger frem og tilbake rundt tilfeldigheter når det gjelder hva en gjør, jeg kan kjenne igjen mye av dette selv. Det viktigste i dagens tider, er sannsynligvis muligheten til å kunne gjøre flere ting, altså legge tilrette for at en kan velge og ha flere ben å stå på. Du har jo det nå med en fin utdanning og jobb, når lappen er i boks i tillegg har du flere muligheter å velge mellom, ikke alle yrkessjåfører har det på samme måten i fall de blir lei av å kjøre.
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg kjetilbm » Fre Jan 20, 2017 17:00

Nesten åtte år siden jeg laget denne tråden nå. Tiden går fort, hehe. Det ble aldri noen 19-ukers kurs på meg likevel. Jeg hadde nemlig en besvimelse i 2011, og dermed oppfylte jeg ikke helsekravene. Jeg trodde faktisk jeg skulle få dispensasjon fra fylkesmannen, men der tok jeg feil gitt. Så rett før kursets oppstart måtte jeg ringe skolen og fortelle at jeg kunne være med på kurset likevel. Så da ble drømmen lagt på hylla, igjen... Det har vært et ganske kjipt år. Jeg som var såå klar.

Men nå har det bikket fem år siden sist besvimelse, så jeg prøvde igjen. I mellomtiden har det også blitt litt nye regler - nå trenger man ikke søke fylkesmannen lenger, nå er det fastlegen som avgjør. Og det gikk bra! Og uten fylkesmannen involvert, ble det jo faktisk full fart i prosjektet. Jeg fikk dispensasjonen på plass for nøyaktig to uker siden. På de to ukene har jeg rukket å:
- være med på obligatorisk grunnkurs for store kjøretøy
- kjøpe teoribok
- lese teoribok
- bestå teoriprøve på klasse C
- bestå teoriprøve på klasse CE

Og så har jeg første kjøretime til uka. Endelig er jeg i gang. Tror ikke det er så mye mer som kan gå galt nå, så jeg satser på å vinke til dere til sommeren. :-)

God helg alle sammen. :-)
kjetilbm
Hjelpemann

Innlegg Rubber Duck » Lør Jan 21, 2017 12:45

Gode nyheter dette Kjetil, krysser fingrene for deg videre og hold oss oppdatert på veien mot drømmen! :tommel:
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg kjetilbm » Ons Jan 25, 2017 17:16

Takk for det RubberDuck :)

Hadde første kjøretime i går. Det var med skrekkblandet fryd å endelig få lov til å sitte bak rattet på stor bil, og kjenne kreftene fra en 11 * 2,5 meter bil på 18 tonn mens turboen plystret koselig fra etasjen under. Både jeg og kjørelæreren var fornøyde med timen, og det gledes stort til neste time. Det jeg ikke gleder meg like mye til, er 5 uker med YSK kurs. Men det hører med det også. :)
kjetilbm
Hjelpemann

Forrige

Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest