Hjelp til å stake ut veien.

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Hjelp til å stake ut veien.

Innlegg p10 » Ons Mar 28, 2018 10:02

Jeg er i slutten av 30-årene og tenker å forlate kontorjobben for å oppfylle guttedrømmen om å kjøre lastebil (tidlig 40-årskrise?).

Målet er å eie egen lastebil. Det er uaktuelt for meg å gå hele runden med VGS for å komme bak rattet på en lastebil.

Ønsker tips og råd fra dere med erfaring til hvordan jeg bør gå frem? Hva slags jobber bør jeg begynne med for å skaffe meg erfaring? Hvilke ferdigheter innehar en god (og ettertraktet) lastebilsjåfør? Hva kan en fersk sjåfør regne med å få slags lønn? Hva slags type lastebilarbeid er det størst etterspørsel etter/lønner seg mest å holde på med (når jeg en dag blir lastebileier)?

Andre nybegynneretips?
p10
Sykkelbud

Re: Hjelp til å stake ut veien.

Innlegg Rubber Duck » Søn Apr 01, 2018 19:41

Hei p10 og velkommen til forumet.

Jeg plukket tak i en vilkårlig sjåførskole slik at du kan se litt hva som er mulig for deg uten å ta hele vgs, les mer om det her: https://wright.no/yrkessjafor/yrkessjaafoer/

Hvis du skal drive med egen transport/ha egen bil, må du også ha løyvekurs.
Når det gjelder type kjøring, lønn og slikt vil vel det handle mye om hvor du starter å jobbe, hvor mye du vil jobbe for en viss sum penger osv. De fleste drømmer nok om å kjøre vogntog fra starten av, vet at mange velger å starte med feks distribusjonskjøring, anleggskjøring o.l for å få litt erfaring, samtidig er det de som starter rett på langtransport også. Tenk gjennom hva det er du kan tenke deg, og sørg for å få litt erfaring med alt fra kjøring til kontakter i bransjen og vit at det faktisk er dette du vil holde på med før du kjøper deg egen bil. Mye penger involvert i en stadig konkurranseutsatt bransje hvor de økonomiske rammene er små og du må vite at du får mer inn på kontoen enn hva som går ut.

Prat litt med sjåfører om du kjenner noen, evt ta deg en tur og snakk litt med ulike firma og hør hva de har å si. Da får du både nettverk og en oppdatering på hva som kan være lurt i en stadig skiftende bransje.
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Re: Hjelp til å stake ut veien.

Innlegg p10 » Lør Apr 28, 2018 07:35

Takk for et utfyllende svar. Jeg ser at det stadig lyses ut stillingsannonser i nærområdet. De jeg har snakket med som kjenner bransjen sier at etterspørselen etter sjåfører er stor.

De mener at sjåfører med lokal tilknytning og ønske om å gjøre en god innsats ikke burde ha problemer med å komme inn i bransjen.

Har blitt anbefalt å begynne å jobbe for noen andre for å bygge opp erfaring og skaffe seg et kontaktnett. Dersom man gjør en god jobb (og får et godt rykte), vil man før eller siden få muligheten til å drive på egen hånd!
p10
Sykkelbud

Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest