"Dumme spørsmål"? fra nybegynner

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

"Dumme spørsmål"? fra nybegynner

Innlegg Markmann » Ons Jul 20, 2011 08:08

Ja det er sikkert noen som kommer til å syns. Men eg har ingen erfaring fra bransjen og storbilkjøring, bortsett fra at eg har lappen på C. Men kan tenke meg å begynne å kjøre i løpet av året.

Så her følger noen spørsmål eg grubler på, men har liksom ingen å spørre.

Ved punktering, skifter man dekk sjøl på lastebil/vogntog? De ser gruelig svære og tunge ut de dekkene!

Når man tar ferge, har sjåførene/firmaene egne kort el lignenede, eller betaler sjåføren av egen lomme og leverer kvitteringer til arbeidsgiver?

Hvordan vet eg når eg skal bruke kjetting? Får man ikke bot hvis man har på kjetting og det ikke er "nødvendig"?

Når eg hadde kjøretimer sa ofte læreren at eg hadde for stor fårt i svinger på flat vei, men når eg tok det forsiktig i svinger i nedoverbakker der eg følte at eg lett kunne velte sa han at det gikk for seint. Hvordan bør man tenke i sving? Vil hverken velte eller være noen sinke i trefikken.

Er arbeidsgivere "grei" med ferske sjåfører når det gjelder at man ikke er like rask på ruten og ved f.eks rygging, lasting, lossing osv når man er ny bak rattet?

Hvis man må kjøre noen minutter over tiden for å komme av motorvei eller rekke frem til egnet pause/soveplass, blir man straffet da? En lærer sa at så lenge man skrev på skiven eller tok utskrift av hvorfor man kjørte over garanterte han at det gikk bra, men er det så enkelt?

- Håper folk kan dele av erfaringen sin, for eg blir ikke klokere hvis eg ikke spør :D
Markmann
Sykkelbud

Innlegg Roadfeeder » Ons Jul 20, 2011 13:35

Jeg skal forsøke å svare deg på det du lurer på og det er sikkert andre som har andre meninger om ting og noe burde du ha lært da du tok lappen.... Ved punktering kan det hende at du må skifte skjøl ja og utstyr til dette skal ligge i bilen, samt å ettertrekke hvis du skifter hjul. Har firmaet avtale med en dekk kjede kommer de å gjøre dette, bortsett fra å ettertrekke da selvfølgelig. Det med ferje kan være begge deler som du beskriver, eller ei reisekasse i cash som du har med i bilen fra arb.giver Er du usikker på om du tar deg opp eller ned en bakke vinterstid så legger du kjetting... Det skal mye til å bot, men fortsetter du å kjøre med kjetting der det er bart og i lavlandet så blir nok bot resultatet.... Farten skal avpasses etter mange ting, føreforhold, last, type bil. Du bør bli med en erfarren sjåfør og se hvordan han gjør ting det kan du lære mye av og så tilpasse dette til din egen "stil". Arb giver er greie og skjønner at du er fersk som regel, men du kan ikke være fersk i all evighet... men igjen ingen blir utlært i dette yrket og du kommer stadig opp i nye ting og nye steder.... Det er noe slingringsmonn da det gjelder kjøre og hviletid, men du kan ikke kjøre i halvtimer eller timevis får å finne en plass å stoppe. Du må planlegge litt hvor du er og hvor langt du kommer og se etter egna plass via kart, gps etc etc så går det nok bra.... Håper du fikk litt svar på det du lurte på.....
Brukerens avatar
Roadfeeder
Lærling

Innlegg R-620 » Søn Aug 07, 2011 02:09

Roadfeeder skrev: Det er noe slingringsmonn da det gjelder kjøre og hviletid, men du kan ikke kjøre i halvtimer eller timevis får å finne en plass å stoppe. Du må planlegge litt hvor du er og hvor langt du kommer og se etter egna plass via kart, gps etc etc så går det nok bra.... Håper du fikk litt svar på det du lurte på.....

jeg forsto mye av de du skrev, men jeg lurer litt på en ting.
la oss si jeg skal kjøre en rute jeg aldri har kjørt eller hvert før, altså jeg er ikke kjent noen steder eller har en viss kontroll på hva som er rundt neste sving (ser du vekk i fra møtende trafikk har jeg en hvis piling på hva som møter meg rundt svingene der jeg er kjent) men som sagt skal jeg et sted jeg aldri har hvert før.
hva skal jeg gjøre hvis kjøretiden går ut, jeg vet ikke hvor langt det er til nærmeste egnet sted å ta døgn hvil og det kanskje er 1 - 1 1/2 time å kjøre fra der kjøre fra der kjøreti går ut. hva gjør jeg da? eller er det bare å fortsette til jeg finner et sted som har stor nok plass til kjøretøyet slik at det ikke er til hinder for andre trafikkanter? sist jeg var på kurs for noen år siden med biltilsynet ang. kjøre hvileti fikk jeg beskjed om at hvis jeg måtte bryte hviletiden kunne eg skrive det bak på skiven. men det gjelder jo ikke for all evighet eller at jeg kan kjøre 9 nye timer for jeg ikke var trett. den går de ikke på.

jeg vet jo det at på buss stopp er det bare tillat med av og påstigning, det er ikke lov å stoppe der. men hvis kjøretiden min går ut og jeg ikke vet hvor langt det er til nærmeste egna plass. men jeg finner et buss stopp som er stort nok til at jeg ikk hindrer andre trafikkanter, men lite nok til at bussen ikke får plass. har jeg da lov å stå der og ta døgnhvil? i de aller fleste tilfeller pleier som oftest kjøretiden å gå ut på kvelden, nattes tid er det jo ikke så veldig stor tafikk i utgangs punktet..

lurer også litt på hvordan det er med kjøre og hviletid på kranbil. som oftest kjører de veldig lokalt ofte korte strekninger (lite brukt kjøretid) og hender ofte de kan bli stående oen timer på event. en bygg plass krane. hvordan blir det da med kjøre og hviletiden? hvis jeg f.eks. har en uke der hjullene har rullet ca 3-4 timer hver dag (07.00-1500 jobb) de resterene timene har bilen stått i ro og kranet. kan jeg da f.eks. kjøre/jobbe i helgene og? det er jo så vidt kjøretiden er blitt brukt i det hel tatt. eller må jeg bruke ukehvilen/helgehvilen uansett hvor lite bilen har rullet i løpet av uken?

det jeg vet om kjøre og hviletid er:

* etter maksimalt fire og en halv time skal det tas 45min. pause. denne
kan deles opp i flere perioder på minst 15+30min.

* total kjøretid pr. dag er 9 timer (10 timer to ganger pr. uke)

* total kjøretid pr uke er maksimalt 56 timer, og 90 timer over to uker.
en uke er man. kl 00.00 - søn. 24.00

* døgnhvilen skal i utgangspunktet være 11 sammenhengende timer
eller minst 3+9 timer. kan tre ganger pr. uke reduseres til 9
sammenhengende timer

* ved to sjåfører skal det avholdes minst 9 timer døgnhvil i løpet av 30
timer.

* ukehvilen skal være på minst 45 timer. kan reduseres til 24 timer
annenhver uke, men denne reduksjonen må kompenseres.

da lurer jeg på hvis jeg i løpet av en uke har kjørt bare 20t sånn ca kan jeg da kjøre hele helgen? sånn jeg forstår det er det må jeg ikke ta ukehvilen så lenge jeg ikke har kjørt frem til jeg har kjørt 56 timer.

håper det er noen som event. kan rette meg og kanskje svare på spørsmålene mine. på forhand takk :)
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Innlegg Madsen » Søn Aug 07, 2011 02:22

Står her kva som gjeld viss du må køyre forlenge for å komme til egnet parkplass

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1993 ... 5.html#A12

Art 12. Dersom det ikke er en fare for trafikksikkerheten, kan føreren fravike denne forordning for å nå frem til et egnet stoppested i den utstrekning det er nødvendig av hensyn til sikkerheten for personer, kjøretøyet eller lasten. Føreren skal på fartsskriverens diagramskive eller på sin tjenesteliste oppgi hva fravikelsen består i og grunnen til den.
ikkje lenger i Mærsjen
Brukerens avatar
Madsen
Distribusjonssjåfør

Innlegg OlavEmil » Søn Aug 07, 2011 10:09

R-620 skrev:[lurer også litt på hvordan det er med kjøre og hviletid på kranbil. som oftest kjører de veldig lokalt ofte korte strekninger (lite brukt kjøretid) og hender ofte de kan bli stående oen timer på event. en bygg plass krane. hvordan blir det da med kjøre og hviletiden? hvis jeg f.eks. har en uke der hjullene har rullet ca 3-4 timer hver dag (07.00-1500 jobb) de resterene timene har bilen stått i ro og kranet. kan jeg da f.eks. kjøre/jobbe i helgene og? det er jo så vidt kjøretiden er blitt brukt i det hel tatt. eller må jeg bruke ukehvilen/helgehvilen uansett hvor lite bilen har rullet i løpet av uken?

det jeg vet om kjøre og hviletid er:

* etter maksimalt fire og en halv time skal det tas 45min. pause. denne
kan deles opp i flere perioder på minst 15+30min.

* total kjøretid pr. dag er 9 timer (10 timer to ganger pr. uke)

* total kjøretid pr uke er maksimalt 56 timer, og 90 timer over to uker.
en uke er man. kl 00.00 - søn. 24.00

* døgnhvilen skal i utgangspunktet være 11 sammenhengende timer
eller minst 3+9 timer. kan tre ganger pr. uke reduseres til 9
sammenhengende timer

* ved to sjåfører skal det avholdes minst 9 timer døgnhvil i løpet av 30
timer.

* ukehvilen skal være på minst 45 timer. kan reduseres til 24 timer
annenhver uke, men denne reduksjonen må kompenseres.

da lurer jeg på hvis jeg i løpet av en uke har kjørt bare 20t sånn ca kan jeg da kjøre hele helgen? sånn jeg forstår det er det må jeg ikke ta ukehvilen så lenge jeg ikke har kjørt frem til jeg har kjørt 56 timer.

Du må ha minimum ei vekekvil per veke. Ei veke er jo definert i punkta dine som man. kl 00.00 - søn. 24.00. Om du så berre har rulla hjula ein time heile veka, og resten har bestått av anna arbeid (kraning), så MÅ du ha vekekvil.
OlavEmil
Bileier

Innlegg Roadfeeder » Man Aug 08, 2011 11:21

"R-620"

Først vil jeg si at man stopper aldri på en busslomme uansett, bortsett fra nødstilfelle som at det er problemer med kjøretøyet.... Uke hvil skal man ha uansett som nevnt ovenfor....

Du har og bør se i veiliste og kart for hvilken vei du bør kjøre, slik at du unngår for lave underganger, for mye vekt i forhold til tillatt på veien. Da kan du gjøre deg opp en mening om hvor og når du bør stoppe. Det kan være at du må stoppe før kjøre og hviletid er oppbrukt og ta døgnhvile... men det er mange som pusher i andre enden, slik som arb.giver og kunden som skal ha ting levert, så det er ikke sikkert at de blir så glade for at du stopper for "tidlig"... Politi og biltilsynet kan være av den formening at du burde ha skjønt osv og da stoppet før... og ikke etter flere timer på uegnet vei for stopp....
Brukerens avatar
Roadfeeder
Lærling

Innlegg R-620 » Man Aug 15, 2011 13:06

først vil jeg takke for svarene som er komt.

dette med vekt, lengde og underganger er jeg fult klar over, det står veldig greit forklart i kart og veiliste (jeg bruker kart "tungtrafikk på riksveger i norge 09")

men finner ingen steder det står noe om hvor det er p.plass for lastebil event. hvor langt det er mellom de forskjllige stoppene

olavemil hvis jeg forstod deg rett så må jeg ha ukehvil uansett hvor mye eller lite bilen har hvert i bevegelse? alternativet da blir event. og flytte ukehvilen 45 sammenhengend timer event 24?
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Innlegg R-620 » Man Aug 15, 2011 13:10

men igjen hvis jeg må ta døgnhvil f.eks. en time før kjøretiden går ut, da kan jeg vell kjøre en time tidligere?

hvis det det f.eks. er to biler som kjører samme strekning han ene finner ut han skal ta døgnhvil en time før tiden og han andre velger å kjøre den siste timen før han tar døgnhvil.
da vil vell han første ha nådd igjen nr1 før han kan begynne kjøre?

eller er jeg helt på bærtur nå?
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Innlegg Alltid-offroad » Man Aug 15, 2011 13:42

Ok, du har kjørt 8timer, har en time kjøretid igjen og velger å stoppe for å ta døgnhvil. Da må du stå i 11timer eventuelt 9timer ved redusert døgnhvil.

Hvis to biler (A og B) kjører sammen og bil A stopper 1 time før bil B, og begge tar 11 timer døgnhvil. Bil A kan da starte 1 time før bil B og tar da i teorien igjen bil B samtidig som bil B kan begynne å kjøre. Men ut over dagen må bil A ta 45 min pause 1 time før bil B. Og la oss si at bil A begynnte å kjøre kl 6, og kjører sammenhengende 9timer(med pause på 45min etter 4,5time) så må bil A parkere kl 15.45. Mens da bil B som ikke startet før kl 7 kan kjøre til kl 16.45. Altså med fulle 9timer kjøring på dag to så kommer bil B 1 time lenger enn bil A.

Så, alt du gjør med kjøring og hvil forskyver seg ut over uka.
http://www.agderkran.no
40037334

BECEDEMST-142
G8
ADK-1
Brukerens avatar
Alltid-offroad
Langtransportsjåfør

Innlegg R-620 » Man Aug 15, 2011 14:39

det er godt å vite a jeg da ikke var helt på jordet :)
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Innlegg Roadfeeder » Man Aug 15, 2011 16:53

R-620 skrev:først vil jeg takke for svarene som er komt.

dette med vekt, lengde og underganger er jeg fult klar over, det står veldig greit forklart i kart og veiliste (jeg bruker kart "tungtrafikk på riksveger i norge 09")

men finner ingen steder det står noe om hvor det er p.plass for lastebil event. hvor langt det er mellom de forskjllige stoppene

Du må bruke kartet til å se sånn ca hvor langt du kommer med en gjennomsnittshastighet du trur du kan holde. Det blir litt sånn på feelingen og bruke kartet får å vite hvor langt du har kommet og se på klokka.... Hvis du vet det er en fjellovergang f.eks eller noe annet på kartet som tilsier smale veier.... Det står ikke på kartet du har hvor du kan stoppe dessverre....
Brukerens avatar
Roadfeeder
Lærling

Innlegg R-620 » Man Aug 15, 2011 20:11

ja det er vell ikke så veldig mangen andre alternativer enn det, eller kanskje vi kunne åpnet en tråd her på bergli med gode parkerings muligheter for lastebil? bare et forslag
ettersom jeg nå har lært meg det at det som jeg tror jeg kan være alene om å lure på kan være enda flere som lurer på.

f.eks eneste truck stopen i landet som jeg vet om er nygårdstangen i bergen, men den skal jo snart legges ned og bli til et bade basseng..
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Innlegg Roadfeeder » Tir Aug 16, 2011 13:11

R-620 skrev:ja det er vell ikke så veldig mangen andre alternativer enn det, eller kanskje vi kunne åpnet en tråd her på bergli med gode parkerings muligheter for lastebil? bare et forslag
ettersom jeg nå har lært meg det at det som jeg tror jeg kan være alene om å lure på kan være enda flere som lurer på.

f.eks eneste truck stopen i landet som jeg vet om er nygårdstangen i bergen, men den skal jo snart legges ned og bli til et bade basseng..

Ja, det kan være en ide det å sette opp plasser for stopp på diverse veier rundt om i landet..... Man kan spørre andre sjåfører man møter etter veien eller på bensinstasjoner etc de kan ha info som kan være nyttig... Min erfaring er også at på bensinstasjoner eller veikroer er det i mange tilfeller muligheter til å ta døgnhvile..... Veivesenet har en viss oversikt over rasteplasser og døgnhvileplasser, men er usikker på om de har kart som du evt kunne ha tatt med deg for den regionen du er i..... men spørr de du ;)
Brukerens avatar
Roadfeeder
Lærling

Innlegg Kjetil T » Fre Sep 23, 2011 17:57

R-620 skrev:f.eks eneste truck stopen i landet som jeg vet om er nygårdstangen i bergen, men den skal jo snart legges ned og bli til et bade basseng..

Håper da inderlig at de ikke skal stenge av den delen som nå brukes av busser, lastebiler og vogntog? Jeg står der nærmest daglig for kortere og lengre perioder, og av og til parkerer jeg, som mange andre, bilen over natten hvis jeg kommer meg hjem på annen måte. Bassenget bygger de jo lenger borte ved siden av den nye Brannstasjonen?
Kjetil T
Hjelpemann

Innlegg agrowheels » Lør Sep 24, 2011 00:49

Kjetil T, badebassenget og Amalie Skram VGS blir ved sida av brannstasjonen ja.. Når vi er inne på truckstop(som vi vel egentlig ikkje har her i Norge, om vi tenker internasjonal standard), så legg eg ved link til Iowa 80, som skal ha plass til 800 semitrailerar, 250 bilar (personbil reknar eg med), og 20 bussar. Der fins òg: restaurant til 300 pers, div fastfood kjeder, tannlege, 24 private dusjar, truckvask, 60-seters Dolby Surround Sound® movie theater, chrome shop +++ 8-)

http://iowa80truckstop.com/
Buy land, they're not making it anymore...
agrowheels
Veteran

Neste

Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest