Bli Yrkessjåfør

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Bli Yrkessjåfør

Innlegg T-E » Fre Feb 03, 2012 19:56

Går rett på sak: Har interresse og lyst til å bli yrkessjåfør, er dette noe og satse på, eller er det bare og glemme??

Har planer om å ta transport og logistikk, for så og gå ut som lærling og derretter yrkessjåfør.
Kanskje ta maskinførerklassene når tiden byr seg.

Svar og kommentarer ønskes:
Life's good!

Lærling Transferd Ålesund!
~Loud Pipes Saves Lives~
Brukerens avatar
T-E
Distribusjonssjåfør

Innlegg BTH » Fre Feb 03, 2012 22:38

Detta er som mange andre tråder tidligere. Et spørsmål som kun du selv
har svaret på og som varierer fra person til person.

Artig yrke med NOK av utfordringer og morro :) Ettersom du har bruker
på bergli, så er det vel ingen tvil om at interessen er der, og du vil se
etterhvert som du begynner på transport at ting blir mer interesant på
skolen selv om du skal lære mye drit og =)

Folk har veldig lett for å legge vekt på de negative tinga ved yrke, ettersom
det er en del punkter som kan føres under der. Du finner ikke mange sjåfører over 40-50 har noe godt å si om yrket.. Men det er klart, man jobber mye for ofte "lite" penger. Etter hva jeg hører, så kan man ikke sammenlikne timelønna
til en sjåfør og en "kontorist".

Men hva vet nå jeg. Jeg er bare lærling.
Brukerens avatar
BTH
Veteran

Innlegg T-E » Lør Feb 04, 2012 12:12

Jeg VET at det er mye negativt, men også mye POSITIVT ved yrket, uten at jeg skal gå innpå noe nærmere, men blir nok til at jeg søker på transport og logistikk. Takker for svar BTH,
Life's good!

~Loud Pipes Saves Lives~
Brukerens avatar
T-E
Distribusjonssjåfør

Innlegg Smule » Lør Feb 04, 2012 15:05

Tenkt litt sjølv, men det førerkortet er jo masse penger og slik å spare.. Gå transport og ta CE! ta fagbrevet og gjør noe annet om du ikke trives :)

Da trenger du ikke punge ut med hundre lilla lapper sjølv første gangen!
Brukerens avatar
Smule
Veteran

Innlegg T-E » Lør Feb 04, 2012 16:42

Smule, Er egentlig akkurat det jeg har i tankene...Sparer jo VANVITTIG med penger egentlig :D Takker for svar
Life's good!

~Loud Pipes Saves Lives~
Brukerens avatar
T-E
Distribusjonssjåfør

Innlegg Jonas Henriksen » Man Mai 21, 2012 06:06

Jeg er lærling nå, og dette er HELT klart et kult yrke! Og siden utdanningen nå er mye mer omfattende, enn det den var før, så har man gode muligheter til å "konkurrere" med de litt eldre sjåførene ;) Selv har jeg planer om å starte eget firma etterhvert :)) Stå på!
Jo mer man yter, jo mer trives man!
Lærling - Posten Norge AS OSLO
Brukerens avatar
Jonas Henriksen
Hjelpemann

Innlegg T-E » Man Mai 21, 2012 15:06

Jonas Henriksen, Har søkt meg inn til høsten, og jeg er GIRA :D Sitter og krysser fingrene for å komme inn :D
Life's good!

~Loud Pipes Saves Lives~
Brukerens avatar
T-E
Distribusjonssjåfør

Innlegg Snusovic » Tir Mai 22, 2012 03:26

BTH skrev:Du finner ikke mange sjåfører over 40-50 har noe godt å si om yrket.. Men det er klart, man jobber mye for ofte "lite" penger. Etter hva jeg hører, så kan man ikke sammenlikne timelønna
til en sjåfør og en "kontorist".

Nå er vel jeg den sureste brukeren på Bergli (Eller? Noen som ønsker å konkurrere?), så hva jeg sier skal tas med ikke bare en klype men heller en hel hjullaster med salt...

Uasett så er dette ikke en jobb for den som ønsker å tjene penger på sin jobb (regnet på at jeg tjenet ca 15k mer brutto på samme arbeidstid som terminalarbeider), eller ønsker å danne familie (er selv singel av en anledning og min kollega sitt ekteskap begynner å få en del gnabb pga jobben).

Men visst finnes det fordeler med jobben; en tur gjennom Gudvangen eller over fjellet fra Dombås til Åndalsnes med nedgående sol i ryggen føles det fint, hvis befrakteren i tillegg ikke ringer å maser om hvorfor i helvete du ikke er framme allerede føles det topp! Mer enn dette er det en mangelbransje hvor du ikke trenger å bekymre deg over å ikke ha jobb når du er ferdig!

Velkommen til helvete! Håper du kommer til å kose deg! :twisted:
Yrke: Kriminell
Brukerens avatar
Snusovic
Distribusjonssjåfør

Innlegg Jonas Henriksen » Tir Mai 22, 2012 04:44

Nå kommer jo det helt an på hvilket selskap man jobber for, og hvordan kjøring man har ;) Er man på bunn, så er man på bunn, det er ikke dritbra betalt, og slik er det i alle bransjer :) Kjøøør på med utdanningen T-E! Det er mange muligheter!
Brukerens avatar
Jonas Henriksen
Hjelpemann

Innlegg T-E » Tir Mai 22, 2012 17:12

Snusovic, Mye som burde bli tatt med den hjullasteren med salt som du nevnte :tommel: Men der var jo litt positivt :D

Jonas Henriksen, Som sagt, så gjort ;) Stopper ikke før jeg har CE i lomma, sammen med fagbrev ;) (Holder helst på enda lenger :D )
Life's good!

~Loud Pipes Saves Lives~
Brukerens avatar
T-E
Distribusjonssjåfør

Innlegg juniorn » Tir Mai 22, 2012 22:19

nå snakker jeg av ting jeg har hørt!

folk jeg har snakket med angående dette sier at dette ikke er noe og satse på! begrunnelsen er at du har ikke fast arbeids tid og ikke mye fritid :) derfor skal jeg gå T.I.P og ta fagbrev for lastebilmekaniker og jobbe fast arbeidstid :) og kansje hvis tiden byr seg, og begynne og overta som smått hos fattern

MEN valget er ditt! du skal trives med jobbe!
volvo for life <3
Canon EOS 7D :D
juniorn
Langtransportsjåfør

Innlegg Jonas Henriksen » Ons Mai 23, 2012 07:15

juniorn skrev:nå snakker jeg av ting jeg har hørt!

folk jeg har snakket med angående dette sier at dette ikke er noe og satse på! begrunnelsen er at du har ikke fast arbeids tid og ikke mye fritid :) derfor skal jeg gå T.I.P og ta fagbrev for lastebilmekaniker og jobbe fast arbeidstid :) og kansje hvis tiden byr seg, og begynne og overta som smått hos fattern

Dette stemmer nok at du har hørt, men tenkte jeg skulle rette litt på det :)
Fast arbeidstid kommer igjen, helt an på selskapet! Hvor mange timer du jobber kommer også helt an på selskapet... flere selskap har vanlig 7,5-timers dag, fra 0800-1600feks. Fritid får du da også som alle andre. Det er selvsagt mange transportører som har mye jobbing, men det velger man jo ofte selv å gå til! Og om du vil bli lastebilmekaniker, så tro meg, der er det også skiftjobbing! De aller fleste merkeverkstedene har en eller annen form for døgnservice ;)
Brukerens avatar
Jonas Henriksen
Hjelpemann

Innlegg Bekkevold Jr » Tor Mai 24, 2012 00:37

Jeg har selv gått, TIP - T&L - 10ukern og er lærling for tiden og jeg har ikke angret en dag på dette. Men helt klart dette er ikke et yrke du kan ha bare for å tjene pengene elr bare for å ha en jobb spør du meg, du må nesten være over middels interisert i dette og nesten se på det som en "hobby", da kommer du ikke til å angre. I tilleg til at du får sponset en god del av fylket. du får jo dekt blandt annet; ADR kurs/bevis, Truckfører bevis, Yrkessjåfør direktivet, 12.000 av B sertifikatet (iallefall i Nordland fylke), CE og de sertifikatene under (c1, be, t og m...) osv. så er jo mellom 150 - 200.000 ca du får dekt etter det jeg fikk høre. pluss at du egentlig har utdannet deg til 2 yrker. og kan ta 2fagbrev da hver for seg. Men klart får nesten høre det hver dag av mange av disse gammle traverne som overhode ikke forstår hvorfor jeg gidder å begynne med dette, men det gir meg bare mer inspirasjon til å fortsette på en uforklarelig måte. men Interessen MÅ være der helt klart. og det blir nokk noe lønns endringer iløpet av tiden nårr bransjen ikke får noen til å kjøre lengre tilslutt.

Men dit valg! så jeg håper du blir fornøyd! :) Prisoner Of The Highway :cowboy:
Bekkevold Jr
Distribusjonssjåfør

Innlegg Jonas Henriksen » Tor Mai 24, 2012 15:17

Godt sagt Bekkevold Jr!

Hører også på dissa gamle gutta at de ikke kan forstå hvordan vi kan begynne med dette... Men med så få nyutdannede per år, og så mange gamle sjåfører som går av med pensjon om noen år, så kommer det til å bli enda lettere for oss å få gode jobber! ;D
Brukerens avatar
Jonas Henriksen
Hjelpemann

Innlegg juniorn » Tor Mai 24, 2012 22:38

Jonas Henriksen skrev:
juniorn skrev:nå snakker jeg av ting jeg har hørt!

Dette stemmer nok at du har hørt, men tenkte jeg skulle rette litt på det :)
Fast arbeidstid kommer igjen, helt an på selskapet! Hvor mange timer du jobber kommer også helt an på selskapet... flere selskap har vanlig 7,5-timers dag, fra 0800-1600feks. Fritid får du da også som alle andre. Det er selvsagt mange transportører som har mye jobbing, men det velger man jo ofte selv å gå til! Og om du vil bli lastebilmekaniker, så tro meg, der er det også skiftjobbing! De aller fleste merkeverkstedene har en eller annen form for døgnservice ;)

sant dette!

vurderer selv og gå kryssløpet og bli yrkessjåfør men er litt usikker enda ^^ er en ganske stor interesse for lastebiler :P men får se hva det blir til !
volvo for life <3
Canon EOS 7D :D
juniorn
Langtransportsjåfør

Neste

Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest