Yrkesjåfør etter fagbrev

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Yrkesjåfør etter fagbrev

Innlegg Eriksson94 » Tir Feb 28, 2012 22:39

Er ny her så jeg satser på å skrive her, jeg er en gutt på 17 snart 18 å går 2.året kjøretøy. Etter at jeg startet på denne linja har jeg fått mindre lyst til å jobbe som mekaniker, jeg har en kompis som går på ole vig vgs som skal bli yrkes sjåfør, å me det han forteller har jeg blit svært nyskjerri på faget, han fortalte at det går å hoppe på en slik 19 uker, lurer litt på hva dette innebærer. Men uansett så hadde jeg tenkt å fulføre lærlinge tiden som mekaniker så jeg i det minste har et fagbrev. Så begynte jeg å lure på hvordan lærlingerid osv er på denne 19ukern å hvordan lønna er, slik som jeg har forståt det så er dek ikke store forskjellen på lønn i mekaniker å sjåfør yrket! Takker for svar å beklager evt skrivefeil!;p
Eriksson94
Sykkelbud

Innlegg agrowheels » Ons Feb 29, 2012 00:15

Hei og velkommen :)

Om du tar det kurset på 19 veker får du det som trengst, og kan gå rett ut i vanlig jobb etterpå, med andre ord blir du ikkje lærling. Står litt om det i div andre tråder bl.a denne: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=9608
Buy land, they're not making it anymore...
agrowheels
Veteran

Innlegg MortenL » Ons Feb 29, 2012 23:46

Holder selv på med 19 ukers kurset nå og har to stk i klassen som er 18 år. Disse måtte ha lærlingplass før de fikk seg inn på kurset, pga du kan kun kjøre C og CE når du er 21, med mindre du er lærling.
Folk som meg som ikke har noe grunnutdanning på transport trenger ikke noe jobb etter kurset. Vet ikke hvor relevant denne infoen var, men følte for å dele det :p

Går på Os yrkessjåfør-kurset, 1,5 mnd i gang og stortrivs. Veldig kompetente lærere og jeg lærer en hel masse på dette kurset, for å si det mildt.
MortenL
Hjelpemann

Innlegg Eriksson94 » Tor Mar 01, 2012 21:33

Høres bra ut, men etter som at jæg skal ta lærlingetid på et bilverksted som tar 2år , så er det ikke lenge ijenn til jeg blir 21, å da er det jo også mulig å in i militæret etter lærlingetiden, å slik som jeg har forståt det så kan man ta førerkort på lastebil dær, har sikkert ikke noe å si om jeg gjør dette men i så fall så hvis heg tar dette 19ukers kurset etter militæret å fulfører dette så har jeg da 2 fagbrev + at jeg er færdig med militæret!;P
Eriksson94
Sykkelbud

Innlegg Jonas Henriksen » Lør Mar 03, 2012 23:03

Hei! Bra du har blitt interessert for yrket! Er lærling selv og driver litt med rekruttering innen faget, så kan gi deg litt nyttig info :)

Om du går kjøretøy nå, så har du jo flere valg. Du kan jo, som du sier selv, gå læra i to år innenfor mek/etc, og ta fagbrev. Om du er motivert for noe annet, ville jeg personlig har gjort et annet valg. Det er bra å ha fagbrev i noe, men kan være litt unyttig om du ikke har tenkt å fortsette i faget.

Om du velger førstnevnte kan du jo da, (etter fylte 21 år) søke deg inn på et 19-ukers kurs, da kan du som tidligere nevnt gå rett inn i jobb, eller bare ha lappen for moroskyld.

Noe jeg ville rådet deg til, om du er interessert for yrkessjåførfaget, er å søke deg inn på vg2 - transport og logistikk. Her får du det grunnleggende du trenger for å bli en god yrkessjåfør, pluss truckførebevis, Adr-bevis og førerkort klasse B, om du ikke allerede har det. I løpet av det året, kan du søke deg inn i en lærebedrift, i ditt tilfelle som yrkessjåfør. Å være lærling er en stor fordel, fordi man får som regel bedre oppfølging og mulighet til å få være med på mer forskjellig. Om du får lærekontrakt, har du også krav på å få plass på et 10-ukers kurs. Enkelte skoler praktiserer 19 uker for lærlinger, men det er egentlig ikke nødvendig (bare Hønefoss så vidt jeg vet). Her får du førerkort på klasse CE, og etter det er det som regel fulltid hos bedriften. Eu-direktiv får du etter ca 1 år i læra.

Lønn er nok noenlunde lik som som mekanikere har, en lærling har krav på 1 års fagarbeiders lønn fordelt på de to åra man er i læra. Man har også krav på overtidslønn utifra ordinær lønn (altså ikke 40-100% av læringlønna, men av tariff eller fagarbeider lønn)

Du har jo flere muligheter! Det viktigste er at du er motivert for det du velger! :)
Jo mer man yter, jo mer trives man!
Lærling - Posten Norge AS OSLO
Brukerens avatar
Jonas Henriksen
Hjelpemann

Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest