Har spm ang glattkjøring klasse C

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Har spm ang glattkjøring klasse C

Innlegg Erlend S » Man Mar 05, 2012 22:26

Hei jeg har meldt meg på glattkjøringskurs klasse C i Skandinaviske Trafikksenter i Kristiansand

og hørte at det er ikke en kjørelærer som er med eleven i lastebilen men 2 elever og man få beskjeder fra sensoren gjennom fra Talkewookie eller hvordan det skrives (Radio) stemmer det ?

er en stund siden jeg har kjørt lastebil siden i august 2011

hvordan er kurset der ?

blir det samme måte som på "bil" ang glattkjøringen eller ?

legger man kjettinger eller ?

jeg gruer meg til det pga har bare gjort bare 1 gang og sliter med å få på kjettingen .. synes det e flaut

er redd for å gjøre feil .

takk for svar
Erlend S
Sykkelbud

Innlegg G8-C » Man Mar 05, 2012 23:11

Hei

Var selv på Skantraf i fjor.

Det stemmer at det er 2 elever i hver lastebil som har med radio (walkietalkie :D ) og en "sjekkliste" med oppgave som skal utføres.

Kjørte 2 forskjellige biler i løpet av kurset, en containerbil (nr 42) med "danskeræv" (sving på bakaksel) og en trekkbil (nr 45). Begge bilene har opticruise.

Vi la ikke på kjettinger, tror ikke det er del av kurset.

Du skal utføre forskjellige oppgaver; kjøring i ulik hastighet i svinger eller rettstrekke, stoppe i nedoverbakke osv.

Vi ble ganske forsinket på kurset på grunn av noen bussjåfører som knapt kunne norsk (kjørelærer måtte til slutt kjøre bussen på en av oppgavene for at de skulle skjønne hva det gikk i... :roll: ), så tror ikke du trenger bekymre deg for noe!
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Brukerens avatar
G8-C
Hjelpemann

Innlegg royalflush » Man Mar 05, 2012 23:49

Man skal ikke være flau over å gjøre feil på glattkjøringskurs!!!!!! Gjør man feil på glattkjøringskurset, så er du ikke den eneste, du vil heller ikke bli den siste, du blir bare en av mange tusenvis som også har gjort feil på glattkjøringskurs!!!! Så drit om du blir flau (kjetting er ikke del av kurset da du allerede skal vite om hvordan man legger på kjetting).

Regel nr. 1 på glattkjøringskurs, er å ha det jævlig gøy med det utstyret man får utlevert og utnytt hver eneste minutt av hele morroa!!!! :flire:
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg Gizmo » Tir Mar 06, 2012 00:26

Et tips er å prøve å ta de mindre spennende bakkene/svingene de første minuttene! AAAALLE skal ta det på en gang og da mister man mye tid på å stå i kø ;)

Men som royalflush sa, ha det GØY for det er driiit GØY! Men samtidig er det også lærerikt :)
473 79 127
Glomsrud Transport
Brukerens avatar
Gizmo
Distribusjonssjåfør

Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest