Forberedelser - Trening før oppkjøring.

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Forberedelser - Trening før oppkjøring.

Innlegg PoseFant » Tor Mai 31, 2012 19:02

Startet på D og C1E opplæring denne uken.
Har kjørt litt med stor buss og allerede går motivasjonen ned mtp oppkjøring om knappe 4 uker.

Sliter spesielt med nedbremsing før et kryss, giring og god nok fart opp en bakke etter et kryss.

Hvordan er normal progresjon for tyngre kjøretøy når man er nybegynner og har mange uvaner fra personbil med automatgir over flere år ?

Kjørelæreren humrer og sier at nå hadde du strøket men at han skal legge av meg vanen med å hugge inn clutsjen.

Er oppkjøring så strengt at man ved feilgiring feks opp en bakke stryker ?
PoseFant
Sykkelbud

Re: Forberedelser - Trening før oppkjøring.

Innlegg R-620 » Man Jun 04, 2012 14:56

NEI, det gjør man ikke, da jeg hadde oppkjøring på C sa ikke sensor noen verdensting om "bomgiringen" min, det en sensor legger vekt på er mye helhet fra du kjører fra biltilsynet til du er tilbake, ikke minst hvordan du forholder deg til andre trafikkanter enten myke eller kjørende.
de første kjøretimene mine med storbil var også litt slik du beskriver, men etter å ha fått prøvd meg litt frem så gikk det bedre og bedre :-) men det er jo klart du vil jo på en måte føle litt mer press på deg når du har med deg en som har som jobb å studere hvordan du kjører og event "rette deg" hele tiden. men hvis du har kjøpt en pakkepris så har du vell minst 10 kjøretimer og kanskje 2 veil.timer? du har jo fått sertfikat på bil, har du klart det samt kjørt minst 2år så vet du jo litt om trefikkregler. husk å vær litt ydmyk og samtidig bestemt i trafikken, det liker kjørelærere veldig godt :) mitt råd inn mot kryss er gire deg ned et og et gir og hvis mulig unngå lavserien, slipp gassen i god tid, er du heldig blir lyset grønt eller du får klar bane fremfor deg når du er komt bort :) ang. oppover bakker har jeg vell egentlig ikke så mye annet å si enn å føl deg frem med vekt på kjøretøy samt styrke på motoren, det kan være to forskjellige biler med identisk last, den ene kan komme lett opp uten å gire mens den andre får kanskje behov for å gire litt
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Innlegg PoseFant » Fre Jun 08, 2012 19:50

Kjørte litt med henger i dag og det var utrolig behagelig.
Gjorde egentlig ingen store feil, fikk tilbakemelding på at jeg er klar for langkjøring, men må trene litt mer på fartstilpasning i kryss og avkjøringer.

Siste tur med bussen tidligere i uken gikk også stort sett greit, var bare borti kanten med bakhjulet en gang. Samme sted som sist og samme situasjon som sist. Krapp sving til høyre på smal vei og møter stor lastebil i svingen begge gangene så jeg avbryter den fine plasseringen min inn i svingen for tidlig :(

Rygging var mye enklere enn jeg trodde. Plassering er alfa omega og litt erfaring med hvordan det ikke bør gjøres og hvordan det bør gjøres, så er læringskurven bratt men veldig god.

Girene på lastebilen er samme som på en personbil så der er alt helt 100%, vi kjørte i stykker den ene bussen med 7 gir, så har kjørt mye med en du bare klikker frem og tilbake, den hadde hekkmotor og var mye mer behagelig å kjøre. Dessverre skal vi kjøre opp med den gamle bussen som har underligger og valser og gynger og jah ... der jeg sliter med girene hehe.

Men jeg er ved godt mot nå blir pause en ukes tid og så 4t lastebil med henger og 4t buss før oppkjøring hvor vi skal leke oss med eksamensruter :)

Fikk dessverre en feil for mye på D teori så den må jeg ta på nytt, fikk bare 1 feil på C1 teori så prognosene er gode :)

Takk for innspill, nå er det helg med familien!
PoseFant
Sykkelbud

Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest