Bussjåfør vil kjøre vogntog!

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Bussjåfør vil kjøre vogntog!

Innlegg Areso » Fre Des 14, 2012 21:07

Hei folkens!
Jeg har de siste årene jobbet som bussjåfør, både bybuss og turbuss/lange ruter. MEN! Har egentlig alltid hatt lyst å kjøre vogntog, og da helst langtransport, både innenlands og utenlands. Å bo i bilen er ikke noe problem. Jeg har ikke lastebilsertifikat, bare klasse D, buss. Regner med at det å kjøre opp til klasse C ikke skal være så stort problem, i tillegg til at jeg må ta yrkessjåførdirektivet for lastebil (35 timer).
Mitt spørsmål er:
Hvordan tror dere sjansene er for at en eventuell arbeidsgiver vil sponse hengerlappen (klasse CE) til meg når jeg har kjørt opp for klasse C? Og hvordan ligger det generelt an med rekrutteringen til vogntog-yrket for tiden?
Kan forsåvidt legge til at jeg er 23 år, og bor i Tresfjorden, midt mellom Molde og Ålesund. :)
Areso
Sykkelbud

Re: Bussjåfør vil kjøre vogntog!

Innlegg sinkern » Fre Des 14, 2012 22:44

Areso skrev:Hei folkens!
Jeg har de siste årene jobbet som bussjåfør, både bybuss og turbuss/lange ruter. MEN! Har egentlig alltid hatt lyst å kjøre vogntog, og da helst langtransport, både innenlands og utenlands. Å bo i bilen er ikke noe problem. Jeg har ikke lastebilsertifikat, bare klasse D, buss. Regner med at det å kjøre opp til klasse C ikke skal være så stort problem, i tillegg til at jeg må ta yrkessjåførdirektivet for lastebil (35 timer).
Mitt spørsmål er:
Hvordan tror dere sjansene er for at en eventuell arbeidsgiver vil sponse hengerlappen (klasse CE) til meg når jeg har kjørt opp for klasse C? Og hvordan ligger det generelt an med rekrutteringen til vogntog-yrket for tiden?
Kan forsåvidt legge til at jeg er 23 år, og bor i Tresfjorden, midt mellom Molde og Ålesund. :)

Holdt på å si drit i det :sad: Men samtidig så trenger næringa folk som "vil"jobbe,min oppfordring er at du setter deg ned,skriver opp de firmaene som du kunne tenkt deg å kjøre for,ring dem å still samme spørsmål som du gjør her... Men husk: er dem villige til å sponse lappen innebærer det mest sannsynelig bindingstid uten at det er negativt... prøv deg på tank(ADR). lykke til.
Sinker`n
sinkern
Lærling

Bosted: Byttet til like mye hjemme som på jobb :-) 6 på 6 av Helt konge :-D

Re: Bussjåfør vil kjøre vogntog!

Innlegg Areso » Fre Des 14, 2012 22:59

Hvorfor "drit i det"?
Vil jo aller helst havne opp hos en seriøs aktør der alt er på stell, og hvor man slipper å bryte lover og regler for å kunne gjøre jobben sin. Kjører som sagt buss nå, men sannheten er at jeg trives best alene :p De beste stundene er når bussen er tom har jeg funnet ut (fordi da er det karaoketid med guide-mikrofonen nemlig!) Og jeg elsker å kjøre for meg selv, jeg vil se og oppleve Norge og Europa, og jeg har ingen andre å ta hensyn til bortsett fra meg selv :)
Redd for å dø alene? Bli bussjåfør! :D
Areso
Sykkelbud

Innlegg ice_man » Fre Des 14, 2012 23:18

Sier go for it!
Tror ikke du har noe å tape på det i alle fall..
Jeg spurte han som kjørte for tollpost, og leverte varer til gamlejobben min, om de trengte sjåfører, og om ikke han kunne høre med sjefen sin om han var interessert i en arbeidsvillig og lærevillig mann, MEN, som ikke hadde lappen.

Fikk gjort en avtale om at vi skulle møtes, sa det som d var, har ikke C(eller CE) men vill jobbe, vil du sponse lappen så skal jeg jobbe, selvsagt med en avtale på x-antall år(men jeg taper ikke på det, har fast jobb den stunden, sitter igjen med masse)
Han sa ja, en måned senere var jeg på skolen å tok C + ADR + Yrkesdirektivet (140timer o_0).
Dette var des for 2 år siden, nå får jeg sponset CE, Truck og har fått krankurs.

Så tror det at det er godt mulig å gjøre det sånn, men mange arb givere er veldig skeptisk til dette, å det sier jeg ikke noe på for det er tross alt ganske mange lapper det er snakk om for å få en mann i jobb, som i verste fall viser seg å være komplett udugelig!
Derfor tror jeg at det må legges frem på en sånn måte at arb giver ikke kan tape på dette forslaget!
Han betaler, du binder deg, i kontrakten står det at du betaler tilbake vist du ikke er dugelig/han ikke fornøyd/eller du ikke trives.

Det jeg kan se for meg er at det kan være vanskelig å få seg kjøring på kontinentet(polakker/litauere o.l.)
Men det er gode muligheter for å klare dette. En annen ting er at du kanskje skal foreslå å begynne med noe mindre en ett vogntog eller semi kjøring, foreslå at du kan starte med singelbil kjøring eller distribusjon e.l. Dette kan fremstå som om du har litt fornuft og "bare" er ute etter å komme deg i en stor doning!

Vell, my two cents on the object anyway..
Ice_man
The Line Below Is True!
The Line Above Is False!
ice_man
Lærling

Innlegg ice_man » Fre Des 14, 2012 23:22

ice_man skrev:En annen ting er at du kanskje skal foreslå å begynne med noe mindre en ett vogntog eller semi kjøring, foreslå at du kan starte med singelbil kjøring eller distribusjon e.l. Dette kan fremstå som om du har litt fornuft og "bare" er ute etter å komme deg i en stor doning!

Vell, my two cents on the object anyway..

Dette kan fremstå som om du har litt fornuft og IKKE "bare" er ute etter å komme deg i en stor doning!
Ice_man
The Line Below Is True!
The Line Above Is False!
ice_man
Lærling

Innlegg Areso » Lør Des 15, 2012 03:50

Skjønner argumentene her. Tusen takk for mange gode tilbakemeldinger. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om hvilken bil eller doning jeg kjører. Jeg er mest opptatt av kjøringa.. som bussjåfør så kjører man samme ruta om og om igjen dagen lang. Jeg kjører i dag ei rute som går fra Valldal til Ålesund, som er cirka 10 mil en vei. Frem og tilbake den strekningen hele dagen, hver dag.. Jeg vil se mer av Norge, og mer av Europa. Men som jeg forstår på dere så må man jobbe seg opp fra singelvogn og til vogntogn, og fra distribusjon til langtransport.. Har jeg misforstått? Dette er forsåvidt ikke noe problem, da jeg liker å kjøre uansett, og har god arbeidslyst. Men den ultimate drømmen for meg er å kjøre langtransport på kontinentet.. Jeg har mange venner som er lastebilsjåfører, og mange fraråder meg å kjøre langtransport på kontinentet pga arbeidstider og lønn osv.. Men uansett hva folk sier så frister det meg.. Kan ikke noe for det :)
Areso
Sykkelbud

Innlegg ice_man » Lør Des 15, 2012 09:08

Areso skrev:Men som jeg forstår på dere så må man jobbe seg opp fra singelvogn og til vogntogn, og fra distribusjon til langtransport..

Nei jeg sier ikke at du må det...men det kan være en ide å legge det fram for en eventuelt fremtidig arb giver at du ønsker å få litt kjøre erfaring før du skal ha henger på slep å kjøre til spania! hvist du skjønner.
Ice_man
The Line Below Is True!
The Line Above Is False!
ice_man
Lærling

Innlegg Areso » Lør Des 15, 2012 11:37

ice_man skrev:
Areso skrev:Men som jeg forstår på dere så må man jobbe seg opp fra singelvogn og til vogntogn, og fra distribusjon til langtransport..

Nei jeg sier ikke at du må det...men det kan være en ide å legge det fram for en eventuelt fremtidig arb giver at du ønsker å få litt kjøre erfaring før du skal ha henger på slep å kjøre til spania! hvist du skjønner.

Ja, skjønner. Jeg får ta en ringerunde å høre. Noen tips om seriøse transportfirma i Møre og Romsdal? :) Kanskje noen har en link til en tråd inne her der det er en oversikt? Takker for all hjelp :)
Areso
Sykkelbud

Innlegg ice_man » Lør Des 15, 2012 11:44

Areso, kanskje ikke liste over firma i Møre og Romsdal, men en firmaliste never the less http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=5032
Ice_man
The Line Below Is True!
The Line Above Is False!
ice_man
Lærling

Innlegg Areso » Lør Des 15, 2012 12:14

ice_man skrev:Areso, kanskje ikke liste over firma i Møre og Romsdal, men en firmaliste never the less http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=5032

Se der ja! Da har jeg jobb for resten av helga! ;) Supert, hjertelig takk! :D
Areso
Sykkelbud

Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest