Ta fagbrevet etter en stund som ufaglært?

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Ta fagbrevet etter en stund som ufaglært?

Innlegg ThorU » Tor Jan 10, 2013 21:03

Jeg kjører for øyeblikket tungtransport (frakter stridsvogner, hjullastere, andre lastebiler etc..) i forsvaret og har planer om å fortsette i noen år. Begynte med dette i førstegangstjenesten uten noen storbil-erfaring fra før og har nå vervet meg. Har hørt om folk som har tatt fagbrevet etter å ha kjørt en stund som ufaglært, men aner ikke kriteriene for dette.

Har CE og truck i lommeboka. Erfaring fra noe stykkgods med singelbil og kjører som sagt nå tungtransport (30t-90t og 3m-4m bredde). Har også banket en del kilometer som følgebilsjåfør. Trenger jeg noe mer kurs eller erfaringer enn dette, eller kan jeg fortsette frem til evt. fagprøve? Og hvis jeg trenger mer erfaring, er det mulig for meg å kjøre gratis for sivile firma uten YSD?
Grenader, Tungtransport-Tropp, Hæren
Scania 143 450, Maur 6-akslet maskintralle
Brukerens avatar
ThorU
Sykkelbud

Innlegg ThorU » Tor Jan 24, 2013 18:11

Ingen som vet noe om dette?
Grenader, Tungtransport-Tropp, Hæren
Scania 143 450, Maur 6-akslet maskintralle
Brukerens avatar
ThorU
Sykkelbud

Innlegg Booster » Tor Jan 24, 2013 22:03

Før va det sånn at en sku ha jobba som sjåfør i 5 år, så kunne en ta fagbrev. Sikkert sånn enda
Brukerens avatar
Booster
Veteran

Innlegg Charles » Lør Mar 02, 2013 23:08

Hei ThorU
Du må ha 5 års praksis i faget, tidligere utdanning kan gi fratrekk i praksiskravet. I tillegg må du har førerkort klasse CE, Truckførerbevis samt ADR Grunnkurs. Sist men ikke minst. Du må bestå en teoretisk eksamen før du kan melde deg opp til fagprøve. Neste gang det er mulig å ta eksamen er i desember 2013, frist for oppmelding er vanligvis 15. september. Det er ikke krav til kurs for å ta eksamen, men det kan være nyttig.
Nb! Du må ha yrkessjåførkompetanse for å kunne avlegge fagprøven.
Ta kontakt med Fylkeskommunen der du bor, de hjelper deg sikkert videre
Mvh
Charles
Charles Galaasen
Charles
Sykkelbud

Innlegg R-620 » Lør Mar 02, 2013 23:17

Fagbrev, har det egentlig så mye å si? Eller er det for stoltheten sin del? Jeg vet at hos oss er de fleste uten fagbrev også tror jeg vi har en med fagbrev. Mangen av de uten fagbrev har kjørt bil hele livet sitt og han med fagbrev må nøye seg med samme lønn som resten. Men dette er jo hos oss, jeg vet ikke hvordan det er hos andre. Men nå som det er mangen som etterhvert fornyer førerkort og må ha det nye yrkessjåfør kompetanse beviset så mistenker jeg at fagbrev blir 0 verdt hos samtlige bedrifter (men det er bare en tanke). Er vell sikkert og mangen som har kjørt hele livet som vil bli irritert hvis en som nesten ikke har kjørt får bedre lønn pga. en papirlapp. Så da lurer jeg på om fagbrev har så mye for seg annet enn at det er fint på papiret og bra for stoltheten?
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Innlegg Charles » Lør Mar 02, 2013 23:34

R-620
For ungdom som ønsker seg en utdannelse i yrkessjåførfaget så er faktisk fagbrevet avgjørende for at de i det hele tatt skal ha muligheten. Uten fagbrevordning vil de ikke kunne ta dette via videregåene oppløring. Bransjen sliter med rekruttering og snittalderen er godt over 45 år i dag. Jeg er sikker på at de som har kjørt hele livet har en kompetanse som er likeverdig med fagbrevet, hvis flere av oss godt voksne hadde formalisert kompetansen gjennom fagbrev så tror jeg yrkesjåførfaget blir enda mer attraktivt for ungdom.
Charles Galaasen
Charles
Sykkelbud

Innlegg R-620 » Lør Mar 02, 2013 23:41

Det er forsovidt greit Charles Men etter slik jeg tolket overskriften på denne tråden tolket jeg det slik at det er en som er 21 eller eldre og har førerkort C og/eller CE og har lyst på fagbrev uten noe særlig "behov"
Jeg lurer på om det er noen som har noe særlig for seg for en som er sjåfør uten fagbrev?
Jeg er klar over at yrkes skolene må ha den løsningen for at Elevene der skal få kunne kjøre lovlig når de er 18
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest