Transport og logistikk VG2

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Transport og logistikk VG2

Innlegg Mattis » Tir Mar 26, 2013 14:36

Hei, jeg har søkt på Transport og logistikk til etter sommeren, har gått teknisk industriell produksjon. Men lurte på om noen her som har gått Transport og logistikk kan fortelle litt om linja, har lest alt som står på studiesidene osv, men vil gjerne høre hva folk mener itilegg :) har søkt i ålesund ;)
Brukerens avatar
Mattis
Sykkelbud

Innlegg halizz » Tir Mar 26, 2013 17:54

Hei hei !

Ta deg en annen utdanning eller jobb til du er gammel nok til å ta 19 ukers kurset! Da er det lettere å få seg jobb og det er bedre betalt ;) i tillegg blir du ikke brukt som billig arbeidskraft noe om lærlingbedrifter utnytter seg/deg av , dessverre :(

Går selv på transport fag nå og er Meget skuffet over fag kunnskapen til Lærere! Vet ikke hvordan det er i Ålesund, men der jeg går er det få som har kjørt lastebil eller hatt noe særlig form for erfaring fra yrkessjåfør-livet. Dem lærer deg alt du IKKE trenger å vite og dem skjønner lite av at teori og praksis er to vidt forskjellige ting når det gjelder sjåfør yrket.

Når lærene sier at man kan klare å kjøre Oslo-Tromsø på EN DAG, og at det er kjempe gode veger i Norge , da skjønner du kanskje hva slags nivå det er på lærerne som skal sitte å lære DEG om sjåføryrket.

Alt du lærer i løpet av året på T&L kunne du lært på 19 ukers kurset , der lærer du faktisk mer !

Nå skal ikke jeg demotivere deg helt til høsten , men ta to skritt tilbake og tenkt over hva som er viktig for deg... Er det å kaste bort ett år på ubrukelige lærere og ikke tjene annet en at du får lappen noen mnd etter du er 18 eller er det å jobbe og tjene penger eller fullføre en annen utdanning som har en jobb som er mer sikker enn denne næringen ;) ;)
"Gi ungdommen pils før idretten tar dei" !
Brukerens avatar
halizz
Veteran

Innlegg Mattis » Tir Mar 26, 2013 18:02

Får iallefall prøve å se hvordan lærerene er i Ålesund først, om det er brukbart eller om det er helt på tryne ;)
Brukerens avatar
Mattis
Sykkelbud

Innlegg Hanzye » Tir Mar 26, 2013 20:49

Hvis du blir anleggsmaskinfører først og så tar 19 ukerskurset, har du null problemer med å få deg jobb som lastebilsjåfør etterpå og visa versa hvis du blir lei av å ratte. To yrker som går hånd i hånd ;)
Inn med sperra, ut på tverra!

Det sies at tro kan flytte fjell,
personlig foretrekker jeg tungt maskineri.
www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Innlegg Mattis » Tir Mar 26, 2013 23:13

er ikke så stor fan av anleggmaskiner, liker meg best på veien ;) lyst til å drive med langtransport 8-)
Brukerens avatar
Mattis
Sykkelbud

Innlegg T-E » Tir Mar 26, 2013 23:54

Mattis, Går Transporten i Ålesund nå, og er egentlig heeelt fornøyd med lærerne, ene klassen har jo en som er hakket mer "kjekk" å ha, enn oss, så der missunner jeg de litt, men pyttsann, blir jo ferdig engang vi også, og har jo samme pensumet :D

Der har de fleste lærerne jeg har, enten kjørt Vogntog eller Buss, eller begge deler, så de har peiling, når jeg tenker meg om har noen jobbet på lager også ;) Så at du får problemer med å henge med, tror jeg ikke :tommel:

Så på lærerpunktet ditt, så sier jeg: Gå for det, supre lærere du aldri vil ha store problemer med! :tommel:

Mtp linjen, så har du 4 uker utplassering på høsten. (3 dager i uken, vanligvis mandag-onsdag, og så skole torsdag-fredag), og 6 uker utplassering på våren, samme turnus. ( I skrivende stund er jeg snart inne i 3-uken på vårparts-utplasseringen! ) INGEN dårlig avveksling fra den aldri så utmattende skolebenken! Du har 4 bøker du MÅ gjennom på dette året, men det er ikke så innmari vanskelig, det legger lærerne opp til, og du får faktisk bli med å bestemme HVORDAN undervisningen skal være (selvsagt med de andre elevene), mtp Teori/Praksis...
Dermed så vil skoleåret gå innmari fort! Når jeg tenker etter, så kjennes det ikke så mye på kroppen at jeg har pendlet daglig til skole i 7 måneder allerede! Tur/retur er det 4 timer med buss -.-' (Bor i Ørsta)
Linjen og året: Innmari flott, er det kjekkeste året jeg har vært borti egentlig, mye praksis, og kjekke lærere!

Men som Halizz sier...Du lærer MYE om lager, buss, og terminaler....Ikke så jævlig mye om Transporten! (Blablabla stropping, lastsikring, osv osv...) Så er ikke så innmari dumt å være interessert i faget, og kunne litt først :) Som læreren min sa: Den som vet de bare går her for å få lappen på storbil, kan bare gå herfra, for du MÅ være interessert! Er mye du må gjennom for å komme til Kr.sund, bl. annet: Trucksertifikatet, ADR (Det MÅ du ha for å komme opp), lastsikringskurs, (alltid nyttig) osv, husker ikke mer i farten, men det er hvertfall det jeg har gått gjennom til nå :) (Er vel lov å skryte litt av meg selv :ø, Bestod ADR'en med 7 av 20 feil!)

Som Hanzye også sier, så er maskinførerbeviset INGEN dårlig ting å ta! Det er gjort på 2 helger, og derretter noen timer praksis (40 timer mener jeg på, på hver klasse).
Det er hvertfall det jeg skal gjøre, ta CE nå, og kjøre til jeg blir lei, evt får unger...Dame har jeg allerede... Innimellom ta maskinførerbeviset og klassene, og så kanskje begynne på anlegg som maskinfører, og blir man lei av det, så er det jo bare å kjøre igjen? Du blir hvertfall ettertraktet med muligens 2 fagbrev på CV-en!

Håper du fikk svarene du ville ha, er ingen dårlig plass å ta Transport & Logistikk!

Kjør på Mattis! Gå Vg2 i Ålesund! Du vil ikke angre! :tommel:

Mvh: Tor-Erik Korsfur
Ålesund Vgs Avd Volsdalsberga, 2TRL1, Kontaktlærer: Jens Rødset!
Life's good!

Lærling Transferd Ålesund!
~Loud Pipes Saves Lives~
Brukerens avatar
T-E
Distribusjonssjåfør

Innlegg T-E » Tir Mar 26, 2013 23:57

Kan jo tilføye at jeg også gikk Vg1 TIP, som signaturen min tilsier...I Ørsta riktignok ;)

Lurer fælt på hvor den redigeringsknappen på innleggene har blitt av :-?
Life's good!

~Loud Pipes Saves Lives~
Brukerens avatar
T-E
Distribusjonssjåfør

Innlegg Mattis » Ons Mar 27, 2013 01:03

Tusen takk for svar :) greit å få høre hva en som går i ålesund synst! Godt mulig jeg tar maskinførerbeviset også, men er nokk ikke noe jeg kunne tenkt meg å drive med, men er jo fremdeles greit og ha! :D Får bare håpe jeg kommer inn på transport og logistikk til etter sommeren da :D
Brukerens avatar
Mattis
Sykkelbud

Innlegg halizz » Ons Mar 27, 2013 13:56

Mattis, Du kommer inn med snitt stryk på T&L en jeg gikk med på vg1 møtte opp kunn i 2mnd, og kom glatt inn på første valget vg2 T&L ;)

lykke til :D
"Gi ungdommen pils før idretten tar dei" !
Brukerens avatar
halizz
Veteran

Innlegg T-E » Ons Mar 27, 2013 21:47

Mattis, Bare hyggelig :D Du vil ikke angre, men året er IKKE lett! Du vil bli dritt lei! Lengter som bare det til Kristiansund til høsten!

Jeg kom jo inn, snitt på 4.2 :flire: Men jeg vet det er folk som har MYYYE under mitt snitt som kom inn ;) tror der var en på 2.ettellerannet :s men Lykke til! Gle deg!
Life's good!

~Loud Pipes Saves Lives~
Brukerens avatar
T-E
Distribusjonssjåfør

Innlegg Hanzye » Ons Mar 27, 2013 23:40

Skjønner at du vil kjøre langt og lengre enn langt. Har ikke tunglappen selv, men har vært på reisejobber med forskjellige rotasjoner. Bodde på brakke og hotell fire-fem dager i uka en periode, var kurant for meg som var singel og barnlaus, men finnes ikke mye familieliv i å ligge borte hele uka. Jobbet med folk som fikk valget mellom kjerringa eller reisinga, og da skifter man fort firma eller yrke. Mens jeg gjorde alt for å komme på reisejobber og overtid (bedre betalt vettu). Har også jobbet som golvstøyper, som selv på lokale oppdrag er reine sigøynerlivet hvor søvn og dusj er passe feminint.

Jeg var ikke særlig interessert i verken lastebiler, anleggsmaskiner eller kraner for fem-seks år siden, men ting forandrer seg og i dag kan jeg ikke passere noen av de nevnte uten å gjennomanalysere alt av merke, utstyr, påbygg osv. Så bare pass deg, plutselig har du tatovert CAT på skuldra :D haha

For din del tenkte jeg på maskinførerbevisene som en backup for den dagen kona truer med å ta med ungene. De fleste entreprenører har jo tippbiler man kan kjøre rundt i, men de foretrekker sjåfører som kan holde i spaker i tillegg til ratt. Samt at det gir deg en stor fordel og vite bakfram på en kobelco hvis du skal frakte en maskin en gang, noe som ikke er helt usannsynlig selv om du kjører for et rent transportfirma ;) Og som det blir nevnt av T-E, det er ikke lange økten å fullføre det. Ikke er det oppkjøring på klassene heller :D Finnes jo selvsagt mange andre typer kjøring nært og lokalt også.

Men alle sertifikater og all kursing blir bare dyrere og dyrere, så ta alt relevant når du kan er mitt tips. Hvertfall hvis du blir spandert på. For alle yrker kan man bli lei av, uansett hvor fantastisk man har det de første årene. Om to år har du det kanskje så greit at du blir rastlaus av helgehvilen, om tyve år kanskje du blir dårlig bare av tanken av holde i et ratt.

Uansett, du kjenner deg selv best og det viktigste nå er det du egentlig spør om: Får man skikkelig opplæring på skolebenken?
Inn med sperra, ut på tverra!

Det sies at tro kan flytte fjell,
personlig foretrekker jeg tungt maskineri.
www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Innlegg Mattis » Tor Mar 28, 2013 00:21

Hanzye, Skal iallefall ha det du sier i bakhodet uten tvil! :)
Brukerens avatar
Mattis
Sykkelbud

Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest