Skal kjøre opp til CE, trenger hjelp og råd.

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg ice_man » Fre Jul 19, 2013 15:08

Kjørte selv på Scantraf (scantraf.no ) i Kristiansand, og var veldig fornøyd med det. Der er det også glattkjøringsbane(tror ikke det er i Stjørdal) og du må ha glattkjøring iløpet av første året etter oppkjøring til CE(men det kan du jo gjøre Finsnes seff) ellers så kan det nevnes at de har Scania( fordel vist det er det du har til vanlig(eller at det har noe betydning for deg)), rimelig nye biler i god stand. De har både vogntog og semi (du er pålagt å kjøre timer med begge) Veldig hyggelige, dyktige og utadvente kjørelærere med en dialekt som er mulig å fortså...

Ser for meg ut som det varer litt over ei uke(ut ifra timene du skal ha)... Tar du å leser litt på forhånd(å forstår stoffet), å tar teorieksamen først så slipper du jo 24t teori.
Prisen er 23.900,- men det er da uten opphold og glattkjøring.
Pris glattkjøring (sånn som jeg leser det) er 7200,- og varer en dag.

Mitt tips i alle fall :)
Hilsen fra Bodø...

PS: jeg har familie i Kr.sand derfor ble det førstevalget mitt...gratis opphold :)
Ice_man
The Line Below Is True!
The Line Above Is False!
ice_man
Lærling

Innlegg ice_man » Fre Jul 19, 2013 19:03

Stianlar, jeg går ut ifra at du har C fra før...? og kjørt i noen år, sånn at du slipper å ta 140t yrkesdirektiv?

Vist ikke så må du beregne minimum 7 uker bare på C og yrkesdirektiv, pluss rundt 1 uke på E, og da snakker vi om litt over 110000,- (var beskjeden jeg fikk for 3 år siden(kostet meg 70000 for C + 140t))

"Litt usikker hva man bør gjøre"
Ikke sikker på hva du mener her...?

Må jo ikke ta inn på hotell, kan jo finne campinghytter, leie ferdig møblert hybel, eller låne deg ei campingvogn å ta med deg sørover :) ikke se utfordringer men muligheter :)
Ice_man
The Line Below Is True!
The Line Above Is False!
ice_man
Lærling

Innlegg ice_man » Lør Jul 20, 2013 12:37

Ja akkurat.. vell, dette 140t yrkesdirektivet er noe som EU har pålagt alle som skal være ykressjåfører må ha.

Ref lovdata.no

§ 8. Fullstendig grunnutdanning, alle rettigheter
Fullstendig grunnutdanning skal samlet utgjøre 280 timer.
Person som har oppnådd yrkessjåførkompetanse på bakgrunn av 280 timer grunnutdanning og bestått prøve kan med førerett i klassene
a. C1, C1E, C og CE utføre godstransport fra fylte 18 år.
b. D1, D1E, D og DE utføre persontransport fra fylte 21 år.
Person som har bestått fagprøve og yrkessjåføreksamen innen persontransport kan fra fylte 20 år utføre transport i Norge med kjøretøy i klasse D1, D1E, D eller DE. Slik transport kan også utføres av fører med godkjent lærekontrakt etter § 5 fra og med 18 år for klassen D1 og D1E. Tilsvarende kan fører som har fylt 18 år og innehar førerett i klassene D eller DE, utføre persontransport i rute oppad begrenset til 50 km rutelengde eller kjøre uten passasjerer.
0 Endret ved forskrift 25 juni 2012 nr. 642 (i kraft 1 juli 2012).

§ 9. Komprimert grunnutdanning og aldersbegrensede rettigheter
Yrkessjåførkompetanse kan oppnås gjennom komprimert grunnutdanning. Utdanningen skal samlet utgjøre 140 timer.
Person som har oppnådd yrkessjåførkompetanse gjennom komprimert grunnutdanning og bestått prøve, kan fra fylte
a) 18 år utøve godstransport med kjøretøy som krever førerett i klassene C1 og C1E
b) 21 år utøve godstransport med kjøretøy som krever førerett i klassene C og CE
c) 21 år utøve persontransport med kjøretøy som krever førerett i klassene D1 og D1E
d) 21 år utøve persontransport i rute oppad begrenset til 50 kilometer med kjøretøy som krever førerett i klassene D og DE
e) 23 år utøve persontransport med kjøretøy som krever førerett i klassene D og DE.
Person som har bestått eksamen til fagbrev som yrkessjåfør i henhold til direktiv 76/914/EØF er unntatt fra alderskravet i andre ledd bokstav b.
0 Endret ved forskrift 23 juni 2010 nr. 1024 (i kraft 1 juli 2010). Endres 1 sep 2013 ved forskrift 1 juli 2013 nr. 808.

Så dette kommer i tilegg til opplæring og kjøretimer på C+E.

Jeg tok C først og E et år etterpå.
C + 140timer'n kom på 7uker.
E(trenger ikke noe mer kurs etterpå) tok ca 1 uke med teorieksamen, kjøretimer og oppkjøring.

Men du trenger ikke yrkesdirektivet for å kjøpe deg en peterbilt å kjøre mellom butikken å heimen for eks. men skal du jobbe som sjåfør på C(E) så må du ha yrkesdir.

Kurset er etter min mening ganske unyttig som sjåfør(kanskje 30T var nyttig) der du lærer å slå opp på lover i Lovdata.no, lærer deg å kjøre økonomisk(praktisk del), lærer hvor mye en pigg i ett vinterdekk kan veie(i gram!) og hvor mange, lastsikring og mye mye mye mer... Når du har gjennomført 140t så må du ha en eksamen hos Biltilsynet. og så må du hvert 5. år ha fornying av kurset, som varer 35t men ingen eksamen på det.

Kurset kostet ca 35000,- når jeg tok det.
så totalt så kostet 140t'n + C + glattkjøring + ADR meg ca 70000,- og tok meg 7 uker :!:
Ice_man
The Line Below Is True!
The Line Above Is False!
ice_man
Lærling

Innlegg ice_man » Lør Jul 20, 2013 19:06

Yrkesdirektivet er noe som kjøreskolene holder.. så det kan du ta i Stjørdal eller Finnsnes for den del.. men eksamen må du avlegge på en av trafikkstasjonene til SV.

og som jeg sa tidligere så må du jo ha glattkjøring å det har de vell ikke i Stjørdal?
Ice_man
The Line Below Is True!
The Line Above Is False!
ice_man
Lærling

Innlegg ice_man » Lør Jul 20, 2013 22:33

Bærre hyggelig veit du Stianlar, .. bærre pm vest du lura på nåkka ainna :D
Ice_man
The Line Below Is True!
The Line Above Is False!
ice_man
Lærling