Utdanninga mi....

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Utdanninga mi....

Innlegg Murpefjæs » Tor Jan 22, 2015 08:03

Hei hei, jeg skal snart starte lærlingtida mi, på anlegg. Har gått Anleggsteknikk Vg2.
Jeg angrer ikke i det hele tatt, men jeg har alltid hatt en stille drøm om å kjøre langtransport en gang i livet :flire:

Å da kommer mitt spørsmål, kan jeg få jobb som langtransportsjåfør ? Må naturligvis vente til jeg er 21 da men :evil:

Takk på forhånd :)
Murpefjæs
Sykkelbud

Re: Utdanninga mi....

Innlegg Hanzye » Tir Feb 03, 2015 01:44

Kort sagt: Ja
Lengre sagt: Men ikke nødvendigvis med en gang. Du kan være heldig og ta din første tur som yrkesjåfør til en plass langt vekk, men du må muligens belage deg på lokalkjøring en stund først. Alle skal ha sjåfører med erfaring, og det er naturligvis lettere å ordne opp i problemer hvis du er 5 kilometer fra sjefen enn 50 mil. Så det er stor sannsynlighet for at du må luske rundt i hjemfylket ditt et år eller to før du kan begynne å sove i bilen. Bakgrunn fra anleggsbransjen og maskinkjøring vil være et stort pluss for å få jobb innen transport, uansett avstander. Og spesielt som tippbilsjåfør selvfølgelig.

Utenlandskjøring utover sporadiske Sverigeturer er ikke lett å få tak i, da det er bare noen få selskaper igjen som har mye kjøring på kontinentet.

Det utlyses stillinger på langtransport med jevne mellomrom, men ikke forvent at første turen din er på 100 mil. Et tips er å finne en bedrift som driver både nær-og fjerntransport :)

Lykke til med læretid og framtiden generelt.
Inn med sperra, ut på tverra!

Det sies at tro kan flytte fjell,
personlig foretrekker jeg tungt maskineri.
www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Re: Utdanninga mi....

Innlegg Murpefjæs » Tor Feb 05, 2015 08:06

Mange takk for informativt svar :D
Murpefjæs
Sykkelbud

Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest