Skal, skal ikke

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Skal, skal ikke

Innlegg IT-Trucker » Ons Sep 30, 2015 12:05

Heisann.
Har snoket litt rundt på forumet en stund nå, og fant ut at det var på tide å lage ett innlegg.

Jeg er 36 år og jobber per dags dato i en stor nasjonal bedrift med drift av data-nettverk.
Innenfor ett år så vet jeg at det blir store forandringer og jeg har en stund sett etter noe nytt å gjøre.

Kjøre skikkelig bil er noe jeg har hatt lyst til en stund, men så er det noen faktorer som spiller inn.
Hvor vanskelig er det med å få fast jobb som gods-sjåfør for tiden?
Hovrdan er det markedet på sørlandet?

Hva kan jeg forvente i lønn? (en ganske viktig faktor for en gift kar med barn, spesielt med tanke på hva slags jobb jeg går fra.)

Tror jeg har klart å sette meg inn i det jeg trenger, og at 140-timers kurset er det som skal til, og etter det er jeg klar. For så å bygge på CE etterhvert.
Noe annet jeg bør tenke på her egentlig. (jeg er klar over at det kan bli mye/en del borte som sjåfør)
IT-Trucker
Sykkelbud

Re: Skal, skal ikke

Innlegg Rubber Duck » Ons Sep 30, 2015 20:22

Velkommen til forumet!

Du er nok ikke alene om å tenke slik du gjør - og i disse tider er det en lur ting å tenke, og gjøre.
Vi vet at det generelt sett er for lite sjåfører på markedet, så det skal ikke være umulig for deg å få jobb, dog noe avhengig av hva du kan tenke deg av kjøring. Markedet på sørlandet kjenner ikke jeg i detaljer, men dete er folk her inne som kan gi deg en liten pekepinn på det vil jeg tro. Skal du kjøre langtransport må du belage deg på noen døgn i bilen fremfor sengen med kona, skjønt finnes det mye lokalkjøring også hvor du har fin arbeidstid og fri i helgene. Lønn vil nok variere ut fra arbeidsgiver, oppgaver osv., mange blir nok overrasket når de hører at de som f.eks kjører renovasjonsbil tjener bedre enn en langtransportsjåfør, sett i forhold til arbeidstimer osv.

Håper andre kan gi den noen innspill på dine spørsmål også, uansett vil et CE førerkort ebn ekstra mulighet til å skaffe deg både inntekt og en jobb du kan trives i, så stå på :tommel:
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Re: Skal, skal ikke

Innlegg IT-Trucker » Tor Okt 01, 2015 17:20

Tusen takk for svar, og hyggelig velkomst.

Det høres ihvertfall ikke galt ut, og blir roligere i forhold til hva som må til.
Sånn sett har jeg den siste tiden blitt mer og mer sikker på at det er noe jeg vil satse på.

"Alt" er bedre enn å ukependle Oslo-Kristiansand slik jeg gjør i dag. ;)
IT-Trucker
Sykkelbud

Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest