Spørsmål ifra snart sjåfør

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Spørsmål ifra snart sjåfør

Innlegg Vekter`n » Søn Mai 27, 2007 20:08

Først så må jeg si at jeg aldri før har sittet og lest så mye på et forum før jeg fant Bergli Truckstop, og at det var det som var dråpen som nå fikk meg til å velge dette yrket.
Dere høres alle ut som en kjempe gjeng!

Men jeg har et lite dillemma som jeg tenkte jeg kunne rådføre meg med dere ”veteraner” om :D
Skal nå ta førerkortet tung klasse, har sjekket ut kjøreskoler om dette, ang pris osv…
Skal jeg ta førerkortet kl CE her i Fredrikstad kommer dette til og koste meg ca 60-70.000 inkl. glatt kjøring, men hvis jeg f. eks tar dette hos Åm trafikkskule koster dette meg ca 50.000 inkl. glatt kjøring.
Har familie så da nytter det ikke med sånne 19 ukers kurs, så det må bli en kjøreskole i nærheten, eller et såkalt intensiv kurs.

Hva lønner seg? Ta både kl CE, eller satse på C først? Tenker da på jobb muligheter osv…
Har ikke kjørt tung bil siden militæret, for ca 12 år siden, er i dag yrkes sjåfør, men ikke i samme skala som dere, har kjørt alarm utryknings bil for et vakt selskap i snart 5 år, med ca 100.000 km i året…

Men tilbake til mitt spørsmål, hva ville dere anbefalt, satse på CE, eller kun C i første omgang?

På forhånd takk for alle svar! :D
Brukerens avatar
Vekter`n
Sykkelbud

Innlegg FH-bejben » Søn Mai 27, 2007 20:16

jeg ville satset på CE:) kommer jo litt ann på åssen kjøring du vil ha når du er ferdig da.. men tror det er lettest å bli ferdig med alt på en gang..
Every cowgirl’s nightmare, every cowboys dream...

priv: 0047-90419114
Brukerens avatar
FH-bejben
Sjefsbejb

Innlegg formann » Søn Mai 27, 2007 20:22

Det ville jeg og gjort. da har du det jo og slipper å angre på at du ikke tok det, også vil det vel (tror jeg) se bedre ut på en søknad om du også har trent litt med henger. all erfaring er vel god erfaring? Uansett; Lykke til Vekter'n!
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg ArmyTrucker » Søn Mai 27, 2007 20:23

Du må uansett kjøre opp på C først før du tar CE tror jeg
ArmyTrucker
Bileier

Innlegg Vekter`n » Søn Mai 27, 2007 20:25

Takker for svar :)

Har egentlig ikke tenkt så mye på åssen kjøring jeg vil ha, men litt "lett blanding" kanskje... :)

Gleder meg uansett utrolig mye, har trua på dette :D
Brukerens avatar
Vekter`n
Sykkelbud

Innlegg FH-bejben » Søn Mai 27, 2007 20:29

ja, du må kjøre opp på C først, og ta hengern etter på.. men tror det er like greit å satse på å ta "ALT" i den mening å ta CE..

detta er fantastisk gøy, og ville ikke vært en dag foruten alt jeg har opplevd på godt og vond siden den dagen jeg fikk lappen å begynte på detta fanteriet her:) klarer jo ikke å slutte heller:)

du får ha masse lykke til og spørre om det er noe, for det er sikkert en eller annen som har et fornuftig svar du kommer deg videre med her..
Every cowgirl’s nightmare, every cowboys dream...

priv: 0047-90419114
Brukerens avatar
FH-bejben
Sjefsbejb

Innlegg Vekter`n » Søn Mai 27, 2007 20:30

Dere har helt sikkert rett, blir vel begge deler, bare irriterer meg at vi ikke fikk lappen sivilt i forsvaret, men hadde vel litt med opplæringen vi fikk, 2 dager teori, og to dager kjøring! :shock:
Brukerens avatar
Vekter`n
Sykkelbud

Innlegg ArmyTrucker » Søn Mai 27, 2007 20:32

hehe, har tydelig endret det nå for nå skal alle ha lappen sivilt for i det hele tatt å få kjøre lastebil
ArmyTrucker
Bileier

Innlegg Vekter`n » Søn Mai 27, 2007 20:43

ArmyTrucker skrev:hehe, har tydelig endret det nå for nå skal alle ha lappen sivilt for i det hele tatt å få kjøre lastebil

He he, var egentlig utdannet Beltevogn sjåfør, men da vi kom inn til Garden i Oslo, var det ikke en eneste lastebil sjåfør, så vi fikk et såkalt "hurtig kurs", og så fast bil og greier....M6 i gt utgave, med V8, automat, og oljeservo!! gikk bra i bakken opp til slottet :D
Men bråket som et uvær...
Brukerens avatar
Vekter`n
Sykkelbud

Innlegg ArmyTrucker » Søn Mai 27, 2007 20:58

mange år siden du var inne eller :p
ArmyTrucker
Bileier

Innlegg Vekter`n » Søn Mai 27, 2007 21:21

ArmyTrucker skrev:mange år siden du var inne eller :p

Tja....var vel i 94, så er en stund siden ja...
Men morro var det, regner med at ting har skjedd siden den tid :D
Brukerens avatar
Vekter`n
Sykkelbud

Innlegg Tom » Søn Mai 27, 2007 21:50

Det trenger ikke koste så veldig mye som du skisserer her....

Si meg hvilket førerrett du har i dag, så skal jeg anslå hva det vil koste..og hvordan du kan gjøre dette......
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Vekter`n » Søn Mai 27, 2007 22:09

Tom skrev:Det trenger ikke koste så veldig mye som du skisserer her....

Si meg hvilket førerrett du har i dag, så skal jeg anslå hva det vil koste..og hvordan du kan gjøre dette......

Har idag kun kl B, og da har jeg fått tilbud om alt ifra 40 til 80.000! fra diverse kjøreskoler.
Har også merket at prisene her i distriktet, er noe stive :D
Men hvor jeg tar førerkortet spiller ikke så stor rolle, bare det ikke dreier seg om flere måneder. :)
Brukerens avatar
Vekter`n
Sykkelbud

Innlegg ArmyTrucker » Søn Mai 27, 2007 23:33

Vekter`n skrev:
ArmyTrucker skrev:mange år siden du var inne eller :p

Tja....var vel i 94, så er en stund siden ja...
Men morro var det, regner med at ting har skjedd siden den tid :D

Har nok skjedd ting innenfor kjøretøystandarden og regler, men tror neppe organisering og planlegging har blitt bedre.

Er forsatt slik at ting blir løst på den vanskeligste måten enda
ArmyTrucker
Bileier

Innlegg sickpuppy » Man Mai 28, 2007 00:53

Tom er nok rette mannen når det er snakk om priser.

Men et annet tips, er jo å gjøre slik som en annen på forumet her. Å ta lappen for C, for så å få deg noe kjøring med langbil uten henger i starten. Om du da kjenner at du trivest i yrket så kan du "ta den helt ut", og om du i tillegg har kommet deg godt innenfor hos et firma som syns du gjør en skikkelig god jobb, så se ikke bort fra at de kan være villige til å sponse den hengerlappen. Dermed er det penger spart, og du har litt erfaring med å tilpasse deg trafikken med stor bil før du starter å dra med deg henger.
sickpuppy

Neste

Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest