Nyttelastberegning

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Nyttelastberegning

Innlegg CatHan » Lør Jun 02, 2007 20:16

Jeg sitter her og holder på med noen CE oppgaver og jeg sliter litt med nyttelastoppgavene til semi.

Finnes det noen enkle huskeregler eller lignende som kan gjøre at jeg klarer oppgavene litt lettere?
CatHan
Lærling
 
Innlegg: 132
Registrert: Tir Apr 24, 2007 16:33

Innlegg Visdal » Lør Jun 02, 2007 21:23

Så lenge du veit tomvekta på bilen/hengeren, så er det jo bare å regne opp til femti tonn, om det er oppgaven... Ellers så er det jo bare å følge den formelen som du har for plassering og div...
Bilde
CB6227

Katter ville svelge Vissvass........
Brukerens avatar
Visdal
- Bleieskiftarbeider -
 
Innlegg: 7340
Registrert: Søn Jan 14, 2007 16:11
Bosted: Geithus, Modum

Innlegg OlavEmil » Lør Jun 02, 2007 21:24

Hmm.. Er ei stund sidan eg dreiv med det no. Men meiner å hugse at det går an å sjå på semien som èin stor bil, med 3 framakslar og 3 bakakslar (om det er 3+3 akslar, såklart). Om ein prøver å sjå slik på det, er det kanskje ikkje så avansert likevel..
OlavEmil
Bileier
 
Innlegg: 3908
Registrert: Man Jun 19, 2006 14:30
Bosted: Hegglandsdalen

Innlegg Visdal » Lør Jun 02, 2007 21:27

Det stemmer det, ja... En semi skal regnes som ett kjøretøy... Trekkvogna er framakselen, og trippelen på tralla er bakakselen...
Bilde
CB6227

Katter ville svelge Vissvass........
Brukerens avatar
Visdal
- Bleieskiftarbeider -
 
Innlegg: 7340
Registrert: Søn Jan 14, 2007 16:11
Bosted: Geithus, Modum

Innlegg OlavEmil » Lør Jun 02, 2007 21:31

Akkurat. Er vel det som feller ein del, der dei prøver å finne ut kva dei skal rekne som bil og kva dei skal rekne som hengar :).
OlavEmil
Bileier
 
Innlegg: 3908
Registrert: Man Jun 19, 2006 14:30
Bosted: Hegglandsdalen


Innlegg Desperado » Søn Jun 03, 2007 10:25

Problemene begynner når man skal regne på 8-tonns vei. Da må man vel trekke fra litt på forakselen på bilen, var det ikke sånn? 300 kg for hvert tonn man går ned? Altså 600 kg ned til bk 8 fra bk 10?
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier
 
Innlegg: 7823
Registrert: Ons Sep 06, 2006 00:13
Bosted: BERGEN !

Innlegg Finnmark28 » Søn Jun 03, 2007 12:01

300kg pr. tonn på en to akslet semi, og 150kg pr tonn på en tre akslet. Tror jeg.

Hadde teoriprøven i forrige uke, men tror jaggu det er glemt allerede.......hehe
Finnmark28
 

Innlegg Scania Dronningå » Tir Okt 30, 2007 15:44

du må huska og koss du rekne svingskivelasten! ;)
viss du ikje vett ka du snakke om... bare snakk videre.. :)
Brukerens avatar
Scania Dronningå
Veteran
 
Innlegg: 1241
Registrert: Søn Jan 21, 2007 18:59
Bosted: sandnes

Innlegg Jojoba » Fre Jan 11, 2008 10:26

ENKEL HUSKELISTE PÅ FORAKSELLAST!!!!

Utregning på boggi.

-300 kg pr. 2000 kg

Enkel aksel.

-300 kg pr. 1000kg
Brukerens avatar
Jojoba
Sykkelbud
 
Innlegg: 19
Registrert: Fre Jan 11, 2008 10:05
Bosted: Bergset /Rendalen

Innlegg mrolsen » Tor Jan 31, 2008 22:35

alle oppgaver en regner på no er med fast svingskive
martin olsen
mrolsen
Lærling
 
Innlegg: 142
Registrert: Fre Jan 11, 2008 18:51
Bosted: Sula


Innlegg Scania Dronningå » Tor Feb 28, 2008 15:13

oki.. e me 2 stk så slide me hengeren så eg bare seie les spørsmålet godt! :D
viss du ikje vett ka du snakke om... bare snakk videre.. :)
Brukerens avatar
Scania Dronningå
Veteran
 
Innlegg: 1241
Registrert: Søn Jan 21, 2007 18:59
Bosted: sandnes

Re: Nyttelastberegning

Innlegg oddajoha » Fre Mar 21, 2008 22:30

CatHan skrev:Jeg sitter her og holder på med noen CE oppgaver og jeg sliter litt med nyttelastoppgavene til semi.

Finnes det noen enkle huskeregler eller lignende som kan gjøre at jeg klarer oppgavene litt lettere?


Er riktig som noen sier om å trekke fra på foraksel.Alle oppgaver er ut fra fast svingskive som er beregnet for bk 10-50 vei.Reduksjon nedover fra tillat aksel/boggi last blir da 300 kg pr/t på en enkel bakaksel og 300 kg pr 2 t på en boggi aksel.
Brukerens avatar
oddajoha
Sykkelbud
 
Innlegg: 11
Registrert: Fre Mar 21, 2008 18:14


Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest