Glattkjøring

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Glattkjøring

Innlegg Toro » Tor Jul 12, 2007 15:04

Noen her som vet prisen på glattkjøring nå?
Og hvor i landet dette blir holdt?
Brukerens avatar
Toro
Langtransportsjåfør

Innlegg ArmyTrucker » Tor Jul 12, 2007 16:39

Pris
Kurs CD, Lastebil og buss.
1 dag - kr. 5.260,00

Kurs E, Tilhenger.
1 dag - kr. 5.935,00

Kurs CE vogntog
2 dager kr. 11.195,00
Sist endret av ArmyTrucker den Tor Jul 12, 2007 20:17, endret 1 gang
ArmyTrucker
Bileier

Innlegg Hawkie » Tor Jul 12, 2007 18:39

http://www.skantraf.no <--- Kristiansand, anbefales sterkt
----------------------------------------------------
Pensjonert, kjører nå skrivebord og laptop
----------------------------------------------------
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg Stig-Arne » Tor Jul 12, 2007 18:48

Huff og huff hvor dyrt det er for tiden.
Når jeg tok C og CE fikk jeg det sponset av staten når jeg gikk 10 ukers kurset. Men har hørt rykter om at det er det slutt på :( Ikke hadde jeg særlig nytte av kurset heller forsåvidt.
Var glattere utenfor områdene hvor det skulle være glatt.
Opp den såkalte "bakken" tok jeg løs med sommerdekk uten å spinne i det hele tatt.. bortkastet..

Men må man så må man.. er jo krav om det så.
Brukerens avatar
Stig-Arne
- MODERATOR -

Innlegg ArmyTrucker » Tor Jul 12, 2007 20:15

Hawkie skrev:http://www.skantraf.no <--- Kristiansand, anbefales sterkt

der jeg skal ta glattkjøringa heh, vurderer også å hive meg på intensivkurs til Ce om et par måneder, problemet er vel bare det at arbeidsgiver neppe har tid til å gi meg fri hehe
ArmyTrucker
Bileier

Innlegg Harald`s » Tor Jul 12, 2007 23:06

Boyen og meg var no på glattkjøring i Kristiansand får noen år siden...Synes det kurset var bra jeg....Fekk no virkelig prøvd og demonstrert kordan ett stort kjøretøy virker i dei gitte situvasjoner.
"Transport er vårt yrke og service er vår styrke"
Brukerens avatar
Harald`s
Veteran

Innlegg Toro » Fre Jul 13, 2007 08:30

Må jeg ta kontakt med en kjøreskole her i skien hvor jeg bor, eller er det faste biler i kristiansand som blir brukt?

Takk for svar :)
Brukerens avatar
Toro
Langtransportsjåfør

Innlegg CatHan » Fre Jul 13, 2007 13:24

Hawkie skrev:http://www.skantraf.no <--- Kristiansand, anbefales sterkt

Der var jeg i fjor sommer. Det anbefales også sterkt fra meg.
De hadde et ganske bra opplegg der.

Vi begynte med teori også gikk vi bort i et bygg ved siden av hvor de hadde en scaniahytte på en vogn. Der måtte to og to sette seg inni sammen også tippet de hele hytten til siden. Det er ikke noe jeg vil oppleve i fart. Etter det gikk vi bort i et annet rom. Der hadde de noen seterader på noen skinner så der fikk vi se hvordan det var å kjøre i noe i så og så mange km/t. De hadde også 3 badevekter som beregnet hvor mye vi veide nårom vi krasjet i så og så mange km/t og en del andre ting. Vi som tok glattkjøring på C fikk også kjøre på glatten med buss selvom vi ikke hadde lappen på det og fikk det skriftelig på papirene vi fikk fra skolen. Når jeg var ferdig der kjørte de meg bort på hotellet som lå 5 minutter unna. Om jeg husker riktig hadde de bare nye Scania biler og en gammel buss som vi brukte.

EDIT

Et annet STORT + var at de som tok lappen på B fikk sitte seg bak rattet på en semi som sto på plassen med 3 biler rundt den som sto i blindsonene på semien. Kjørelæreren sa at de gjorde det sånn for at elevene på B skulle før større respekt for store biler.
CatHan
Lærling

Innlegg Thor Arne » Søn Jul 15, 2007 14:43

Jeg var på glattkjøring på våler,og det var to lærerike dager, du blir satt inn i forskjellige situasjoner,og bilene er langt fra nye og strøkne sånn som de fleste skole bilene er.For når du kommer som "fersking" og skal begynne i ett firma så får du jo ikke det nyeste...
Jeg kjørte en fh12'r somm lakk mer luft enn komp. rakk og produsere nesten, men det gikk jo greit...
Fikk prøve mange forskjellige baner,og med forskjellig type last.men gode dekk er hvertfall ett must på vinter føre fant vi fort ut...
Anbefaler og reise til våler hvis det passer med retningen.... flinke folk og super bane...
Thor Arne

Innlegg Desperado » Søn Jul 15, 2007 16:14

Da jeg tok lappen på stor bil hadde vi ikke glattkjøring. Men jeg lærte jo en del på egenhånd de første vintrene på fjellet :roll:
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg adri » Søn Jul 15, 2007 17:40

Glattkjøringskurs er nok ikke det verste biltilsynet holder på med, nei.
Counting all the assholes in the room. Well I'm definitely not alone.

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg Scania_R » Ons Okt 31, 2007 17:59

ska på glattkøyring på våler torsdag 8.november

nåken tips?
Det finnes to typer lastebil.
Ny og gammel Scania.
Scania_R
Hjelpemann

Innlegg Martin Benjamins » Fre Nov 02, 2007 23:06

Thor Arne skrev:Jeg var på glattkjøring på våler,og det var to lærerike dager, du blir satt inn i forskjellige situasjoner,og bilene er langt fra nye og strøkne sånn som de fleste skole bilene er.For når du kommer som "fersking" og skal begynne i ett firma så får du jo ikke det nyeste...
Jeg kjørte en fh12'r somm lakk mer luft enn komp. rakk og produsere nesten, men det gikk jo greit...
Fikk prøve mange forskjellige baner,og med forskjellig type last.men gode dekk er hvertfall ett must på vinter føre fant vi fort ut...
Anbefaler og reise til våler hvis det passer med retningen.... flinke folk og super bane...

helt enig...

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

og bilvalg..pusher,tandam, 3 aksl.kjerre, vanlig henger og tanksemi

Emy og jeg var på kurs i går og i dag.Jeg kjører vanligvis bil og henger og fikk prøve , buss - pusher med semi og bil med 3 aksl. kjerre.. artig opplevelse

kjorte neddover bake med boggi opp og full motor bremse..... :flire: uffff greit nok om a prove på bane.....
Brukerens avatar
Martin Benjamins
Langtransportsjåfør

Innlegg Rubber Duck » Fre Nov 02, 2007 23:26

Jeg hadde glattkjøringen på Våler også, dyktige folk og en meget moro og lærerik to-dager. Og tøffe bilder Martin :tommel:
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Thor Arne » Tir Nov 06, 2007 16:30

Bra bilder!
Jeg fikk også utdelt bil med pusher,fy f... å dårli den var tell og ta seg fram!!! takke meg tell ordentlig løfte boggi!
Thor Arne

Neste

Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest