Prosjekt til fordypning

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Prosjekt til fordypning

Innlegg theopelking » Tir Okt 16, 2007 21:03

heey :D

jeg går vg2 transport fag på tiller vgs i år,skal holde på med prosjekt til fordypning gjennom hele skoleåre her,har satt meg som mål å finne ut om dem mest vanligste gir systemer på lastebil,så derfor lurer jeg på om noen her vet hva som er dem mest vanligste girsystemene som brukes på lastebil? så jeg vet hva jeg skal forske på,har også satt meg meg et mål å finne ut av hvordan kjøretillatelser skaffes,men begynner med girsystemene,også om noen vil ha med meg noen onsdager så jeg kunna vært med å kikka å prøvd ut forsjeldige girsystemer,skal også ha utplassering via dette i 3 uker snart,så noen vil ha med en hjelpemann=),må være i trondhjem eller omeng da=),vil gjerne ha tips til hvor jeg kan få sjekke ut om girsystemene å vist dere ikke vet=)
theopelking
Sykkelbud

Innlegg theopelking » Ons Okt 17, 2007 22:52

ingen som vet hva som er dem mest vanlige bremsesystemene?
theopelking
Sykkelbud

Innlegg Linksys » Tor Okt 18, 2007 15:56

Er det snakk om hjelpe brems på storbilen? eller den gode gammle " fot bremsen"
( bremsesystemene som blir brukt på fotbremsen )

Hjelper å søke litt på nettet også.
Linksys
Distribusjonssjåfør

Innlegg formann » Tor Okt 18, 2007 17:39

Girsystem og bremser ja, det er vel nokså omfattende stoff, med forskjeller fra produsent til produsent. ZF leverer vel girsystemer til DAF og MAN, kanskje også Iveco (nå må dere andre rette meg om jeg tar feil...), og Mercedes har vel et eget opplegg, og Scania og Volvo også. Og trenden er vel nå at man bare utvikler og selger mer og mer automatgir.
På hjelpebrems fronten er det vel samme visa, med litt forskjeller fra forskjellige produsenter, MAN har jo kommet med en "Pritarder"
Kanskje du skulle ta kontakt med et verksted eller en importør for å få litt info, det er jo noen av dem i Trondheim.

Lykke til
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg lakseexpressen » Tor Okt 18, 2007 18:47

theopelking skrev:ingen som vet hva som er dem mest vanlige bremsesystemene?

jo, luft.
på mindre biler finnes det og bremsevæske.
så har du trommelbrems, eller skivebrems.

nå er trommelen snart vekke, skivebremsen har overtatt.
lakseexpressen

Innlegg Hekke » Ons Okt 24, 2007 12:58

Er det gir- eller bremsesystemer du er ute etter?

formann har sikkert rett når han sier at det blir mer og mer automatgirløsninger, men det er en del forskjeller i virkemåten. Det kan være en "vanlig" automatkasse som enten er hydraulisk eller elektronisk styrt, eller det kan være en manuell girkasse som er automatisk styrt. Her er det som oftest luft som legger inn girene og luft eller hydraulikk som betjener clutchen, men også her er den mange ulike løsninger fra de ulike leverandørene.

Det er 4 år siden jeg skrudde lastebil nå (Mercedes Benz), så jeg er sikkert ikke oppdatert på de siste løsningene, men det leg har vært borti av "vanlige" automater der er noen fra Allison. De gamle, hydraulisk styrte hadde fungert best til å drive en steinknuser, men de nye elektronisk styrte fungerte bedre selv om de ikke skiftet gir særlig silkemykt... Det var stort sett brann- og søppelbiler som hadde disse kassene. Tror Volvo har en type elektronisk styrt automatkasse som fungerer bra (I-drive, kanskje?), men jeg vet ikke hvem som har laget selve kassen.

Hos MB kom automatisk styrte manuelle kasser når Actros var noen år. De første hadde hydraulisk betjent clutch med en egen elektrisk pumpe bak i ramma. De hadde også mulighet til å felle ut en "nød" clutchpedal. Senere kom en variant uten denne "nød" pedalen, da var clutchen luftbetjent. På begge disse systemene ble det brukt synkroniserte kasser der clutchen ble betjent ved hvert girskift. Scania hadde en annen løsning med Opticruice. Jeg mener dette var en usynkronisert kasse. Her betjente sjåføren clutchen som vanlig ved start og stopp, men girskift i fart ble gjort med lukket clutch: styreenheten justerte gassen til det ikke var belastning på drivverket, giret ble satt i fri, gassen ble justert til riktig turtall for neste gir og det giret ble lagt inn. Jeg har kjørt noen biler med vanlig kasse til verksted på denne måten i nødsfall, men Opticriucegjorde det bedre og mye kjappere ;). Scania har sikkert en ny løsning med et annet navn nå, men det vet sikkert andre mer om.

Det finnes mye opplysninger om hvordan bil-ting virker på http://auto.howstuffworks.com/ Søk for eksempel på transmission, da finner du info om både manuelle og automatiske girkasser.

Bremsesystemer deles vel inn i hovedbrems og hjelpebrems på lastebiler. Hovedbremsen er enten tromler eller skiver. Tromler brukes vel nå helst på anleggs- og offroadbiler pga at det er et mer lukket system. Skiver brukes bl.a. pga bedre kjøling. Bremsene har også endret seg fra å være luftbetjente til å bli elektronisk betjente, for å gi raskere bremserespons og mulighet til å bremse hver aksel / hvert hjul individuelt etter hvilket som har best grep eller mest bremseklosser igjen.

Hjelpebremser bremser motoren eller mellomakselen. Motorbrems begynte med et spjeld som stengte for eksosen og lagde mottrykk mot stemplene og dermed bremset, men dette fungerte bare i utblåsningstaktentakten (innsugs-, kompresjons-, forbrennings- og utblåsningstakt på en firetakter). Det hjalp litt å samtidig kutte dieseltilførselen helt sammen med spjeldet. Senere kom drosselbrems i tillegg. Da åpnes en liten ventil i toppen når motorbremsen betjenes, slik at luften i kompresjonstakten presses ut gjennom en liten ventil og lager motstand mot stemplene. Samtidig får man et vacuum i forbrenningstakten når luften suges gjennom den samme ventilen. Dermed bremser motorbremsen nå på 3 av 4 takter i stedet for 1.

Av hjelpebremser som bremser mellomakselen finnes det 2 typer, oftest kalt retarder og telma. Retarderen er en oljepumpe som drives av utgående aksel i girkassen / mellomakselen, og pumper olje mot et fast skolvhjul (kan sammenlignes med converteren på en automatkasse). Sjåføren styrer oljemengden og dermed bremsevirkningen. Retarderen utvikler mye varme og kjøles av kjølevannet på motoren. Telma er en elektromagnetisk brems, der store elektromagneter bremser mellomakselen (trekker ca 160A på max). Dette utvikler også mye varme - Telma er luftkjølt. Telma er vel nesten historie, men jeg har sett at en mindre versjon brukes på tunge varebiler som MB Sprinter 616 CDI.

MAN's pritarder mener jeg fungerer som en retarder, bare at den pumper vann i stedet. Og så er den montert i forkant av motoren, slik at den bremser motoren og ikke mellomakselen, dermed gir den ikke bremsevirkning under girskift.

Jeg vet ikke om noe av dette er det du er ute etter, men kanskje det hjelper litt?
Hekke
Sykkelbud

Innlegg theopelking » Fre Okt 26, 2007 19:40

takker=) det hjalp mye=),er girsystemer jeg forsker på ja=),tenkte jeg skulle ta endag på en lastebilverskted og å forske å div=),men noen som vet hva som er dem mest vanlige kjøretillatelse er? navn på di å hvordan dem skaffes,navn på dem holder lenge å så jeg hvet hva jeg skal leite etter=)
theopelking
Sykkelbud

Innlegg theopelking » Tor Nov 01, 2007 15:28

noen som kunna gi meg litt info om abs sine funksjoner å begrensninger? eller link til info om dette? =)
theopelking
Sykkelbud

Innlegg Benz » Tor Nov 01, 2007 20:16

theopelking skrev:noen som kunna gi meg litt info om abs sine funksjoner å begrensninger? eller link til info om dette? =)

www.wabco.de
Demm har ikkje peiling!
Brukerens avatar
Benz
Lærling

Innlegg Hekke » Tor Nov 08, 2007 12:18

theopelking skrev:noen som kunna gi meg litt info om abs sine funksjoner å begrensninger? eller link til info om dette? =)

Igjen funker howstuffworks.com.
Ta en titt på http://auto.howstuffworks.com/anti-lock-brake.htm
Hekke
Sykkelbud

Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest