Lastebilkrankurs G8

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Lastebilkrankurs G8

Innlegg Hobbykusk » Man Apr 14, 2008 14:46

Eg har lyst til å ta lastebilkranførerbevis fordi det er ”kjekt å ha”, og lurer bl.a. på kor lang tid ein har på seg til å få tatt praksis etter endt teorikurs ?

Man kan ta praksis hjå ein del kursarrangører men det koster jo ein del.

Det går an å ta mesteparten av praksisen i fadderbedrift, så eg lurer på om nokon veit kva som er kravet til å være fadderbedrift og korleis dette blir ordna i praksis?
40t blir jo fleire arbeidsveker, for ein kranar jo som regel ikkje heile arbeidsdagen. Får ein så mykje opplæring i bedrifta, eller blir ein spent ut og må prøve seg sjølv til ein har nok erfaring til praktisk prøve?

Eg har sjekka litt rundt og funne KIS kompetanse i Drammen, Lær og kjør i Lier, Hønsen på Skedsmokorset og RBT på kløfta som kan tilby dette kurset, nokon som veit om fleire i Oslo/Akershus området ?
Hobbykusk
Hjelpemann

Innlegg arnt myrann » Tir Apr 15, 2008 08:38

Hei... den praktiske prøven, etter dine 40 timer kan gjøres hos Transportsentralen Oslo. Mons Hvattum er en skikkelig ålright kar...

Du kan kjøre på "bok" i den perioden med fadder ordning, viktig at du får denne boken underskrevet av fadder før du ringer til han Mons;)
Ingenting haster så mye at det skal gå utover sikkerheten.....
arnt myrann
Lærling

Innlegg Hobbykusk » Tor Apr 17, 2008 20:00

Ok, men er det ingen tidsfrist fra man er ferdig med kurset til man avlegger praktisk prøve?
Hobbykusk
Hjelpemann

Innlegg arnt myrann » Man Apr 21, 2008 13:52

Har du bestått teori, så får du et bevis som gjelder for ever....;)
Ingenting haster så mye at det skal gå utover sikkerheten.....
arnt myrann
Lærling

Re: Lastebilkrankurs G8

Innlegg StrepsilS06 » Ons Jul 23, 2008 16:52

Hobbykusk skrev:Det går an å ta mesteparten av praksisen i fadderbedrift, så eg lurer på om nokon veit kva som er kravet til å være fadderbedrift og korleis dette blir ordna i praksis?

Kan noen svare meg på dette?
Mangler praksisen og har kanskje ordnet meg en fadder.
Finner ikke no sted hvor det er godt forklart.
Brukerens avatar
StrepsilS06
Lærling

Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest