Yrkessjåførfaget

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Yrkessjåførfaget

Innlegg martin4x4 » Man Mai 26, 2008 21:11

Hei alle sammen. Er ny her på forumet og har tenkt å søke på skolen i Hønefoss.Har nå blitt 30år og lysten til og kjøre lastebil har bare blitt større med åra,så nå må jeg få ut fingeren og søke :D .
Men har jo noen spm. Hvor mye er det det vil koste meg og ta skolen er det mer enn bare oppkjøring og teori prøva?
Er det slik at jeg må gå 4 1/2 år lærling,eller går jeg da som sjåfør?
Mede hus og unger å ikke minst kjerring så blir det jo selfølgeli umulig for meg og gå som lærling.
Har tenkt og ringe til noen firmaer og høre om de trenger hjelpemann mens jeg går skole,erfaringer? Jeg har ingen erfaring innen dette yrket,er maler nå så tips mottas med takk

Mvh Jon M
martin4x4
Sykkelbud

Innlegg Stuttjukken » Tir Mai 27, 2008 00:44

Hei, og velkomen til forumet.

Her kan de ta kontakt med Tom, storbil-sjåførlærar i Harstad. Han kan nok hjelpa deg med dette. De finn han på bl.a. Sjåførdagbøker, der de ser etter tråden som Tom starta der. Då kan de senda ein PM til han og spørja han om det.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg royalflush » Tir Mai 27, 2008 07:21

Søker du deg inn på "voksen" opplæringen på en videregående kurs med varighet på 19 uker (hvis du har tid), så slipper du langt billigere enn det man gjør på en vanlig trafikkskole.
Kursene på videregående skoler starter som regel på høsten og på vinteren.
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg martin4x4 » Tir Mai 27, 2008 07:57

royalflush skrev:Søker du deg inn på "voksen" opplæringen på en videregående kurs med varighet på 19 uker (hvis du har tid), så slipper du langt billigere enn det man gjør på en vanlig trafikkskole.
Kursene på videregående skoler starter som regel på høsten og på vinteren.

Det var det jeg hadde i tankene ja. Koster jo der og men trenger ikke bli så dyrt.
Men kan man få alt på engang hos trafikkskole slik man får på det kurset og hvor mye koster det i så fall?Må jeg gå som lærling etter dette kurset eller kan jeg begynne rett på som sjåfør?
martin4x4
Sykkelbud

Innlegg royalflush » Tir Mai 27, 2008 20:12

Tar du 19 ukers kurs på en videregående, så trenger du ikke læringsplass etter du er ferdig på skolen. Men hvis du skal ha fagbrev, så mener jeg du må ha 4,5 års praksis (husker ikke om det er 3,5 eller 4,5 år inkludert fratrekk fra skoletiden).
Nå har jeg ikke sett hva man har å tilby på en trafikkskole, men på en videregående, så har man førerkortopplæring, truck, adr (obligatorisk) og kran.

Det man stort sett betaler på en videregående skole, er skolematrialler som bøker, prøver på biltilsyn, glattkjøring, oppkjøring og gebyrer til diverse bevis.
Totalt sett kan du sikker pr. idag regne med 20.000,- for hele pakka på en videregående skole (skal ikke være sikker her heller når det gjelder pris).
Og så er det vel bare å ta en telefon til en vanlig trafikkskole og høre på pris for full pakke der, kan tenke meg at det er "litt" dyrere der.
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg martin4x4 » Tor Mai 29, 2008 17:25

akuratt, kanskje jeg går for bare c lappen iførste omgang for og føle lit på yrket for da kanskje senere ta "resten",den 19 ukern blir litt vanskelig iog med jeg har familie og slikt. Tenkte jeg skulle ringe rundt til forskjellige firmaer her i valdres og høre med dem om hvordan dem stiller seg først.
martin4x4
Sykkelbud

Innlegg kube » Tor Mai 29, 2008 23:03

Du bør minimum ha c, adr og truck men mange arbeidsgivere foretrekker CE når de skal ansette C sjåfører da har de f.eks muligheten til å hive på ei kjærre ved behov.

Når du er voksen og med familie så er det ikke like lønnsomt å ta dette på videregående, krever fort penger å holde kjærring og unger i livet mens man går på skolen pluss at man kommer fortere i arbeid hvis man tar det på vanlig kjøreskole. Så det går opp i opp. Du må regne en plass mellom 50-70 tusen for hele pakka, dvs henger glattkjøring osv. avhengig av ferdighetsnivå og trafikkskole. Rundt 20-25000 billigere uten henger, men etter min mening er hengeren alfa omega, du stiller mye friere med tanke på jobb pluss at det er litt tungt å tilbake på kjøreskolen for å utvide når du allerede er i full jobb.
..and thats HOW babies are made!!
Brukerens avatar
kube
Lærling

Innlegg arnt myrann » Fre Mai 30, 2008 15:03

Et tips...

I dages pressa marked kan det være aktuellt for mange bedrifter å sponse førerkortet på deg. Som gjenytelse må du kanskje skrive en kontrakt for X antall mnd/ år, på at du skal jobbe i samme bedriften..

Lykke til.. :D
Ingenting haster så mye at det skal gå utover sikkerheten.....
arnt myrann
Lærling

Innlegg martin4x4 » Lør Mai 31, 2008 11:14

arnt myrann skrev:Et tips...

I dages pressa marked kan det være aktuellt for mange bedrifter å sponse førerkortet på deg. Som gjenytelse må du kanskje skrive en kontrakt for X antall mnd/ år, på at du skal jobbe i samme bedriften..

Lykke til.. :D

Ja det var noe sånt jeg tenkte på men kanskje greit og c først,den får jeg av aetat pga jeg kan ikke forsette i det nåverende yrket mitt så det er ikke noe problem
martin4x4
Sykkelbud

her

Innlegg kviadn » Lør Mai 31, 2008 11:23

Her er svar på litt :) utdrag fra heime sida til skolen eg går på www.sogndal.vgs.no

Elevane må på vanleg måte halde seg lærebøker og liknande, men elles er kurset gratis.

Førarprøve i samarbeid med biltilsynet. Avgift vert betalt av eleven.
Teoretisk prøve alle klassar: kr 335,-.
Praktisk prøve alle klassar: kr 835,-.
Utskriving av førarkort: kr. 295,-.

Ein kan søkje Statens lånekasse om stønad etter gjeldande retningsliner.

Krav til inntak av elevar:

· Fylt 21 år.

· Fullført eit av grunnkursa: Mekaniske fag, elektrofag, eller allmenne, økonomiske- og administrative fag.

· Førarkort klasse B.

· Tilfredsstille helsekrava for førarkort kl. CEDE (Må legge fram helseattest ved kursstart)
Bilde
kviadn
Lærling

Innlegg martin4x4 » Lør Mai 31, 2008 11:36

Men så er det vel ett tilleg for glattkjøringa eller er det innkludert?
martin4x4
Sykkelbud

Innlegg kviadn » Lør Mai 31, 2008 12:10

Tror det er gratis siden det ikke står der :)

Lærerene som eg har, har også 19 ukers klassen. og dei sier at alt er gratis uten om oppkjøring og teori :)
Bilde
kviadn
Lærling

Innlegg martin4x4 » Lør Mai 31, 2008 12:15

Ja tror foressten at det har blitt forsent og søke på den 19 ukers kurset, så da får vi se hva det blir til.Skal forhøre meg litt rundt på mandagen om jobber så får jeg høre hva dem forskjellige selskaper sier
martin4x4
Sykkelbud

Innlegg kviadn » Lør Mai 31, 2008 12:20

Je :) fristen for å søke går fakttisk ut i morgen ;)
Bilde
kviadn
Lærling

Innlegg martin4x4 » Lør Mai 31, 2008 12:21

He he ja der ser du. :mrgreen:
martin4x4
Sykkelbud

Neste

Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest