VG2 Transport og logistikk, ikke så veldig godt planlagt..

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

VG2 Transport og logistikk, ikke så veldig godt planlagt..

Innlegg kviadn » Lør Mai 31, 2008 13:23

Går nå på Transport og Logistikk, snart ferdig og skal ut som lærling til høsten. I fjord gikk eg Teknikk og industriell produksjon. altså sikk eg et så kalt kryss løp for å komme inn på Transport, dette betyr da at eg mangler dei faga som ein har på Service og samferdsel. Et av dei faga heter Økonomi og ledelse eller noe sånt, et fag en må ha for å kunne ta fagbrev som yrkessjåfør. dette fikk dei som gikk service og samferdsel. men ikke de som gikk teknikk og industriell produksjon..

Så nå er eg omtrent ferdig på transport, uten å ha dette faget, og etter lærling tiden kan ikkje eg ta fag brevet, uten at eg har fått skaffa meg økonomi på egenhand. ellers er det to år på skole og to år med dårlig lærling lønn uten en gang å sitte igjen med et fagbrev.

Syns egentlig at dette er altfor dårlig planlagt av utdannings departe manget og at de BØR gjøre noe med det.

Er sikkert en del feil her, men det er i allefall sånn eg har forstått det av læraren min.
kviadn
Lærling

Innlegg arnt myrann » Lør Mai 31, 2008 17:03

Hei.

Ja det kan være noen feller med kryssløp i utdanningen. Grunnen til at det er slik er at det skal kunne være mulig å ta ut løyve på bakgrunn av utdanningen din. Men du kan melde deg opp til dette faget som privatist i løpet av de 2 årene du er lærling og fortsatt få fagbrevet ditt. Hadde skolen gjort dette riktig, så skulle du fått tilbud om å ta dette faget i løpet av VG2. :shock:
Ingenting haster så mye at det skal gå utover sikkerheten.....
arnt myrann
Lærling

..

Innlegg kviadn » Lør Mai 31, 2008 17:15

Sant nok, vil kansje ta lang tid å ta dette uten om skolen? vet ikke helt hvor mange timer det er, men tror det er ganske mange :-?
Bilde
kviadn
Lærling

Innlegg wingswest » Tir Jun 03, 2008 02:44

Tror du kan ta fagbrev likevel. Det eneste du mangler er jo Ledelse og økonomisk styre, eller løyvekurs som det også kalles. Dette trenger du for å starte bedrift med Transport mot vederlag.
Ellers så kan du jo ta fagbrev på vanlig måte.
Mine biler: '07 MAN TGA XXL 26.480 med termotralle, og BMW E46 320d, personbil
wingswest
Hjelpemann

Innlegg Scania Dronningå » Tir Jun 03, 2008 11:33

snakk med opplæringskontoret.. de kan sende deg til skole med folk som magler fag som vil ha fagbrev :)
viss du ikje vett ka du snakke om... bare snakk videre.. :)
Brukerens avatar
Scania Dronningå
Veteran

Innlegg BTH » Lør Jun 07, 2008 22:08

Jeg begynner på Teknikk og industriell produksjon nå til høsten.
Betyr det at jeg egentlig burde valgt Service og Samferdsel i stedet
for TIP? Er litt for sent nå, men er det like kurrant å ta det kurset i løpet
av lærlings tiden?

Også lurer jeg på hvordan de 2 åra som lærling fåregår, hva
gjør vi som er lærlinger i den perioden?
Brukerens avatar
BTH
Veteran

Innlegg arnt myrann » Ons Jun 11, 2008 22:54

TIP er en helt grei løsning.. Du mangler ledelse og økonomi, men dette kan du velge å ta som prosjekt til fordypning i VG2.

En læretid i løpet av 2 år, kan være en veldig variert tid. De aller fleste bedrifter ønsker at du begynner å kjøre en mindre lastebil til å begynne med for deretter å kjøre større biler og kanskje over lenger turer etterhvert. Det er viktig at du får på plass en arbeidsavtale og at det blir laget en liten plan for hva du skal gjøre i den næremeste tiden fremover. Læreplanen for faget er det som skal være med på å styre hva slags type kjøring du skal settes til.. F.eks..Kjører du anleggstransport, må du også kjøre annen transport i læretiden.
Se den andre linken for mere informasjon..
Ingenting haster så mye at det skal gå utover sikkerheten.....
arnt myrann
Lærling

Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest