VG1 Elektro, VG2 Kjøretøy - hvordan bli lastebilsjåfør nå?

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

VG1 Elektro, VG2 Kjøretøy - hvordan bli lastebilsjåfør nå?

Innlegg kjetilbm » Fre Mai 22, 2009 07:28

Hei folkens. :)

Jeg er 17 år gammel, og har de siste årene fått litt interesse for lastebilkjøring.

Har egentlig aldri hatt noen veldig stor interesse for biler osv, men det har kommet de siste årene.

Har tenkt litt gjennom det å bli lastebilsjåfør. Onkelen min har kjørt lokaltransport i alle år, og har ødelagt kroppen sin på det pga mye lossing og bæring og sleping.
Så lokalkjøring som han kjørte er jeg ikke interessert i.

Men litt lengre kjøring, med så lite lossing som mulig kunne virket ganske interessant.

Er klar over at man sannsynligvis komer til å leve et forholdsvis mer usunt liv, mye fastfood og dårlig hygiene, dersom man velger å bli yrkessjåfør.
Pluss at sosiallivet ens blir litt avstumpet vil jeg tro, mye tid borte osv.

Men likevel klarer jeg ikke helt gi opp drømmen jeg har om å kjøre langtransport.

Har gått VG1_Elektro, i følgende øyeblikk går jeg VG2_IKT-service, og neste år har jeg søkt meg inn på VG2_Kjøretøy.

Tviler på at det kommer til å skje, men hvis jeg skulle velge å få utdannet meg som yrkessjåfør, hva ville vært den beste veien å gjøre dette på?

Får ikke søkt meg inn på VG2_Logistikk, for da må man ha gått VG1_TIP eller VG1_Service&Samferdsel.

Så hva er beste vei for å komme seg inn mot sjåførutdanning? Går det an å ta et kurs e.l som erstatter VG2_Logistikk ?

Takker på forhånd :) :?:
kjetilbm
Hjelpemann

Innlegg BTH » Fre Mai 22, 2009 11:37

Du har i hvertfall tatt til deg det som medier og filmer får frem. Som
lastebilsjåfør har man ikke nødvendigvis et usunt liv. Det kommer ann
på hva du gjør det til... Og det som onkelen din snakket om, det skal ikke
jeg si så mye om, i og med at jeg ikke er en erfaren sjåfør, men hvis du
jobber hos et ordentlig firma i dag, så ligger mye til rette for deg.

Men er du sikker på at du ikke kan søke deg inn på Transport og logistikk vg2?
Kan hende du kan det selv om du ikke har valgmuligheten på den nettsia.

Om ikke, så vet ikke jeg om noen annen vei enn å gå enten TIP eller Service vg1.
Brukerens avatar
BTH
Veteran

Innlegg kjetilbm » Søn Mai 24, 2009 12:36

Joa. Har jo ikke akkurat blitt født og oppvokst i lastebil, men ser for meg at det hadde vært noe jeg kunne trives med å gjøre som yrke.

MEn samtidig ser jeg for meg at det blir vanskelig å være yrkessjåfør, og ha familie/kjæreste. spesielt hvis man kjører langtransport osv..

Jeg har veldig lyst å kjøre lastebil som yrke, men vet ikke om det bare er en sånn liten lyst som går over etter et par mnd..?

Tenkte jeg skulle ringe med inntakskontoret i vestfold og høre hva de har å si angående saken.
Om det går an å ta Transport og logistikk som privatist eller noe, og hva det vil koste osv..

Jaja, takk for svar så lenge. Ringer inntakskontoret i morgen (mandag) og hører.
kjetilbm
Hjelpemann

Innlegg BTH » Søn Mai 24, 2009 15:25

Da syntes jeg at du burde oppsøke noen sjåfører her på forumet, som kjører
eller bor i nærheten av deg, også prøve å være med litt. Så får du i allefall
smaken av det å kjøre.

Men som du sier, det er vel ikke alltid lett å ha et forhold til
kone og barn når du kjører langtransport. Men det er fortsatt
mange som får det til. Men nå er det mange andre ting man kan gjøre, enn å kjøre uka rundt.

Men som du sier og, prøv å ring innstakskontoret og hør-
Brukerens avatar
BTH
Veteran

Innlegg kjetilbm » Man Mai 25, 2009 23:10

Sendte en mail til Charles Galaasen ved Opplæringskontoret for transport&logistikk, og forklarte situasjonen min og skolegangen min.

Han svarte at jeg ikke trenger å gå VG1_Service&Samferdsel / VG1TIP + VG2_Transport&Logistikk, dersom jeg har bestått alle allmenn-fagene på VG1 og VG2 der jeg har gått.

Han sier at jeg skal kjappe meg, snakke med Inntakskontoret i Vestfold, og får dem til å endre søknaden min - at jeg kan søke meg ut som lærling i bedrift allerede nå! :D
Greia er at da går jeg på det som kalles "full opplæring i bedrift". Samt at jeg er nødt å lese litt ved siden av lærlingtiden min, fordi jeg må bestå den samme tverrfaglige eksamen som de som går VG2_Transport tar.

Les org mail her:
Hei Kjetil

Takk for e-post.

Du kan fremdeles bli yrkessjåfør. Hvis du har gjennomført Vg1 elektrofag og Vg2 IKT service med bestått resultat på fellesfagene (norsk, engelsk m.m.) er veien lettere for deg. Du kan søke direkte til læreplass i bedrift med ”full opplæring i bedrift”. Dette betyr at du ikke trenger å gå på skole for å ta Vg1 service og samferdsel samt Vg2 Transport og logistikk. Du må derimot bestå en tverrfaglig eksamen på Vg2 transport og logistikk i løpet av læretiden. I tillegg må du ha truckførerbevis og ADR-bevis. Jeg antar at læretid i bedrift for deg vil være ca 3 år og 6 mnd. Hvis du har førerkort klasse B og gyldig lærekontrakt har du mulighet for å komme inn på en såkalt landslinje for yrkessjåførlærlinger. Dette kurset gir førerkort klasse CE (kurset er på 10 eller alternativt 19 uker)

Jeg anbefaler deg å kontakte Vibecke Jensen ved Opplæringskontoret for transport og logistikkfag i Vestfold. Se her; http://holmestrand.transportoglogistikk.no/index.asp

Mvh
Charles Galaasen

Han skriver som dere ser at jeg er nødt å ha truckførerbevis og ADR-bevis. Noen som vet om jeg er nødt å betale dette fra egen lomme, siden jeg går en litt annerledes vei til fagbrevet?
Og den siste delen i mailen der, med den landslinja for yrkessjåførlærlinger.. betaler de CE lappen for meg da? Eller må jeg betale dette selv?
Sist endret av kjetilbm den Man Mai 25, 2009 23:21, endret 1 gang
kjetilbm
Hjelpemann

Innlegg Brenden » Man Mai 25, 2009 23:20

Altså du får ta dette me en klype salt, men jeg trur så lenge du ikke har gått transportlinja at du må selv betale for truckførerbevis og ADR-bevis. Er ikke 100% sikker men.
Brenden

Innlegg kjetilbm » Man Mai 25, 2009 23:26

Ok.. Hvis det bare er de to jeg er nødt å betale selv kaan det hende jeg klarer å få det til.
Men CE-lappen, hvem er det som pleier å betale den for de som utdanner seg som yrkessjåfør? Er det staten, skolen de utdanner seg ved eller bedriften de havner som lærling hos?
Eller får jeg den ved å gå det 10/19 ukers kurset? At jeg bare trenger å betale div gebyrer til Vegvesenet (ca 3000,-) eller noe?
kjetilbm
Hjelpemann

Innlegg Brenden » Man Mai 25, 2009 23:32

Sorry, men det har jeg rett å lett ikke peiling på du. Aner ikke.
Brenden

Innlegg kjetilbm » Tir Mai 26, 2009 10:01

Har sendt mail til Vibecke Jensen v/ Opplæringskontoret for Transport&Logistikk i Vestfold. Hun skal hjelpe meg og gi meg tips og råd nå i nærmeste framtid.

Oppdaterer her når jeg får svar :)

Takker for svar her så langt :)
kjetilbm
Hjelpemann

Innlegg kjetilbm » Fre Mai 29, 2009 07:47

Er skikkelig i tvil på om jeg burde bli yrkessjåfør. Har veldig veldig lyst, ser for meg at det er noe jeg kunne likt å gjøre som yrke.
Men samtidig er jeg livredd for å få dårlig helse/form pga yrket mitt, og få et yrke jeg tjener mindre enn jeg fortjener :P

Har pratet med onkelen min, som nettopp har fått seg jobb hos Asko. Skal være med han en dag om 3 uker ca.
Laster inn i bilen kl 15.30, dra kl 16.00 fra Akershus og kjøre til Telemark.

Blir en spennende og lang dag. :) Håper jeg finner ut om jeg har ordentlig lyst eller ikke.

Litt lyst å bli bilmekaniker e.l. også. Ikke fordi jeg vil gjøre det som yrke, men fordi det er kjekt å kunne skru litt.
Ellers så har jeg tenkt på å gå Allmenn påbygning og få studiekompetanse, men har ikke peil på hva jeg skal gå etter det eventuelt. Lyst å tjene litt penger, men er dritlei av skole. :p
Uff, så vanskelig å bestemme seg.
kjetilbm
Hjelpemann

Innlegg BTH » Fre Mai 29, 2009 14:02

da kan jeg si at du burde gå TIP vg1 i stedet for å bli bilmekaniker (hvis
du skal gå det bare for å bli "handy"). Jeg har lært veldig mye kjekt
dette året på tip som gjør at jeg kan fikse det meste hjemme.

Bli med onkelen din du, hvis han kjører kjøle/frys varer så skal du
få se hvor stramt det er hos ASKO :mrgreen:
Brukerens avatar
BTH
Veteran

Innlegg Starcraft » Lør Mai 30, 2009 12:49

Gå bilmekken og så tar du 19 ukers når du er 21 år da..
\8/ Halling Frakt \8/
Brukerens avatar
Starcraft
- Halling -

Innlegg kjetilbm » Tor Jul 23, 2009 17:53

Arrrrrgh, klarer seriøst ikke å bestemme meg.

Som sagt har jeg gått VG1 elektro og VG2 IKT-service..

Har veldig lyst å gå VG1 TIP, for jeg angrer på at jeg ikke gikk der. Har veldig lyst å gå der, for å lære meg masse grunnleggende mekanikk osv.
Men tanken på at jeg da må gå førsteklasse om igjen vet jeg ikke om jeg liker..

Har jo søkt og kommet inn på VG2 Kjøretøy (kan bli bilmekaniker ++), noe som egentlig ikke virker halvparten så interessant. Jeg vil ikke bli mekaniker, jeg vil bare lære meg litt basic mekanikk. Sånn at jeg kan skru litt på egenhånd/fritiden min.
Ser dere forskjellen?

Har veldig lyst å gå VG1 TIP, men da er det TO år på skole bortkasta.. og det er ikke kult :P
Men på den andre sida.. da lærer jeg meg basic mekanikk som jeg alltid har villet, og så kan jeg jo svippe rett innom VG2 Transport etterpå der?!

Har veldig lyst til å gå VG1 TIP. Men to skoleår bortkasta..? Er det verdt det tror dere?

Hva ville dere gjort i min situasjon? :roll:
kjetilbm
Hjelpemann

Innlegg BTH » Tor Jul 23, 2009 19:53

Jeg ville gått TIP hvis jeg var deg. Jeg følte at jeg fikk mye
god og nyttig erfaring der.
Brukerens avatar
BTH
Veteran

Innlegg AleksanderNH » Tor Jul 23, 2009 20:19

kjetilbm skrev:Arrrrrgh, klarer seriøst ikke å bestemme meg.

Som sagt har jeg gått VG1 elektro og VG2 IKT-service..

Har veldig lyst å gå VG1 TIP, for jeg angrer på at jeg ikke gikk der. Har veldig lyst å gå der, for å lære meg masse grunnleggende mekanikk osv.
Men tanken på at jeg da må gå førsteklasse om igjen vet jeg ikke om jeg liker..

Har jo søkt og kommet inn på VG2 Kjøretøy (kan bli bilmekaniker ++), noe som egentlig ikke virker halvparten så interessant. Jeg vil ikke bli mekaniker, jeg vil bare lære meg litt basic mekanikk. Sånn at jeg kan skru litt på egenhånd/fritiden min.
Ser dere forskjellen?

Har veldig lyst å gå VG1 TIP, men da er det TO år på skole bortkasta.. og det er ikke kult :P
Men på den andre sida.. da lærer jeg meg basic mekanikk som jeg alltid har villet, og så kan jeg jo svippe rett innom VG2 Transport etterpå der?!

Har veldig lyst til å gå VG1 TIP. Men to skoleår bortkasta..? Er det verdt det tror dere?

Hva ville dere gjort i min situasjon? :roll:

De to åra er jo ikke helt bortkasta, du slipper jo å alle almenn fagene, hvis du skal gå TIP :p så da trenger du jo bare å være der i programfagene :D
Har selv også gått VG1 elektro, og skal nå gå kulde og varmepumpe teknikk.. har planer om å ta lastebil lappen når jeg blir gammel nok :D
Brukerens avatar
AleksanderNH
Lærling

Neste

Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest