viewtopic_print
Side 2 av 2

InnleggSkrevet: Søn Jun 28, 2009 23:13
Stoffi
En må ha et teorikurs som inneholder et sikkerhetskurs. Jeg mener sikkerhetskurset skal være 8 timer, men er ikke 100% sikker. I tillegg kommer det en del annen teori.

Etter det så må en, slik som lysmestern skrev, ha 40 praksis på hver maskin en vil ha kompetansebevis for.

InnleggSkrevet: Man Jun 29, 2009 08:21
Lysmester`n
Brenden skrev:victima. Det står ikke hvor mange timer selve teoridelen er på, står bare at en må ha 40 timer praksis!!!


Men i all verden, på med briller, les sakte og begynn øverst..... 40 timers teorikurs skreiv jeg da med vanlige lettleste bokstaver :knegg:

InnleggSkrevet: Man Jun 29, 2009 09:58
Brenden
Det gjorde du vettu.

InnleggSkrevet: Tir Jul 21, 2009 00:10
agrowheels
Eg kom rimelig greit ut av det; skulen betalte heile kurset.. :mrgreen: , bortsett frå den summen/gebyret som det kostar å få ut beviset..:knegg: Var forøvrig ein meget dyktig og flink kar frå Kristiansand Truckopplæring som holdt kurset, kan anbefale på det sterkaste å ta kurset hos dei visst det passar sånn.. ;)

InnleggSkrevet: Lør Aug 15, 2009 15:50
Tangen
Det JEG hadde når jeg tok maskinbevis i allefall, var8 timer HMS-kurs (som jeg hadde fra før via truck/kran-bevis), også 32 timer maskin-teori, å deretter "40" timer praksis på hver maskin. Kan vel legge til at ikke alle som avholder kurs er like seriøse, men på pairet har jeg i allefall 40 timer og praktisk prøve

InnleggSkrevet: Lør Aug 15, 2009 17:24
BTH
ja, høres noen lunde riktig ut det. Jeg har fått vite av TW her på forumet,
at sjåførene og de som trenger maskinførerbevis tar det hos Tangen her
i østfold. Så vi får se. skal prøve å komme i gang før jul.

InnleggSkrevet: Lør Aug 15, 2009 19:23
Johnny V Johansen
Man må ha ett 40 timers sikkerhetskurs som er felles for M1, M2, M3, M4, M5, M6, M20.

I dette sikkerhetskurset er det 32 timer teori med 2 prøver(skriftlige) og 8 timer med de forskjellige maskinene der man får prøve, kjøre og arbeide med maskinene.

Etter det 40 timers sikkerhetskurset vis man består kurset innenfor deltagelse og læreren mener du har forstått opplegget får du ett bevis for å ha gjennomført kurset og du kan kjøre maskinene i en godkjent bedrift med fadder 32 timer pr maskin med gulboka. når du har kjørt 32 timer pr maskin dokumentert av fadder i gulboka, kan du melde deg til oppkjøring. oppkjøringen koster ca 1000,- og beviset ca 500,- for 1 gangs utstedlse.

HUSK SIKKERHETSBELTET NÅR DU ARBEIDER MED EN MASKIN ELLER KJØRER ETT KJØRETØY!



M1= DOSER
M2=GRAVEMASKIN
M3=VEGHØVEL
M4=HJULLASTER
M5=TRAKTORGRAVER
M6=ANNLEGSDOMPER
M20= ANDRE MASKINER

Anleggsdomper nyere type må man ha klasse 2 for å kjøre pga de nye går fortere enn 50 km/h eldre anleggsdompere kjøres på maskinførerbevis M6 eller de kan være registrerte som motor-redskap og kan kjøres på vanlig B sertefikat :shock: vis du har de rette kodene på ditt sertefikat :!:

Lykke til:-)

InnleggSkrevet: Ons Sep 16, 2009 21:00
Leffy
Posten over her er helt riktig.

40t teori, 32t pr maskin med godkjent fadder ( Altså en med bevis på di maskinene du skal ha ).

Jeg betalte 5500,- for kurset. 1000,- for oppkjøring og ca 500 for for beviset.

Men en ting? Trenger man klasse 2 eller C for og kjøre dumper over 50km/t på lukka anlegg? Stort sett så er vel mange av de vanligste dumperne som går over 50km/t for tunge og kjøre på veien der man egentlig trenger lastebillappen?

InnleggSkrevet: Ons Sep 16, 2009 22:17
Lysmester`n
Har dumper`n 4 siffer på skiltet kan du kjøre den med maskinførerbevis, har den 5 siffer er den regga som lastebil. Spiller ingen rolle hvor den går eller hva slags farge det er på skiltene. 5 siffer=lastebillappen

InnleggSkrevet: Ons Sep 16, 2009 22:42
Leffy
OK. Da fikk jeg oppklart det.. Hjertlig.

Re: Maskinførerbevis

InnleggSkrevet: Tir Jul 08, 2014 21:14
R620_Shogun
Fortsatt noe liv i den tråden her?
Sitter og funderer på og ta maskinførerbevis selv, men er det noen som husker noe om hvordan det er med eksamensprøven?
Hvor mange spm, og hvor mange feil kan man ha for og bestå?

Re: Maskinførerbevis

InnleggSkrevet: Ons Nov 19, 2014 00:28
Hanzye
Husker ikke hvor mange spm og hvor mange feil man kan ha, men hvis du kan lese og skrive sånn tålig og kursholderen ikke er helt bak mål, så er det ikke den store bøygen. Den er MYE lettere enn noen teoriprøve jeg noen gang har tatt i regi av SVV. Når jeg tok maskinførerkurset for et års tid siden, så snakka kurslederen om at rundt 95% av elevene hans besto, noe jeg ser som sannsynlig selv om han ikke var den flinkeste læreren jeg har vært borti.

Ikke så mye å bekymre for i hvertfall :D

Re: Maskinførerbevis

InnleggSkrevet: Man Nov 24, 2014 19:59
AK1
Noen som har tips til oppkjøring på gravemaskin og hjullaster?
Hva må man tenke på før, under og etter kjøringen? Får man noen kontroll spørsmål av sensor?

Re: Maskinførerbevis

InnleggSkrevet: Tir Nov 25, 2014 02:33
Hanzye
AK1 skrev:Noen som har tips til oppkjøring på gravemaskin og hjullaster?
Hva må man tenke på før, under og etter kjøringen? Får man noen kontroll spørsmål av sensor?


Oppkjøring på maskin er ikke akkurat like formelt som hos SVV. Maskinoppkjøring er for å se at du kan bruke maskinen på en trygg måte uten å skade deg selv, noen andre eller maskinen. Om du ikke er flink til å grave spiller ikke noe rolle så lenge du kan grave uten å bli skyldig masse penger.

Det første man må gjør på begge (alle) maskiner er å ta daglig kontroll; altså sjekke nivå på motorolje, kjøleveske, hydraulikkolje samt se at det ikke er noe bobler i dieselfilteret. Men dette skal du strengt tatt gjøre alltid før man starter en maskin.

På graver må du huske å stå rett, altså grave i "kjøreretning." Dette fordi det er en fjør inni understellet som skal "ta julingen" maskinen får når den brukes. Hvis du må snu maskinen så må du vurdere om det er best å løfte opp maskinen og vri overbygget mens du kjører beltene i hver sin retning, istedenfor å kun bruke beltene. Dette er naturligvis for å spare beltene. Når du graver må du selvfølgelig bruke stikke, bom og skuff samtidig. Altså ikke bare grave med skuffen, da sliter man unødvendig mye stål. Når du skal parkere, må du la maskinen svive litt på tomgang før den slukkes. Helst skal bom, stikke og skuffe strekkes helt ut hvis det er mulig og hviles på bakken. Dette er egentlig bare viktig når det er fare for minusgrader før neste gang den skal brukes, men er en god vane uansett.

På hjullaster må man klare å gå rett med skuffa inn i haugen, helst plant med underlaget. Mange lastere går automatisk i plan når du drar tilten helt tilbake (til den går hakk), forutsetter at skuffa er tiltet et stykke under plannivå. Hvis ikke pleier det å være piler på sylinderen som viser differansen på tilt og løft, samt viser når den er i plan. Hvis haugen ligger på asfalt eller betong kan skuffe stukes litt ned for å få skrapt med seg alt. Når du kommer inn i haugen må man ha riktig turtall, altså der man har mest moment uten å spinne. Et lite glipp med bakdekka når man har mye tyngde i skuffen tolereres, men står blårøyken rundt deg er du på dypt vann. Du må ikke kjøre med skuffa unødvendig høyt. Skal du laste et kjøretøy må man ikke tippe i fra for stor høyde og helst treffe ca midt i kassa. Når du rygger skal du helst se bakover. Som med alle maskiner må motoren svive litt på tomgang før den slukkes. Skuffen skal senkes helt ned til bakken når den parkeres.

Mener på at jeg ble spurt kontrollspm, men kan ikke huske hva det var.

Hvis du føler at du får til å bruke maskinene sånn tålig, har du nok ikke noe å frykte. Det sensor ser etter er om det er sikkert og at du skjønner hvilken spak som gjør hva.

Hvis ikke du skal bruke de maskiner du er vant med, så må sensor ha forståelse for det. Jeg hadde praksis i 40 og 50 tonns Volvo-gravere med pigghammer og tannskuffe i steinbrudd og tok oppkjøring i en 8 tonns Kobelco med pusseskuff på et jorde. Hjullasteren jeg kjørte på jobb var en fire-fem år gammel L150F med spakstyring og kjørte opp i en 92 modell L120 med vendespak. Det jeg hadde praksis i og det jeg kjørte opp med var to forskjellige verdener. Klarte tilogmed daue hjullasteren, men da bare flirte sensor :P

Alt i alt skal du være ganske ubrukelig for å stryke, ihvertfall om du bruker maskinene du er vant med, og i så tilfelle kan det være lurt å revurdere om du har så mye i en maskin å gjøre :D

Lykke til!

Re: Maskinførerbevis

InnleggSkrevet: Tir Des 02, 2014 20:49
AK1
Takk for tips, Hanzye. Oppkjøring bestått :)