Lastberegning fotnote 2

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Lastberegning fotnote 2

Innlegg geir159 » Tir Feb 15, 2011 15:02

Jeg bare fyrer løs med spørsmål jeg lurer på jeg :)
For å oppfylle krav til fotnote 2 i Veglista.
Er det slik at man må ha både tvillinghjul og luftfjæring eller heolder det med bare en av de?

Ble litt usikker da det ikke kommer helt klart frem i læreboka.
Brukerens avatar
geir159
Lærling
 
Innlegg: 81
Registrert: Man Feb 14, 2011 16:56

Innlegg torbjorn » Tir Feb 15, 2011 15:44

19 t på motorvogn når drivakselen har tvillingmonterte hjul og luftfjæring eller tilsvarende fjæring iht. direktiv 96/53/EF, eller når hver drivaksel har tvillingmonterte hjul og ingen av akslene overskrider 9,5 t.

Dette er lovteksten.
Betyr tvilling og luftfjæring, men alternativ er tandem(uten luft) dersom aksler ikke overstiger 9,5 t.

Ble du noe klokere :roll:
Torbjørn Winsnes
Istrail Ulefoss AS
torbjorn
Sykkelbud
 
Innlegg: 11
Registrert: Tor Feb 10, 2011 20:30
Bosted: Bø I Telemark

Innlegg geir159 » Tir Feb 15, 2011 16:14

Ja, det vil si at jeg må ha både tvilling og luft på den ene, eller tandem uten luft på den andre.
Forsto jeg det rett da tro?

Så om jeg kun har luft og ingen tvilling, blir det 18000 og samme omvendt.
Dette regnet ut fra en akselavstand mellom 1,30 - 1,79.
Brukerens avatar
geir159
Lærling
 
Innlegg: 81
Registrert: Man Feb 14, 2011 16:56

Innlegg Fisketjøn » Tir Feb 15, 2011 16:38

Ja, det første alternativet er tvilling og luft (legg merke til at det kun er krav om tvilling på drivakslinga). ELLER tilsvarande fjæring, kva no det måtte vere... Sikkert ikkje noko du skal bekymre deg for, men det ser ut som du teoretisk kan oppnå dette alternativet utan luftfjæring på visse vilkår.

Det andre alternativet er tandem og ikkje over 9,5 tonn på nokon av akslingane (som nærast må seiast å vere ein selvfølge når du har tandem og dermed 50/50 vektfordeling :roll:). Luft eller ikkje luft er ikkje viktig i denne situasjonen.

geir159 skrev:Så om jeg kun har luft og ingen tvilling, blir det 18000 og samme omvendt.
Dette regnet ut fra en akselavstand mellom 1,30 - 1,79.

Det er korrekt forstått, men ein nærast utenkelig situasjon på køyretøy over 7,5 tonn. "Alle" slike har jo tvilling på drivakslinga, og i praksis er det dermed luft eller ikkje luft som avgjer skilnaden på 18 og 19tonn boggitrykk. :)
Brukerens avatar
Fisketjøn
Lærling
 
Innlegg: 124
Registrert: Fre Nov 14, 2008 13:54
Bosted: Lier

Innlegg geir159 » Tir Feb 15, 2011 17:07

Det som var litt rart på prøven fra biltilsynet, var at det ikke sto om det var tvilling eller enkelt hjul på noen av akslingene bak. Men det står Ja på luftfjæring. Så hva skal man gå ut i fra da?
Brukerens avatar
geir159
Lærling
 
Innlegg: 81
Registrert: Man Feb 14, 2011 16:56


Innlegg Fisketjøn » Tir Feb 15, 2011 17:11

Huff, det er slike spørsmål som kan vere skikkelig irriterande å få :-? Visse spørsmål på slike prøvar kan umulig vere godt nok kvalitetssikra! :(

Om informasjonen er så sparsommelig som du seier, blir det jo vanskeleg å seie kva som er rett. Viss eg skal synse, vil eg jo påstå at "alle" tunge lastebilar har tvillinghjul på driven og dermed vil luftfjæringa gjere at du får 19 tonn tillatt boggitrykk. På ei annan side må ein vel egentlig gå ut frå single hjul når det ikkje er gitt informasjon om noko anna? :-?
Brukerens avatar
Fisketjøn
Lærling
 
Innlegg: 124
Registrert: Fre Nov 14, 2008 13:54
Bosted: Lier

Innlegg geir159 » Tir Feb 15, 2011 17:24

Man får bare gjøre 2 utregninger neste gang med og uten så får man jo rett svar.
Men det som også var irriterende var at det ikke var nyttelastberegning eller LTP utregning.

Om jeg ikke husker feil så var et sprøsmål noe slikt.

Vi skal benytte oss av framakselen maksimalt, hva er riktig påstand?

Nå husker jeg ikke helt hva svar alternativene var, men husker at to av de var at vi får en aktuell vekt på boggi på 12000 kg. Altså ingen rette svar for hva vi maksimalt kan ha på framaksel.

Så den vektberegningen vi gjør i klasserommet er ikke i samsvar med de spørsmålene vi får på biltilsynet.
Brukerens avatar
geir159
Lærling
 
Innlegg: 81
Registrert: Man Feb 14, 2011 16:56

Innlegg Fisketjøn » Tir Feb 15, 2011 19:11

I ei oppgåve som det der, er det vel vanleg å få vist (delar av) eit vognkort? Tenk deg ein 3-aksla tandembil som i vognkortet står oppført med 19 tonn tandemtrykk og 9 tonn framakslingtrykk.

Poenget med oppgåva er nok å slå fast at du ved å utnytte framakselen maksimalt, ikkje får utnytta heile tandemen ( 9 + 19 = 28 ), men må redusere aktuell vekt på tandemen til 26 - 9 = 17 tonn sjølv om både vognkortet og veglista aksepterer 19 tonn tandemtrykk. Dette på grunn av totalvektsgrensa for 3-aksla motorvogn på 26 tonn.
Brukerens avatar
Fisketjøn
Lærling
 
Innlegg: 124
Registrert: Fre Nov 14, 2008 13:54
Bosted: Lier

Innlegg geir159 » Ons Feb 16, 2011 10:41

Er ikke helt sikker på hva du mener her. Hva er årsaken til at man reduserer til 26 tonn og trekker fra 9 tonn?
Brukerens avatar
geir159
Lærling
 
Innlegg: 81
Registrert: Man Feb 14, 2011 16:56

Innlegg FH-bejben » Ons Feb 16, 2011 11:02

-huff, skjønner jeg er blitt gammel nok til å laste på gammel vane og skakt øyemål, når jeg ser gjennom disse trådene.. på tide å legge kjettingene på hylla, og ha på bukser uten lapp på baken kanskje..

lurer litt på å tviltilsynet hadde sakt om en kom på oppkjøring og fikk sånt vektfordelingspørsmål og svarte: når drivhjula har ei flate som er mere enn 15cm på flatt underlag, da er det et tonn for mye på dem, ergo godset må flyttes litt bakover... og om skvettlappen på bilen subber bakken når bilen er kommet opp på lufta, og brekket er av så er det 2.. men det spiller ikke så mye rolle, for jeg skal jo fylle opp tralla borte i gata her og da javner det seg ut.. og klarer ikke bilen mere enn 51 km/t opp Djupdalen, ja så er totalvekta på litt over 52.. hmm, håper virkelig ikke jeg noengang må ta teori på nytt..
Every cowgirl’s nightmare, every cowboys dream...

priv: 0047-90419114
Brukerens avatar
FH-bejben
Sjefsbejb
 
Innlegg: 4222
Registrert: Man Aug 14, 2006 18:22
Bosted: Der hodet treffer puta


Innlegg un.1830 » Ons Feb 16, 2011 21:37

Kan jeg laste 1 tonn mere om jeg ikke planlegger og bruke kjetting?
H2SO4
un.1830
Veteran
 
Innlegg: 1407
Registrert: Man Jan 04, 2010 11:37

Innlegg Fisketjøn » Ons Feb 16, 2011 22:15

geir159 skrev:Er ikke helt sikker på hva du mener her. Hva er årsaken til at man reduserer til 26 tonn og trekker fra 9 tonn?

Sidan oppgåva gjekk ut på å utnytte framakslingen fullt, må me finne ut kor mykje me kan ha på den. I dette tilfellet har me 9 tonn oppgitt i vognkortet, medan veglista seier 10 tonn - altså må me (som vanleg) velge den lågaste verdien: 9 tonn

Vidare finn me i veglista at 3-aksla motorvogn har maks tillatt totalvekt på 26 tonn. Nå veit me allerede at me har 9 tonn framme sidan den skulle utnyttast maksimalt - kor mykje har me då bak? Jo, då blir det 26 - 9 = 17 tonn

Som eit kontrollspørsmål kan me til slutt kontrollere at 17 tonn faktisk er lov å ha bak. Då sjekkar me vognkortet, som seier 19 tonn, og veglista som seier 19 tonn (sidan dette er ein tandembil). Altså er 17 tonn heilt OK.
Brukerens avatar
Fisketjøn
Lærling
 
Innlegg: 124
Registrert: Fre Nov 14, 2008 13:54
Bosted: Lier

Innlegg Hanzye » Fre Feb 17, 2012 00:05

Et bittelite spm: er 26 tonn totalvekt på tre aksler en ufravikelig regel? tenker på MAN sine 6x4 biler med tandem. MAN selv tillater 33 tonn totalvekt, er det mulig å få godkjent med 33 eller må man nedregistrere til 26?

En 33 tonns planbil f.eks, kan jo isåfall klare seg med to aksla tralle og allikavel nå 52 tonn.
Inn med sperra, ut på tverra!


Det sies at tro kan flytte fjell,
personlig foretrekker jeg tungt maskineri.
www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling
 
Innlegg: 246
Registrert: Fre Apr 29, 2011 01:46
Bosted: Grimstad

Innlegg Alltid-offroad » Fre Feb 17, 2012 14:22

til normal transport, ikke bilberging ol. så er 26t maks på en 3akslet bil. Og 32tonn er maks for enkeltkjøretøy, uansett antall aksler. altså om du har 4 eller 6 aksler så er maks totalvekt 32tonn.
http://www.agderkran.no
40037334

BECEDEMST-142
G8
ADK-1
Brukerens avatar
Alltid-offroad
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 819
Registrert: Ons Nov 18, 2009 19:58
Bosted: Tvedestrand


Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest