Kjørt uten yrekesjåførbevis

Dette er tråden til våre Sjåførombud, og vil inneholde egne tråder og informasjon knyttet til sjåførenes liv og virke på veien. Mer info kommer.

Moderatorer: DeLutte, MOOY, topline164, Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem

Kjørt uten yrekesjåførbevis

Innlegg turbolux » Søn Feb 10, 2013 20:21

Hei.

har kjørt litt for svigerfar i sommer, og di hadde "skivekontroll" her for ikke lenge sia..

og så kom det brev fra statens vegvesen om at: det kommer fram fra skivekontroll hos maskinentrepenør ........ at du har kjørt deres kjøretøy C i to tilfeller, og vi kan ikke se at du innehar yrekesjåførbevis.

Rapport er oversendt politiet.....

hvordan tror dere dette kan ende?
turbolux
Sykkelbud

Innlegg King V8 » Søn Feb 10, 2013 20:59

Eg blei stoppa før eg va 21 med C bil uten å ha kompetansebevis, og eg fekk 8000 i bot. Bileigar fekk 7000. That's all :)
Gaute Føyen
Brukerens avatar
King V8
Bileier

Innlegg turbolux » Søn Feb 10, 2013 21:23

Skjynar :) et forenkla forelegg egentlig bare?
er over 21 jeg da. kjører ikke til vanlig, måtte bare trå til i ei krise :)
turbolux
Sykkelbud

Innlegg ice_man » Søn Feb 10, 2013 21:30

turbolux skrev:Skjynar :) et forenkla forelegg egentlig bare?
er over 21 jeg da. kjører ikke til vanlig, måtte bare trå til i ei krise :)

Kan gå godt.. vist du ikke er sjåfør i ditt vanlige yrke, men du skal ha yrekesjåførbevis vist du kjører mot vederlag(Lønn) Så vist du kan fremmvise at du ikke mottok lønn for jobben, så KAN du slippe unna.. (men tviler vell på at du kan vinne mot HAN STAT)
Ice_man
The Line Below Is True!
The Line Above Is False!
ice_man
Lærling

Innlegg turbolux » Søn Feb 10, 2013 21:34

er mekaniker til vanlig :) Det er heller i teorien ingen som kan sjekke om jeg har motatt lønn for "kjøringa" heller, med tanke på at jeg kjører litt hjullaster, skrur litt osv for samme firma :)
men skjønner hva du mener :) er nok lettets å legge seg flat i første omgang tenker jeg :)
turbolux
Sykkelbud

Innlegg Tom » Søn Mar 03, 2013 22:28

Har ingen ting med om du har mottatt lønn.....den jobben som gjøres er et yrke....og dermed skal man inne ha Yrkessjåførkompetansebevis....
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Rubber Duck » Man Mar 04, 2013 22:08

Tom; betyr det at hvis jeg tar en tur med kjente og kjører feks Trondheim Oslo, eller los i Trondheim, så må jeg ha yrkessjåførbevis?
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg R-620 » Man Mar 04, 2013 22:32

Rubber Duck Det kommer litt ann på om du hadde førerkort før det nye Eu-direktivet tredde i kraft (Jeg mener det var en gang i september 2009). Hadde du førerkortet før det og du ikke har fornyet det nå i ettertid så trenger du ikke yrkessjåfør bevis for å kjøre mot vederlag, men har du fornyet førerkortet etter det tredde i kraft, da MÅ du ha det for å kjøre mot vederlag. Men for de som hadde førerkort før det tredde i kraft så trenger man "bare" 35T på skolebenken, mens de som tar førerkort etter de må ha hele kurset på 140T + en teoretisk prøve hos biltilsynet (prøven er veldig lik teori prøven på C, bare uten LTP utregning)

Men for de som ikke tar førerkort på yrkesskolen så er det kurset egentlig ganske intressant :-) [/b]
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Innlegg Rubber Duck » Tir Mar 05, 2013 09:49

Jeg har førerkort fra 2002, og fornyet det i fjor sommer. Det skal vel bety at jeg trenger de 35 timene som det er krav om da hvis jeg har skjønt det riktig.

8-10.000 kroner i kurs for å kjøre noen turer innimellom, en dyr hobby og forlystelse dette gitt...
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg R-620 » Tir Mar 05, 2013 17:41

Rubber Duck skrev:Jeg har førerkort fra 2002, og fornyet det i fjor sommer. Det skal vel bety at jeg trenger de 35 timene som det er krav om da hvis jeg har skjønt det riktig.

8-10.000 kroner i kurs for å kjøre noen turer innimellom, en dyr hobby og forlystelse dette gitt...

Ja det kan du tryggt si! Men som los, vil det da si at det er "2 sjåfører" på bilen? i såfall kan det jo hende du er heldig med at det kanskje er et smutthull der du kan si du er under opplæring. Men for å ha det på det tørre vil jeg ikke si 100% at det går, Jeg har nå bare fortalt det jeg er ganske sikker på at er rett og det jeg tror jeg husker fra da jeg tok kurset i slutten av 2011.
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Innlegg Tom » Fre Mar 08, 2013 19:40

Rubber Duck skrev:Tom; betyr det at hvis jeg tar en tur med kjente og kjører feks Trondheim Oslo, eller los i Trondheim, så må jeg ha yrkessjåførbevis?

Ja,..du må ha Yrkesrett, enten som ervervet eller påført kompetanse...

Hvis du tok førerkort i 2002, ville du normalt ha behov for å fornye dette i 2012.... De som har påført kompetanse, med utløp i 2012, må ha gjennomført etterutdanning innen 2015...Dette sjekker du ved på ringe 02030, opplys om ditt fødselsnr..så får du vite datoen for ditt tilfelle....

Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Tom » Fre Mar 08, 2013 19:41

Rubber Duck skrev:Tom; betyr det at hvis jeg tar en tur med kjente og kjører feks Trondheim Oslo, eller los i Trondheim, så må jeg ha yrkessjåførbevis?

Ja,..du må ha Yrkesrett, enten som ervervet eller påført kompetanse...

Hvis du tok førerkort i 2002, ville du normalt ha behov for å fornye dette i 2012.... De som har påført kompetanse, med utløp i 2012, må ha gjennomført etterutdanning innen 2015...Dette sjekker du ved på ringe 02030, opplys om ditt fødselsnr..så får du vite datoen for ditt tilfelle....

Brukerens avatar
Tom
Veteran

Gå til Yrkessjåførombudet, medmennesker på vegen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest