Yrkessjåførombud, trengs det?

Dette er tråden til våre Sjåførombud, og vil inneholde egne tråder og informasjon knyttet til sjåførenes liv og virke på veien. Mer info kommer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Yrkessjåførombud, trengs det?

Innlegg Stuttjukken » Lør Jan 12, 2008 19:45

Tenk om det ikkje hadde vore bruk for det. Det hadde vore flott. Nei, det er ikkje så rosenraudt i sjåførbransjen i dag at alle sjåførane er ovenpå til einkvar tid. Medmennesker trengs, som nemnt i ein annan tråd. Dessutan meinar eg at det trengs ein eller fleire personar som har arbeidet med å møta sjåførar landet over på heiltid. Er det ikkje det allereie, tenkjer nok mange? Me har foreiningar med tillitsvalde, prest og lekmann, Trolle-nettverket ved ulukker, m.m. Alt dette treng me og meir til, og det har me. Så kjem vonleg T.I.A. attende óg i ei eller annan form. Likevel har eg sett lenge at det manglar ressurspersonar til å vera der for sjåførane når vanskane hopar seg opp av ulike grunnar som mobbing, vinterforhold, splitt og hersk i bransjen, m.m. Det er dei personlege vanskane eg tenkjer på. I dag er det slik blant yrkessjåførar at slike ting SKAL DET IKKJE SNAKKAST OM, og alle skal klara seg sjølv på det personlege området. Slikt har sjåførane halde for seg sjølv i alle år, fordi sjåførane trur det skal vera slik, og dermed har det vorte slik óg. Eg har spurt meg sjølv om det eigentleg er bør forbli slik i framtida. Det trur eg ikkje er godt for den enkelte sjåfør som slit med ulike ting. Det er på tide at sjåførane kan erkjenna at dei treng nokon å snakka med når vanskane hopar seg opp av ulike grunnar. Det handlar ikkje om terapi, for i det norske samfunnet har me psykologar til slikt. Det er eit yrkessjåførombud som stiller opp som medmenneske i sjåføren sin kvardag når han/ho av ulike grunnar treng å ha nokon å snakka med eller nokon å vera taus saman med. Mange delar av det norske næringslivet har slike medmennesker i dag, men det er ikkje mykje av dette for yrkessjåførane. Trolle-nettverket er det næraste me kjem medmennesket, og takk og pris for at nokon kan stilla opp for yrkessjåføren når ulukkene skjer. Det er på tide å dekkja behovet for medmenneske på andre område for sjåførane óg, meinar eg.

Trengs det eit yrkessjåførombud av denne art, og korleis bør dette utviklast framover?

Helsing Stuttjukken.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg formann » Lør Jan 12, 2008 21:35

Stuttjukkens innlegg er vel verdt å lese, og det er tanker som er vel verdt for den enkelte sjåfør å vurdere. Det gjøres mye godt i de foreningen som finnes, men holder det?
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg FH-bejben » Lør Jan 12, 2008 21:39

nei det holder ikke..

det eneste som holder er om hver enkelt begyner å bry seg litt mere om andre og litt mindre om seg selv..

og en annen ting: TA seg tid til hverandre.......

sånn ser jeg det..
Every cowgirl’s nightmare, every cowboys dream...

priv: 0047-90419114
Brukerens avatar
FH-bejben
Sjefsbejb

Innlegg formann » Lør Jan 12, 2008 21:44

FH Bejben har skjønt det!
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg FH-bejben » Lør Jan 12, 2008 21:49

jo ho har nok det, men lever fortsatt ikke helt opp til det..

desverre....

Brukerens avatar
FH-bejben
Sjefsbejb

Innlegg formann » Lør Jan 12, 2008 21:58

Men du er "på go gang" du da, blid og fornøyd (bortsett fra når truckførerne på Gjelleråsen roter det til), og veldig grei å prate med. Hadde alle vært nesten like kollegial som deg så hadde nok sjåførombudet vært litt mindre påkrevd?
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg FH-bejben » Lør Jan 12, 2008 22:21

hehe, stemmer ikke helt da.. men litt..
jeg er nok lett å skravle med, men ikke så lett å ha med å gjøre..

ja, dem rare truckførerene ja... men som bjørn sa, du har ikke betalt for å gi kjeft, og ikke betalt for å motta kjeft.. det har jeg nesten klart å leve opp til......

men jaggu får kjørekontoret og min sjef gjennomgå istede...

det du gjør i dag, må du sove med i natt..

derfor prøver jeg værtfall å være blid så ofte jeg kan.. og hjelpe til så godt jeg kan.. for det værste jeg veit er når folk ikke gidder å hjelpe hverandre.. hadde en kollega en gang, han satt i bilen mens jeg lastet og stroppet og lukket siden... når det var hannes tur, var han frekk nok til å spørre om ikke jeg kunne hjelpe han.. etter den dagen så jeg hvor viktig det kan være å ikke bare tenke på seg selv.. jeg var våt og kald, og ville helst bare komme meg bort, men jeg hjalp han likevel..

for er det ikke det kollegaer gjør...........

jeg har mange meninger og er sikkert ikke godt likt overalt fordi jeg sier ting veldig rett fram til tider, men jaggu er jeg godt likt mange plasser på samme grunnlag.. er jeg heldig, eller bare bortskjemt.. det er ikke lett å svare på, men tror at en kommer lengst med å gi et smil, selv om en er aldri så forbanna eller oppgitt...

og jeg tror oxo det å ta telefon når den ringer midt på natta, selv om jeg er aldri så trøtt, kan hjelpe den som tok mot til seg til å slå nummeret, selv om det bare var for å si hei..

Brukerens avatar
FH-bejben
Sjefsbejb

Innlegg formann » Lør Jan 12, 2008 23:01

Joda du kan helt sikkert vre både sint og vrang, men med god grunn så er jo det det eneste rette for å sette ting på plass, ialefall i mange av tifellene. Og det er det jeg og mener, når du har sagt det på en pen måte mange nok ganger så må det litt kjeftbruk til for at folk skal våkne, i mange av tilfellene. Og det er viktig å få satt "gale" ting på plass av og til.

Og det med tlf, ikke alltid jeg hører den for jeg har et godt sovehjerte, men den står på hele døgnet!
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Petters » Lør Jan 12, 2008 23:17

Fornuftige ord fra alle her.Jeg hadde en lenger samtale med Stuttjukken om dette i sommer,og det er mye mørketall ute å går ang dette.

Les og engasjer dere folkens!!!Dette er viktige tema!!!!
Roar Pettersen
Brukerens avatar
Petters
Bileier

Innlegg Stuttjukken » Søn Jan 13, 2008 02:03

Hovudhensikten med Yrkessjåførombudet er å få opp ein funksjon som kan vera til støtte for sjåførane. Kvifor det? Som FH-bejben nemner, så handlar det om å ta vare på kvarandre.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg crazy1 » Lør Jan 19, 2008 03:08

Det trengs helt sikkert et ombud i en eller annen form, og da med et virkefelt som skissert her. Ser at dette blir omtalt som et prosjekt med noen få ildsjeler som pådrivere, all honnør for det. Det å kunne ta seg tid til å være litt medmenneskelig enten det nå være seg pratisk hjelp eller bare til å lytte er noe alle kan stille opp med. Det handler om å ha et nettverk av personer som forstår det som blir sagt, og hvem er da nærmest enn ens egen yrkesgruppe. Så oppfordringen fra meg må jo være at dette bør alle ta del i. Lykke til med prosjektet
crazy1
Distribusjonssjåfør

Innlegg Stuttjukken » Lør Jan 19, 2008 09:02

Takk for det, crazy1, og velkomen til forumet. Ein ting som alle kan bidra med er å ha auge og øyre opne for det som skjer blant sjåførar dei møter eller arbeidar saman med. Det hender ein ser at ting ikkje er som det skal vera for ein sjåfør, og då kan ein kanskje bidra til å knyta kontakt mellom sjåføren det gjeld og Yrkessjåførombudet, så sjåføren kan finna ekstern støtte. Trolle-nettverket fungerer på ein liknande måte, trur eg.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Fence » Fre Feb 22, 2008 00:01

Har lett litt men gidder ikke lete lenger.. Så jeg legger denne linken her.. Synes nå den passer her jeg da.. :) Ikke tvil om at det mangler et ombud..

http://www.p4.no/story.aspx?id=262877
Brukerens avatar
Fence
Veteran

Innlegg Stuttjukken » Fre Feb 22, 2008 13:45

Lytt på P4 i ettermiddag, frå kl. 17.30-18.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Gå til Yrkessjåførombudet, medmennesker på vegen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest