Hjelp!! Eg har missta sertifikatet. Kva no?

Dette er tråden til våre Sjåførombud, og vil inneholde egne tråder og informasjon knyttet til sjåførenes liv og virke på veien. Mer info kommer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Hjelp!! Eg har missta sertifikatet. Kva no?

Innlegg Stuttjukken » Lør Jan 12, 2008 20:29

Berre for å slå fast no med det same, så har eg ikkje det i skrivande stund for min del. Det var no det.

Det har vore mange saker dei siste åra der yrkessjåførar har missta sertifikatet av ulike grunnar, og stadig oftare opplever dei uvesenet med rutinemessig førarkortbeslag. Det er ikkje grunnane til førarkortbeslaget denne tråden skal handla om. Tråden silar heller ikkje på skuld eller uskuld, og vurderar ikkje skuldforhold.

Så sit yrkessjåføren der etter førarkortbeslaget, og det er då tankane melder seg. Dette er ein svært frustrerande situasjon for yrkessjåførar som opplever det. Sjåføren misstar totalt retten til å utføra arbeidet sitt, og misstar iallfall inntekta, men misstar ofte jobben óg, dessverre. Så er det jo mange yrkessjåførar som er truckarar på sin hals med livet på landevegen, og har jobben som livsstil, og kanskje heile livet og sjela er der, samt hjå kjæresten og eigne barn for dei som har det. Eg trur at det å verta rykka bort frå truckar-livet, sjølv om det er i ein avgrensa periode, kan vera det verste for eindel yrkessjåførar. Det er jo bak rattet i ein storbil på vegen livet vert levd for mange yrkessjåførar.

Dessutan har me dei som misstar sertifikatet av helsemessige grunnar. I verste fall kan enkelte missa sertifikatet for godt i slike høve. Ikkje minst køyresetelen til bussjåførar ryk lett. Det skulle eg vita, men hjå meg vart det gledestårer då det vart klart at eg fekk fornya alt saman.

Kan Yrkessjåførombudet vera ein støtte i ei tung tid for yrkessjåførar som misster sertifikatet for ei stund, er dette til nytte.

Helsing Stuttjukken.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Stuttjukken » Tir Apr 29, 2008 00:11

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 70704.ece# .

Rutinemessige førarkortbeslag har eksplodert i omfang den seinare tida. Utviklar det seg vidare er det ikkje langt at til at politiet beslaglegg førarkortet til ALLE yrkessjåførar dei ser på vegen under normal køyring. Gadd vita kor kriminelle yrkessjåførane er vorte i politiet sine auge. Det verkar som at politiet beslaglegg førarkorta over ein låg sko etter eiga forgodt-befinnande. Så hjelper det ikkje lenger og nekta, for sjølv om yrkessjåførar nektar og levera sertifikatet i frå seg, loggfører politiet førarkorta som beslaglagt digitalt, og ingen yrkessjåførar kan hindra det same kva dei seier. Same kor mykje politiet seier at dei alltid har grunn for og beslagleggja førarkortet absolutt alle gonger dei gjer det, så er det faktisk strengt ulovleg. Det er berre det at politiet handlar suverent og allmektig på eiga hand, fordi ingen kan stoppa dei. Det er dagens harde realitetar.

Yrkessjåførombudet vurderer sterkt og ta opp denne saka, for dette uvesenet av ein praksis kan ikkje me yrkessjåførar stå og sjå på. Litt til, så risikerer me at ein stadig større andel av yrkessjåførane har fått beslaglagt førarkorta sine. Det kan på sikt handla om 10% - 30% - 50% av yrkessjåførane som til einkvar tid har yrkesforbod pga. førarkortbeslag, om denne trenden held fram.

Dette skal stoppast, men det går noko tid med denne saka. Kom med innspel, og er det nokon som vil bidra her så heng dykk på. Dette er ikkje noko me kan stå stillteiande og sjå på, gode yrkessjåførar. Nokon av Yrkessjåførombuda vert kalla inn i denne saka.

Helsing Hovud-Yrkessjåførombudet.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Dennis » Fre Okt 10, 2008 01:29

[quote="Stuttjukken"][/quote]

Det blir hevdet at det å samarbeide og godta beslag kan tale for saken din og gjøre det lettere.
Ikke gjør det. Ikke samtykk i beslag uansett.
Politiet er ikke der for å samarbeide med deg, de er der for å representere loven, så bruk retten til å ikke samtykke i beslag.

3 ukers regelen:

Denne løper fra beslagsdato og 3 uker frem itid, og ifølge forvaltningsloven så kan politiet holde førerkortet ditt beslaglagt i denne perioden uten dom.
Ved videre beslag skal spørsmålet om videre beslag inntil straffesaken mot deg er endelig avgjort være sendt til retten iløpet av 3 uker, men du trenger ikke å ha møtt i retten iløpet av 3 uker.

Du kan når som helst trekke tilbake samtykket av beslag og 3 ukers regelen begynner å gjelde fra den datoen du trekker samtykket tilbake.

Vis du ikke har hørt noe iløpet av 3 uker så tar du en telefon til politikammeret og forhører deg, og hvis saken din ikke er sendt til retten iløpet av 3 uker, men det er stor sannsynlighet for at videre beslag vil bli opprettholdt så kan fristen forlenges til 4 uker om dato for eventuell dom vil foreligge innen rimelig tid.

Man har ingen forklaringsplikt til politiet, men du vil bli innkalt til avhør og, og derfor er det ikke å anbefale å diskutere med politiet som beslaglegger sertifikatet, men vent heller til avhøret.

Hvis du blir fradømt førerretten finnes det ankemuligheter og første steget blir lagmannsretten, og skulle du allikavel bli fradømt førerretten så kan du etter vegtrafikklovens paragraf 40 søke om forkortelse av inndragningstid.
Det er viktig å merke seg at en forverring av økomoni eller helse som intrer etter beslag som omhandles her, ihvertfall noe som kan være tungveiende grunner.

Ved helsemessige årsaker er det vanskelig å få medhold, fordi man her setter trafikksikkerheten først, så derfor kan det være en fordel å kunne dokumentere at man ikke har hatt noen plager over en periode for 6 mndt til ett år.
Uansett så er det fylkeslegen som avgjør spørsmålet og dette er en person du mest sannsynlig aldri kommer til å treffe, men h*n skal lese gjennom noen dokumenter og danne seg ett bilde om du er skikket eller ikke til å kjøre bil.

Det skal også legges til at uansett årsak til inndragselse av førerrett så er det vanskelig å få medhold, og for yrkessjåfører så er ikke jobb regnet som tungtveiende årsak.

Doccen har googlet litt med tanke på egen situasjon så hvorfor ikke dele det jeg har funnet ut?
Det er fort gjort å bli førerkortløs, og det som overrasket meg er hvor lite det står om akkurat disse tingene som handler om førerkortbeslag, det er stortsett bare synsing og gjetninger og talentløse kommentarer som at:
Det er fortjent osv".

Her på Bergli så prater man ihvertfall om levebrødet til folk og sånn med tanke på hvor utbredt "rutinemessig" beslag egentlig er, så burde man ihvertfall ha en plass å kunne lese seg opptil litt fakta.
Det finnes saker på lovdata.no hvor førerkortbeslag ikke er tatt til følge så det finnes ett håp uansett hvor svart situasjonen er.

Så, erfaringer, tips, råd etc, jeg tror denne tråden er plassen for det.
Dennis
Bileier

Innlegg Hawkie » Man Okt 13, 2008 02:01

Her bør det også tas med at dersom du har vært utsatt for et uhell eller andre situasjoner som tilsier at det må inngis en forklaring og at denne forklaringen vil være viktig, så må du passe på å IKKE forklare deg på stedet uten å områ deg først. Hvorfor? Fordi mens du ennå er oppjaget og kanskje har adrenalinet pumpende, kan risikere å ordlegge deg på en måte som blir brukt mot deg senere, selv om du kanskje egentlig har ment å si noe annet.

Som et eksempel på sistnevnte kan jeg nevne at dersom du bruker setninger som "jeg kjørte på" eller "jeg er ikke sikker på om jeg sjekket" vil være slike type formuleringer som kan brukes mot deg. Politiet bruker bevisst absolutter når de nedtegner dine forklaringer, selv om du åpner for tvil eller usikkerhet. Dette er en påtaleteknikk som brukes aktivt fordi det er enkelt å "ta deg" når de kan bruke dine egne ord mot deg. I en sak hadde en tiltalt sagt "jeg er ikke sikker, men tror at jeg kan ha våknet flere ganger i løpet av natten". Dette ble nedtegnet som "Mistenkte våknet en rekke ganger i løpet av natten", og når man kom til rette viste det seg ta påtalemyndigheten tiltalte med grunnlag i at sjåføren "burde visst at han var trett og ikke istand til å kjøre". Sannheten er at det kun var snakk om 2 ganger, hvorav en gang han våknet var for et toalettbesøk, men bruken av hans ord gjorde at han i første instans ble dømt.

Så regelen er klar, IKKE forklar deg før du har områdd deg og eventuelt skaffet deg hjelp som kan sikre at dine ord blir korrekt gjengitt.
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg Dennis » Man Okt 13, 2008 02:21

Hawkie skrev:Her bør det også tas med at dersom du har vært utsatt for et uhell eller andre situasjoner som tilsier at det må inngis en forklaring og at denne forklaringen vil være viktig, så må du passe på å IKKE forklare deg på stedet uten å områ deg først. Hvorfor? Fordi mens du ennå er oppjaget og kanskje har adrenalinet pumpende, kan risikere å ordlegge deg på en måte som blir brukt mot deg senere, selv om du kanskje egentlig har ment å si noe annet.

Som et eksempel på sistnevnte kan jeg nevne at dersom du bruker setninger som "jeg kjørte på" eller "jeg er ikke sikker på om jeg sjekket" vil være slike type formuleringer som kan brukes mot deg. Politiet bruker bevisst absolutter når de nedtegner dine forklaringer, selv om du åpner for tvil eller usikkerhet. Dette er en påtaleteknikk som brukes aktivt fordi det er enkelt å "ta deg" når de kan bruke dine egne ord mot deg. I en sak hadde en tiltalt sagt "jeg er ikke sikker, men tror at jeg kan ha våknet flere ganger i løpet av natten". Dette ble nedtegnet som "Mistenkte våknet en rekke ganger i løpet av natten", og når man kom til rette viste det seg ta påtalemyndigheten tiltalte med grunnlag i at sjåføren "burde visst at han var trett og ikke istand til å kjøre". Sannheten er at det kun var snakk om 2 ganger, hvorav en gang han våknet var for et toalettbesøk, men bruken av hans ord gjorde at han i første instans ble dømt.

Så regelen er klar, IKKE forklar deg før du har områdd deg og eventuelt skaffet deg hjelp som kan sikre at dine ord blir korrekt gjengitt.

Kan også legge til at i ett avhør så har man full rett til å nekte å avgi forklaring.
Dette er også en rett man har og om politiet har tatt ut en tiltale, eller planlegger å ta ut en tiltale så kan man i utgangspunktet vente med å forklare seg til man kommer til retten.
Da unngår man ihvertfall misforståelser underveis, samtidig som aktor ikke har noe å bruke mot deg, noe annet enn at du nektet å avgi forklaring.
Dennis
Bileier

Gå til Yrkessjåførombudet, medmennesker på vegen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest