Sambandsteneste, WT eller noko.

Dette er tråden til våre Sjåførombud, og vil inneholde egne tråder og informasjon knyttet til sjåførenes liv og virke på veien. Mer info kommer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Sambandsteneste, WT eller noko.

Innlegg Stuttjukken » Lør Jan 12, 2008 20:36

Eg har byrja å tenkja litt på om det burde ha vore ein sambandsteneste som Yrkessjåførombudet kan delta i ut mot sjåførane, med to-vegs funksjon. Eg har inga røynsle med dette, bortsett frå internsamband i bussar, men det er ikkje slikt eg tenkjer på. Før i tida var WT og kanal 11 tingen for iallfall lastebil- og trailar-sjåførane, og eg ser at sjåførar etterspør noko liknande i dag, og somme saknar det gode samhaldet mellom sjåførane gjenneom wt. (WT = walkie talkie). T.I.A. har nok tankar om og lyst til å få ei sambandsteneste mellom sjåførar/køyretøy på plass att. Er dette noko som Yrkessjåførar burde ha kopla seg opp til, og bruka som eit verktøy? Det er jo faktisk ein måte der sjåførane kan nå Yrkessjåførombudet med generelle og viktige meldingar, og meldingar kan gå andre vegen. Så er det spørsmål om det er teknisk mogleg og realiserbart. Eg har ikkje peiling på dette, men eg veit at nokre her kan dette.

Helsing Stuttjukken.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg formann » Lør Jan 12, 2008 21:48

Walkien er et suverent verktøy, selv om det er begrenset hvor langt den rekker. Men bare å si hei til en landeveiskollega kan gi dagen et løft, og da er walkien fin. Den er også fin til oppdaterte vegmeldinger, ved at du kan få beskjed fra han som nettopp har kommet ned bakken som du skal opp, om at bakken er holkeglatt og det vil ønne seg med kjetting. Da trenger du liksom ikke satse, for så å ende opp med å skli på "hue og ræva" ned igjen.
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Stuttjukken » Søn Jan 13, 2008 01:57

Det burde ha vorte utvikla eit ope samband som kan rekkja over heile Europa, samt vera så selektivt at ein kun fangar inn det som skjer i Norge, for å sei det slik. Ein kan t.d. stå på ein lokal frekvens, og motta meldingar frå andre kantar som vedkjem ein, lagra dei og høyra dei etterpå, eller slå over til meldingane med det same. Mobiltelefon dekkjer dette seier de, kanskje. Eg tenkjer på eit radiosamband som ligg nært opp til mobiltelefonen si rekkjevidde. Klønete nemnt dette, men det er nok dei som har greie på dette som kan definera probemsstillingane og løysingane mykje mykje betre. Stuttjukken har som nemnt ikkje peiling.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg someone » Søn Jan 13, 2008 10:43

formann skrev:Walkien er et suverent verktøy, selv om det er begrenset hvor langt den rekker. Men bare å si hei til en landeveiskollega kan gi dagen et løft, og da er walkien fin. Den er også fin til oppdaterte vegmeldinger, ved at du kan få beskjed fra han som nettopp har kommet ned bakken som du skal opp, om at bakken er holkeglatt og det vil ønne seg med kjetting. Da trenger du liksom ikke satse, for så å ende opp med å skli på "hue og ræva" ned igjen.

Jeg kjøpte en Danita 3000 for noen mnd. siden og den fungerer meget bra.
Jeg kjøpte også for 10 år siden en magnetfot-antenne i Sverige som jeg fant frem igjen etter innkjøpet av Danita`n, og den er suveren.
Husker ikke hva slags merke denne antenna er, men den var ikke noe spesielt dyr.
Signalet varierer ifra 2-3 kilometer og opp til 1 mil, og det synes jeg er meget bra.
Jeg hører også flere og flere Norske sjåfører på WT. nå, men Dansker og Polakker er overlegende på bruk av denne, og Danskene er veldig lett å komme i kontakt med. De er også veldig hyggelige.
De fleste ganger jeg hører Dansker er de på kanal 15, og Polakker er på 5 og 13 (men dette er vel hipp som happ tenker jeg)
someone

Re: Sambandsteneste, WT eller noko.

Innlegg Cobra206 » Man Jan 14, 2008 11:58

[quote="Stuttjukken"]Eg har byrja å tenkja litt på om det burde ha vore ein sambandsteneste som Yrkessjåførombudet kan delta i ut mot sjåførane, med to-vegs funksjon. Eg har inga røynsle med dette, bortsett frå internsamband i bussar, men det er ikkje slikt eg tenkjer på. Før i tida var WT og kanal 11 tingen for iallfall lastebil- og trailar-sjåførane, og eg ser at sjåførar etterspør noko liknande i dag, og somme saknar det gode samhaldet mellom sjåførane gjenneom wt. (WT = walkie talkie). T.I.A.

Hei

En slik sambandstjeneste vil bli litt vanskelig å få til da noen må sitte å lytte til kanal 11/19. 24 timer i døgnet. Før i tiden hadde de lokale WT klubbene en slik tjeneste rettet mot småbåttrafikken, vår gamle klubb hadde det også, vi var i møter med redningsselskapet 1 gang pr måned ang denne lyttetjenesten.
Det som kan være mulig på sikt er at man får de lokale klubbene eller enkeltpersoner (da ikke så stabilt) til å ta opp igjen denne lyttetjenesten på f.eks kanal 11/19 og lytte på de 24 timer i døgnet, eller nårman vet det er stor trafikk med trailere på visse tider av døgnet. Dette forutsetter at rekrutteringen til medlemskap i klubbene blir bra i tiden fremover.

Hadde vi fått til en slik tjeneste så kunne vi også meldt om lokale føreforhold f.eks en gang i timen eller lest det inn på en CD som surret kontenuerlig hele døgnet på en spess fast kanal.
Som du ser er det mye som er mulig men man trenger folk til å gjøre det. Vi prøver nå å få startet en klubb som vil se på om dette er mulig etter hvert. Siden vi satser en del på bobilfolket også.
Men alle slike tiltak vil bli lokale og det vil bli mange steder det vil bli hull i dekkningen, men her kan eventuelle med sjåfører trå til hvis de møter noen på veien, slik at disse kan gi hverandre en sit rap om føreforhold og lignende.

Når det kommer til T.I.A Så har jeg ikke så mye informasjon å tilføye, men jeg tror det toget er gått for å si det slik. Tror det beste er å begynne på nytt å utforme en eventuell slik tjeneste fra begynnelsen av.

Så som du ser er en sambandstjeneste ikke umulig men det vil bli vanskelig å få til, men med litt arbeide ,og med en grei rekruttering til lokale klubber så kan dette bli en realitet inne kort tid det kommer an på oss som prøver å få dette til.

Med hilsen
Cobra radio klubb
Sist endret av Cobra206 den Man Jan 14, 2008 13:19, endret 2 ganger.
Cobra Radioklubb
http://cobraradio.de.tl
Cobra Turer og treff
https://sites.google.com/site/cobrasturer/
Kallesignal: Cobra 206
Brukerens avatar
Cobra206
Hjelpemann

Innlegg Cobra206 » Man Jan 14, 2008 12:11

Stuttjukken skrev:Det burde ha vorte utvikla eit ope samband som kan rekkja over heile Europa, samt vera så selektivt at ein kun fangar inn det som skjer i Norge, for å sei det slik. Ein kan t.d. stå på ein lokal frekvens, og motta meldingar frå andre kantar som vedkjem ein, lagra dei og høyra dei etterpå, eller slå over til meldingane med det same. Mobiltelefon dekkjer dette seier de, kanskje. Eg tenkjer på eit radiosamband som ligg nært opp til mobiltelefonen si rekkjevidde. Klønete nemnt dette, men det er nok dei som har greie på dette som kan definera probemsstillingane og løysingane mykje mykje betre. Stuttjukken har som nemnt ikkje peiling.

Hei
En slik sambandstjeneste er ikke mulig å få til med mindre det vil bli lagt ned en god del penger i repetere og vedlikehold av utstyret. Det vil i seg selv ikke være lønnsomt med et slikt anlegg.
I tilegg kommer det at alle land i Europa må frigi en eller flere frekvenser til dette sambandet, og siden de forskjellige landene benytter forskjellige frekvenser til forskjellige formål så kan det også by på en del problemer.
I tillegg til at det mest sannsynlig må legge en slik tjeneste på enten VHF eller UHF båndet så kommer det også konsesjons kostnader for bruk av frekvensene i radioene. Så jeg tror dette vil bli for kostbart og lite egnet. Men ideen er god den.

Da tror jeg det er bedre og billigere å satse på lokale klubber og med trafikanter for informasjon på PR 27 båndet.

Med hilsen
Cobra radio klubb
Cobra Radioklubb
Cobra Turer og treff
Brukerens avatar
Cobra206
Hjelpemann

Innlegg Cobra206 » Man Jan 14, 2008 12:26

Så min oppfordring til sjåførene er begynn å bruk radioen, Meld dere inn i en WT klubb eller start en hvis det ikke er noen der dere bor. Så får vi begynne der å rekruttere folk til å sette opp en slik tjeneste.
Jeg tror dog at den vil bli i første omgang konsentrert rundt tettstedene og kanskje etter hvert komme til litt mer i ute i distriktene.

Men en plass må man jo begynne med dette, og jeg tror ikke det er umulig å få til hvis alle er fokusert på å få dette til. Dvs at de ikke bare snakker om å gjøre det og så gi blanke i det.
Vi som klubb her vil gjøre det vi kan for å få dette til etter hvert som vi får flere medlemmer/ avdelinger rundt om.

Med hilsen
Cobra radio klubb
Cobra Radioklubb
Cobra Turer og treff
Brukerens avatar
Cobra206
Hjelpemann

Innlegg Forhendværende kusk » Man Jan 14, 2008 14:09

Jeg vet litt om WT, da jeg kjøpte min første alerede på slutten av 50-tallet, tror det var i 1959. Det var et litet håndholt apparat med en antenne til å trekke ut. Tror effekten var 50 mw (milliwatt). Hadde en rekkevidede på noen hundre meter. Husker godt at jeg måtte løse PR-lisens og jeg fikk nr 13.
Hadde jo ingen å snakke med den gang. Så det skjedde ikke noe mer før tidlig 60-tall. Da kjøpte jeg en PW-100 og mobilantenne. Monterte denne i lastebilen. Med bare to kanaler var det ikke stort å gjøre, så jeg kom i kontakt med noen svensker som fortalte at i Strømstad kunne jeg få kjøpt 5-watter med 23 kanaler!!! Jøss! Det ble forandring. Da brukte svenskene kanal 19 og i Tyskland ble kanal 9 benyttet. Løste ny PR-lisens i midten på 60-tallet og fikk PR-2641 og i 1972 PF-3414. Jeg var den første hos Stie Thermotransport med PR-radio. Deretter kom en annen Stie-sjåfør, Håkon Dahl. Han døde dessverre i 2005.
WT, eller PR-radio som det helst ble kalt, fungerte bedre og bedre. Flere og flere fikk montert PR-radio i lastebilene.
Så var jeg på en av mine turer i West-Berlin, med PR-radioen fastmontert i bilen. Gjennom DDR var det forbudt å bruke, til og med ha påslått, PR-radioen. Det kostet 5 Vest-Tyske mark for tillatelse til å ha den i bilen.

I West-Berlin skulle jeg til en adresse som jeg ikke visste hvor var og jeg kalte opp på kanal 9. Det ver det en som svarte: Edelweiss 29 hier. Bitte kommen. Ja, så forklarte jeg hvor jeg skulle. Fikk spørsmål om hvor jeg var og fikk beskjed om å fortsette litt lenger fram til en bensinstasjon. Ved ankomst parkeringsplassen, komm det en ut av en personbil og lurte på om det var jeg som skulle ha hjelp til å finne fram. Joda, det var meg.
Den tiden, var i 1971, hadde vi tid til en kopp kaffe og en prat. Så fortalte denne tyskeren om hva Edelweiss var for noe. Organisasjonens fulle navn var Autohilfclub Edelweiss og fantes over hele vest-tyskland. Det var basestasjoner opprettet i de fleste byer og disse lyttet alltid på kanal 9 hvis noen trengte hjelp. Organisasjonens medlemmer hadde PR-radio i sine privatbiler og kunne varsle hvis noe skjedde på veiene.

Denne ideen tok jeg med meg hjem til Norge. Samlet sammen en del kamerater og i 1972 ble Norsk Radio-Hjelp startet. En av de som var med i oppstarten, er på Nettby under navnet Bergsmoen.
På det meste var det ca 7000 medlemmer i Norge. Basestasjoner over alt! Historien om Norsk Radio-Hjelp, NRH, skal jeg ikke dra her. Men det jeg kan si kort er at mange mennskeliv ble spart fordi medlemmer av NRH lyttet på sin PR-radio.

Mitt ønske er at WT eller PR-radio skal komme tilbake både som et nyttig redskap, sikkerhet og ikke minst et sosialt verktøy.

Det burde kanskje være en mulighet til å blåse liv i NRH igjen?
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Innlegg formann » Man Jan 14, 2008 19:16

Jeg har ikke hverken tid eller kunnskaper til å starte noe slikt men NRH vil jeg være med på. Har kjøpt meg WT og skal montere den inn når jeg får den nye bilen, kanskje kjøper jeg en til og monterer i personbilen...
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Forhendværende kusk » Man Jan 14, 2008 19:36

Hehe... jeg orker i hvertfall ikke å gjenoppta forsøket med RNH. Det krever alt for mye tid og arbeid. Skulle noen være interesserte, så send meg et PM og jeg kan komme med tips og råd.
Skulle det være noen som har interesse, skulle det antagelig gå greit. NRH er ikke lenger oppført i Brønnøysundregistrene.
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Innlegg Stuttjukken » Man Jan 14, 2008 19:41

Stuttjukken har heller ikkje peiling på dette, men syntest at dette er eit viktig tema. Å få fram både kunnskap og nyare fagstoff var hensikten her i første omgang, og det er flott at det kom noko om dette óg. Kva som kjem til å skje og korleis veit eg ikkje no, men sambandstenesten ser eg for meg kjem i regi av NRH og T.I.A., men vonleg med oppdatert og betre teknologi. Saken er den at det NRH var i si tid var heilt genialt etter dåtidas teknologiske stadium. Det er lov å vona at ei sambandsteneste kan moderniserast, ikkje minst med tanke på rekkjevidda. Uansett, i dag kjem ein ikkje utanom mobiltelefonen, men ein kombinasjon kunne kanskje vore noko.

Eg trur at dei som har drive med dette før er dei rette til å ta det opp att og føra det vidare, og læra opp nye folk. Dette var i si tid (og er litt endå) eit samband melom sjåførar i avgrensa område. Får ein dette i full aktivitet att, har kanskje dei som driv med dette tankar om korleis Yrkessjåførombudet kan koma innpå dette systemet på ein eller annan måte. Jaudå, eg synest at det er svært svevande endå, men eg ville ha det på dagsorden tidleg. Det viser seg kva som skjer og som er mogleg å gjera, men utan å ta det opp skjer det iallfall ingenting på det området.

Så kan me ta det derifrå. Kanskje skulle eg óg ha skaffa meg noko sambandsutstyr ein gong. Ein kamerat har litt av det, så kanskje eg kan få lært litt om det. der óg.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg formann » Man Jan 14, 2008 19:45

http://cobraradio.page.tl/

Sjekk denne, forhenværende kusk! Et godt sted å begynne? Jeg meldte meg inn.
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Forhendværende kusk » Man Jan 14, 2008 20:02

Formann, har vært innom den Cobra-siden. Ser ut til å være noen ildsjeler der. Men jeg vil nok ikke være med på noen "gjenoppretting" da det som sagt ligger alt for mye arbeid i dette for gamlinger som meg. Om de yngre vil, så kan jeg eventuelt komme med tips og råd.
Har også fulgt litt med på utviklingen av de forskjellige sambandstyper som finnes på markedet i dag.
At "privatradio" fortsatt er et samband for relativt korte distanser, betyr ikke at dette ar ubrukelig til noe fornuftig, tvert imot. Det er det nære sambandet som er viktig sjåfører i mellom. Med en privatradio i bilen, kan man bli innformert om forholdene på veien dit man skal, eller innformere andre veifarende om forholdene der man kommer fra.
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Innlegg formann » Man Jan 14, 2008 20:12

Tenkte ikke du skulle starte noe, men bare melde deg inn som medlem, slik at de ser at interessen finnes!

Min erfaring er den samme som din: Walkien er helt suveren når du kjører ifølge, møter kjentfolk i andre firma, om ikke anet bare for å si hei og de mest oppdaterte og beste veimeldingene jeg har fått har faktisk kommet over walkien.
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Cobra206 » Tir Jan 15, 2008 00:03

[quote="Forhendværende kusk"]Jeg vet litt om WT, da jeg kjøpte min første alerede på slutten av 50-tallet, tror det var i 1959. Det var et litet håndholt apparat med en antenne til å trekke ut. Tror effekten var 50 mw (milliwatt). Hadde en rekkevidede på noen hundre meter. Husker godt at jeg måtte løse PR-lisens og jeg fikk nr 13.

Hei
En type tjeneste som dere hadde i NRH er i grunn genial, og kombinert dette med faste stasjoner spess på ulykkesbelastede strekninger så hadde vi kommet et godt stykke på rett vei.

Nå er ikke jeg så gammel at jeg var gamle karen når NRH var aktiv men jeg kan huske bilene til medlemmene med stort skilt på taket.

Alt koker i grunn ned til hva vi gjør ut av det selv, dette behøver ikke bli så travelt som noen tror. Litt
stress blir det i oppstarts tiden og det vil bli litt jobbing med det. Men det er ikke umulig.

Jeg vil se på muligheten for å få til en slik tjeneste, og se hva vi kan gjøre fra vårt hold for å få stablet noe slikt på beina.

Det som er viktig er å komme frem til er om man skal ha faste basestasjoner eller kombinert base/mobil, dvs prøve å få til en patrulje ordning på visse veistrekninger i første omgang så får man heller utvide etter hvert.

Med hilsen
Cobra radio klubb
Cobra Radioklubb
Cobra Turer og treff
Brukerens avatar
Cobra206
Hjelpemann

Neste

Gå til Yrkessjåførombudet, medmennesker på vegen