Storbil-ulukker.

Dette er tråden til våre Sjåførombud, og vil inneholde egne tråder og informasjon knyttet til sjåførenes liv og virke på veien. Mer info kommer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Storbil-ulukker.

Innlegg Stuttjukken » Lør Jan 12, 2008 21:07

Handteringa rundt storbil-ulukker er det mange som er med på og tek ansvaret for. Storbilsjåførar som ynskjer det vert teken hand om av Trolle-nettverket. Det er flott at det er eit godt apparat rundt ulukkeshandteringa. Likevel har eg spurt meg i det siste om ikkje Yrkessjåførombudet óg bør føreta seg noko her, eller iallfall vera disponible ved behov. Storbilsjåførar som vert ramma av ulukker på ulik vis treng nok støtte, og eg meinar at då skal Yrkessjåførombudet kunna stilla med støtte for sjåførane. Yrkessjåførombudet skal vera eit nettverk av sjåførar, og er det nokon som kan støtta opp om sjåførar som vert ramma av ulukker, så er det nettopp andre sjåførar.

Helsing Stuttjukken.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg veslegutt&dinglo » Ons Jan 16, 2008 20:43

Er en liten kjepphest for dinglo dette :D
Holder en del ulykkesberedskapskurs, og tar alltid opp psykisk førstehjelp. De jeg kurser lærer at det er nesten en plikt som yrkessjåfør å ta seg tid til å prate med kollegaer som har opplevd noe i trafikken som har gjort inntrykk. Og mange må tørre mer når det gjelder å prate. Ikke minst for at ferske sjåfører skal skjønne at vi kan alle oppleve ting som skremmer oss....
oooops, best å ikke putte penger på meg når det gjelder dette temaet :roll:
Brukerens avatar
veslegutt&dinglo
- Duskedame -

Innlegg Stuttjukken » Ons Jan 16, 2008 23:09

Dette vil Stuttjukken høyra meir om, veslegutt&dinglo. No stappar han på nokre oljemilliardar. Fortel meir om kursinga i ulukkeshandteringa.

Stuttjukken ser at de er i Ådna. Me kunne ha teke ein prat om desse tinga. Det er eg interessert i.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg king_of » Ons Jan 16, 2008 23:58

Vera med i bergen sjåførklubb dåke.
Flytt dåke byfisa.
Suger både stort å smått og ordner da meste med kjempe sprut..
Bakka Ingolf bryggjo kjem fort...
Brukerens avatar
king_of
Langtransportsjåfør

Innlegg Stuttjukken » Tor Jan 17, 2008 10:53

De er velkomne i Sjåførklubben, sjå under Sjåførklubber på framsida av forumet.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg veslegutt&dinglo » Tor Jan 17, 2008 20:03

Får vel svare når noen putter penger på... :D men husk at jeg advarte dere.....

Ulykkesberedskapskurs er et obligatorisk kurs for alle som skal ta lappen på C1,D1,C,D(+E).Alle typer større kjøretøy mao. Det er i utgangspunktet bare sjåførlærere som kan ha ansvar for dette kurset, men som førstehjelpsinstruktør for Røde Kors og yrkessjåfør, har jeg fått muligheten til å være med og underviser i store deler av kurset. Er med og holder kurs 6-10 ganger i året,på to storbilskoler, så noen av de ferskeste her inne har sikkert vært ute for meg :flire:
Kurset går over 9 timer, og skal inneholde følgende momenter:
-Brann og røykutvikling
-Livreddende førstehjelp
-Varsling og sikring
-Skadestedsledelse
-Tiltak ved ulykker med ADR-transport
-Psykisk førstehjelp

Selv underviser jeg i alt utenom branndelen, når jeg ikke kan være med på hele kurset har det hendt at jeg har kommet inn og "bare" tatt delen med psykisk førstehjelp. Dette fordi jeg ser at kommende yrkessjåfører trenger litt kunnskap om hva de kan vente seg.

får stoppe her,skal ikke skrive bok her :roll:
er det noen som har spørsmål om emnet skal jeg prøve så godt jeg kan å svare
_dinglo_
Brukerens avatar
veslegutt&dinglo
- Duskedame -

Innlegg Stuttjukken » Tir Jan 22, 2008 22:34

Eit knakande godt døme på handlekraft og innsats i samband med ulukker stod MortenFH for nyleg. Dette ser de i dagboka hans, s. 16. Den innsatsen skal han ha all honnør for, for det er ein landevegsriddar verdig.

http://truckstop.diskusjonsforum.no/tru ... 3-225.html .
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg veslegutt&dinglo » Ons Jan 23, 2008 16:59

Flott innsats av ham ja :D
Fint å se at noen tørr å gjøre en innsats, og spesielt på den delen med psykisk førstehjelp. Det å våge å vise omtanke og spørre hvordan det går,kan faktisk være vanskeligere for noen enn selve ulykken. men det er utrolig viktig for en storbilsjåfør at noen ser ham/ henne som en person i en vanskelig situasjon og ikke bare som "den som kjørte bussen/lastebilen".
I mange tilfeller blir sjåførene ikke skadet fysisk selv, og får følgelig ikke noen form for hjelp. At de i tillegg også veldig ofte blir utsatt for et rutinemessig førerkortbeslag gjør det ikke noe bedre. Det finnes ikke noe "rutinemessig" i et slikt beslag for dem det gjelder. Det føles som et overgrep! De føler seg ofte mistenkeliggjort, når de fra før gjerne sliter med tanken på at de kunne gjort noe annerledes. De blir nektet å gjøre jobben sin i en periode,og mange blir dermed fysisk fjernet fra det miljøet der de kunne fått støtte og forståelse. Og mange mister inntekt i flere uker. Har hørt at i 90 % av saker med slike beslag,får sjåføren lappen igjen da det ikke er grunnlag for beslaget!(skal ikke garantere for dette tallet,men det iallefall høyt)
I tilfeller der noen omkommer i en personbil i møte med storbil ser vi ofte at det blir satt i verk kriseteam i lokalmiljøer, nabolag og på skoler. Sjåføren blir veldig ofte sendt hjem uten lappen, og i beste fall tilbud om en time hos psykolog når det blir noe ledig.......
Så det er flott å se en kollega som bryr seg :D

-dinglo-
Brukerens avatar
veslegutt&dinglo
- Duskedame -

Innlegg Sølvreven » Søn Feb 24, 2008 16:59

Holdt nesten på og lage en ny tråd i dette temaet, men heldigvis går det ann å slette innlegg.
Registerer også at noen underviser i førstehjelp, og at man har med Psykisk førstehelp.
Behov for Psykisk førstehjelp kan komme før en aner det.
Reaksjoner og de ulike fasene man kommer i ved en traume, er viktige å kjenne til videre er det viktig at man forstår at man ikke er GAL selv om man får en reaksjon på ting man har opplevd.
Like viktig er det at man tar reaksjoner på alvor, og derfor er det viktig at de som skal hjelpe eller være en støttespiller kjenner til de ulike reaksjonene og hva som skjer, tenker her på Hendelsen, orienteringsfasen, nyorienteringsfasen osv.
Men 30 minutter undervisning i psykisk førstehjelp holder ikke
Sølvreven
Bileier

Innlegg veslegutt&dinglo » Søn Feb 24, 2008 20:38

Er ikke mye med 30 min psykisk førstehjelp,men det er bedre enn ingenting. Får iallefall formidlet at det er helt naturlig å få en reaksjon,selv om det ikke nødvendigvis er snakk om de mest alvorlige ulykkene. Alle har ulik grense for hva som gir reaksjoner,og dette må ikke oppfattest som en svakhet, men et utslag av at vi er forskjellige. Det er viktig å tørre å prate om ting som plager/preger en, men vel så viktig å være åpen og legge tilrette for at andre tør betro seg til en. Tror du at en kollega sliter med noe, legg opp til at denne skal kunne fortelle hva det er,uten å bagatellisere det. Selv om du selv ikke ville fått en reaksjon på akkurat den saken.
Brukerens avatar
veslegutt&dinglo
- Duskedame -

Innlegg Scania jenta » Søn Feb 24, 2008 20:46

Kunne faktisk tenke meg å ta noen kurs i psykologi/traumer el lignende ..for att sjåfører som har noe på hjertet etter uhell/ulykker kunne ringt meg for å ha noen å snakke med. Ikke det att jeg er den mest og lengs drevne sjåføren her på berget,men jeg har da ratta litt bil og vet også hvordan det er å være den som sitter med nervene i spenn hjemme.
Kan ALDRI bli en psykolog,det trengs det mange år høyskole til + noen år med erfaring for å bli,men som en slags "krisehjelp" til de erfarne folka kan hjelpe.Hvis dere skjønner... :roll:
www.Dvergstuen.com
Vi er alt det vi har opplevd...
Brukerens avatar
Scania jenta
Veteran

Innlegg Tom » Søn Feb 24, 2008 21:13

Tror at vi heller skal være der for hverandre, ikke prøve å være psykolog.......for det er et langt studie.....

La de profesjonelle ta seg av det.....
Alle som har sine lastebiler forsikret i IF, har inntill 10 timer gratis psykologhjelp for alle sjåfører, medarbeidere, familie til de involverte...10 timer pr person....

Har vært en del av Kollegahjelpen til NLF i noen år nå,..og har deltatt på en rekke samlinger og kurs....og dette emnet vi snakker om her,...er ikke A4.....

Den "førstehjelpen" som kan og bør gis, er faktisk å være der...å lytte.....
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Stuttjukken » Søn Feb 24, 2008 21:30

Det er som Tom seier, at den viktigaste funksjonen til Yrkessjåførombudet er å lytta. Når det er sag thar tanken på kursing streifa meg. Det er ikkje snakk om å verta psykologar, men det kan ein gong i framtida koma på tale med nokre kortkurs innanfor psykisk helsevern. Det er for å verta betre rusta til å ta tak i problema som dukkar opp når ein vert kontakta av ein yrkessjåfør.

Me er yrkessjåførar og ikkje psykologar. Inntil me har fått opplæring av det slaget som er nemnt over, er det vår jobb og lytta.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Scania jenta » Søn Feb 24, 2008 21:39

Mente ikke å være en psykolog heler jg...
www.Dvergstuen.com
Vi er alt det vi har opplevd...
Brukerens avatar
Scania jenta
Veteran

Innlegg Sølvreven » Søn Feb 24, 2008 22:01

Er totalt uenig i at Psykolog er den beste hjelpen man kan få, etter å ha vært utsatt for en hendelse, dersom NLF sitt opplegg går ut på hennvisning til psykolog har dere gått på feil kurs. Det å få en reaksjon er ingen sykdom, det å få en reaksjon behandles ikke best med piller, men å kunne ha tid til og lytte og være et medmenneske.
Men dette dreier seg faktisk om å forstå hva en reaksjon er for at man skulle kunne hjelpe.
Ser også at noen skriver om Krisepsykolog, i Norge har vi ingen krisepsykolog bare så det er sakt, men vi har noe som kaller seg for det.
Kollega støtte er noe som har vist seg og fungere.
Ordet krise er like missbrukt som ordet sjokk er, sjokk er brukt ved blødninger og jeg fikk nesten sjokk når jeg holdt på og dette på isen. Men sjokk betydde i sin til sirkulasjonssvikt. Man bruker også dette ordet på personer som har fått en reaksjon.
Tror også det er meget viktig at Ombudete tar seg et kurs i Krise og Krisereaksjoner før man påtar seg oppgaven i å hjelpe "ukjente" i deres tidlige fase av en reaksjon.
Du kan jo sende meg en e post til beev@online.no så skal jeg sende deg et leksjonopplegg.
Mener også at man ikke kan lese til til og bli en god lytter. Men oppfordrer herved Ombudet til og arrangere et kurs.......
Ja ja dette er min oppfattning av dette.

Stig
90541559
Sølvreven
Bileier

Neste

Gå til Yrkessjåførombudet, medmennesker på vegen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest