viewtopic_print
Side 1 av 1

Aksjon for forulukka/tiltalt bussjåfør i Verdal nov. 2007.

InnleggSkrevet: Tir Mai 20, 2008 14:58
Stuttjukken
Henta frå Yrkessjåførombudet sitt område i T.I.A.-forumet.

Legg inn ein blogglink frå området mitt på Google her, som kan fungera som ein underskriftaksjon for bussjåføren som politiet nett har tiltalt for ulukka iu Inndalen i Verdal med 3 omkomne, 24/11-07. Der kan de signera, kommentera og spre den vidare.

Artikkelen som fortel om tiltalen:
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 085568.ece .

Blogglinken med underskriftaksjon:
Gå innpå "Stuttjukken på norske vegar".
http://www.blogger.com/profile/12117634299672413027 .

De som har tips og råd til konkrete aksjonstiltak i denne saka kan stilla opp og setja seg ned og få i gong noko her. Me treng nokre Yrkessjåførombud, T.I.A.-folk og andre engasjerte yrkessjåførar til dette.

Fyr laus, og skriv gjerne under nedover her óg.

InnleggSkrevet: Tir Mai 20, 2008 16:40
crazy1
Velger å kommentere her siden eg ikkje har konto for underskrift den andre nettstedet.

Slike ting som dette provoserer meg grenseløst. Definisjon på uaktsomhet tatt fra wkipedia er: "Uaktsomhet er en form for skyld som innebærer at man har opptrådt i strid med det en alminnelig fornuftig person ville gjort i en tilsvarende situasjon."

Trur ikkje sjåføren hadde noe ønske om å ende opp utenfor veien, så det er bare for at en skal fordele skyld. Hva da med de som har ansvaret for vedlikehold og strøing, har ikke de og opptrått uaktsomt? Eller for den saks skyld de styrende organer i Oslo som har neglisjert norske veier i gud vet hvor mange år? Skal og bør ikke disse og stilles for retten for uaktsomhet. Hadde vært interessant å sett.

Slik det er blitt idag er en uaktsom uansett så snart det skjer noe, vi er pinadø den eneste yrkesgruppen som risikerer ubetinget for å utøve yrket vårt. Ingen absolutt ingen går på jobb med den innstilling at en skal forvolde skade eller en annens død.

Tenk litt over dette med uaktsomhet og konsentrasjon slik jeg ser det går disse to hånd i hanske. Hvor lenge kan en sammenhengende være konsentrert? Skal en stoppe når en mister konsentrasjonen? Er ikke trafikkbildet til tider så komplekst at det overgår det en makter å absorbere av inntrykk? Og her skal en sitte i time ut og time inn og ta avgjørelser som i værste fall kan ende fatalt hvorpå en liksom er uaktsom om så skjer.

En kan jo begynne å lure på hva og hvor mye som spinner mellom øra på den lovgivende makt etterhvert for ikke å glemme påtalemakta.

Bare så det er sagt så har ikke jeg "hele vettet" jeg heller, vil antqa at min IQ er litt over skostørrelsen, dog ikke mye.

InnleggSkrevet: Fre Jun 13, 2008 19:37
kube
Noen som har noe mer info rundt omstendighetene til denne ulykken? Vil anta politiet mener han her skulle ha satt fra seg bussen inntil det ble strødd?

InnleggSkrevet: Fre Jun 13, 2008 20:45
Stuttjukken
Ei lita oppsummering.

Bussjåføren køyrde kollegaer som skulle på handletur, trur eg det var. Dei drog frå Verdal og innover rv. 72 mot Inndalen i retning Sverige. Det var nok glatt føre, men det gjekk an og ta ut frå Verdal. Vedlikehaldsmannskapa hadde vore ute om morgonen og tok friksjonsprøvar, og meinte at det ikkje trongst strøing. Her skal ein vera klar over at det er hjelpelaust glatt lenge før friksjonsprøven etter vedlikehaldsmannskapet sin instruks gjev klarsignal for tiltak som strøing og salting. Så vart det sjekka litt seinare, og litt før mannskapet skulle ut og byrja og strø skjedde ulukka inne i Inndalen. På berre få meter utan førevarslel vart det glatte føret sinnsjukt mykje glattare. Det vart plutseleg så glatt at det ikkje gjekk an og føra seg på vegen utan skikkelege broddar. Resultatet vart 3 omkomne.

Stuttjukken planlegg og køyra rv. 72 i ferien på seinsommaren, og ta ein kikk på ulukkesstaden. Då skal det óg forholdet mellom vegen og natur/landskap observerast. Natur og landskap kan faktisk fortelja svært mykje om korleis dei lokale forholda kan vera, men det må eg uansett sjå nøye på. Mot naturen er friksjonsmålingar fleire mil unna totalt verdilause og heilt bak mål.

InnleggSkrevet: Fre Jun 13, 2008 21:44
kube
Hvilke kommentarer har politiet til disse opplysningene?

InnleggSkrevet: Fre Jun 13, 2008 21:57
Stuttjukken
Dei meiner nok at bussjåføren opptredde uaktsamt, som i det heile teke køyrde rv. 72 den morgonen. Det var vel så glatt at sjølv 0 km/t ville vera for fort, tenkjer eg.

InnleggSkrevet: Søn Jun 15, 2008 10:32
ScaniaR620king
da er det glatt da :-?

InnleggSkrevet: Søn Jun 15, 2008 21:12
Stuttjukken
Det var berre så synd at bussjåføren ikkje fekk førevarsel om kor glatt det vart, der overgangen frå noko glatt til hjelpelaust glatt skjedde på truleg berre 1 meter.

InnleggSkrevet: Man Jun 16, 2008 20:41
brukar
crazy1 skrev:Klipper litt fra ditt innlegg. Interesante synpunkter du har.

Velger å kommentere her siden eg ikkje har konto for underskrift den andre nettstedet.

Dette skjønte jeg ikke helt. Du mener at????

Slik det er blitt idag er en uaktsom uansett så snart det skjer noe, vi er pinadø den eneste yrkesgruppen som risikerer ubetinget for å utøve yrket vårt. Ingen absolutt ingen går på jobb med den innstilling at en skal forvolde skade eller en annens død.

Nei, det trur heller ikke jeg. Men har jeg tanken i hodet i det jeg går inn i den svingen i litt for stor fart?

Tenk litt over dette med uaktsomhet og konsentrasjon slik jeg ser det går disse to hånd i hanske. Hvor lenge kan en sammenhengende være konsentrert? Skal en stoppe når en mister konsentrasjonen?

Ja, det synes jeg faktisk. Om så krevs så stopper jeg på stanssporet på motorveien hvis jeg føler at jeg ikke lengre er helt med. Det er den minste tenkelige risiko for at noe dramatisk kan skje.

Er ikke trafikkbildet til tider så komplekst at det overgår det en makter å absorbere av inntrykk?

Skjønt enig. Desto større grunn til å "gjøre noe annet".

Og her skal en sitte i time ut og time inn og ta avgjørelser som i værste fall kan ende fatalt hvorpå en liksom er uaktsom om så skjer.

Det er da jeg kommer drassende med denne "skjebnen".

En kan jo begynne å lure på hva og hvor mye som spinner mellom øra på den lovgivende makt etterhvert for ikke å glemme påtalemakta.

På enkelte,- kollega, - på enkelte.

Bare så det er sagt så har ikke jeg "hele vettet" jeg heller, vil antqa at min IQ er litt over skostørrelsen, dog ikke mye.

He he, velkommen i klubben.
Flemming


InnleggSkrevet: Man Jun 16, 2008 23:33
crazy1
brukar, Det med å måtte opprette en konto bare for å underskrive en ting, ser forsåvidt en grunn for den praksisen, men uansett googlekonto el. blir liksom feil i mitt hode, ikkje dermed sagt at eg ikkje støtter oppropet.

I dette tilfellet var vel all fart for stor, men det bør jo være en tankevekker at veibanen ikkje behøver å være klar rundt en sving. Kan godt gå godt 99 ganger i 80 km men den 100 gangen skjer noe uforutsett og ja da er h**** løs.

Konsentrasjon: Vet det er gjort forskning på dette og mener å erindre at en, om en er veldig god, kan makte å holde konsentrasjonen i 10-15 minutter av gangen. Kanskje der er på tide å gjøre noe annet for alle yrkessjåfører da og heller fjernstyre / bruke roboter / pc eller annen teknologi til å utføre sjåføryrket?

Skjebnen som du sier er en kjede av uheldige omstendigheter som resulterer i en ulykke.

Ang. dette her med lovverket, at det er uklart er nå en ting, en må jo brøfø advokatene og, men hvor har det blitt av den logiske tankegangen at 1000 kg metall mot +- 80 kg kjøtt og bein er rått parti. Det jeg mener her er at lovverket fritar enkelte grupper for alt ansvar så dermed har det blitt til at : HER KOMMER JEG OG DU FÅR BARE FLYTTE DEG; STOPPE; ELLER VIKE FOR MEG. Syns dette blir fundamentalt galt.

Tilslutt et lite spørsmål: Det var jo ei alvorlig ulykke i Lyngdal i slutten av mai, siste jeg hørte var at sjåføren bare var tiltalt for kjøring i påvirket tilstand, stemmer dette?
Og i så fall har Norge gått bort ifra "likhet for loven" prinsippet?

Editert: Eg har tildels sterke meninger om dette dels utifra egne erfaringer, dels etter å ha sett hvordan slike ting kan påvirke personer i etterkant. Tror ikke at praksisen gjør annet enn vondt verre dels for at det tar lengre tid å bli ferdig med hendelsen for alle parter dels for di at det ikke hjelper å si hva om...... en kan ikke reversere hendelsen uansett hvor mye en enn ønsker

InnleggSkrevet: Man Jun 16, 2008 23:50
kube
Han er ikke tiltalt for noe som helst enda, men saken er ferdig etterforsket og oversendt påtalemyndighetene, ifølge politiet så kommer sansynligvis tiltalen til å være uaktsomtdrap, promillekjøring og råkjøring. Tiltalen vil komme i løpet av sommeren.

InnleggSkrevet: Tir Jun 17, 2008 00:07
crazy1
Takk for den oppdateringa.