Bergli, Tungt.no og egenterapi.

Her finner du informasjon om og fra redaksjonen i Tungt.no, du kan lese om Transportmagasinet og AnleggsMagasinet, lese blogger fra redaksjonen og diskutere ulike reportasjer og saker som er publisert av tungt.no

Moderatorer: Frode Tellevik, Svein-Ove Arnesen, Njål Hagen, Knut Viggen

Bergli, Tungt.no og egenterapi.

Innlegg Svein-Ove Arnesen » Lør Aug 30, 2008 17:04

I disse dager har jeg 15 års jubileum i TransportMagasinet. Jeg har vært omreisende abonnementselger, skribent, ombrekker, redaktør og en kort periode også deleier av bladet. I tillegg hadde jeg en stund totalansvaret for cola-automaten på vårt gamle kontor. Det har vært tøffe tak.

For en tid tilbake møtte jeg en venn av meg på bensinstasjonen. Vi hadde ikke sett hverandre på mange år, og mens vi tanket lurte han på hvordan det gikk og om jeg fortsatt jobbet i TM.

Ja, sa jeg. Men det er bare lureri. Jeg kan egentlig ingenting om transport, lo jeg.
- Men jeg holder jo på til jeg blir avslørt. Det har gått greit en stund. Sa jeg og penslet vår korte samtale over på ham og hvordan han hadde det, før vi var ferdige og fortsatte hver til vårt.

Jeg er redd for å bli avslørt. Tror jeg har vært det ganske lenge også - om ikke bestandig. Jeg føler at jeg kan ganske mye, men innenfor enkelte områder er jeg svindler i stor stil. Jeg er redd folk skal finne det ut.

Hvor vil jeg med dette?
Jo, for en stund siden ble jeg spurt om jeg kunne være nettredaktør for en side som skulle hete www.tungt.no
Å jobbe med blader er én ting. Jeg elsker det. Men å jobbe mot nett? Jeg har aldri vært forumbruker, og aldri laget nettsaker heller. Jeg ser at risikoen for å bli avslørt som "svindler" åpenbart er skyhøy.
En tur innom Bergli Truckstop endret ikke nettopp oppfatningen. Her er det mange dyktige folk som kan mye!

Men man kan ikke hoppe over en avgrunn i to, korte jump. Skal man over, bør man hoppe skikkelig. Ellers kan man la være. Jeg takket ja. Nettsiden Tungt kan derfor ses på som egenterapi i så måte. Og det er en heldig ting å få betalt for sin terapi.

Skal terapi ha noen funksjon, må man dog jobbe knallhardt med saken. Og det skal jeg (og de andre gutta, naturligvis) gjøre.

Tungt.no vil bli en nettportal som tar for seg nyhetene og sakene du er vant til fra bladene TransportMagasinet og AnleggsMagasinet. I tillegg vil vi presentere bildekaruseller, blogg, video og mye mer. Men vi er avhengige av samarbeid.
Rent formelt er det nå Hjemmet Mortensen Fagmedia som eier forumet. Det betyr egentlig ikke en dritt.
Det som betyr noe er at vi har et reelt samarbeid og at dere skal vite at vi satser på forumet. Selv om det altså er litt skremmende for en bladfyk som meg.':flire:'

Vi håper å kunne presentere saker fra forumet både på tungt.no og i bladene. Har dere f.eks. en flott youtube-video dere vil presentere, så send meg en mail og vi legger den kanskje på Tungt.no. Tips om saker å skrive om likeså. Dere vet liksom best hvor skoen trykker. Håpet mitt er at vi sammen kan lage Tungt.no og Bergli så bra som mulig.
Det ville vært terapi, det.

Ps. Gi meg gjerne noen tilbakemeldinger. Første gang jeg legger inn noe som helst på noe forumet, og jeg er ille spent på mottakelsen. Sjekker vel hvert femte minutt den føste tiden, tenker jeg':flire:'
Brukerens avatar
Svein-Ove Arnesen
- Nettredaktør, tungt.no -

Innlegg sickpuppy » Lør Aug 30, 2008 17:17

Velkommen Svein-Ove!

Tror ikke du skal være så veldig bekymret for å bli avslørt, det finnes de av oss som har jobbet i næringen i flere år som heller ikke vet noe. Men brøler man høyest på kafeteriaen så skinner det aldri igjennom!
Skjønt, en liten bekymring som ulmer i bakhodet vil nok alltid være sunt, siden det nok er med på å skjerpe deg og din kvalitetsbevissthet i forhold til din del av jobben.

Jeg sier igjen, jeg har tro på tungt.no, og ut ifra det du skriver her så syns jeg virker som dere har de rette tankene og planene. Å få et allerede veletablert forum knyttet opp mot en nettside tror jeg er gull verdt. Og at dere velger å være interaktive og prøve å få portalen deres til å oppdateres jevnlig, hvor dere i tillegg til å ha sakene i ren tekstform som i bladet da kan legge til videosnutter som tilleggsinfo til leserne/brukerne.

Om brukerne klarer å venne seg til dette mediet og denne medieformen, og dere klarer å holde den oppdatert, oversiktlig, brukervennlig, informativ og relevant, så kan ikke dette være noe annet enn en hit! :)
sickpuppy

Innlegg Desperado » Lør Aug 30, 2008 17:31

Skrivingen er i hvertfall ingenting du skal skamme deg for. Og Tungt.no tror jeg kommer til å bli en suksess. Men jeg tror det vil ta litt tid før folk kommer skikkelig "inn i det". Snakker vel egentlig for meg selv, men dersom folk er som meg tar ting tid. Og hvis tungt.no blir like bra som TM så blir det garantert suksess. Dersom TM kommer en dag samboeren min har planer hvor jeg er inkludert, pleier hun å gjemme det bort til en annen dag. Hun vet nemlig at når TM kommer blir jeg opptatt. Uansett, lykke til, og takk for et flott tiltak.
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Æljen » Lør Aug 30, 2008 18:23

velkommen til forumet, og lykke til med Tungt.no :D
Æljen

Innlegg DeLutte » Lør Aug 30, 2008 18:26

Velkommen til forumet :)

Har lagt tungt.no til de sidene som jeg sjekker daglig og det virker absolutt lovende.

Men ting må gå seg til. De ansvarlige er kanskje litt engstelige for hvordan de blir mottatt, og noen av Berglis brukere tør sikkert ikke heller kommentere eller skrive noe enda.
Det er rart med det, her får man plutselig muligheten til å debattere med journalister man kjenner fra bladet, de som har levert så mange bra artikler.
Og man er dermed ikke lenger i egne vante omgivelser.

Skjønt etterhvert som folk blir husvarme, så tror jeg dette blir bra.

De Lutte
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg JvhScania » Lør Aug 30, 2008 18:44

Dette her er bare helt topp!!! Titta på sidene nå, det er en bra begynnelse, kan såklart bli bedre, sånn er det med alt nytt. Likte det designet dere har. Oversiktlig og raskt å laste inn. Keep it up og takk for at dere tok dere tid til å få istand dette!

Ønsker dere lykke til!
Tippbil historie, Veitransport hstorie, kjører krokbil jeg gitt :)
Brukerens avatar
JvhScania
Bileier

Innlegg DÆÆMDALN » Lør Aug 30, 2008 23:07

Heisann Hoppsann!!
Velkommen på nett! Dette tror jeg blir bra.Det er sikkert flere enn meg som synes
det går litt langt imellom hver gang tm kommer ut,og da er helt topp å kunne klikke seg inn på tungt.no eller nå også her på bergli for å sjekke ut siste nytt.
Siden mr.Arnesen har fått tildelt bare 1 side i tm til å få utløp for sine hysterisk
morsomme tanker om ting og tang,så håper jeg at det kansje dukker opp litt galskap både via blogg og forumet.De andre i tm har forhåpentligvis også mye mer
som må ut, som det ikke blir avsett plass til i bladet.
Lykke til!!
DÆÆMDALN
Sykkelbud

Innlegg mauer`n » Søn Sep 07, 2008 09:16

har vert inne på tungt.no i dag. ser meget lovende ut dette!! lykke til videre!! :D
Brukerens avatar
mauer`n
Bileier

Innlegg volvo gær`n » Søn Sep 07, 2008 09:37

Ja det så bra ut det ;)
Bilde
volvo gær`n
Veteran

Hei Svein-Ove

Innlegg brukar » Tir Sep 30, 2008 09:39

Dette var da en riktig så presentabel intro inn i de forumistiske sfærer. Og her på Bergli er det flust av de, - forumister.

Nå har det mest sakelige (steiki´ti´sickpuppy, riktig en innertier :D ) sagt i / på denne tråden, og en godt sagt formulering er sjelden heldig å etterligne.

Jeg blir vel å frekventere (fint ord) innom Tungt.no for å se lære og lytte. Ok, kanskje skrive og da om man får tilgang. :roll:

Lykke til med "nettbruken", den som lever får lære, - heter en lettere omskrivning.
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg Hawkie » Lør Okt 25, 2008 18:33

Det eneste som er skummelt er dersom man glemmer å legge litt energi i det, for er det noe forumbrukere merker fort, så er det når det mangler respons fra "øvrigheta" og da er ikke pepperkverna langt unna. Så innsats og deltagelse er essensielt.
----------------------------------------------------
Pensjonert, kjører nå skrivebord og laptop
----------------------------------------------------
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg Svein-Ove Arnesen » Søn Okt 26, 2008 22:28

Jepp. Hawkie har et poeng der.
Vi er alle stadig innom, men får dessverre ikke tid til å kommentere alt. Vi bruker nok mye energi (og veldig feil prioritert sådan ifølge samboeren min som ligger forsmådd ved siden av meg, det er søndag kveld og jeg har mac´en på fanget i senga), men satser i første omgang på å lage nyheter og saker til tungt.no samt sveipe over forumet. Andre ganger finner vi gode tips og ideer her til saker vi kan trekke tilbake til bladene eller tungt.no og lage egne reportasjer på.
Noen ganger blir vi hekta og tiden flyr selv om vi altså ikke bestandig er like synlige :D
Brukerens avatar
Svein-Ove Arnesen

Innlegg speed45 » Tir Okt 28, 2008 09:50

Verdien av å ha en skriblende skribent som egentlig ikke har peiling tror jeg er at du kansje da også har lettere for å "betrakte disse store monsterne" på en litt annen måte enn vi som sitter inne i dem -å lager de til monster ;)

men -jeg har lest TM - jeg har lest tungt.no og må si det slik : At du gjør en god jobb tross allt 8-)

Det er litt av en jobb dette å følge med i tråder både her og andre nettsteder - men ved å gjøre dette - så kommer man litt inn i både sofaskribenters hode -og yrkessjaførenes .

- Men dette at noen får mye av dette ut på trykk - og eller nettsteder (sofaslitere orker jo ikke gå ut på en bensinstasjon... dessuten er bladene borte fra stasjonene før du rekker bestille pølse og brød )- er viktig -veldig viktig for en bransje som i dag sliter litt med å bli opfattet som seriøse arbeidstakere .
Brukerens avatar
speed45
Lærling

Innlegg Asfalttaxi » Søn Mai 17, 2009 18:44

Vet ikke hvor dette skulle vært. Derfor havner det her. Hadde en liten prat me deg på messa men glemte å si følgende: syns du gjør en utrolig jobb i TM . Utrolig godt lesestoff me fokus på mange av di rette tinga. Syns ikke alt er like bra men det er like mange meninger som sjåfører :roll: Til den det måtte angå vil jeg si at messa på gardemoen var j....... rå. Håper det blir mer av det. Må vel gå inn i historien som noe av det mest vellykkede :mrgreen: GI gass videre, håper foten blir bedre satser på mye godt fra din kant ennå!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
When god gave out brains I thought he said trains so i asked for a slow one.
Brukerens avatar
Asfalttaxi
Bileier

Innlegg Svein-Ove Arnesen » Man Mai 18, 2009 21:20

Takk for det, Asfalttaxi. Har planer om å gjøre tungt.no mye bedre også. Har laget et utkast, men det koster penger og tar tid. Uansett - jeg gleder meg til å få neste versjon på nett når den tid (snart) kommer.
Og med foten min har jeg blitt redaksjonens hakkekylling. Det er jaggu ikke mye som skal til før en får gjennomgå :) For en tid siden kollapset lungen til journalist-kollega Njål i AnleggsMagasinet. Da han lå på sykehuset, ville vi kjøpe en pose ballonger istedet for blomster til ham. Nå får jeg igjen. Kollega Frode Tellevik forteller alle at jeg ønsker meg kjøleskapsmagneter for å dekke arrene på benet.

Har nok metall innoperert til å kunne bli med i neste Terminator-film. Men slik er det. Hadde jeg ikke stål i armer og ben før, har jeg det iallefall nå! Tipper jeg kaster krykkene om et par uker.

Uansett - jeg leverte neste TM til trykkeriet tidligere i dag. Det har stort sett bare blitt soving og jobbing siden messa, men det er liksom dette vi lever for. Det er ingen sak når jobben også er hobby og livsstil. Men dette kjenner vel også du til, tipper jeg.
Brukerens avatar
Svein-Ove Arnesen

Gå til Informasjon om og fra Tungt.no redaksjonen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest