viewtopic_print
Side 1 av 1

Lars Haltbrekken – en miljøversting

InnleggSkrevet: Fre Aug 29, 2008 09:03
Knut Viggen
Skal virkelig en organisasjon som har mindre enn en halv promille av landets innbyggere som medlemmer avgjøre hva slags samferdselspolitikk som skal føres i Norge?

Lars Haltbrekken, styreleder i Norges Naturvernforbund og Holger Schlaupitz, fagleder i Norges Naturvernforbund, har skrevet innlegget ”Veikrav på ville veier” i dagens (27/08/08) utgave av Aftenposten. Norges største abonnementsavis gir stor spalteplass til innlegget fra den høyt profilerte Haltbrekken og hans våpendrager.

Innlegget går til frontalangrep mot en rekke ordførere og åtte fylkesordførere på Østlandet, altså de demokratisk valgte representantene for rundt regnet to millioner innbyggere i Norge, på grunn av deres engasjement for å få mer bevilgninger til et nedslitt, trafikkfarlig og overbelastet veinett.

Mange vil si at det er på tide at politikerne engasjerer seg i veisaken. Noen vil si at politikerne også gjør det for å redde sitt eget skinn. Ute blant vanlige folk, der de langt fleste benytter seg av bil til store og små gjøremål, er utålmodigheten stor. Og den vokser for hvert eneste år som går uten at bevilgende myndigheter ser ut til å ta vei-forfallet alvorlig. Våre demokratisk valgte representanter frykter - med rette - for sine politiske liv hvis de nå ikke får vedtatt en storsatsing på veier i årene som kommer.

Nye motorveier er altså Norges Naturvernforbund imot. Jeg som trodde det viktigste for en naturvernorganisasjon var naturvern - ikke veiutbygging.

Men så feil kan man ta.

Mens mange land i Europa (Sverige, Danmark, Hellas, Romania m.fl.) bygger ut sine motorveier i et imponerende tempo (de må også forholde seg til Kyoto-avtaler og CO2-utslippskrav) snakker Haltbrekken om å droppe investeringene i veier og i stedet bygge ut jernbanen.

Hva er det Haltbrekken vet som ikke resten av Europa vet?

Naturvernforbundet, som hevder de er ”Norges største miljøvernorganisasjon”, nådde i 1991 et toppunkt med et medlemstall på rundt 40.000. Dette tallet har, ifølge deres egne nettsider ”sunket noe de siste årene”.

Haltbrekken har vært en gjenganger i norske medier i 10-15 år, helt siden han som leder i Natur og Ungdom lenket seg foran tunneler i Trondheimsområdet for å hindre utbygging av E6 mellom Trondheim og Stjørdal.

Han var ikke særlig opptatt av demokratiske beslutninger den gangen, og er ikke blitt noen større demokrat med årene.

Men han har lært seg de ”riktige” sjargongene. Han kaller veiprosjekter som ny firefelts E6 over Hedmarken, ny riksvei 2 gjennom Nes og Sør-Odal, ny riksvei 4 over Hadeland, ny E18 ved Ski i Akershus og ny riksvei 7 Sokna-Ørgenvika) for de virkelige ”verstingene” blant veiprosjektene i Norge. Vel vitende om at ordet ”versting” får norske journalister til å sikle i sin iver etter å få saken sin på førstesida.

Med mellomtitler som ”trygg skolevei”, ”utslipp må reduseres” og ”oppslutning om jernbane” frir han uhemmet både til venstre og høyre.

Det skal ikke forundre meg om Haltbrekken også inspirerte kameraten til Labbetuss, Bodø-artisten Halvdan Sivertsen, da han tidligere i år laget sin svært naivistiske A-listede sommerhit – Vi vente på toget – mens havet stig” (hva som er sammenhengen mellom en togavgang og havnivået må da gudene vite)

Haltbrekken slipper stort sett å forholde seg til dårlige veiforbindelser, siden han selv bor svært sentralt. Han har selvfølgelig flyttet fra Trondheim til sentrale Oslo - i gangavstand til TV-studioene til NRK og TV2 der han opptrer i debatter jevnlig.

Og han oppfører seg som om Naturvernforbundet skulle ha én million medlemmer – ikke rundt 25.-30.000 medlemmer som er det virkelige tallet.

Det som burde skremme oss er at Haltbrekken har rød løper inn til flere medlemmer av den rødgrønne regjeringen. Miljøvernminister Erik Solheim (SV) var selvfølgelig gjest på Naturvernforbundets årsmøte tidligere i år. Statssekretær og tidligere miljøaktivist Heidi Sørensen (SV) er en god venn av Haltbrekken. Å lese SVs program er som å lese en blåkopi av Naturvernforbundets program.

Er det rart at jeg ikke tror på noe veiløft i Nasjonal transportplan før jul, eller i Statsbudsjettet for 2009?

Lars Haltbrekken og Norges Naturvernforbund fortjener rødt kort og en plass på tribunen i veikampen som må og vil komme her til lands i månedene som kommer.

Hva synes du?

InnleggSkrevet: Fre Aug 29, 2008 22:29
Tomas1
Vet ikke om vi skal svare her eller?

Jeg skjønner meg ikke på denne Jernbanepolitikken til politikerne her til lands. Hver gang det blir debatt angående veier, så drar de inn dette jernebane styret og det er liksom den eneste løsningen på problemet. Blir helt feil å sammenligne oss med panneflate land hvor det er forholdvis enkelte bygge jernebane.

Nei, la de heller bygge nye veier som ikke går innom hvert gårdstun slik som de gamle veiene. Men det ser ikke lovende ut akkurat når man ser veibudsjettet. Det er omtrent bare nok vedlikehold og sånt.

Det blir ikke akkurat enklere å bygg vei med sånne som Lars Haltbrekken "15år i veien". Jeg Skjønner ikke hvordan han kommer seg frem.

Det er veldig mye snakk om global oppvarming for tiden, og Den norske stat gjør alltid de kan for å lage avgifter, slik at det blir mindre co2 utslipp.. Kjøpe miljøkvoter, osv..(Samme som avlat som for mange hundre år siden i kristendommen?)
Hvis du reiser til f.eks Polen og spør den vanlig mannen i gaten om global oppvarming etc, så vet de omtrent ikke hva vi snakker om :roll:

Rart hvor hardt Lille Norge kjemper mot et verdensproblem :badmood:

InnleggSkrevet: Søn Aug 31, 2008 13:06
bigswede
Tomas1 Nei Nei Nei.. Hadde trodd du hadde forstått det. Det ER jo midtdelere som er svaret på aaaaaalt vondt her i verden!! (det var ironisk ment, mao bare en morosm komentar)

InnleggSkrevet: Søn Aug 31, 2008 13:38
Sheriff
Skulle likt og sett den jernbanen som skal gå til stryn :shock:

:)

InnleggSkrevet: Søn Aug 31, 2008 15:13
Desperado
Eller fra Stavanger til Molde langs kysten. ;)

InnleggSkrevet: Man Sep 01, 2008 18:54
Stuttjukken
Nord for Fauske og Bodø er det fint lite jernbane, når ein ser vekk frå Narvik - Bjørnfjell - Riksgrænsen - og vidare inn i Sverige. Bjørnfjell er norges nordlegaste jernbanestasjon. Den dagen det går tog til Hammerfest - Havøysund - Honningsvåg - Mehamn - Berlevåg - Båtsford - Vardø - osv.........................., kan politikarane byrja og snakka om jernbanesatsing.

InnleggSkrevet: Ons Sep 03, 2008 02:37
Lars-Rei
Der e nu en litn lokal jernbane i Kirkenes... Men den e veldi lokal...

InnleggSkrevet: Ons Sep 03, 2008 08:42
Stuttjukken
Kjenner til den, men det er vel årevis sidan det gjekk noko på skinnene der, så difor nemnte eg den ikkje. Stod forresten på brua oppe i Bjørnevatn og fotograferte jernbanelinja, faktisk med fleire spor akkurat der. Jernbanelinja var langt på veg grodd att der, så skal det gå tog der att, må det ryddast kraftig. Så er det berre nokre steinkast til neste jernbanelinje der, for å sei det slik. Det finn ein borte i Nikel på russisk side. Det er ingen persontransport med toget mellom Nikel og Murmansk, men frå Murmansk og vidare sørover tek toget passasjerar. Vel, det er i såfall for dei som har svært god tid, for det går langt over døgnet til t.d. St. Petersburg. Dessutan er det kystbygder i Finnmark som har svært korte stubbar med skinnegang til ulike føremål, men som sikkert ikkje er i bruk i dag nokon av dei.

InnleggSkrevet: Lør Sep 06, 2008 02:22
MB 4154
Fyren må jo være direkte DUM.Vært artig å spurt han hva vi skal gjøre mens vi venter på at det skal bygges jernbane overallt.Lurer på om han egentlig er klar over hva de drømmene ville koste,om de noen gang skulle realiseres?? Men det værste er jo at sånne folk får slippe til,og at det faktisk er folk som GIDDER å høre på pisspreiket.
Når jeg tenker meg om,så er det faktisk rart vi har blitt ett av verdens rikeste land,med tanke på at oljeindustrien ikke bestandig har vært på miljøtoppen akkurat.Miljøbevegelsen har vel sovet i timen der vel,for det ser jo helst ut som at de vil ha oss sånn ca.150 år tilbake i tid.Uten biler,hest og kjerre og sjøldyrkede grønnsaker fra en liten åkerlapp.
Eller forresten,her handler det jo om penger og rikdom,så da sklir de vel elegant inn i gutteklubben GREI de også,styrt fra øvrigheta.

Men jeg har faktisk litt troen på litt franske tilstander jeg altså,for å få folk til å forstå hva dette med vegtransport dreier seg om....Men så lenge ingen har baller nok til å dra det igang,får vi nok bare sitte med lua i handa og høre pent etter hva Haltbrekken & co har å si. Mistanke om at den samme gutteklubben drar i trådene her også.......SÅ DET SÅH