Uaktsomt drap? Svar på tiltale!

Moderatorer: Knut Viggen, Frode Tellevik, Svein-Ove Arnesen, Njål Hagen

Innlegg Stuttjukken » Man Okt 27, 2008 10:11

Det vert snakk om at det er så enkelt som og følgja lova, med og gå ut og sjekka blindssona kvar gong ein stoppar. For og ta det eine først, spør eg om dette verkeleg er nok. Må me ikkje stoppa bilen for kvar gong at me skal dreia rattet mot høgre, og mot venstre? Det skulle vel gjelda like mykje i svingar på vanleg veg i køyreretninga som i kryss. Det vil sei at eg må stoppa framfor kvar einaste sving i Grimesvingane for og sjekka om det er noko i blindssona, og liekeins alle andre stader der rattet må dreiast meir eller mindre, og ikkje berre i kryss. Så skal ein vera klar over at når me går inn att i bilen for og køyra, kan det henda at det har kome noko i blindssona i mellomtida, så klart. Det går jo noko til frå me har sjekka blindssona frå utsida, og då må me ut på nytt, og på nytt, og på nytt, og på nytt, og....................................utan ende, så lenge me ikkje har sidemann. Det var no det. Det andre er at det spørst om det er lovleg og gå ut av bilen for dette føremålet, både i kryss og i andre veg- og trafikk-høve. Er det ikkje forbunde med fare for oss sjølv at me skal ut av bilen for og ta denne sjekken til stadigheit, sjølv om rettsvesenet drit i vår sikkerheit, berre dei får dømt oss? Kva seier Arbeidsmiljøloven og Arbeidstilsynet til slikt? Tenk om det ikkje er lov og gjera dette. Det hadde vore ein pikant sak som det norske rettsvesenet kian bryna seg på. Skal tru om det ikkje er slik fatt at yrkessjåførane vert dømt for IKKJE OG HA GJORT NOKO DEI IKKJE HAR LOV TIL OG GJERA. Eg berre lurar....................................og eg har ikkje sett andre som har kome med den synsvinkelen så langt. Dette trur eg nokon må sjekka ut.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg knutn » Man Okt 27, 2008 15:18

Stuttjukken skrev:Det vert snakk om at det er så enkelt som og følgja lova, med og gå ut og sjekka blindssona kvar gong ein stoppar. For og ta det eine først, spør eg om dette verkeleg er nok. Må me ikkje stoppa bilen for kvar gong at me skal dreia rattet mot høgre, og mot venstre? Det skulle vel gjelda like mykje i svingar på vanleg veg i køyreretninga som i kryss. Det vil sei at eg må stoppa framfor kvar einaste sving i Grimesvingane for og sjekka om det er noko i blindssona, og liekeins alle andre stader der rattet må dreiast meir eller mindre, og ikkje berre i kryss. Så skal ein vera klar over at når me går inn att i bilen for og køyra, kan det henda at det har kome noko i blindssona i mellomtida, så klart. Det går jo noko til frå me har sjekka blindssona frå utsida, og då må me ut på nytt, og på nytt, og på nytt, og på nytt, og....................................utan ende, så lenge me ikkje har sidemann. Det var no det. Det andre er at det spørst om det er lovleg og gå ut av bilen for dette føremålet, både i kryss og i andre veg- og trafikk-høve. Er det ikkje forbunde med fare for oss sjølv at me skal ut av bilen for og ta denne sjekken til stadigheit, sjølv om rettsvesenet drit i vår sikkerheit, berre dei får dømt oss? Kva seier Arbeidsmiljøloven og Arbeidstilsynet til slikt? Tenk om det ikkje er lov og gjera dette. Det hadde vore ein pikant sak som det norske rettsvesenet kian bryna seg på. Skal tru om det ikkje er slik fatt at yrkessjåførane vert dømt for IKKJE OG HA GJORT NOKO DEI IKKJE HAR LOV TIL OG GJERA. Eg berre lurar....................................og eg har ikkje sett andre som har kome med den synsvinkelen så langt. Dette trur eg nokon må sjekka ut.

Og det er pga det du skriver nå jeg hiver ut forslaget om å flette inn en omfattende del angående blindsoner hos lastebiler i ALL føreropplæring inkludert sykkel. Dette mener jeg burde vært gjort for å kunne plassere et ansvar hos de trafikanter som ferdes rundt f.eks et vogntog i et kryss eller de som kommer skytende inn fra høyre i et akselrasjonsfelt. Det er totalt feil at en fører av et vogntog skal tas fordi en person på tråsykkel stiller seg på høyre hjørne av vogntoget.
Man skal jo, som det står i skriften, være ansvarsfull, aktpågivende og varsom i trafikken, og om syklisten da hadde lært om blindsoner, så må han/hun ta hensyn til dem ..... Blir vedkommende da kjørt ned, så er det fordi han/hun ikke praktiserte det som ble fortalt under opplæringen, og da burde man hvertfall få et mer rettferdig utfall enn det mange av Dere lastebilsjåfører opplever etter et uhell pr.idag.

I alle andre sammenhenger kommer man lenger med holdningsskapende arbeid enn straff, og i dette tilfellet her, så er det trafikken rundt vogntogene som bør tillegges holdninger ... og ikke Dere sjåfører. Det er en kjensgjerning at blindsoner er veldig farlige, men det holder ikke at Dere vet det ... Alle må vite det.
Vegetarianer: Gammelnorsk ord for dårlig jeger
knutn
Sykkelbud

Innlegg sisuhelge » Tir Okt 28, 2008 01:09

Jeg lurer på om syklister er fritatt for trafikkregler. De er kjørendie og må rette seg etter vanlige trafikkregler de også. kanskje vi skal anmelde politiet for tjenesteforsømmelse og grov uforstand i tjenesten. Dette fordi de ser bare en annen vei når syklister kjører uten lys, på rødt lys, over fotgjengerfelt osv. Loven burde håndheves og gi disse like store bøter som andre kjørende. Hvis det begynner å svi i lommeboka tenker jeg de blir mer forsiktig og følger trafikkreglene. En annen ting er alle de bortkasta pengene på sykkelstier rundt om i landet. Hvis en syklist sykler i kjørebanen der hvor det finnes sykkelstier burde de også få bot. Hvis noe av dette ble gjort ville vi få et mye sikrere trafikkbilde. Når det gjelder blindsoner må vi passe på at bilene har nødvendig utstyr etter gjeldene regler. Og da har vi fulgt loven. Personli mener jeg at det burde være kamera på høyre side + 1 alarm når man setter på blinklyset til høyre. Når det gjelder syklister må man vel ha 250db toghorn. Kanskje i tillegg et vanndusj så de våkner.
sisuhelge
Sykkelbud

Innlegg brukar » Tir Okt 28, 2008 11:19

sisuhelge, :flire:
Du har nå noen artige, - men også noen praktiske synspunkter på dette med tegngiving og lyd.
Det trur jeg sannelig skulle ha vært mere belyst. Når vi har ryggealarm, - hvorfor ikke også blinklysalarm? En annen type lydgiving, - men tross alt, - en alarm.

I dag må du være døv for ikke å reagere på en ryggealarm. Du får i alle fall oppmerksomhet. Om det blir noen reaksjon av alarmen er jo en annen ting, men de fleste hører den hvis de vil.

Eneste aber med det vil jo bli en sváre "konsert", når 10 biler i et lyskryss har "blinklysalarmen" på. Kanskje det skaper mere forvirring enn opplysning.
Om denne skal betjenes manuelt, kan jo også denne bli avglemt.
Det er jo nok å se på de som "glemmer" å sleppe ned boggi´n etter en bakke, - eller glemmer å dimme etter en tunnel. Eller hvor mange i løpet av en dag "glemmer" ( les ikke gidder) å bruke blinklys overhode?
Det er jo nok å ergre seg over. 8-)
Og hva med bliklysalarm i mørke :?:

Men det er vel med dette som med så mangt annet, - holdningskapning er tingen.

Husker hvor "ille" det var for mange når vi skulle å kjøre med lysene på.
Argumenter som "sløsing med lyspærer", - "utslitte dynamoer", - joda, argumentene sto i kø også den gang.

En annen litt skummel ting i dagens trafikkbildet, - er alle de som har enten en telefon, walkman, eller annen lydkilde hengende i beltet eller innerlomma, som til tider står så høyt på at jeg "utefor"kan høre hva som blir avspillt. Hva hører de av sirener, alarmer, bilhorm, etc :?:
Noen av disse sykler eller går i sin helt egen verden, - og nynner. Noen til og med trener etter lyder / musikk fra disse "duppedittene".

Summa sumarium er det nesten for ille at ikke lyden av en motor i gang skulle være nok for å få oppmerksomheten tiltrukket bilen. Men vi blir vel for blassert etter hvert. For urban kanskje.
Vi, - nordmenn, - urban? he he.
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg Stuttjukken » Tir Okt 28, 2008 12:30

Medan yrkessjåføren er ute av bilen for og sjekka blindsonene, kjem det gjerne ein lastebil i feltet ved sida av i krysset, slik at den første sjåføren kjem i blindsona til neste lastebil. Så skal sjåføren der gjera det same. Jaja, det vert mykje sosialt ut av dette, når mange sjåførar går rundt blindsonene sine, og tek seg ein prat i same slengen.

Visst har iallfall mange av syklistane og fotgjengarane lært om blindsonene. Vel, dei fleste har ikkje forstått kva blindsone er i praksis. Mange andre veit endå betre og handlar mot betre vitande, og ravar rundt i blindsonene berre på vondskap. Dei veit jo no at dei ikkje har ansvar for kva dei gjer, for det har rettsvesenet i sine dommar mot yrkessjåførane fortalt dei. Rettsvesenet har samstundes dømt syklistar og fotgjengarar frå alt ansvar i trafikken, og det betyr at trafikkreglane ikkje gjeld dei. Eg kan iallfall ikkje forstå det som skjer på noko anna måte. Kan de?

Kanskje ein ekstremt kraftig blindsonealarm hadde vore tingen, som slår ut når syklistar og fotgjengarar er nærare bilen enn bilen si til einkvar tid gjeldande total-LENGDE, også når dei er på fortauet.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg erling » Tir Okt 28, 2008 18:23

Stuttjukken: Den tida det tar fra du har vært ute og sjekka dødsona da til du er inne i bilen igjen da? Og har fått skiten i gir og kan ta laust....? Hvor mange syklister og andre har kommet inn i dødsona på den tida....?

"Er vi bare en gjeng idioter som kjører rundt med det ansvaret vi har....?"
erling
Veteran

Innlegg brukar » Tir Okt 28, 2008 18:56

[quote="erling]

"Er vi bare en gjeng idioter som kjører rundt med det ansvaret vi har....?"[/quote]

Denne greide jeg ikke helt å "analysere", men jeg trur jeg skjønner hva du mener.

Et lite ekempel (igjen) fra en veistubb som i dag er for de fastboende og turistene.
Børsaberga i Sør-Trønderlag på gamle E139, hvor veien i dag er erstattet med ny vei og syv tunneler.

Og dette skal være en helt sann historie.

I en av de krappeste svingene sto det igjenglemt en trekant i veikanten.
Han som kom kjørende (dette var for vel 30 år siden) stoppet bilen sin, gikk på sine bein rundt svingen for å se hva som "sto på", - for bare å få konstantert at rundt svingen var det ingen ting å frykte. (dette ble en venstresving for han)

Hvor mannen gikk tilbake til sin bil, - fikk rapet den i gir, - og kolliderete midt i samme svingen. Nå var han skyldfri, - men alikevel.

Hvilke garantier har vi i trafikken :?: Absolutt INGEN :!:
Flemming

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg erling » Tir Okt 28, 2008 20:16

brukar skrev:[quote="erling]

"Er vi bare en gjeng idioter som kjører rundt med det ansvaret vi har....?"[/quote]

Denne greide jeg ikke helt å "analysere", men jeg trur jeg skjønner hva du mener.

[/quote]

Det ansvaret vi har som yrkessjåfører er vanvittig stort... !!
Sist endret av erling den Tir Mar 17, 2009 19:20, endret 1 gang
erling
Veteran

Innlegg Stuttjukken » Tir Okt 28, 2008 21:08

Erling spør om kor mange som har kome inn i blindsona på tida som går frå ein har vore ute og sjekka blindsonene til ein køyrer. Eion, få eller mange, nokon er det så altfor ofte, og ein er minst ein for mykje. Eg har skrive nokre stader at ein må gå ut att og sjekka blindsona på nytt og på nytt og på nytt og på nytt og på nytt og på nytt og på nytt og på nytt.........................for den dagen ein sit i rettsalen spør dommarane ein om kvifor ein ikkje gjekk ut og sjekka for 317 gong óg, sidan det var då det kom ein i blindsona som omkom.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Hvor er bransjen ??

Innlegg Birre » Ons Okt 29, 2008 23:12

En masse flotte synspukter, det er gledelig å se at vi sjåfører fortsatt kan støtte hverandre i vanskelige tider.
Først og fremst vil jeg gi min sympati til Ola Sandøy. Det er på ingen måte rett at en sjåfør skal stå til rette for å klarlegge et regelverk. Det er heller ikke rett at en som gjør jobben sin skal betale så dyrt for feil, Egne og i hvert fall ikke andres. Du skal vite at du har min støtte...

Mitt store spørsmål i denne saken er "Hvor er bransjen" ??

Hvor er NLF, TIA, YTF, Schenker, Nor-Cargo og alle andre med muligheten til å si noe fornuftig?

Det er disse som høres ute blandt folk flest og som uten problemer kan få spørsmålet ut i media.

I dag har ikke media mye å diskutere.
Skal pansjonerte politikere som har lurt til seg flere milioner i pansjon få beholde disse? Skal det bli lovlig å okupere ubebodde hus? Skal vi ha OL i Tromsø? Eller et helt debattprogram på TV om hvor vidt Munch-museet skal flyttes eller ikke.
Er det ikke mere samfunsnyttige saker å ta opp i media? TM tar for seg saken på en fortreffelig måte, men desverre er det ikke alle som leser TM.
Det er flott at NLF reagerer i TM, men hva om de hadde gått ut til VG eller NRK og reagert. La den menige mann i gata få høre om arbeidssituasjonen våres. La det bli en offentlig debatt, i tillegg til at de tar det opp med Stortinget.
Internt i næringa kan vi diskutere luggen av hverandre, men det har ingen betydning for senere saker vi alle vet vil komme. Husk på gutter vi er Terrorister og Terrorister skal tas for en hver pris. Det er bare å vente på ledig rom i Guantanamo-basen.

Jeg er yrkessjåfør og fordømt stolt av jobben min. Men skal det offentlige ta livet av oss for den minste lille konflikt som oppstår vet jeg ikke om jeg vil ofre meg. Kanskje bør jeg finne meg en lovlydig jobb.

Tormod fra TM har laget et nytt uttrykk "Den sikreste måten å bli kriminell på er å ta lastebillappen."

For kort og oppsummere en lang tale, Bransjens talerør må gå offentlig ut med saken.[/b]
Birre
Sykkelbud

Innlegg SantaClaw » Ons Okt 29, 2008 23:26

Jeg lurer på hvor folk har det fra at vi er ute etter å skape mest mulig krøll, hvorfor har tungtransporten et dårlig rykte ?

Hvis folk hadde vist hva vi må gå igjennom hver dag for å unngå ulykker, hvor mange ganger vår erfaring og dyktighet bak rattet har redda oss fra ulykker kanskje vi hadde fått den respekten vi fortjener..

Som yrkessjåfør tilbringer vi flere timer bak rattet i løpet av ett år en en gjennomsnittsmann gjør i løpet av 10 år, like vel blir man dømt av folk som ikke har en promille av den kjøreerfaringen som en selv sitter med.

tar man hensyn til hvor mange timer man som yrkessjåfør tilbringer bak rattet i året så er vi på ingen måter "verstinger" slik alle kaller oss, hvis man bak rattet på en trailer kjører i grøfta etter et år skadefritt, så er det det samme som om en vanlig mann kjører skadefritt i 10 år før han kjører i grøfta.

Så Ola som hadde kjørt skadefritt i 19 år er faen meg en helt... Det er det samme som om en vanlig mann hadde kjørt skadefritt i 190 år om man tar hensyn til timer bak rattet og kjørte km !!!
SantaClaw
Sykkelbud

Innlegg Dennis » Ons Okt 29, 2008 23:29

Eller rettogslett bare innse at uhell kan skje, uansett hva du kjører, eller hvor lenge du har kjørt, eller hvor erfaren eller uerfaren en er som bilist.
Dennis
Bileier

Innlegg Stuttjukken » Tor Okt 30, 2008 09:28

Synd at rettsvesenet i Norge ikkje bryr seg om det, for der i garden handlar det kun om og få yrkessjåførane dømt, både i stort og smått.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg brukar » Tor Okt 30, 2008 10:42

Vabisdoktorn skrev:Eller rettogslett bare innse at uhell kan skje, uansett hva du kjører, eller hvor lenge du har kjørt, eller hvor erfaren eller uerfaren en er som bilist.

Jamen, - det har vi jo innsett alle som har handtert disse kjøretøyene, Vabisdoktoren.
Men hva med alle de som IKKE handterer slike kjøretøy? De har egenlig ikke peiling på hva det krever å manøvrere så stort ,langt og bredt.
Og det skal vi vel heller ikke forvente, ser det ut til.

Men det yrkessjåføren nesten har krav på å forvente,er det faktum at det å kline seg inntil slike kjøretøy kan medføre legemlige skader, - og også kan hende med døden til følge.

DET synes jeg vi skal kunne forvente.

Hvorfor slår ikke denne tanken ned i alle de som virvler rundt slike kjøretøy?

Hva med "opplæring" på ungdomskolene og også kjøreskolene, - når du tar lappen første gang. Lære respekt for en store og lange kjøretøy?

"Gidder ikke å bry meg, det blir / er jo ikke min skyld om noe hender noe".

Når jeg hører slike meningsytringer, blir jeg svett. En gang spurte jeg noen ungdommer som sto så nære fortauskanten at en henger fint kunne klippe av tærne av vedkommende, - om hvor de hadde lært slike holdninger.

Mamma og pappa sier det, - så da er det vel sant????????

En så til de grader likegyldighet, - til og med til sin egen helse og velvære, - og det lærer vi barna våre?

La oss i samme åndedrag prise oss lykkelige alle sammen, - yrkessjåfør eller ikke, - at det i det hel tat går så pass bra i dagens trafikk som det gjør.

På tampen er det skremmende at denne likegyldigheten også gjennspeiler seg i hele samfunnet, - fra tid til annen.
Nei, JEG begynner å bli et fosil i mitt hode!! :flire:
Flemming

PS.
Jeg synes et edruelig organ skullen ta på seg oppgaven, - opprette en konto, - og få alle i dette land, sjåfør eller ikke, - å gi 200 kroner hver til Ola på Bud så han kunne få reist saken sin i Menneskerettsdomstolen i Haag, -eller hvor den nå befinner seg.

(Her i landet har jo rettsvesnet trukket nisselua langt nedover øynene i saker som dette.)
DET kunne biltt såpass med midler at gjennopptagelse av saken kunne blitt en realitet.

HUSK, kollegaer, - i morgen kan det hende både meg og deg.
Ja, jeg er faktisk seriøs for en gangs skyld.

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg Dennis » Tor Okt 30, 2008 14:17

brukar skrev:
Vabisdoktorn skrev:Eller rettogslett bare innse at uhell kan skje, uansett hva du kjører, eller hvor lenge du har kjørt, eller hvor erfaren eller uerfaren en er som bilist.

Jamen, - det har vi jo innsett alle som har handtert disse kjøretøyene, Vabisdoktoren.
Men hva med alle de som IKKE handterer slike kjøretøy? De har egenlig ikke peiling på hva det krever å manøvrere så stort ,langt og bredt.
Og det skal vi vel heller ikke forvente, ser det ut til.

HUSK, kollegaer, - i morgen kan det hende både meg og deg.
Ja, jeg er faktisk seriøs for en gangs skyld.

Det var påtalemyndigheten jeg siktet til, for det er vel der dem mangler dette synet, at uhell kan skje...?
Dennis
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Blogger

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest