Huff – nå går det galt!

Moderatorer: Knut Viggen, Frode Tellevik, Svein-Ove Arnesen, Njål Hagen

Huff – nå går det galt!

Innlegg Knut Viggen » Ons Sep 24, 2008 08:35

Kona påstår at jeg er den fødte pessimist.
At jeg tror alt går galt til sist. En lett omskrevet setning fra Jahn Teigens gamle hit ”Optimist”, for øvrig.
Jahn Teigen er en optimist, selv om livet ikke alltid har smilt til ham. Men Jahn Teigen er en utypisk nordmann. Han bekymrer seg nemlig lite.

Problemet jeg og mange andre har, er nemlig at vi lager oss for mange bekymringer. Vi er et bekymret folkeferd. Og TV, radio og aviser hjelper oss hver eneste dag med å skaffe oss enda flere bekymringer.
Vi lever i ett av verdens rikeste land, men hvis du leser norske aviser eller se på norsk TV skulle du ikke tro det.

Nå som finansmarkedene har kollapset og renta i Norge er på vei op, skriker overskriftene mot oss. Kjøpefesten er avlyst. Boligsalget har stoppet, hytter omsettes ikke lenger og ledigheten øker. NÅ KOMMER KRISA!!!

Som man roper i skogen får man svar heter det. Jeg og mange andre pessimister har gode dager. Vi kan triumferende plante pekefingeren opp i ansiktet på folk vi møter og si med dårlig skjult glede: HVA VAR DET VI SA???

Problemet med alle disse bekymringene er at de bidrar til å forsterke eventuelle nedgangstider. Det blir verre enn det hadde trengt å bli.

For meg som skriver om anlegg og transport er det nesten litt uvirkelig å skulle tro på at vi nå beveger oss inn i en tid der det skal brukes ENDA MINDRE på infrastruktur og vedlikehold.
Skolene våre detter fra hverandre, det trengs flere sykehjem, og veiene er snart bare sammenhengende rekker med høl.

GÅR DET AN???

Derfor velger jeg å være optimist, denne gangen – selv om instinktet mitt sier noe annet. Med 2000 milliarder på bok og en hel haug med oppgaver som venter kan ikke politikerne og myndighetene stramme inn og kutte i budsjettene. De gule maskinene må i sving over hele landet.
Brukerens avatar
Knut Viggen
- Journalist, tungt.no -

Innlegg JvhScania » Ons Sep 24, 2008 09:31

For en milliard dollar kunne man fått mye vei... Men det skal brukes på å bestikke brasilianske toppledere... Kan noen kakke mr flauenberg hardt i hue med ett eller annet? De kronene skulle gåt til vei og skole og skatte og avgiftletter og helse osv... hva så om de høgger ned skauen på andre sia av kloden? Kanskje jeg skal kjøpe masse skau i bygda og si at hvis jeg ikke får en milliard dollar høgger jeg faenmeg ned alt jeg eier... Ja hva så? Trevirke må vi jo ha får jeg vel til svar da...
Tippbil historie, Veitransport hstorie, kjører krokbil jeg gitt :)
Brukerens avatar
JvhScania
Bileier

Innlegg crazy1 » Ons Sep 24, 2008 11:48

he he bare å håpe på at dei 2000 milliardene ikkje er invistert i amerikanske banker, hørte forøvrig at pengene blir brukt andre steder enn det Stortinget har vedtatt, sier vel litt om tingenes tilstand.
Som Walter sier "Pisses me off"
crazy1
Distribusjonssjåfør

Innlegg The Cowboy » Ons Sep 24, 2008 18:49

jeg selv er vel av den natur at jeg ikke gidder å uroe meg..
jeg lar ting gå som de går.. og bare håper utfallet er bedre enn hva det lyter til pr dags dato!

men når det kommer til penger på bok og norge.. vel, ray charles hadde kunnet sett hva som manker her!!
jeg gidder ikke uroe meg og være pessimist over det.. men jeg skjønner jo at noe burde bli gjort.. så da støtter jeg heller opp om e som prøver å gjøre noe.. og håper min stemme teller! (dette er med på å styrke positiviteten i eget hjerte!!)
men dog, man kan jo bli nedstemt av å lese om hvem som styrer landet.. over hvor flinke vi er til å donere 2/3 av statsbudsjette til abdulla angor som skal starte terror camp (fiktiv opplysning folkens!!).. og ikke minst.. hvor mye piss enkelte røde og grønne politikere (og velgerne dems seff) klarer å spy ut av seg!!
men på annen måte, jeg er jo og imponert over at de 1. får det til.. og 2. at så mange nordmenn er så dumme at de faktisk tror på de!!

siste var jo jensegutten som lovet millioner til veibygge.. vel, vil det si 2-4 millioner ekstra.. eller vil det si 20-40 milliarder ekstra??
første summen er vel nok til å pusse opp 5 av 2468 buss stopp i oslo sentrum!!

men til deg trådstarter, neida.. det går ikke dårlig.. ikke ennå.. snart valg! håper folket har forandret mening til da.. eller.. om mirakler ennå skjer, de har fått mere vett!!
om ikke, så kan du muligen begynne å bekymre deg! :)

og ps: renta og verdens økonomien kan ikke vi gjøre så veldig mye med uansett.. det er bare å ri av bølgen, og håpe banken er kjappere en bensinstasjonene med å sette ned renta og slikt når priser kommer tilbake til "normalen"..
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg Tomas1 » Tor Okt 30, 2008 20:44

Papirpengene våre sunket flere hundremillarder i år...Å verre kommer det til bli... Vi har ikke 2000 lengre... Mange av pengene hører vel folketrygda til også...De kan vi ikke bruke..

Men heldigvis skal renta ned igjen og ikke lengre opp på en stund!.. Det blir nok mye høyere arbeidsledighet fremover ihvertfall, siden mange store prosjekter/utbygginger blir lagt på is...

Beste er leve som før uten fremskape en verre krise enn det egentlig er.. :)
Bilde

MAN, What else?
Tomas1
Veteran

Innlegg brukar » Fre Okt 31, 2008 11:38

Ja da, - det går like til dundas med oss alle. Dette er jo den første økonomiske krisa i dette århundre, og værre vil det sikkert bli. Mye værre.

Jeg greier ikke annet enn å glise i skjegget.
For det første,
- massehysteri kan være underholdende når man kan sitte på sidelinjen å se på. Folk som går, springer, - ja til og med krabber rundt og kaster papirer opp i lufta og jamrer og bærer seg værre enn en flokk sauer på vei ned fra fjellbeite.

Det er da djevelen på skulderen min graver ut ørevoksen og hvisker:
Hva var det jeg sa? Hvordan i svarte kan fiktive pengesummer ha noen verdi? Engelen på andre skulderen holder klokelig kjeft.

Et familiemedlem jamrer seg over at aksjene er null verd. Det har de jo alltid vært. Hvem som helst kan jo skrive på et tall på et pent utformet dokument, og gå rundt og innbille seg at de er rike. Et større fata morgana finnes vel knapt.

For det andre,
- alt sammen er jo selvforskyldt. Jeg var ansatt i et transportfirma som "delte" ut aksjer til sine ansatte, i trua på at da var vi sikkert mye mere motivert for våre arbeidsoppgaver.
Jeg registrerte fenomentet i det samme det passerte, men glemte hele aksjefloppen like etterpå.

På 80-tallet var etasjene fulle av mennesker med en skrivepult, som gikk rundt å bar på en papirhaug hele dagen.
Vi har mange annsatte, - var ommæle til mange av disse intitusjonene.
Hva skjedde ? Et pent lite PUFF, så var alle borte, lokalene tomme, og alt var bare "død og fordervelse".

Det samme opplever vi også i dag.

Og for å dra fenomenet helt ut, så vil jeg aldri få denne, - for enkelte, - så etterlengtede 25-årsklokka noen gang. Til det har jeg opp gjennom årene prøvd å tilpasse meg omstendighetene etter hvert som "verden snur seg". Ikke funnet en haug med papir som jeg kunne ha gått rundt og viftet med, og i nedgangstider gått og jamret meg storligen.

Noen ganger føler jeg meg som en drittsekk, - slik som nå. Men sarkasmen greier jeg ikke helt å holde igjen. Og enda er det liv laga. Merkelig.
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Gå til Blogger

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest