0-friksjonen - Hva er det egentlig med nordmenn og glatta?

Moderatorer: Knut Viggen, Frode Tellevik, Svein-Ove Arnesen, Njål Hagen

0-friksjonen - Hva er det egentlig med nordmenn og glatta?

Innlegg Svein-Ove Arnesen » Tor Feb 12, 2009 16:12

Jeg vet ikke hva det er med oss nordmenn. Det er glatt, javel. Av og til er det så glatt at vi ikke kan kjøre. Da er vår norske logikk slik konstruert at det er noen som har ansvaret; det er alltid noen som har ansvaret. Men har vi egentlig klagerett på vinteren?

Mailboksen min er stinn av notiser om ulykker og utforkjøringer. I år har vi også laget enormt mange saker på tungt rundt dette.

I Nord-Trøndelag parkerte sjåfør Robert Hartvikøy bussen på flat mark fordi det var uforsvarlig å kjøre. Han ville ikke sette liv og helse i fare.

På Helgeland har det vært 42 trafikkulykker på én måned med vogntog innblandet. I de fleste av disse tilfellene er det dårlig skodde utlendinger som står bak. Lokale lastebileiere fortviler og vil ha klarere regelverk.

Statens vegvesen vil også ha dårlig skodde vogntog ut av trafikken. – Vi følger nøye med hvilke vogntog som får problemer denne vinteren, og vi vil oppsummere i ettertid. Kontrollen er skjerpet betydelig, og vogntog som ikke er egnet til å være på veien når det er glatt, blir rett og slett luket ut, sier seksjonssjef Ivar Hol i Statens vegvesen.

I Nord-Trøndelag truer lastebileiere med å blokkere veien dersom ikke vedlikeholdet blir bedre. Vintervedlikeholdet var bedre før, sier de.

- Nei, det er ikke riktig, hevder Mesta. Når sjåfører mener at vedlikeholdet er blitt dårligere tror vi det henger sammen med at det er forventningene til vedlikeholdet som er blitt høyere, fortelles det fra den kanten.

Og ute fortsetter det å snø.

Fortvilte sjåfører ringer oss. Thor Gustad fra Frøya har kjørt lastebil i 20 år og forteller på telefon at det burde være forbudt med anbud når det gjelder vedlikehold av vei vinterstid. - Den er lik null enkelte steder, mener han. Etter 20 år i trafikken bør han vite hva han snakker om.

Slik går det videre. Statens vegvesen går ut med kampanje der de ber publikum om ikke forvente alt, men forvente det rette. - Trafikantene skal forvente en generelt god standard på vinterveiene våre, men også at Kong vinter noen ganger råder grunnen, hevder trafikksjef Gunnar Lien.

I mellomtiden sklir altså utenlandske biler uten kjetting rundt på flatmark med stadig raskere rundetider.

Hallo, piller for Déjà vu, anyone?

Slik var det da vitterlig også i fjor. Og året før.

For meg later det til at alle har et søskebarn på Gjøvik og at dette søskenbarnet årlig skriker seg gjennom vinteren til han igjen blir våryr og glemmer alt for denne gang.

Det gjelder altså bare å stå imot omkring en måneds tid til. Når snøen er borte, er det hele fritt frem til neste vinter, og noen har kanskje spart mange penger. Halleluja.

Hvorfor kan vi allerede nå vite at det samme vil gjenta seg neste år? Hva kan vi gjøre og hva er årsaken?

- Er det anbudene som har tatt knekken på vedlikeholdet?
- Er det utlendingene?
- Er dårlig veistandard årsaken?
Eller skriker vi høyere nå enn før og har for store forventinger til vinterveiene der vi suser rundt i stadig bedre biler som gir oss mindre følelse med veien? Har vi nulltolleranse for vinteren?

Hva tror du?
Brukerens avatar
Svein-Ove Arnesen
- Nettredaktør, tungt.no -

Innlegg The Cowboy » Tor Feb 12, 2009 18:57

Jeg tror du har mye rett i det hele..
Men jeg er og sikker på at vedlikeholdet er betraktlig dårligere nå enn for si 10-15 år siden.. Evt, de holder samme mål i dag, som de gjorde for 10-15 år siden.. Og det holder ikke med standaren for dagens veibilde!
Flere biler på en vei, vil nødvendig og si at snø og is utgjør en større fare for flere.. Noen av de er dømt til å tape den kampen!

Om det er anbuda skal jeg ikke si for sikkert, men Norge AS sparer mange nok penger ved å velge den som gjør jobben billigest, fortest og færrest ganger pr vinter, mot den som er ute 10 ganger om dagen fra første snøfall til første blomster sprang!
Er en fakta ting dette, jo flere biler og traktorer som måker og brøyter, jo bedre blir veien vedlikeholdt om vinteren.. Er mulig man kan få åpnet noen hvileplasser og da, siden bilane har den lille ekstra tiden til å svinge innom og ta med seg nø videre..
Og kommer bilen forbi samme sted 10 ganger pr dag, blir litt og litt mere fjernet pr runde!

Utlendinger sin rolle i dette, er at de ikke har dekk og utstyr til å ferdes her om vinteren, ergo tverrer de sette på veien, og sperrer for resterende trafikk!
Jeg sier ikke at man må ha svart asfalt hele vinteren gjennom (dog dette hadde hvert deilig), slik at alle på uansett dekk kommer seg fram, men godt nok brøytet vei, og påse at de som ferdes der har rett utstyr hadde gjort underverker!

Og veistandaren.. JA, den har en del av skylden å gjøre og! er ikke lett å holde seg på en vei som minner mest om sveitsisk ost når den i tilegg er såpeglatt!
Bredere vei, "flatere" vei og bedre vedlikehold, sommer som vinter, så ville man og sett en forbedring..
Men når verdens rikeste land skal hjelpe resten av verden, så blir det lite igjen til oss som hjelper..
"Vi" hjelper oss i grøfta!
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg Stuttjukken » Fre Feb 13, 2009 10:22

Av og til lurar eg på om dei som har funne på dette med anbud på vintervedlikehald har vore for mykje i Syden om vinteren, eventuelt er i Syden heile vinteren kvart år.

Så er den angjevelege sytinga over vintervedlikehaldet ulikt geografisk fordelt. At det er svært høgrøysta sørpå går eg ikkje meir innpå. Nordaførr høyrer ein langt mindre klaging. Det er nok ein kombinasjon av at dei er betre vant med naturen sine luner, og at Nord-Norge har både liten befolkning (rundt 1/2mill. i dei 3 nordlegaste fylka) og liten trafikk på vegane, samanlikna med sørafor. Så er det óg store skilnader på by og land, også i sør og vest.

Ein ting me ikkje kan lukka augene for er at ulukkestala er på tur oppover, og det skjer stadig fleire tragediar. At vintervedlikehaldet er for dårleg i dagens Norge treng ingen tvila på. Det er ikkje berre meir brøyting, salting og strøing som trengs. Like mykje trengs det gjerast noko med vegprofilane i norge, ein jobb som må gjerast i sommarhalvåret. Det handlar om asfaltering av det meste av vegnettet i Norge. Mykje av vegnettet må óg både utvidast kraftig og rettast kraftig ut. Så må mange lokale strekningar gravast opp, fundamenterast og slettast ut på nytt, ikkje minst der det er telehiv og holete strekningar. Vegar over myrar må anleggjast heilt på nytt, t.d. i praksis det meste av vegnettet i Finnmark.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Torenord » Fre Feb 13, 2009 13:47

Anbudssystemet som Mesta bruker i dag oppmuntrer til lite bilbruk, grunnet at prisene for vintervedlikehold er en fast sum pr. sesong. km. prisen til underentrepenører er i mange tilfeller svært lav, så de tjener ikke noe ekstra på å kjøre, tvert imot, står bilen stille spares det b.l.a diesel.
Fastprisen er opp til underentrepenører og avgjøre, mens km.prisen ofte er fastsatt i kontrakten fra Mesta.
Blind, døv og stum....
Tlf:91337728
Dagboka mi: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=5694
Brukerens avatar
Torenord
Distribusjonssjåfør

Innlegg Mr.Trucker » Fre Feb 13, 2009 14:16

Har ikke vært på veien noe særlig lenge med vogntog, men til og med jeg ser at anbuds systemet ikke fungerer slik det skal, rett og slett fordi at de private aktørene må "spare" for å kunne drive med det. Som det allerede har blitt nevt tiudligere.

Er ikke mange månedene jeg selv stod fast på tur til kyrksæterøra i en bakke. Men forskjellen der var at det hadde ikke snøvet på godt over en uke, likevell var det 5-6cm stål is på veien som ikke var strødd eller gjort noe med på leeeenge.

Da lurer jeg på hvor de som skal vedlikeholde veien er hen. .
Møblerer og Isolerer Norge, alt på en gang!

...VD-Transport...
Brukerens avatar
Mr.Trucker
Distribusjonssjåfør

Innlegg JvhScania » Lør Feb 14, 2009 20:28

Her i bydga er det en kar som kan sakene sine. Bedre brøyta der han har ansvaret enn på de fleste stamveier. Skulle vært flere slike!
Tippbil historie, Veitransport hstorie, kjører krokbil jeg gitt :)
Brukerens avatar
JvhScania
Bileier

Re: 0-friksjonen - Hva er det egentlig med nordmenn og glatt

Innlegg MB 4154 » Søn Feb 15, 2009 22:43

- Er det anbudene som har tatt knekken på vedlikeholdet?
- Er det utlendingene?
- Er dårlig veistandard årsaken?
Eller skriker vi høyere nå enn før og har for store forventinger til vinterveiene der vi suser rundt i stadig bedre biler som gir oss mindre følelse med veien? Har vi nulltolleranse for vinteren?

Hva tror du?
-Det er nok ikke anbudene i seg selv som har tatt knekken på vedlikeholdet,men veldig mange entrepenører tar på seg en jobb som de i utgangspunktet ikke har peiling hvordan de skal utføre.Mange tror det er bare å hekte på plogen og kjøre seg en kjapp tur.Mange steder er det faktisk underentrepenører som ikke har annet og hjelpe seg med enn en lastebil og i verste fall en traktor,og en gammel slitt plog de har fått kjøpt billig en eller annen plass. Så enkelt er det ikke å holde gode vinterveger.
Staten valgte faktisk vekk utrolig mye når vedlikeholdet skulle privatiseres.Rundt nesten hver en sving bodde det folk som jobbet i vegvesenet,det ble sagt og fleipet mye om de folka,men faktum er at vi ser veldig godt at de ikke eksisterer i dag.Grunnen er at på en brøyterode kan det være store klimaskiller,f.eks der og der blir det fort glatt ved sånn og slik vær,og der og der kommer det så og så mye snø.Når folkene bodde ute langs de forskjellige rodene,hadde de såpass ansvar at de varslet når "noe" var i gjære.Nå i dag så har de som brøyter kanskje roder som er 4-5 mil lange,og sitter i ene enden og ser ut av vinduet og tenker:ja ja,dette ser greit ut det.Mens det noen km lenger unna kan være skikkelig møkkaføre.
En annen ting er utstyret,i vegvesenets tid stod det en veghøvel ved hver en veggarasje bortetter.I dag er det entrepenører som faktisk vinner anbud på flere titalls mil med veg,uten å ha en eneste høvel i stallen.En ting er sikkert,når det har kommet våt tung snø og vegen blir sporete og jævlig,ja da er det kun høvel som duger.I dag bruker de salt,og mens vi venter på at det skal virke sklir vi rundt i sporene og biler står i grøfta "overallt".Jeg fikk nesten tårer i øyekroken når jeg såg alle veghøvlene,og utstyr forøvrig,som vegvesenet hadde stillt ut for salg/eksport på tomta si oppe på Skedsmo den gangen privatiserings sirkuset startet.Det var rett og slett en tragedie.
En annet ting er at det ofte tar 2-3 vintre for å finne ut hvordan ting skal gjøres best mulig.Etter 5 år er det nye anbud på gang,og de som har hatt en femårsperiode vet hva det FAKTISK koster og vedlikeholde et vegnett.De regner ut en realistisk anbudspris for å kunne drive forsvarlig i 5 år til,men hva gjør statens vegvesen da? joda,de billigste får kontrakten,og faktum er at det kommer nye folk til.Så da blir det nye 2-3 vintre som ting går litt sånn på "halv åtte". Og dette er faktisk samme etat som snakker varmt om "0-visjon",forstå det den som kan.

-Utlendinger kan ikke få skylden for alt.Men faktum er at et såkalt EU sett ikke burde få bevege seg på norske vinterveger.

-Dårlig vegstandard er en medvirkene årsak.En nedkjørt sporete vegbane er nesten håpløs og brøyte,det vil bli isete og ujamt uansett.Jeg har prøvd.Isete spor og ujamnheter skaper daglig situasjoner.

-Joda,vi hyler mer enn før.Vi har fått en fiende som noen kaller effektivitet,en livsfarlig fyr.Folk forventer nærmest bar vei og ei snittfart på 80 året rundt.Og det verste er at folk faktisk satser på ei sånn snittfart,sjøl om forholdene kanskje sier at farta burde være 60.Det ser ut som at mange velger å holde "flat fjøl" uansett. Jeg tør og påstå at det er på tide med en holdningsendring i egne rekker.
At f.eks bruer kan være glatte,og ikke alle veger kan være nybrøytet til enhver tid burde det gå an å takle.Som jeg har sagt "hundre" ganger før:kikk litt på globusen,og se hvor vi holder til.Er ikke så fryktelig langt unna nordpolen,egentlig.
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Det er forskjell på alle og alt

Innlegg gugga » Ons Feb 18, 2009 22:37

Jeg kjører for tiden brøytebil for en bileier i mjøsregionen. Og det som jeg ser er at de bileierne som har lagt inn anbud på fastpris (for å sikre seg selv selvfølgelig) Der er det så som så med vedlikeholdet jeg tror nok at det blir kjørt på de fleste steder. Men har man plogen nedi eller har man så lite igjen for kjøringa at man ikke kan slite ut stålet på plogen. Vi kjøre på km og for oss er det om og gjøre å kjøre så mye som mulig står bilen stille er det lite å tjene for bileier og sjåfør. Slik som jeg ser det er det mulig å brøyte veiene påp en ordentlig måte men da må man få ta betalt pr km og selvfølgelig en km pris som ikke er for lav.
Jeg har "ny 2007 Volvo FH520" og ny plog så utstyret er det ikke noe å si på men har man ikke råd til å ivestere i godt utstyr blir ikke resultatet bra heller. Det er mitt og bileiers første år på kontrakten på den aktuelle strekningen som er av de mere snørike og selvfølgelig er det litt innkjøring og lokalkjennskap som må utvikles. Men så langt i sessongen har vi faktisk fått mest skryt. Og det både av kolleger, busssjåfører og lokalbefolkningen som var veldig skeptiske. Man hadde jo hatt sin brøytesjåfør en tid og ingen andre kunne vel gjøre denne jobben like bra. Sannheten er at en kombinasjon av km pris og nye krav til standarden gjør at vi kan holde veien i topp stand. De som klager klager over at spark føret er dårligere men det bryr vi oss ikke om. mesta er i vårt område kjent for å ha et meget betenkelig veivedlikehold og jeg tror ikke at det er underentreprenørene som kan belastes for all kritikken. I vårt område har vi to steder der vi møter Mesta og det er ikke like morro. Jeg må snu på en av veien som de har og et par ganger i vinter har jeg vært redd jeg ikke skulle komme av gårde igjen uten å bruke kjetting mens i vårt område har det gått fint å komme seg frem uten kjetting stort sett i vinter. Selvfølgelig har de vært på men det er jo fordi det er jeg som strør.

bla bla jeg kunne vel ha sittet å ramsa opp mere men poenget mitt er at står bileierene i sammen kan man presse opp km prisen slik at en del får råd til å skifte ut stålet på plogen. (vi kjører med hardmetal. De er dyre men varer lenge så det betaler seg til slutt)

Dessuten er det opp til statens vegvesen og sette standard på veiene
vi skal starte å brøyte når det har kommet 2-3 cm snø og være gjennom brøytet ved 7-8 cm litt avhengig av standard.

Men en ting må vi ikke glemme og det er at vi bor i et land der det forekommer snø og is og derfor er det lurt å være skodd for dette. I det minste forberedt på at det kan være glatt( veitrafikkloven sier noe om dette) jeg har opplevd (som flere andre) å kjøre av veien fordi jeg tok de letteste avgjørelsene ( som for eksempel ikke legge på kjetting i tide. Jeg har vært ung og uerfaren jeg også)

håper at andree kan komme med synspunkter på dette

Stå på og kjør pent på snøete dager husk at plogen er brei og vi liker ikke grøfta vi heller!
Hilsen

Gugga
gugga
Sykkelbud

Gå til Blogger

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest